Ervaring met escape campers e.d

Wie heeft er ervaring met escape campers of andere sortgelijke campertjes (d.w.z ;lage prijs,kleine campers)

Ik heb nl nog wat vragen:

• hoe zit het met de opbergruimte?kun je je spullen er fatsoenlijk in kwijt?
  • is het mogelijk om een 3-pers.te huren (ivm bovengenoemde spullen)
  • zijn de bedden goed te doen voor lange mensen
  • moet je altijd op een camping stallen?of kan je ze ook langs de weg
    zetten?
  • op welke campings moeten we zijn?zijn deze vlakbij de bezienswaardig-
    heden?kun je daar fatsoenlijk douchen?
  • is het met 2 vriendinnen goed te doen in zo’n campertje?(d.w.z wordt je
    er niet helemaal kriebelig van in zo’n kleine ruimte?
  • wat moeten we rekenen aan brandstof?
  • alle tips van goedkopere campertjes zijn welkom!!

Ik weet het…het zijn nogal wat vragen,maar in mijn ogen zijn jullie toch de "ervaringsdeskundige"dus hoop op antwoorden (die ik ook nergens anders terug kan vinden)

Alvast bedankt…:zon02:

Hallo opreisindecember,

Zelf ben ik niet met een camper door NZ getrokken, maar ik heb er wel heel veel gezien. Hieronder mijn antwoord op jouw vragen.

Veel succes verder!

Hallo,

De meeste campings in NZ zijn goed. Ze hebben allemaal een keuken, eetkamer en douches. En er is altijd wel een camping te vinden.
De laatste jaren is kamperen wel wat duurder geworden. Voor een powered site betaal je tussen de $16 en $25 p.p. Als je geen stroom nodig hebt (tent of auto) dan is het soms iets goedkoper. Maar omdat je met je campervan niet altijd op een non powered site mag staan betaal je bij sommige campings de volle mep. Top 10 holiday parks zijn erg goed maar over het algemeen wel veel duurder dan de andere campings die vaak ook hartstikke goed zijn ($25 p.p. in het hoog seizoen vind ik erg duur)
Je hoeft niet op een camping te staan maar wees verstandig en ga niet ergens op een afgelegen parkeerplaats staan in de stad of langs de snelweg. Dat is vragen om problemen.

Benzine is ongeveer 2 keer zo goedkoop als in NL. Dus dat scheelt een hoop.

Groetjes vanuit het Tongariro National Park :wereld:

Bedankt voor jullie reacties!!Maar ik hoop eigenljk op nog wat meer evaringen…!:slight_smile:

Kijk dan eens op de site www.rankers.co.nz. Een vind ik zelf hele nuttige site met reviews door en voor reizigers in NZ. Escape zit er vast ook bij.
Mijn vriend en ik gaan in november en hebben voor een Spaceship gekozen. Succes met je keuze!

Denk nu niet dat een camper een goedkope manier om een land als Nieuw Zeeland door te trekken want een camper is gewoon duur! Denk aan de hogere huurkosten, duurdere verzekeringen, hogere brandstofkosten, bijkomende kampgelden. Als je een goede auto huurt (bijv. bij Apex in Nieuw Zeeland; http://www.apexrentals.co.nz/) en met 3 meiden hostels afgaat ben je wellicht niet alleen goedkoper uit, maar het is misschien ook veel leuker (andere reizigers ontmoeten etc.) en comfortabeler. Hostels staan meestal op goede locaties en een hostel vind je voor minder dan € 15,- pp (gedeelde kamer) of € 20,- (prive; (http://nl.hostelbookers.com/hostels/nieuw-zeeland/). Doorgaans heb je ook de mogelijkheid om zelf (of gezamenlijk) te koken in de gezamelijke keuken. Tenzij jullie gek zijn van kamperen, is het ‘t waard om eens goed na te rekenen.

Tip: neem een Tomtom mee met kaart van NZ en je hoeft nooit te zoeken)

Ik denk inderdaad dat je meer mensen tegen komt,als je van hostel naar hostel gaat,ik denk dat het op de campings vnl wat '" ouder" publiek is,en wat rustiger.

Maar qua kosten denk ik nog steeds dat et niet zo heel veel uitmaakt…mij lijkt dat als je met auto van hostel naar hostel gaat dubele kosten hebt,van en de auto en de hostels?

Dat is eenvoudig even na te rekenen. Neem nu de bewust escape camper. Handgeschakeld. (links rijden dus stuur rechts). Neem de goedkoopste bijv. voor 3 weken van 2 januari 2011 t/m 23 januari 2011. Je hebt dan niet veel meer dan een soort VW bus met een matras in de laadruimte (voor 3 meiden naast elkaar….) en een “keukentje” achterin.

Ophalen in Christchurch, inleveren in Auckland. Die kost dan:
Huur $ 92,-- per dag x 21 dagen = $ 1932,-
Dan heb je wel nog een eigen risico (ongeval, diefstal) van $ 2500,-! Dus die koop ja af. Kost $ 23 per dag (als de chauffeuses ouder zijn dan 25 jaar, anders duurder) x 21 dagen is $ 483,-
Wil je zowel het noorder- als het zuidereiland bezoeken, dan kost de overtocht van de van $ 143,- (enkele reis). Totale kosten $ 2558,–.
Reken met de kamper dus op gemiddeld $ 12,50 pppn = $ 37,50 per nacht x 20 nachten = 750,-
Totaal camper + overnachtingen = $ 3308,-

Nu een huurauto. Neem met 3 meiden niet de kleinste zoals de Nissan Sunny voor $ 39,- per dag maar bijv. de Nissan Wingroad stationwagen met automaat van Apex (prima ervaringen mee).

Die kost dan:
Huur $46,- per dag x 21 dagen = $ 966,-.
Je hebt dan $ 1500,- eigen risico. Kop die af voor $ 12,- per dag x 21 dagen = 252,-
Neem de auto mee de ferry op, dat kost bij Apex niets: $ 0,-.
Totale kosten $ 1218,-. Dat is $ 1340,- minder oftewel minder dan de helfd.
Budget voor 20 nachten hostel voor $ 15,- pppn = $ 45,- per nacht x 20 nachten = 900,- En dan heben we niet eens rekening gehouden met het meerverbruik van een camper t.o.v. een personenwagen. Totaal huurauto met gezellige hostels = 2118,-.

Zo’n $ 1200,- goedkoper! En dan slaap je niet met z’n drieën niet achter in de bus op een matras van 1,5 meter breedte maar elk in een eigen bed!

Wil je met z’n drieën een eigen kamer, reken dan op $ 5,- pppn meer = 15,- x 20 dagen is 300,-. Is het nog $ 900,- goedkoper….

Deze berekening kun je overigens ook doen met een grotere (en duurdere) camper tegenover een huurauto met motels.

Ik nam even aan dat “opreisindecember” met twee vriendinnen wil gaan (totaal 3) of gaat ze met z’n tweetjes gaan? Dan is een hostel voor 20 nachten maar $ 100,- duurder dan de campinggelden (of $ 150,- tot $ 200,- voor 2 pers kamers), maar de huurauto daarbij nog altijd $ 1240,- goedkoper dan de campervan.