Rondreis Vietnam

Met Stichting het Schone Strevenhebben mijn vrouw en ik afgelopen januari een fantastische rondreis door Vietnam gemaakt. De reis ging van zuid naar noord en was uitstekend verzorgd. Het is duidelijk te merken dat Vietnam land is waar toerisme nog groeiende is en nog niet door massa toerisme is verpest. Het land biedt enorm veel cultuur en is een absolute aanrader. Stichting het Schone Streven heeft naam mijn mening een uitstekend reisprogramma en is met name voor 55+ als groepsrondreis een absoute aanrader.
:zon02:

Het is duidelijk te merken dat Vietnam land is waar toerisme nog groeiende is en nog niet door massa toerisme is verpest.

dan hebben we toch een beduidend andere reis gehad…
Als je naar de toppers gaat (Hoi An, Hue, Hanoi, Nha Trang, Sapa, Halong Bay enz.) is het een en al toerisme. In Nha Trang waren er erg veel boottrips mogelijk (massa’s boten op een rij, af en aan gingen ze), maar ze hadden nagenoeg allemaal precies hetzelfde programma. Sapa vond ik écht schitterend, maar volgens mij werkt iedereen daar in de toerisme sector. In de bergen (waar bijna niets is, behalve heel erg veel rijstvelden) kwamen we toch om de haverklap weer locals tegen die souvenirs wilden verkopen. Ik heb nog steeds nachtmerries van het zinnetje; ‘Buy something from me?’. En dan beledigd zijn als je niets koopt. Ondanks dat ik over het algemeen toch bijzonder beleefd zeg als ik ergens geen behoefte aan heb, ben ik zelfs uitgescholden voor zuinige blanke omdat ik geen ansichtkaarten wilde kopen. M.i. getuigt dit zinnetje ‘Buy something from me?’ (wat ze allemaal kennen) van een redelijke desinteresse. Ze willen niet weten waar je naar op zoek bent, ze willen puur iets verkopen.

In Hoi An zat ik rustig in een restaurant te eten, komt er letterlijk een buslading Nederlanders naar binnen! De open-tour-ticket brengt je alleen maar op de standaard plekken. Ik ben ook nog nooit zo vaak genaaid als in Vietnam. Dan gaf ik geld, verdween in een blink in de zakken van de verkoopster, en werd beweerd dat ik maar de helft had gegeven. Een ritje met de fietstaxi kost op het einde standaard het dubbele van wat je hebt afgesproken.

Na dit betoog tegen het toeristische deel komt er natuurlijk ook een MAAR;
Het is er zoooooooo mooi! En de paar keer dat ik van de standaard route afweek en gewoon met het openbaar vervoer ging kwam ik op totaal andere plekken. De bevolking is dan zo anders. Ze zijn heel erg geïnteresseerd, willen je helpen enz. Volgens mij had ik vaker dit soort plekken moeten opzoeken…

Ook wij hebben een fantastische reis met het Schone Streven gehad naar Vietnam.
De overnachting op de boot bij Halong Bay vond ik fantastisch en het was zo gezellig om 's avonds met de groep een drankje te nuttigen op het dek.

In onze groep zaten ook een paar jonge mensen en het is niet altijd zo dat er 55+ met het Schone Streven reizen. Volgens mij is dit meer omdat de reizen van het Schone Streven vaak iets langer zijn de bij andere organisaties. Voor werkende mensen is het soms moeilijk om lang weg te blijven.

Groetjes

Hallo Machie01,

Ik heb net je post gelezen en vind het niet echt terecht dat je Vietnam zo wegzet.
In sommige aspecten heb je gelijk, maar ik denk dat, niet verkeerd oppakken dat jezelf ook een beetje naief bent.

Ik ga je post nu beoordelen als iemand die helemaal gek is van Viet Nam en er regelmatig vertoefd…

Als je naar de toppers gaat (Hoi An, Hue, Hanoi, Nha Trang, Sapa, Halong Bay enz.) is het een en al toerisme. In Nha Trang waren er erg veel boottrips mogelijk (massa’s boten op een rij, af en aan gingen ze), maar ze hadden nagenoeg allemaal precies hetzelfde programma.

natuurlijk logisch; alle chinezen worden in Amsterdam ook naar het rijksmuseum, de dam, de wallen, rondvaart, enz gedirigeerd; wat is daar anders aan.

Ik heb op een post een eiland aan getipt in Nha Trang waar ik het gehele eiland voor mezelf heb met een compleet restaurant en bediening, 60 zonnebedden,compleet circus en het mooiste strand. taxi om er te komen 5 dollar, boot 1 dollar pp, en taxi terug weer 5 dollar. Het natuurlijk een keuze.

Sapa vond ik écht schitterend, maar volgens mij werkt iedereen daar in de toerisme sector. In de bergen (waar bijna niets is, behalve heel erg veel rijstvelden) kwamen we toch om de haverklap weer locals tegen die souvenirs wilden verkopen. Ik heb nog steeds nachtmerries van het zinnetje; ‘Buy something from me?’. En dan beledigd zijn als je niets koopt. Ondanks dat ik over het algemeen toch bijzonder beleefd zeg als ik ergens geen behoefte aan heb, ben ik zelfs uitgescholden voor zuinige blanke omdat ik geen ansichtkaarten wilde kopen. M.i. getuigt dit zinnetje ‘Buy something from me?’ (wat ze allemaal kennen) van een redelijke desinteresse. Ze willen niet weten waar je naar op zoek bent, ze willen puur iets verkopen.

Met dit argument kan ik ver met je meegaan.
Ik vind Sapa ook mooi wat natuur betreft maar je hebt gelijk dat het daar vooral om toerisme gaat en wat daar omheen hangt.
Omdat ik veel in Viet Nam ben en daar ook weleens kom weet ik dat de lokalen hun traditionele kledij aantrekken zoals wij onze “overlall” om te werken. Wanneer de touristen weer weg zijn trekken ze gewoon hun spijkerbroek en T-shirt weer aan. Het geld dat de touroperators betalen aan het dorp komt dan in een pot en daar krijgt iedereen die meedoet een deel van ( blijft communisme ). Maar ga je wat dieper het gebergte in dan zijn er wel echt dorpen die zo niet denken en de klederdracht respecteren en het de gehele dag blijven dragen en levenswijze eerbiedigen. Dit zijn de niet toeristische stadjes.

Wat de agressieve verkoopmethode betreft die vind je in elk land. Ga maar eens naar Turkije…
Dan snap je het wel.

Over het “genaaid” zijn kun je, volgens mij, niet zeggen dat het je elke dag meerdere keren is overkomen. Van het geld snel wegwerken en dan zeggen dag je een lager biljet het gegeven gebeurd hier in Nederland en eigenlijk overal ter wereld.
Hou het geld gewoon vast tot je wisselgeld hebt gezien. Zo doe ik het in Nederland ook, en geef dan het geld en de eventuele fooi. Wat de fietstaxi’s betreft is het algemeen bekend dat deze zich niet aan prijsafspraken houden; zie de diverse post hier en op de andere sites over Viet Nam.

Misschienhad je je ietsje meer kunnen verdiepen in het land waar je naar toegaat en had wat ergernissen zoals je beschrijft kunnen voorkomen en meer kunnen genieten van het mooie land.

Ben overigens wel zeer blij met de afsluitende lovende woorden aan het einde van je betoog.

gr
Ton.

toch wel heel grappig om te lezen dat mensen een bepaald land zo verschillend kunnen ervaren. Ik ben het helemaal met Ton eens. We zijn al in diverse aziatische landen geweest(Thailand, Indonesie, Borneo) en overal wilde men wat verkopen. En dat is inderdaad niet altijd even plezierig.
Wij vonden juist dat dit in Vietnam veel minder was. Al helemaal niet als je gewoon het binnenland in trekt. Je bent soms de enige toerist en niemand is er, volgens onze mening, op uit om je te “naaien”.
Dus tipje onzerzijds. Ga wat vaker van het pad af en ga inderdaad zelf met het openbaar vervoer of een scooter het binnenland in. Geweldig genieten.

gr. Elma