Ik heb al veel rond gegoogled en ik weet dat het mogelijk is om met de nachtbus van Foz do Iguazu naar Campo Grande te gaan (en ik weet ook hoe je deze kan boeken).
Waar ik naar op zoek ben is naar ervaringen van mensen die deze route met de nachtbus hebben gedaan. Ik heb slechts een paar ervaringen kunnen vinden maar meer dan ‘jammer dat we naast de wc zaten’, ‘lange rit’, ‘je moet na 2 uur overstappen’ en ‘heel veel controles’ ben ik niet tegengekomen.
Zelf ben ik nogal huiverig voor veel controles (omdat in 1 verslag stond dat die persoon ook gefouilleerd werd en dat men met getrokken wapens de bus in kwam…) zeker omdat wij met kinderen reizen. Een keer reizen met de nachtbus lijkt onze kinderen geweldig (nachttrein vinden ze ook al zo leuk!). Wij willen dit best doen maar zouden hier dus graag nog meer ervaringen over lezen!
Wie o wie heeft deze reis gemaakt en wil zijn/haar ervaringen delen?
Ik heb een aantal ritjes per nachtbus gemaakt. Het is vooral erg koud door de airco en ik vlieg liever
Er is een grote kans op controles op dit traject, vanwege de Braziliaanse shoppers in Paraguay. In Paraguay kun je taxfree spullen kopen zoals electronica en drank, daarnaast vele illegale items zoals nep merken en illegale dvd kopien etc. In Brazilie wordt er veel belasting geheven dus het kan nog eens lonen om illegaal spullen over de grens te smokkelen en in Brazilie weer te verkopen. Vanuit Ciudad del Este loop je de grens over naar Foz de Iguazu en worden de Brazilianen gecontroleerd en moeten ze eventueel invoerrechten betalen. Daarna pakken ze de auto of de bus om naar de eindbestemming te komen.
Er is een max van 20 KG bagage pp in de bus, als jouw familie hier onder zit zullen mensen misschien aan jou vragen of jij iets op jouw naam in de bus wilt vervoeren. Nooit doen! Alle bagage onderin de bus wordt gelabeld en aan een naam verbonden. Bij controles gaat het meestal om illegale goederen en wil je zeker niet dat er ook maar iets aan jouw naam wordt gelinked.
Aan mij is ook gevraagd of ik iets op mijn naam wilde meenemen, niet gedaan. Midden in de nacht controle en iedereen hoefde alleen ID te laten zien. Verdachte bagage onderin eventueel opgemaakt. Agent was erg vriendelijk en zoals altijd in Brazilie in het bezit van een wapen.
Politie trekt over het algemeen veel sneller een wapen dan in NL, de militaire politie rijdt zelfs met de geweren uit het raam hangend. Ook bij controles in Rio regelmatig een geweer richting voorruit gehad, vaart minderen, lampje aan…laten zien dat je niks te vebergen hebt en weer verder.
Erg goed om te weten dat mensen zullen vragen of ze bagage op onze naam willen zetten (zullen we zeker niet doen)!
Verder erg goed om te lezen dat politieagenten niet meteen bullebakken zijn (zo’n idee kreeg ik) maar dat jij te maken had met een vriendelijke agent.
De meeste afstanden vliegen we maar voor dit stuk kan ik niet echt een mooie vlucht vinden. De meeste vluchten doen er in totaal minstens 7 uur over (met overstap in Sao Paulo), je moet minstens 1 keer overstappen en soms ook 2 keer. Veel vluchten doen er echter ook veel langer over. Vluchten die voor ons aantrekkelijk zijn (korte tijd, aankomst in de middag en niet 's avonds laat) vertrekken al om 6 uur 's ochtends waardoor je al heel vroeg moet opstaan waardoor van een goede nachtrust ook niet echt sprake is. Al met al dachten we dat dit dan een mooie afstand was om eens de nachtbus te nemen (kinderen ook blij :)).
Ik heb gisteren wel een vlucht gevonden die er maar 4 1/2 uur overdoet, 2 keer overstappen, vertrek 5:30…
Daarnaast zijn op dit moment de tickets voor ons gezien minimaal 450 euro terwijl de bus op 180 euro voor ons gezin komt (en dan hoef je ook 1 overnachting minder te betalen).
Wij gaan inderdaad ook naar Bonito. Snorkelen in Rio da Prata en de bekende grot Agua Azul staan al op het programma. Ook het tuben en boomklimmen staan op het verlanglijstje!