hallo ik lees op dit forum veel leuke berichten , mooie ervaringen en goede tips .
Dit is goed en moet ook zo blijven .
Ik zou ook slechte en minder goede ervaringen willen horen op dit forum .
Dus wie heeft er ervaring met berovingen , oplichtingen, vreselijke mensen of tegenvallende trips ? Welk land ,streek of stad viel zwaar tegen? Of waar voelde je erg onveilig of opgelicht?
Ik ben dit jaar in India geweest, daar zijn de mensen echt megaopdringerig en af en toe ben je blij als je even rusitg in je hotelletje zit, zonder mensen die letterlijk aan je hangen om je geld af te troggelen!
In elke grote stad proberen ze je af te zetten dus onderhandelen moet gewoon in azie, ik vind dat leuk om te doen dus geen probleem!
Tsja, wat zijn slechte ervaringen. In China kwamen we regelmatig wat opdringerige verkopers tegen, maar dat hoort er ergens gewoon bij. Ook ging er met het vervoer zo ongeveer alles mis wat er mis kon gaan, erg gammele fietsen, bus met panne, problemen met de trein, boot met kapotte motor midden op een meer, vlucht met vertraging, kan allemaal gebeuren. En soms valt een bezienswaardigheid wat tegen, maar zowel in China als in Zuid-Korea zou ik geen echte afraders weten. Wat mij betreft kleinigheden, die je overal kan en zal tegenkomen.
De enige echt slechte ervaring valt wat mij betreft ook in diezelfde categorie. Vorig jaar zijn we in China de paspoorten in een slaaptrein kwijtgeraakt. Verloren, gestolen, het zal wel het laatste zijn, maar zeker zullen we het nooit weten. Wellicht komt het ook omdat het allemaal verder zo veilig lijkt, je wordt simpelweg minder voorzichtig. In Zuid-Korea had een reisgenoot een tas met o.a. portemonnee en fotocamera in de bus laten staan, toen die bus twee uur later weer langs die halte kwam stond die tas nog precies waar hij hem had achtergelaten. Probeer dat maar eens in een willekeurig westers land…
Feit is echter dat het een hoop regelwerk heeft opleverd voordat we weer nieuwe (nood-)paspoorten hadden. En dan ben je ook heel blij met een lokale gids die dus ook de taal spreekt, met Engels kom je er dan echt niet uit…
In Zuid-Korea is het nog een stuk makkelijker, zeg even de woorden “Nederlande” en “Hieddienk”, en zie hoe behulpzaam iedereen ineens is…
hahaa ja dat geloof ik wel. Tja vervelende verkopers en kleinschalig diefstal kom je overal tegen …als je dat tegen wil gaan blijf dan thuis ! of niet dan … Maar het is vreemd dat er weinig echte slechte ervaringen zijn in Azie , ik zelf heb dat ook niet echt meegemaakt. Maar toch was nieuwsgierig.
tja
wat zijn slechte ervaringen??
als ik een 5***** all inclusief vakantie boek naar turkije en de douche geeft alleen maar koud water of geen water, of de receptionist spreekt geen woord engels of het zwembadwater is vies, dan ga ik daarover klagen bij de organisatie.
Als je over de losse stoeptegels stuikelt of er je wordt ziek van het eten in België, dan valt zo’n vakantie tegen…
maar ik denk dat als je naar Azië gaat, dat je je daarop instelt. Manage je verwachtingen. Iedereen die naar Azië gaat, die weet dat het anders is als hier… daar houd je rekening mee en dan valt het allemaal achteraf best wel mee…
Ja daar heb je gelijk in . Maar ik bedoel ook meer grote slechte ervaringen zoals gevaarlijke plaatsten (ik weet bijv het uiterste zuiden van thailand) , of landen , of verhalen over mensen die bedwelmt zijn met verdovende middelen en beroofd of verkracht of wat dan ook. Ik hoorde bijvoorbeeld van een reiziger die gister tegenkwam dat de mensen in China vreselijk zijn .In Yunnan keken ze steeds beangstigend aan en er valt niet samen mee te werken. Kun je bijvoorbeeld veilig alleen rond reizen in de meest afgelegen gebieden van Noord-Laos of Noord Myanmar ? Miss wel maar miss zijn westerlingen daar niet zo welkom en heeft iemand er een verhaal over . Ik bedoel meer zulke dingen .
In Myanmar zou ik echter niet graag in mijn eentje reizen, maar dat is alleen maar omdat er geen internet- of telefooncontact met het buitenland mogelijk is. ALS er iets mis gaat en je bent alleen, dan heb je dus veel meer een probleem dan in een willekeurig ander land. Maar ik heb me in Myanmar nooit onveilig gevoeld, ik vind het juist een prachtig land met een superaardige bevolking. (Maar met een $%#$% regering.)
Yunnan vond ik een van de mooiste plekker in China om rond te reizen. Juist met openbaar vervoer, juist de plekken waar weinig reizigers komen. Ja, de mensen spreken slechts Engels en kijken soms raar op van een tourist, maar ze doen meestal hun best om je te helpen. Tenzij ze het echt niet weten, dan lopen ze soms weg…
Ik heb veel gereisd. Ik ben uiteraard wel eens wat kwijt geraakt, maar dat viel meestal te wijten aan mijn eigen slordigheid. Beroofd ben ik ook twee maal: een keer van mijn camera, een keer van mijn bril. Dat laatste was overigens door een aap op Bali… Valt allemaal best mee!!!