kan ik bv. alleen in de bus 's avonds 23.00 van vliegveld Rio de Janeiro naar wijk Flamingo/Catete?
Hoe lang doet de bus daar dan over? Of heeft iemand goede tips?
Vrouw alleen in Brazilië is geen enkel probleem, ik doe dit al sinds 1994.
Per bus naar Rio midden in de nacht zou ik nooit doen. De bus stopt niet voor je
hotel, te voet met eventueel koffer, trolley enz moet je dan in je eentje over straat gaan.
Weet je dat vroeg in de avond de hotels de deur al op slot doen om ongewenste lieden
buiten te houden ? Heb dit vaak meegemaakt in Flamengo en Catete. Mijn raad: een taxiticket kopen op het vliegveld en je heerlijk
voor de deur laten afzetten door een chauffeur die voor je aanbelt, je bagage aan de boy
overhandigt en zo probleemloos je vakantie beginnen.
Succes !
Geen goed idee idd, neem rond die tijd een taxi.
Wel veilig voor een vrouw alleen, maar geen domme dingen doen.
Midden in de nacht een bus nemen is in Brazilië niet zo slim…
Maar verder kun je prima reizen als vrouw alleen. Na het donker taxi’s gebruiken in de grote steden. In kleinere dorpen kan het vaak een stuk veiliger zijn, maar ga altijd af op je intuïtie.
Inderdaad het beste gewoon een taxi nemen van het vliegveld naar Flamengo. Volgens mij duurt het ongeveer een half uur zoiets. Ik kan het niet precies herinneren. Weet ook niet tot hoe laat die airport shuttles rijden. De bussen zelf zijn veilig.
Heb overigens na zonsondergang vaker met de bus in rio gereisd en is ook gewoon te doen. Alleen van de halte naar het hotel moet je even kijken dat het niet te ver weg ligt. 's avonds laat zou ik niet doen, maar tot een uur of 21.00 uur heb ik wel vaker alleen rondgereisd en rondgelopen. Ook in Flamengo.
Hebben jullie het over ‘lijnbussen’ of gewoon lange afstandsbussen? Want ik ben juist van plan om snachts de nachtbus te nemen voor de langere afstanden…
Dit is toch veilig genoeg?
Bij aankomst met al je spullen naar het hostel per taxi.
Daarna kun je gewoon de stadsbus nemen, ook als het donker is zo tot een uurtje of 21 (zelf neem ik ook nog om 23 uur de bus)…wordt nml al om 19 uur donker. Zolang je ´s avonds maar weet waar je naartoe gaat en waar je uit moet stappen. Overdag is het geen probleem vraag gewoon aan de buschauffeur/passagiers waar je uit moet stappen als je niet weet waar je moet zijn.
Lange afstandsbussen no problemo, maar hier geldt dus weer niet met al je spullen op een rodoviaria ronddwalen. Als je bus ´s avonds vertrekt kun je beter een taxi naar het busstation nemen. En zorg voor een lange broek en een vest, altijd ijskoud in lange afstandsbussen!
Ja, ben het eens met Saywhat.
De meeste nachtbussen zijn okee, maar vraag wel even na bij locals. Bijvoorbeeld nachtbussen die 's ochtends vroeg aankomen in Salvador da Bahia schenen in 2006 ‘wel eens’ net buiten de stad te worden aangehouden door bandieten en dat iedereen dan al zijn waardevolle spullen moest inleveren. Maar ik heb zelf wel zo’n nachtbus genomen en geen probleem. Ook op andere afstanden heb ik nachtbussen genomen. Maar echt lekker slapen kan je niet hoor… (ik niet althans)… ongeveer net als in een vliegtuig. Zorg dat je niet te ver achterin zit want daar zit vaak de wc en na een uur ofzo stinkt die al ondraaglijk.
Natuurlijk geldt (net als in Europa) dat je wel alert moet blijven op je handbagage met waardevolle spullen die je bij je hebt aan boord. Dus niet in het vak boven je hoofd leggen, of los op de grond leggen, en dan gaan slapen. Slaap ermee op schoot, of als je twee stoelen voor jezelf alleen hebt, kun je dwars zitten met je tas onder je benen.
Inderdaad is het ook altijd ijskoud in lange-afstandbussen, overdag én 's nachts. De airco zetten ze op een graadje of 15, terwijl het dan buiten 30 graden is. Veel Brazilianen reizen met een dekentje. Dus neem ook sokken mee aan boord voor je voeten.
Dit geldt ook voor de meeste bioscopen! IJskoud.
Ik nam 's avonds na een uur of 19/20u ook geen stadsbussen in grote steden als Salvador bijvoorbeeld… als vrouw alleen. Ik nam liever taxi’s. Is wel wat duurder maarja. Als ik ergens met een nachtbus aankwam om bijvoorbeeld 5 uur 's ochtends, nam ik ook liever een taxi dan dat ik met ál mijn spullen in mijn eentje over straat ging lopen.
In kleine dorpjes durfde ik meestal wel te lopen in het donker.
Taxichauffeurs hadden ook vaak goede hoteltips, voor hotels die net nieuw waren en nog niet in de Lonely Planet staan. Vaak krijgen zij dan ook een commissie van het hotel, maar ach daar heb ik geen last van. Tegelijkertijd onderhandelden ze vaak voor mij ook een betere prijs. En meestal kun je afspreken dat je eerst hun voorstel zult bekijken maar dat je nog niks belooft, dat je eerst de kamer wilt zien en dan pas beslist. Of anders door naar een hotel wat jij had gevonden in je gids of op internet.
Werkte prima vond ik. Ik belandde zo vaak in hotels die nog brandschoon waren en waar het personeel nog hun best deed.
Saywat ik probeer je prive bericht te beantwoorden maar ik lees dat jouw mailbox ‘‘full’’ is en dat je wat berichten moet verwijderen. Ik kan het in ieder geval nu niet beanwoorden.
Nu het eea verwijderd ![]()