eind december vertrek ik voor 7 weken naar Nw-Zeeland, en was nieuwsgierig naar de mogelijkheden van het kamperen (naast af en toe een jeugdherberg).
Iemand daar ervaring mee?
En de 2e vraag: ik heb zo ongeveer alles hier thuis om te kamperen, maar omdat ik voor NZ nog een 5tal weken elders verblijf lijkt het me wel wat gezeul. Aan de andere kant is alles in NZ aanschaffen een beetje onnozel omdat ik alles al heb, en wanneer ik het daar aanschaf toch ook goed gerief wil kopen (anders verdwijnt het kampeerplezier nogal rap, vrees ik :-).
Kortom, een klein dilemma…
Ik heb inmiddels van Cyrielle al gelezen dat alles superclean moet zijn (geen grond aan de haringen, etc)als ik m`n eigen spullen meepak.
wij hebben 4 weken door nieuw zeeland gereisd met een huurauto en tent. We hebben altijd wel ergens plek gevonden om te staan. Als je niet van drukte houdt en niet veel nodig hebt zijn de campings van de DOC (department of concervation) ideaal: kleinschalig en goedkoop (soms zelfs gratis). Je hebt dan wel enkel een kook-shelter en een toilet (proper). Soms is een kookvuurtje aanwezig maar meestal moet je dit zelf bij hebben.
Op commerciele campings heb je steeds een keuken waar je kookvuur, oven, microgolf ed kan gebuiken. Je potten en pannen moet je wel zelf voorzien. Hier heb je ook douches. Op de basic campings van de DOC heb je die niet. Wij zorgden dus voor afwisseling tussen DOC en commerciele campings, zodat we ons toch af en toe eens konden wassen :D.
Wij hadden een Rough Guide mee waarin je steeds voldoende info vindt over waar er campings beschikbaar zijn. Maar eigenlijk kan je ook zonder. In een DOC info center kan je gratis een foldertje krijgen met alle DOC kampings. En bij een tourist info center kan je boekjes meenemen waarin alle campings van een streeks worden vermeld.
Ik zou het zeker opnieuw doen op die manier als ik nog eens zou gaan.
Ah, juist, op die vraag heb ik nog niet geantwoord.
Wij gaan steeds al kamperend op reis, dus wij hadden alle spullen al: tent, slaapzakken, matjes, kookvuurtje, kookpotjes. De tent hebben we inderdaad op voorhand helemaal gekuist. In de luchthaven hebben ze die dan een half uur meegenomen om te inspecteren; je krijgt ze dan helemaal “verfrommeld” terug en moet ze dan in de aankomsthal van de luchthaven openspreiden om ze terug mooi te kunnen oprollen. een grappig zicht eigenlijk…
Het enige wat we ter plaatse moesten kopen waren gasbusjes voor ons vuurtje. Hiervoor had ik op voorhand enkele winkels gemaild zodat we in Auckland direct enkele adressen hadden waar we het konden vinden. In de Warehouse hadden ze niet het merk dat we zochten. We hebben het uiteindelijk gekocht in een grote sportwinkel; de naam weet ik niet meer, maar campingspullen kon je er ook zeker kopen.