Camper, spaceship of tent

We zijn nog aan het uitzoeken op welke manier we door Nieuw zeeland willen trekken. Mogelijk opties zijn: auto + tent, een kleine camper (van wicked), of een spaceship ( zo’n auto waarin je kan slapen). Ik heb nog enkele vraagjes, die deze beslissing misschien wat makkelijker maken.

Weet er iemand of je in Nieuw-zeeland verplicht bent om op een camping te overnachten of kan je je camper/spaceship ook makkelijk op een parking zetten. In USA staat nl. op alle parkings dat het verboden is er te overnachten. Is dit ook zo in Nieuw zeeland?

Verder, weet er iemand (ongeveer) de prijs om op een camping te overnachten met camper? En is het even duur om met een spaceship op een camping te staan, of zijn deze goedkoper.
En hoeveel is het als je er gewoon met een tent (+ auto) zou overnachten.

Sarah

Mag ik vragen waarom je voor een camper van Wicked hebt gekozen?

We zijn eigenlijk meer op zoek naar een auto waarin we kunnen slapen. Geen grote camper met WC, douce en al het andere gedoe. Wicked is (naast de spaceships) het enige wat ik gevonden heb. Vandaar deze keuze.

We zijn er ondertussen nog steeds niet uit wat we zullen nemen. Iemand een idee van de campingprijzen en de mogelijkheden voor wildkamperen?

Wij denken er nu over om een Spaceship te huren, maar kijk ook eens bij Jucy Rentals, heb ik goede verhalen van gehoord hebben ook kleinere modellen en zijn niet duur.

Hallo Sarah,

Camper huren in Nieuw Zeeland:

Je mag nog steeds op veel plaatsen “wild” kamperen. Er staan steeds meer borden dat kamperen verboden is maar als je een beetje zoekt… Let wel op dat je enigzins op een veilige plek gaat staan. Liefst met meerdere campers. Het is een veilig land maar toch gebeuren er minder leuke dingen.
Op een camping maakt het meestal niet uit qua prijs of je er met een camper of spacewagen gaat staan. Prijs: rond de $25 per nacht. Men is trouwens van plan om de wet te wijzingen en wildkamperen te verbieden als je camper geen certificaat heeft (self contained) Dus met minimaal een toilet en een grijswater tank. Op verschillende plaatsen worden de struiken gebruikt door o.a. spacewagens en wicked camper (backpackers) als toilet, hier wil men echt vanaf!

De wet is er nog niet maar men controleerd steeds vaker!
Hopelijk heb je wat aan deze informatie. Mocht je nog vragen hebben dan horen we het graag.

Rob
www.campervan-rentals-newzealand.co.nz

hallo Sarah,

Rob heeft je al een heel goed antwoord gegeven.
Als ik jou was zou ik geen spaceship nemen. Wij hebben een camping in NZ en naar onze ervaring zijn onze gasten niet zo tevreden met een spaceship. Ze zijn in het algemeen oud en niet goed onderhouden.

Wicked campers zijn hippie vans met grote tekeningen op de wagen.Niks mis mee is maar je moet er wel van houden.

Je kunt het beste zelf de verschillende campervans bekijken op het internet en dan een goede geinformeerde keus maken.

Het is altijd prettig als je een wagen hebt waarin je kunt staan, vooral als je weken onderweg bent, maar dan moet het wel in je budget passen.

Een camping varieert meestal van circa $16 tot $20 per persoon. Als je geen stroom gebruikt is het vaak goedkoper. Een tent $14 tot $18 per persoon. Het is hier erg mooi maar niet veel goedkoper dan NL. Alleen uit eten gaan en hotels zijn nog relatief goedkoop.

Wild camperen kan nog op veel plaatsen in nieuw Zeeland. Maar je moet wel verstandig zijn, niet op een verlaten parkeerplaats staan in de stad of zo en ook niet langs de highway. Er zijn veel Doc campings waar je relatief goedkoop kan camperen voor $5.

Voor meer vragen stuur me dan een mailtje miekelien@hotmail.com

Helamaal mee eens! Ik kan staan in onze campers, 189cm lang en heb nog ruimte over en ondanks dat het hier vaak mooi weer is:vak02: hebben we regelmatig naar buiten gekeken als het met bakken naar beneden kwam en de " buurman" onder zijn achterklep een maaltijd probeerde te bereiden.
Maar ja ik weet natuurlijk niet wat jullie budget is. In ieder geval veel plezier in “ons” Nieuw Zeeland!

Rob

Bedankt allemaal voor de reacties.
Wij hebben tot nu toe nog nooit een camper gehuurd en ik twijfel nog steeds of we er één willen in NZ. Tot nu toe hebben we steeds onze reizen met de wagen gedaan. In de VS huurwagen + kamperen in de tent. In Noorwegen met onze eigen wagen, achterzetels eruit en een grote luchtmatras in de koffer: we hebben 3 weken in onze wagen geslapen. Lekker knus. Dus het feit dat ik niet zou kunnen rechtstaan in een spaceship is zeker geen probleem :biggrin: . Wat ik me nog het meest afvraag is hoe vaak we regen kunnen verwachten. Als we elke keer een natte tent moeten inpakken of in de regen de tent moeten opzetten is een spaceship misschien toch wat handiger. Onder de achterklep eten klaarmaken is best gezellig, daar had ik vorig jaar ook geen probleem mee.

Vraag is dan eigenlijk: Wanneer?! willen jullie rondtrekken in NZ. Welke weken of maanden van het jaar.>>>

Juist, dat was ik vergeten vermelden: 16 december tot 13 januari. De zomer in NZ dus.

NZ is erg groen en dus veel regen. Je moet geluk hebben. Sommige mensen hebben 6 weken mooi weer met af en toe een bui. Anderen zitten 6 weken in de regen. Je kunt er geen touw aan vast knopen. Maar in het algemeen is er waar ik woon (Tongariro National Park) meer regen in het voorjaar, October, November, en in de herfst zo vanaf April.

Ik sluit me aan bij Miekelien,Napier en omgeving in dezelfde periode hevige regen en overstromingen. Let dus op het weerbericht en wellicht pas je route aan. Maar algemeen gezegd geen enkele reden om niet met een auto en tentje op vakantie te gaan. Neem trouwens geen gebruikte campeer spullen mee naar NZ. Nieuw of koop het hierin NZ. Wandelschoenen mee uit NL zorg dat ze superschoon zijn. Douane controleert!

De tent maakt dus nog kans…
Ik had ook al gehoord dat we onze wandelschoenen grondig moeten wassen, best met dettol of zo. De tent wou ik ook gewoon kuisen en meenemen. Ik ben niet van plan om daar een nieuwe te kopen. Als er op de zeilen geen stof/aarde of andere zaken hangt, mag je die dan gebruiken? Of loop ik het risico dat ze aan de douane wordt afgenomen? Want ik zou ze niet graag kwijt zijn…

Als alles goed schoon is geen probleem! haringen goed wassen (vaatwasser?) en geen grondzeil meenemen, grondzeil van tent heel goed schoonmaken. Als je geen supertent?! hebt kan je hier bij de " warehouse" voor rond de 100 euro een prima tent kopen. Prima voor een paar weken Nieuw Zeeland…

hallo, ben d’r weer :slight_smile:

Hartstikke leuk hoor met een tentje. Dat doe ik zelf ook het liefst. En mocht het een dag heel hard regenen dan kun je altijd een cabin op de camping huren voor circa $30 per persoon. Verder goed het weerbericht in de gaten houden (zoals Rob al zij) en de zon achterna reizen als het even kan. Het weer verschilt enorm per regio in NZ.

Als je alles goed schoon sopt dan heb je geen probleem bij de douane. En als het niet schoon genoeg is dan desinfecteren ze het voor je. Ze zijn daar heel vriendelijk dus je hoeft je er geen kop zorgen over te maken. Wel goed aangeven wat voor camping en hiking spullen je mee neemt. En dan bovenin de tas leggen want ze willen alles graag even checken.

Als je een autoo’tje huurt neem dan een ouder model waar je mee op de gravel wegen mag want die lijden naar de mooiste plekjes. Hoe langer je de auto huurt hoe goedkoper het wordt. ACE vaak wel goed.

Leuk he al die vakantie plannerij, wordt er jaloers van :wereld:

Hoi allemaal,

Super leuk om al deze info al te lezen!
Wij vertrekken zelf 4 april richting Nieuw-Zeeland voor 5 weken, we landen in Auckland en vertrekken terug in Christchurch. We zijn met 2 en zouden zowizo een kampeerwagen willen kopen om nadien opnieuw te verkopen, we denken dat dit het goedkoopste is. Ik heb hier iets gelezen van een wet over self-contained, is deze reeds van kracht. Kan iemand ons een garage/plaats aanraden om de kampeerwagen te komen in Auckland, we zouden hier niet te veel tijd aan willen verliezen.
Wat is er allemaal nodig in NZ als je een wagen koopt: zaken als keuring, verzekering, pechverhelping??? wat is verplicht en wat is nuttig?

Alvast bedankt voor alle info!

Tinne en Jeroen

Hallo Tinne en Jeroen,
Ik heb al veel mensen ‘op weg’ geholpen, hoofdzakelijk in Australië maar ook in Nieuw Zeeland. Maar ik moet je ten sterkste afraden om voor 5 weken een auto te kopen en weer te verkopen. Koop je op afstand? Of moet je eerst nog naar een of meer adressen toe om te kijken of de wagen er zo mooi uitziet als in de advertentie. Dan moet de auto een Warranty of Fitness certificaat WoF) hebben. Hier staat het een en ander: https://www.nzta.govt.nz/resources/roadcode/about-your-vehicle/car-requirements/ Een WA (third party) verzekring is ook een must, net als betaalde wegenbelasting.
Maar dan ben je net op pad en moet je gaan nadenken/adverteren om binnen een paar weken de auto weer te verkopen. Waarschijnlijk heb je haast bij het kopen (je wilt ) en haast bij het verkopen (je vlegtuig vertrekt dan en dan) en dat is in beide gevallen geen goede uitgangspositie om te onderhandelen. Grote kans dat je te veel betaalt en te weinig terug krijgt. En koop je iets heel goedkoops waar je weinig op kunt verliezen, is er de kans dat er iets kapot gaat.
Er zijn inderdaad veel kampeerplekken waar je alleen terecht kunt als je self contained bent. Kijk eens hier: https://www.nzmca.org.nz/ en neem contact met ze op.
Zo ver voor nu, gaan jullie beide eilanden doen in 5 weken minus de tijd van aan- en verkoop van de wagen?
Dit is voor jullie ook heel interessant: How to Buy a Campervan in New Zealand | Backpackingmatt.com

Ik heb jullie vraag over self containment gedropt op een, weliswaar Australisch, forum omdat ik wist dat daar wel zinnige reacties op zouden komen. Ziehier de link voor de resultaten tot nu toe:Caravaners Forum - Since 2000 - Information
Laten jullie nog even wat horen?

Hoi,

Wij zijn het vorig jaar geweest en hebben rond getrokkken met een camper van CheapaCampa. Fantastische camper, goede service, etc. Wij hadden mazzel dat het prachtig weer was. Maar als ik nu de verhalen lees van de afgelopen maanden op www.pindat.com dan hebben de mensen heel veel regen gehad en lijkt het mij niks om in een spaceship te liggen of in een tentje want geloof mij als het regent dan regent het ook.

Verder hebben wij op wildkampeerplekken controles gezien of de campers, auto’s wel self contained waren anders mag je er dus niet staan.

Als je nog meer vragen hebt, be my guest!