Wie heeft er voor mij info over dit traject?
Met name over tours in de Pantanal en hoe je daar komt vanaf Rio.
Ik vertrek 12 juli naar Rio.
Overige reistips op dit traject zijn zeer welkom!
Reis met de bus naar Campo Grande. In het busstation (rodoviaria) bevinden zich drie organisatoren die tochten maken in de¨Pantanal voor ongeveer 40,- Euro per dag, eten inbegrepen.
- Pantanal discovery in het labyrunt van de rodoviaria.
2)Pantanal trekking naast het Hotel Novo rechtover de rodoviaria. - Passo do Lontra op de eerste verdieping naast de burelen van de busmaatschappijen.
Laat u na de Pantanaltocht afzetten in “Buraco das Piranhas” (ze kennen dat daar). Neem daar de bus (één per dag om 15.30 of 16.30h behalve op zondag) naar Bonito. Zeer interessant voor natuurtochten vooral de uitstap “Rio Sucuri” (snorkelen tussen de vissen).
Vervolgens neemt u de bus via Dourados naar Foz do Iguaçu.
Goede Reis
Eric
Ongetwijfeld goede tips van Eric. Ik wil eraan toevoegen dat ik in een prachtig gedeelte van de Pantanal voor 20 euro per nacht heb gezeten, inclusief vervoer, verblijf in een luxe fazenda en alle tours. Flink afdingen helpt een hoop. Ik heb mijn tour geboekt op de rodoviaria van Corumbá, waar ik werd aangesproken door de eigenaar van een heel klein bureautje. Doorgaans niet echt betrouwbaar, maar het was ontzettend goed en de gidsen waren doorgewinterde cowboys, super.
Als je individualistisch bent ingesteld kun je ook naar bv Porto da Manga gaan (gehucht maar wel met 2 prima pousadas, ca. 50 reais incl maaltijden) en huur zelf ter plekke een gids met boot=R.100 per dag(voor de boot en gids,excl brandstof) Je kunt zelf bepalen hoe ver je het pantanal in wilt en wat je wel en niet wilt. Vraag evt om visgerei (gratis) en aas(betaling) mee te brengen als je wilt gaan vissen. Duvalin is bv een betrouwbare gids en kent de Pantanal als zijn broekzak.
groet,
Marcel
heren reageerders, ik ben net terug en het was fantastisch!
Pantanal (passo do Lontro, Bonito)
Trouwens ook Iguazu was mooi doch “droog”.
En BA was ronduit koud, maar ja moet je maar niet 's winters gaan…
Bedankt voor jullie tips!
Lennart