Foz de Iguazu - Bonito - Campo Grande (Pantanal): TIPS?

Ha allen,

wie heeft er ervaring met/ meer info over de (bus)reis van:

Foz de Iguazu - Bonito - Campo Grande

Gemakkelijk te regelen aldaar? Klopt het dat je vanaf Foz via Paraguay naar Bonito gaat?

Graag tips over deze route en georganiseerde trips naar de Pantanal vanuit Campo Grande.

Groet! Marcel

Dag Marcel,
Je kan eenvoudigweg de bus nemen van Foz do Iguaçu naar Bonito. De busmaatschappij heet Cruzeiro do Sul en rijdt via Dourados. Het is de bus die als eindbestemming Corumbà heeft op de Boliviaanse grens.
Vraag er naar in de Rodoviaria van Foz. Vanuit Bonito wil je naar Campo Grande. Dit is geen probleem. Er rijden dagelijks meerdere bussen naar Campo Grande vanuit Bonito. Maar als je na Bonito ook nog de Pantanal wil bezoeken dan moet je hoegenaamd niet via Campo Grande. Dit is een verlies van één dag!!.
Je kan in Bonito dezelfde bus nemen die je nam vanuit Foz do Iguaçu en die richting Corumbà rijdt. Deze bus rijdt rechtstreeks naar de Pantanal en komt eerst in het dorpje Miranda. Je kan vanuit Miranda reeds tochten maken in de Pantanal. Je kan ook verder richting Corumbà en halt houden in het punt Buraco das Piranhas geheten. Van daaruit ondernemen vele low budget operatoren tochten naar de Pantanal; naar Passo de Lontra, een gekende en zeer goede streek in de Pantanal. Moest je met deze operatoren een afspraak hebben dan kan je vragen (via hun sites) om je op te pikken in Buraco das Piranhas. Ze weten wel waar dat is want ze komen daar voorbij. Nadien kan je vragen om mee te rijden naar Campo Grande om jouw reis verder te zetten. Ze doen dat altijd; dat is in de prijs inbegrepen.
Voor meer info, kan je me altijd mailen via mijn site: www.bloggen.be/erico
Er staan op mijn site vele tips die je van nut kunnen zijn in de Pantanal of Amazonewoud.
Goede reis.

Eric,

Weet je ook hoe lang het rijden is met de bus van Foz de Iguazu naar Bonito/Miranda?

Heb jij trouwens Miranda gebruikt als uitvalbasis om de Pantanal te bezoeken?
Zoja, welke overnachtingsplaats?

Wij willen eerst in Bonito bezoeken (snorkelen en grotten) om vervolgens door te gaan naar Miranda om de Pantanal te verkennen.

Groet,
Joris

Vanuit Foz do Iguaçu naar Bonito met de bus heb je wel een dag nodig maar je wint wel veel tijd indien je NIET eerst naar Campo Grande rijdt.
Ik geloof dat Foz - Bonito via Dourados (en eventueel via Cascavel) een totale reis wordt van ongeveer 15 tot 17 uur bus.
Vanuit Bonito rijd je naar Miranda. Er zijn voldoende bussen dagelijks. Ik heb inderdaad Miranda dikwijls als uitvalsbasis genomen voor mijn tochten in de Pantanal. Indien je in Miranda niet aan je trekken komt, kan je nog altijd verder rijden met de bus richting Corumbà. Dan heb je de keuze ofwel ga je vanuit het buspunt Buraco das Piranhas (gekend daar) naar Passo do Lontra. Dit is op de aftakking (tot 10 jaar geleden nog zandweg; nu???) van de weg naar Corumbà. Het is de oude weg van Miranda naar Corumbà. Dit punt Passo do Lontra is gekend en zeer goed om tochten te maken. Ofwel reis je verder tot in Corumbà en onderneem je daar een tocht in de Pantanal. Er zijn voldoende operatoren in Corumbà die je zullen meenemen. Onderhandel echter goed en kijk wat er allemaal in de prijs is inbegrepen en wat niet.
Ik heb meerdere malen een afvaart van de Rio Miranda gemaakt vanuit Miranda tot Passo do Lontra. In langzaam aan tempo deed ik daar drie dagen over. We sliepen dan tweemaal op de oever van de Rio Miranda in tenten of hangmatten en namen dan ook voldoende voorraad eten en drinken mee. Dit is te doen maar dan moet je wel met een viertal zijn om de kosten te verdelen. Ik huurde in Miranda een vissersbootje met een motor van 15 pk en we sleepten een tweede bootje mee met de bagage. In het totaal had je ongeveer 55 liter benzine nodig. Eenmaal in Passo do Lontra aangekomen, laadden we de boten in een camion die dieren vervoerd had en betaalden daarvoor een kleinigheid. De boten moesten terug in Miranda afgeleverd worden bij de verhuurder van vissersboten. Zodoende werd de hele operatie betaalbaar en wat we gezien hebben onderweg grenst aan het ongelooflijke. We hadden natuurlijk ook de piloot als gids.
Voor meer inlichtingen, mail me.

Hallo,

Ik ben van plan om deze zomer een rondreis te maken door Brazilie.
Ik heb alleen een vraagje: we willen van foz de iguazu naar –> bonito & pantanal, en vanaf daar naar Manaus (amazone). Wat is dan makkelijker/goedkoper?

1. van Foz de iguazu naar Camp grande met het vliegtuig en vanaf daar naar bonito & pantanal (met de bus oid)en dan weer terug met de bus naar Camp Grande.
    Om vanaf daar de vlucht te pakken naar Manaus?
  2. of met de bus van Foz de Iguazu naar bonito -> pantanal -> Camp Grande?
  • hoeveel dagen we ongeveer we hiervoor moeten uittrekken?
    & is het makkelijk om een engelstalige gids te vinden in pantanal & bonito?

Alvast bedankt!

Groeten,
Ruben

Het vliegtuig is altijd makkelijker en de bus is altijd goedkoper.
Bijna alle gidsen spreken gebrekkig engels maar zijn goed te volgen.
Vanuit Foz kun je in 1 dag naar bonito waar ik 2 dagen zou blijven. 1 dag snorkelen en 1 dag relaxen of een grot bekijken.
Vanuit bonito kun je rechtstreeks naar de pantanal en moet je niet via campo grande gaan, dit kost teveel tijd.
In de pantanal zou ik een 3 daagse tour doen en je daarna af laten zetten in Campo Grande.

1 like