Wat te doen met je camper bij meerdaagse hikes en in steden..

Als onderdeel van een wereldreis ga ik samen met mijn vriend ongeveer twee maanden naar Nieuw Zeeland.
Nu is het idee om daar een camper te huren maar ik twijfel of we dit voor de gehele periode moeten doen en wat voor soort camper.

Er zijn een paar vragen waar ik op het internet en dit forum zo geen antwoord op heb kunnen vinden.

• Hoe is het met de drukte in het hoogseizoen op de ‘free camping’ plekken. We kunnen de duurdere self contained camper huren, maar als er maar weinig beschikbare ‘free camping’ plekken zijn in het hoogseizoen en we daardoor vaak moeten uitwijken naar de betaalde plaatsen, zijn deze kosten natuurlijk dubbelop.

• Waar laat je de camper als je meerdaagse hikes gaat doen? Er wordt veel gewaarschuwd voor hoge boetes wanneer je ergens overnacht waar dat niet mag, of niet is toegestaan met jouw camper. Hoe werkt dit wanneer je je camper enkele dagen onbeheerd achter laat? Kan dit gewoon op een parkeerplaats of riskeer je dan ook boetes?

• Kun je in de (grote) steden ook overnachten met je camper of ben je daar op hostels en b&b aangewezen? Zijn daar ‘free camping’ plekken in het centrum of is dit alleen in buitengebieden?

Groetjes Milou

Hey Milou,

ik ben net terug van een camper-reis van 7 weken door NZ, dus ik denk wel dat ik op enkele vraagjes alvast kan antwoorden.
-maak je geen zorgen over de beschikbaarheid van free-camps in NZ. Zowel de apps ‘Campermate’ als ‘Wikicamps’ bevatten alle kampeerplaatsen, mét recensies van andere gebruikers en eventueel tips over ‘low-cost’ campgrounds. Wij hebben in Februari-maart gemiddeld 1 op de drie nachten op een betaalde camping gestaan. Het valt eigenlijk op hoeveel mensen opteren voor een betaalde camping tov een free-camp of low-cost camp. Ik denk dat dit vooral te maken heeft met het gevoel van comfort dat mensen eisen? Dit terwijl wij vonden dat de free-camps en low-costs eigenlijk de mooiste plaatsen omvatten. Je kan die apps gerust al eens downloaden en op voorhand wat kampeerplaatsen uitzoeken. Je zal zien dat er in iedere regio voldoende te vinden is.

-meerdaagse hikes hebben wij niet gedaan, vanwege kindjes, maar er zijn daar in die regio’s dikwijls DOC-camps beschikbaar. Dat kost dan tussen de 6 en de 10 dollar per volwassene per nacht, en daarbij kan je aangeven hoelang je op zo’n camping wil blijven staan. Er zijn ook altijd andere campers in de buurt, dus qua veiligheid wat inbraken betreft ben je daar ook nog redelijk safe denk ik. Waar je ook parkeert: Let er vooral op dat je niks zichtbaar in de camper laat liggen. En al zeker niks van rugzakken of tassen.

• in grote steden is het wat moeilijker om een low-cost plaats te vinden, laat staan een freecamp. Je vind ze wel, maar zijn dan dikwijls niet zo gezellig (bvb een parking achter een café…). Anderzijds zijn er helemaal niet veel ‘grote’ steden in Nieuw-Zeeland. In zowel Christchurch als Wellington bijvoorbeeld hebben we telkens op een low-cost gestaan (tss 5-10 dollar per volwassene per nacht) die zich 20 minuutjes buiten het centrum bevond. Dat is dan perfect te doen om 's ochtends naar de stad te rijden.

hopelijk heb je hier iets aan.

groetjes,
Joris

1 like

Hier hebben we zeker wat aan!
Dankjewel Joris :smile: