Wie heeft ervaring met e-mailen in NZ ?

Dag beste forumlezers,
Ik ga over 2 maanden naar NZ voor een rondreis op het Noorder- en Zuidereiland. Ik wil daar vandaan e-mails naar Nederland sturen. Mijn provider in Nederland is upc. Hoe zit het met de providers daar? Is het moeilijk / makkelijk om aansluiting te krijgen? Ik neem aan dat dit in grote steden wellicht makkelijker is. Wellicht is het handig om een hotmailadres te openen?
Zijn er veel internetcafé’s?
Graag advies. Alvast bedankt.
Marianne

Hoi Marianne,

Het makkelijkste is inderdaad om een hotmail adres te openen. Elk stadje heeft wel internet cafés. In de grote steden is het erg goedkoop $1 per uur, als je erg afgelegen zit kan het erg duur zijn $3 per 15 min.

Als je zelf een laptop meeneemt dan kan je Wifi gebruiken. De meeste stadjes hebben altijd wel een plek waar je wifi kan kopen (behalve als je erg afgelegen zit). De kosten hiervan weet ik niet precies. Dat varieert van $10 per 24 hr tot een tarief per uur. Een mobiele internet verbinding kun je hier ook kopen (vodafone, telecom) maar is erg duur als je maar 2 maanden blijft. De usb modem alleen kost al $200. Als je hotmail niet prettig vindt dan kun je ook een account openen via telstraclear als je je eigen computer hebt. Die zijn erg competitief geprijsd: www.telstraclear.co.nz/
Ik hoop dat dit helpt.

Groetjes vanuit het Tongariro National Park :wereld:

Hoi Miekelien, bedankt voor je snelle antwoord! Het advies van hotmail had ik al min of meer verwacht, maar nu weet ik het zeker. Bedankt.
Ik zag dat je vanuit het Tongariro national park hebt gemaild. Ben jij degene die daar woont? Ik zag al eerder op deze site antwoorden van iemand die in NZ woonachtig is.
Dan wil ik je graag nog een paar dingen vragen. Ik ga met een vriendin van 11 nov. tot 17 dec. naar NZ. Wij willen de kosten drukken en zoveel mogelijk kamperen. Ik heb diverse boekjes (zoals lonely planet) doorgenomen. Is het zo dat je bij het aanvragen van een DOC-kaart korting krijgt bij deze campings of wellicht ook gratis? Hoe zijn deze campings over het algemeen. Heb je er ook hutten die je kunt huren (met korting?). Waar moet je zo’n DOC kaart dan aanvragen? Misschien al mogelijk vanuit Nederland?
En wat adviseer je ons in Tongariro park te doen? Ik heb de Crossing gezien van 17 km. Is dat een goede optie? We zouden dan evt. in het DOC Whakapapa Motor Camp kunnen overnachten.
Hoe is het weer overigens in de maanden november en december, zowel in Noord als in Zuid NZ? Niet te koud in een tent?
Graag hoor ik je adviezen en wellicht wil ik graag nog meer vragen. Als je in NZ woont, kun je me vast veel concrete adviezen geven. Ken je overigens ook het Zuidereiland? Ik wil heel graag naar Milford Sound, lijkt me prachtig. Maar wil het liefst zoveel mogelijk toeristen vermijden.
Afijn, een heel verhaal met veel vragen, ik hoor heel graag van je terug. :dag:
groetjes,
Marianne

Ik heb 3 maanden rondgereisd in NZ en ben ook 1 maand op het zuidereiland geweest en milford sound zonder toeristen gaat je niet lukken. Het is namelijk echt een toeristending.
Het weer is oke maar het kan in de avond wel ontzettend afkoelen hou hier dus rekening mee met slaapzak en kleding voor de nacht.

Hai Marianne,

Dat zijn een heleboel vragen, ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden:

Ik woon sinds 8 jaar in het Tongariro National Park.
Camperen is een hele goede optie. Wel een hele warme slaapzak meenemen want het kan erg koud worden s’nachts.

In NZ zijn er 2 soorten campings. DOC campings en commerciele campings.
Doc campings zijn meestal erg afgelegen in de bush (vaak op erg mooie plekjes). Ze hebben geen of minimale faciliteiten. Als je geluk hebt is er een longdrop wc (gat in de grond met een wc pot erop). Ik vindt die dingen zo vies…:beef:
De DOC campings variëren in prijs van gratis tot $12 per nacht. Je kan hier geen kaart voor te kopen. Je zet je tentje op (of parkeert je campervan) en s’avonds komt een ranger het geld ophalen. Dus wel cash meenemen.

De DOC camping op SH47 kost $5 p.p. per nacht. Deze camping zit in de bush dus je kunt de vulkanen niet zien. Maar een goede optie als je niet veel geld hebt.

In het Tongariro National Park zijn 3 commerciele campings. De meest voor de hand liggende zijn:
Tongariro Holiday Park in Whakapapa (geen DOC camping). Deze camping zit in de bush dus je kunt de vulkanen niet zien. Kosten $17 per nacht p.p. voor camper en tent.
Discovery Lodge op SH 47. Dit is de enige camping in het Tongariro National Park waarvandaan je alle 3 vulkanen kunt zien. Tent $14, Camper $16.

Voor meer info over campings in het Tongariro National Park en Tongariro Crossing Transport klik dan op:
http://www.wereldwijzer.nl/blog.php?b=1856

Als je in het Tongariro National Park bent dan moet je absoluut de tongariro crossing doen. Het is zo waanzinnig mooi.

In de Nationale Parken kun je in hutten slapen. Vaak moet je wel een paar uur lopen voordat je bij een hut komt. Hiervoor koop je een kaart of een hut pas bij een DOC kantoor in NZ. Dit kost circa $20 per nacht. Voor meer info klik op:

Het is moeilijk om de toeristen geheel te vermijden. Maar desondanks is het nog steeds even leuk om door NZ te reizen.

Als je meer vragen hebt hoor ik het graag,

:wereld:

Mn op het zuidereiland zit je vaak in the middle of nowhere en heb je regelmatig zelfs geen bereik met je mobiele telefoon, laat staan internet. Alleen in de iets grotere plaatsen heb je soms een internet cafe. Maak je dus geen illusies over online zijn. Je kan je laptop wat dat betreft beter thuis laten en ter plaatse om de zoveel dagen mailen.

Als je naar NZ gaat, dan zul je overal toeristen tegenkomen. De mooie plekken wil namelijk iedereen zien. Het goede nieuws is echter dat je op maar weinig plekken ter wereld zo weinig toeristen tegelijk tegen zult komen. Milford Sound is wat drukker omdat je daar maar 1 kant op kan en dat is met de boot een tocht tussen de fjorden. Maar nergens is het irritant toeristisch zoals we in Europa gewend zijn. Het vreemde is ook dat je op veel plekken een van de weinigen zult zijn, ook op de wegen en toch heeft iedereen dezelfde dag dezelfde dingen gezien. Heel wonderlijk…

Het is eind van de lente in de periode dat jullie er zullen zijn. Het noordereiland is warmer dan het zuidereiland. Reken op hetzelfde klimaat als in nederland: het kan al erg warm zijn (korte broek, shirtje), maar het kan ook behoorlijk koel zijn dus neem zeker ook warme kleding mee. Overigens kan je overal daar erg goedkoop kleding kopen dus neem zo weinig mogelijk mee. Als je iets nodig hebt, kun je het daar overal in de shoppingmalls kopen…

Overigens is het zuidereiland veel rustiger dan het noordereiland en ook veel afwisselender. Het noordereiland is veel van hetzelfde qua landschap met een aantal hoogtepunten (zoals het tongariro park), maar het zuidereiland is een groot hoogtepunt. Elke dag is het landschap anders. Zelfs de mensen daar zijn NOG relaxter dan op te noordereiland. Als je de tijd moet verdelen zal bijna iedereen je adviseren om tenminste de helft van je tijd en liefst langer op het zuidereiland door te brengen.

Oeps, had ik het toch helemaal verkeerd. De camping in Whakapapa heet het Whakapapa Holiday Park. Sorry

Hoi Miekelien en Pango,
Dank jullie wel voor deze informatie. Ik moet oppassen dat ik niet verzand in de vele info die er te lezen is, ook op de websites die je stuurde. Inderdaad de DOC-campings hebben zeer minimale voorzieningen op de “serviced” na. Voor een tussendoornachtje is een basic of standaard wel te doen (en die toiletten… brrr… ik zoek wel een ander plekje op…).
Nog even voor de zekerheid: Wij hoeven geen DOC-kaart of zo iets aan te schaffen als we op die campings willen overnachten?

Je nodigde me uit evt. meer vragen te stellen, daar maak ik dus gretig gebruik van. Hieronder nog wat praktische detailvragen.
Als we meestal willen kamperen, moeten we spullen meenemen. We nemen allebei een tentje en een slaapzak mee en een ondermatje tegen de kou. (Wellicht nog een dekentje in NZ aanschaffen, zo te lezen) Maar een luchtbed is te zwaar in de koffer. Wij dachten in NZ daarvoor schuimrubber te kopen. Volgens de broer van mijn vriendin Dineke (vriendin die meegaat) die in Whangarei (boven Auckland) woont, is dat nauwelijks te krijgen. Is dat zo? Hoe doen anderen het dan die gaan kamperen?
Verder willen we 'n 1-pits gasbrandertje in NZ kopen. Enig idee van de kosten? Ik heb via google een campingzaak in de buurt van Whangarei gezocht, maar niks te vinden.
Volgens een collega die ook in NZ is geweest zijn er ook veel andere betaalbare slaapmogelijkheden zoals bij een boer, bed-breakfast e.d. Weten jullie daar meer van? Is er een geschikte website om daarop te zoeken? Enig idee van de prijzen? (Ja…Ik ben een echte Hollander… letten op de "kleintjes…).

Afijn even tot zover. Binnenkort hoop ik Dineke weer te spreken, dan zullen we vast wel weer nieuwe vragen hebben. Ik hoop dat ik niet teveel vraag, anders zeggen jullie het maar. Het voorbereiden kost veel tijd, maar ik vind het wel ontzettend leuk en krijg er steeds meer zin in !!!
Nog maar 2 maandjes… :cheer:

groetjes, Marianne

Hoi Marianne,

*Nog even voor de zekerheid: Wij hoeven geen DOC-kaart of zo iets aan te schaffen als we op die campings willen overnachten?

  • Nee, dat hoeft echt niet.

*Als we meestal willen kamperen, moeten we spullen meenemen. We nemen allebei een tentje en een slaapzak mee en een ondermatje tegen de kou. (Wellicht nog een dekentje in NZ aanschaffen, zo te lezen)
Maar een luchtbed is te zwaar in de koffer. Wij dachten in NZ daarvoor schuimrubber te kopen. Volgens de broer van mijn vriendin Dineke (vriendin die meegaat) die in Whangarei (boven Auckland) woont, is dat nauwelijks te krijgen. Is dat zo?

  • Ik ben bang dat de broer van Dineke gelijk heeft. Bij de weg, je kan hier voor al $150 al een tentje krijgen bij “de warehouse”.

*Hoe doen anderen het dan die gaan kamperen?
-www.kathmandu.co.nz/Sleeping_Gear/Beds of ze hebben een busje met alles erop en eraan.

Verder willen we 'n 1-pits gasbrandertje in NZ kopen. Enig idee van de kosten?

  • In de zomer kan je die bij de warehouse (de goedkoopste winkel in NZ, en die vind je in elke grote stad) krijgen voor circa $30. Is dus goed te doen. Hier kun je vaak ook wel een goed lucht bed kopen en andere campeer spulletjes.
  • Volgens een collega die ook in NZ is geweest zijn er ook veel andere betaalbare slaapmogelijkheden zoals bij een boer, bed-breakfast e.d.
  • klopt
  • Weten jullie daar meer van? Is er een geschikte website om daarop te zoeken? Enig idee van de prijzen?
  • Ik heb er zelf geen wsite voor gevonden. Geen idee hoeveel dat kost. Vaak zie je bordjes langs de weg bij de huizen voor B&B en bij de boerderijen “farm stay”. B&B is vaak wel veel duurder dan camperen. Wel een leuke manier om de locals te ontmoeten.

Leuk he al die reis voorbereidingen…

Groetjes :wereld:

Als je upc hebt, kun je gewoon op de upc site inloggen en je webmail bekijken. Werkt hetzelfde als hotmail dus waarom moeilijk doen. Ik heb jarenlang ‘gewoon’ mijn orange webmail kunnen kijken, overal waar internet was. Sinds vorig jaar heb ik upc en ook die kun je overal checken.

Logisch ook, want als je in nederland op iedere pc je webmail kunt openen kan dat in andere landen ook (Wellicht dat het in Iran en China wat tegenvalt lol2)

Op de één of andere reden moet je per se hotmail nemen als je reist, lijkt wel. Heb ik nooit begrepen.

Wifi spots heb je bij redelijk wat campings. Maar je hebt bij vrijwel iedere camping een PC staan die je kunt gebruiken, zij alleen wel vrij duur. Maar voor een beetje mailen is het wel te doen

Wat betreft Milford is het inderdaad een beetje moeilijk om zonder toeristen te bezoeken. Toch is het ons gelukt. Zorg dat je aan het einde van de dag komt, de laatste rondvaart bijvoorbeeld. 90% van de bezoekers komt namelijk met een busreis of georganiseerde dagtrip. Die gaan halverwege de middag weer terug. Dus als je met eigen vervoer bent kun je wat later komen (geniet lekker van de schitterende rit er naartoe!) en later terug. Het is nog wel twee uurtjes rijden, houd daar rekening mee)