Volgend najaar zijn we plan om een vlucht te pakken naar Bangkok en van daaruit naar Vietnam te vliegen.
In Vietnam willen we gaan backpacken, samen met de landen Laos en Cambodja.
Nu heb ik veel ervaringen gelezen over Vietnam, echter zijn de meeste ervaringen negatief.
Nu zou ik graag wat positieve ervaringen willen lezen over Vietnam zodat ik een keuze kan maken of we wel of niet naar Vietnam moeten gaan.
De positieve ervaringen die ik tot nu toe heb gelezen zijn voornamelijk reizigers die met een tour zijn geweest of de gehele tijd bij een gids zijn geweest, ben erg benieuwd of er ook mensen postief zijn die zijn wezen rondtrekken.
Wij zijn individueel gegaan maar de excursies en hotels waren geregeld. Omdat we niet in groep en zonder gids reisden hebben we echter veel contact gehad met de plaatselijke bevolking en de gebruiken van Vietnam. Waar al die negatieve ervaringen vandaan komen weet ik niet en ik ben dan ook gestopt om daar op de reageren of er tegenin te gaan. Hoe je een reis beleefd en ervaart verschilt immers toch van persoon tot persoon en hangt grotendeels af van je persoonlijke ingesteldheid. Wij hebben een positief gevoel overgehouden aan onze reis door Vietnam. Prachtig land, zeer mooie streken en de bevolking viel zeer goed mee. Al de problemen die je soms leest over oplichting, onvriendelijkheid en onbehulpzaamheid zijn ons bespaard gebleven. De mensen waren vriendelijk en indien mogelijk waren ze bereid om uitleg te geven of te helpen. Uiteraard proberen ook de Vietnamezen om een centje te verdienen aan de toeristen maar is dit niet in elk land het geval? Vietnam is niet het gemakkelijkste land om te bereizen: het klimaat is… lastig! Wij hebben zeer hete dagen gehad met een zeer hoge vochtigheidsgraag zodat het leek alsof je onder een warme douche rondliep, en we hebben dagen gehad van zeer veel neerslag en zelfs overstromingen! Tweede probleem voor reizen in Vietnam was voor ons het taalprobleem: Engels is hier bij de bevolking nog lang niet ingeburgerd en daardoor komen ze soms iets afstandelijker over. Laat je echter niet tegenhouden en bezoek Vietnam, het is zeker de moeite!
Ik sluit me aan bij het bovenstaande. Vergis je inderdaad niet in het klimaat, dat is heftig! En nat in Vietnam = zeer zeer nat.
Plus wat ik al postte in “hoe is Vietnam?”:
Eind november zijn wij teruggekomen van vier weken Vietnam (noord naar zuid). Op een enkele afzet-actie na was de reis zeer, zeer, geslaagd. De bevolking vond ik overwegend vriendelijk, een paar norse types nagelaten (maar die heb je natuurlijk overal. Moet je hier maar eens op straat kijken). Wat me opviel is dat 90% van de reizigers de “standaardroute” (Hanoi-Sapa-Halong Bay-Hué-Hoi An-evt. Nha Thrang-Saigon-Mekongdelta) aflegt. Daarom is op deze plekken de omvangrijkste toeristenindustrie aanwezig, en daarmee de grootste kans op negatieve ervaringen.
Het is ons opgevallen dat zodra je ook maar even van deze route afwijkt, het gelijk een paar keer (nog) leuker wordt. Het hoogtepunt van onze reis vond ik Ninh Binh, waar we drie dagen zijn geweest en lekker hebben rondgefietst op het platteland in een schitterende omgeving, van karstbergen met daartussen rijstvelden. De bevolking is hier supervriendelijk, wil graag met je praten en geeft je allerlei snoep en fruit. En daar zit helemaal niets achter!
Een andere erg leuke bestemming was Quy Nhon. Noordelijk van Nha Thrang, een soortgelijke stad en strand, maar als er twintig toeristen waren is het veel. De open-tour bussen stoppen dan ook niet in de stad, het is ca. 10 km met de xe om of taxi vanaf highway 1A. Ook hier erg leuk contact met de bevolking.
Als ik één tip kan geven: afhankelijk van hoe lang je gaat, maak een keuze om één van de “toeristische” stops in het midden van het land misschien niet aan te doen, en kies in plaats daarvan een eigen bestemming. Succes verzekerd. Wij hebben Hué en Hoi An laten schieten, maar ik heb er door bovenstaande ervaringen geen moment spijt van gehad. Pas alleen op dat Je Halong Bay niet skipt, dat is toch wel te schitterend om over te slaan.
Het is zo dat Vietnam is een land van of je vind het wel leuk of je vind het niets.
Ik ben wel van mening dat je het zelf moet ervaren want iedereen kan er wat over zeggen maar je eigen ervaring telt het meest. Ik zou inderdaad zoals hierboven al is gezegd wel op de seizoenen letten. Wij zijn namelijk op een gegeven moment maar in het zuiden gebleven omdat het in het noorden te koud was vonden wij.
groetje van Moira en veel plezier met het plannen van je reis
Ik struin al een tijdje het internet af op zoek naar info over Vietnam, maar het overgrote deel vind ik toch bijzonder positief hoor. De verhalen die negatief zijn zijn toch voornamelijk gebaseerd op losse incidentjes die ik de moeite niet waard vindt. Als bijv. een taxichauffeur je oplicht dan stap je toch gewoon uit en ga je naar de volgende… ik zou mijn vakantie hier echt niet door laten verpesten. Dit maak je in zoveel landen mee dat je helemaal niet meer op vakantie kan als je je hier echt druk om maakt.
Ik ga volgende maand pas naar Vietnam dus ik moet het nog meemaken, maar ik heb door alle verhalen nog meer zin in mijn vakantie!
Wij hebben dit ook gehoord van veel backpackers die we tegenkwamen (wij hebben trouwens een aantal losse tours gedaan, bijv. Cuchi tunnels, Mekong Delta…verder zelf gereisd niet in een groep. Dat was denk ik vooral omdat zij het vergeleken met de andere landen waar zij aan het reizen waren, dus zij kwamen net van een aantal weken door Thailand en Laos en waren net in Vietnam.
Ik begrijp dat een aantal reizigers denken dat de Vietnamezen in het noorden niet zo ‘outgoing’ zijn als de zuiderlingen, maar ook mijn ervaringen zijn heel erg positief!! En hoe gaaf het ook in een ander land is geweest, Vietnam heeft een prachtig rijke cultuur, prachtige tempels, stranden etc. Wij hebben ook zulke aardige mensen ontmoet.
De negatieve ervaringen die wij hoorden waren bijv. ook door een nare ervaring: gestolen paspoort, auto-ongeluk, etc…als dit in Cambodja was gebeurd had dat ws ook een negatieve smaak achtergelaten…
Net terug uit Vietnam, ben zelf Vietnamees, maar iedereen die ik daar heb ontmoet vond het fantastisch! Zelf heb ik geen tourtjes geboekt, gewoon met een open bus ticket van plaats naar plaats gegaan en vanuit daar de xe om genomen om mijn eigen tours te doen. Op deze manier geen last van andere touristen
Heel veel plezier daar, maar je vermaakt je vast wel!
Hallo,
Wij zijn deze zomer 4 weken naar Vietnam geweest, van zuid naar noord. Het was fantastisch. Niets boeken en gewoon daar alles ter plekke vastleggen. Je komt zoveel verschillende mensen tegen, het is echt super!
Je hebt ongelooflijk veel hotelletjes, kleine reisorganisaties, nachtbussen, de mensen zijn er ongelooflijk vriendelijk. Een goed reisbureautjes is Sinh Café, ze hebben hele mooie nachtbussen.
Als je naar Sapa zou gaan, boek de nachttrein zelf zonder organisatie, het is daar zeer mooi!
AANRADER: ga naar Dalat en boek een toer met de EASY RIDERS, dat is achter op de moto! Super, je komt in het binnenland terecht waar er geen toeristen zijn, ze brengen je naar dingen die je anders nooit zou doen. Wij hebben dat 3 dagen gedaan, het was veel te kort, maar moesten met ons planning rekening houden.
Veel plezier in dat prachtige land.
Afgelopen jaar november heb ik 3 weken rondgetrokken door Vietnam.
Zoals ook al door andere mensen is gemeld heb je wel eens “last” van bijv. een schoenpoetser die je af wil zetten. Deze gebeurtenis was eigenlijk de enige slechte ervaring die ik gehad heb.
Ik heb inderdaad de toeristische route gedaan, van noord naar zuid maar zonder Sapa (gebrek aan tijd).
Het is mij zelfs zo goed bevallen dat ik nu de mogelijkheden aan het onderzoeken ben om daar te gaan werken en wonen.
Dus als iemand me daar nog info over kan verschaffen dan graag.
Maar… zoals gemeld, een erg mooi land met hele vriendelijke mensen met een hele positieve uitstraling.
Je moet tenslotte ook niet vergeten dat de oorlog met Amerika pas in 1975 afgelopen is. Ze hebben dus snel hun leven weer opgepakt.
Het is wel van belang dat je je aanpast aan hun leefgewoonten en niet “de westerling” uit gaan hangen. Als je dat doet zul je een hele fijne vakantie hebben daar ben ik van overtuigd.