Ik heb de afgelopen zes jaar Brazilië enorm zien groeien met soms wel 6,5% per jaar maar ook de prijzen zien exploderen van eten, huizen en andere producten. Ik vraag me af of Brazilië nu veel minder bezocht wordt door toeristen en of er veel minder emigranten zijn die voor Brazilië kiezen wat ik me kan voorstellen met de gestegen prijzen.
Ik heb geen cijfers gezien maar vermoed dat er véél minder mensen deze kant op komen vergeleken met enkele jaren terug.
Na een bezoek aan Nederland viel het me op hoe “goedkoop” het is in Nederlandse supermarkten. Een fles wijn, een brie, brood en jam, allemaal stukken goedkoper en vaak van betere kwaliteit dan de Braziliaanse tegenhangers. Dat was zes jaar geleden wel even anders en ik vraag me nu hardop af of Brazilië zichzelf uit de markt aan het prijzen is met excessieve prijsverhogingen. Wat als ook Brazilië de internationale crisis gaat voelen door minder export en een dure R$. Waar gaat dat heen…
Ging er inderdaad “vroeger” heen, voor vakantie, maar ben tegenwoordig meer van het oosten! En dat komt zeker door de gestegen prijzen.Als backpacker heb ik dan toch meer" waar voor mijn geld" in een land zoals bv India/Thailand ect. Ben er nu al drie jaar niet meer geweest terwijl het een prachtig land is maar begon het toen al te merken en dat is al weer 3 jaar geleden laat staan nu…
HIer in Bahia stijgen prijzen ook, vooral het laatste jaar en dan heb ik het niet over 6% maar in vele gevallen 20 a 30% (schoenen en kledij bvb maar ook sommige basisprodukten gaan fors de hoogte in).
Als je natuurlijk dingen als Brie en wijn gaat vergelijken met die van de Lage Landen … tja, dat zijn hier ingevoerde zaken en kosten dus idd veel mededankzij omdat Brazilië nogal behoorlijk protectionistisch ingesteld is en alles wat ingevoerd wordt (voeding, medicijnen, auto’s, …) ferm belast met allerhande taksen.
Langs de andere kant kan je hier wel eens een Argentijnse of Chileense wijn vinden voor pakweg 5€, dagschotelen (zelfs met buffet à volonté) doe ik hier voor 2 à 5€ en als je wat uit kijkt met je aankopen (bepaalde bairo’s zijn nu eenmaal goedkoper dan andere) is het allemaal niet zo dramatisch hoor.
Uiteindelijk zie ik mezelf nooit rondkomen met hetzelfde budget in Europa hoor, en dan hebben we het nog niet eens over kosten zoals huisvesting, verwarming (heb je gewoon niet nodig hier !), benzine, …
En voor mij is het klimaat (hier in Bahia gemiddelde temp tussen 27 en 32° hele HELE jaar door) toch ook wel een doorslaggevend argument :zon02:
Mjah, ik woon hier nu toch ook al een hele tijd en ik denk hier toch nog wel even te blijven en verder te genieten van het leven :cheer:
Rethorische vraag :
Is - alles door elkaar bekeken - het ergens anders eigenlijk zo veel beter ?
Ik denk dat PWM niet de enige is die uitwijkt naar andere oorden waar de prijzen wat gematigd zijn. Het zijn niet alleen de import taxen ixke want een goede fles wijn uit Rio Grande do Sul wordt eveneens met een hoge belasting belast en een Braziliaanse parmesaanse kaas heb je hier in de supermarkt liggen voor R$ 48 de kilo (duurste) en minimum R$ 25,95.
Nu weet ik wel dat de kaas in Europa zwaar gesubsidieerd is en feitelijk bijna 2x zo duur zou moeten zijn, evenals het vlees. De belastingbetaler daar heeft al de helft van zijn kaas en vlees betaald, maar toch… de Braziliaanse overheid belast alle “luxe” producten wel extreem. Zo is een notebook nog steeds 20 -30% duurder dan in Europa. Als je alleen basis producten koopt: rijst en bonen, dan valt het erg mee omdat die producten vrijwel niet belast worden. Zo gauw je ietsje “luxer” gaat, een salami (brasil) of kaas dan zul je het weten ook. De Braziliaan betaalt absurt veel belasting voor veel producten en koopt zich te pletter wanneer ze op vakantie gaan naar Florida, camera’s, notebooks, ipad’s en nog veel meer.
Daarnaast zie ik de prijzen van pousadas stijgen en een drankje op het strand in een kiosk is gewoon een Europese prijs.
Mijn stelling is dan ook dat Brazilië zich uit de markt prijst voor toerisme!
Ach ja, die zogenaamde booming economie van Brazilie. Als ik in mijn boeken kijk (ik drijf een bistro/bar/restaurant in Itaipava/RJ) zie ik die echt niet. Integendeel, ik hoor alle collega´s/concurrenten/andere winkeliers steen en been klagen omdat de klanten wegblijven, de omzet afneemt en (inderdaad) de kosten stijgen. De inflatie over vorig jaar was ruim 10% bijvoorbeeld.
Brazilie is geen kaas- of wijnland. De meeste kazen (de Braziliaanse dan) zijn op zijn hoogst geschikt om over het eten te gooien, of te smelten, maar geen delicatesse. Een goed drinkbare wijn komt toch gauw uit Chili (liever niet Argentinie, te zwaar) en kost minimaal 15 reais de fles.
Mijn indruk is, dat de gemiddelde Braziliaan de grootste moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen. En dan kan je je geen kaas van 70 reais de kilo veroorloven. Of Parma-ham van 100. Dat zijn delicatessen die hier nauwelijks verkocht worden, en daarom dus extra duur. De behoefte aan dat soort producten is er nauwelijks, want men kent het niet. Alleen voor de rijke bovenlaag…
En dan de toeristen. Die hebben net zo goed niet veel meer te spenderen omdat de Europese economie in het slop zit, en omdat de real best wel duur is geworden.
Brazilie is geen goedkoopte-eiland meer. Als het dat al ooit was trouwens. Ook niet (meer) op het gebied van onroerend goed, al zijn de prijzen uiteraard wat lager dan in het geinflateerde Nederland.
En voor mij is het klimaat (hier in Bahia gemiddelde temp tussen 27 en 32° hele HELE jaar door) toch ook wel een doorslaggevend argument
Ik ben zeker en vast ook niet van plan om terug te keren ixke, dat het hier duurder wordt is zeker geen reden voor mij. Zolang ik redelijk rond kan komen en af en toe een leuke fles wijn op tafel heb zit ik hier prima op mijn plaats. Zou ook niet meer kunnen wennen in de lage landen. Vindt het hier in Itanháem al vaak fris!
Wij doen er wel alles aan om het voor onze NL gasten betaalbaar te houden omdat zij al een fors bedrag kwijt zijn aan een vliegticket en verder vervoer. Was wel benieuwd of mensen nu vaker afhaken door de hogere prijzen in Brazilië of dat ze naar andere bestemmingen gaan.
Laat me als backpacker niet afschrikken maar houd er wel rekening mee…
Tsja, boodschappen en vervoer kan echt bizar duur zijn, afgezet tegen Nederlandse maatstaven. Laatst had ik bijvoorbeeld de pech dat de weg tussen Recife en João Pessoa onder water stond wat resulteerde in een ‘last minute’ vliegticket van omgerekend € 350 voor dat flutstuk. Dat vind ik echt maffiapraktijken. Al met al hoeft Brazil niet duur te zijn, je moet een beetje de goedkope weg zien te (willen) vinden en geluk hebben.
Brazilië is één van mijn favoriete landen, dit jaar twee keer geweest en volgende reis wordt straks Zuid-Korea en Japan. Misschien volgend jaar maar weer…
Tja, axelfoley, helaas schieten we in Brazilië vaker door als het goed gaat of als de gelegenheid zich voordoet. Er wordt dan meteen de hoofdprijs gevraagt. Dat is m.i. een van de zwakken punten van Brazilië omdat je je daarmee op lang termijn uit de markt prijst.
Dat zie ik hier op het strand waar voor een caipirinha soms wel R$ 12 gevraagt wordt, voor diezelfde capirinha wordt in Camboriu SC, een van de meer luxe stranden in Brazilië, maar R$ 6,50 gevraagt. Dat soort opportunisme drijft de prijzen in de hoogte waardoor optermijn, klanten gaan afhaken.
Ik ben erg blij dat de koers iets beter is, maar voor hoe lang?
Goeie vraag… voor hoe lang, omdat de euro op springen staat. Ik vermoed dat de R$ op termijn flink omhoog gaat, niet omdat de R$ zo super is maar omdat zowel de $ en Euro steeds zwakker worden door het drukken van geld (inflatie door de centrale bank). Die munten worden langzaam maar zeker uitgehold, o.a. daardoor stijgt ook de goudprijs. Er staat nog wat te gebeuren in Europa. Brazilië gaat daar nog een staartje van meekrijgen maar staat er m.i. duidelijk beter voor. En als het slecht gaat kun je altijd nog een aardig stukkie grond kopen om je eigen te bedruipen, iets wat in Europa erg lastig is.
Ik ben er 3 keer geweest in 2003 en 2004,toen kreeg je goed geld voor een euro.
Uitgaan ,uiteten en dergelijke waren toendertijd spotgoedkoop,zeker voor europese begrippen.
Als ik nu de euro real koers zie,even meer dan 2 voor de euro en de daarbij gekomen prijzeninflatie,is het nu heel duur geworden.
Het enthousiasme op diev Fortaleza fora is drastisch afgenomen.
ergens snap ik niet waarom sommige toch precies een beetje willen overdrijven …
ik kan dagschotelen hier tussen de 2 en de 5euro, kan je me 1 land noemen in Europa waar je dat kunt ???
benzine is hier ook bijna 20% goedkoper evenal diesel
wat idd duur is zijn consumenenelectronica (omwille van de protectionistische ingesteldheid van het land die met zware importtaxen probeert om alles zoveel mogelijk nationaal te produceren, of import te beperken tot de Mercosul) maar ik veronderstel niet dat je als reiziger naar hier komt om electronica of een auto te kopen … of wel ?
zoals eerder reeds vermeld in deze draad is alles duurder geworden maar deze inflatie kennen jullie in Europa even goed, bovendien is de euro weer aan het stijgen in waarden !
ik vind het dan ook een beetje bij de haren getrokken om te stellen dat alles hier nu zo duur geworden is en daarbij een vergelijking te laten uitschijnen met Europa
ik daag om het even welke Europeaan uit om te leven met hetzelfde budget als wij dat hier kunnen :cheer:
Mensen die praten over 2003/2004 denken misschien dat de koers altijd al 3,50 a 4 tegen de euro was, maar dat was geenszins het geval.
De eerste keer dat ik in Brazilie kwam was geloof ik 1998, toen nog plano real (1 real = 1 USD, en 1 USD was destijs ongeveer 2 gulden). Een dagschotel lunch in Rio kostte toen R$10, twee keer meer dan in Amsterdam voor een toeristenmenu.
Begin 2002 was de real nog ongeveer 2 euro, nu dus minder (ca 2,30).
Maar inderdaad, met alleen AOW zal het wat krap zijn.
Ik vermoed, omdat Brazilië lang te boek stond als een relatief goedkoop land dat veel mensen het een stuk duurder vinden. Veel toersiten worden door het prijspeil aangetrokken. Jaren geleden gingen veel mensen naar Spanje, daarna was Turkije “in” omdat je voor weinig geld daar een paar weken goed kon vertoeven. Voor de calculerende toerist (ik vermoed dat die er veel zijn) maakt het nogal wat uit of je meer moet betalen voor je hotel en drankjes. Als je voor minder ook ergens onder de zon kan liggen zal dat te merken zijn in de aantallen die komen.
Vergelijken is altijd lastig omdat b.v. de gemiddelde Braziliaan ruim 3x minder per jaar verdient en de gemiddelde Nederlander gigantische schulden (2 Triljard private schulden) heeft (hypotheek) en daardoor veel geld vrij kan maken om te reizen. Brazilianen steken hun geld allereerst in een betaald dak boven het hoofd (slechts 4% hypotheken op huizen) en gaan daarna meer reizen. Wij waren verbaasd hoe relatief goedkoop het was in de Nederlandse supermarkten t.o.v. die in Brasil. Wij eten niet alleen rijst en bonen maar nemen ook regelmatig een fles wijn mee… als je eenzelfde pakket koopt wat je als NL’er koopt dan ben je in NL beduidend goedkoper uit is mijn ervaring.
Een familie in de staat São Paulo heeft al gauw R$ 3000 per maand nodig om normaal te leven (auto-internet-tv-2kinderen). De lonen stijgen behoorlijk maar de prijzen ook. Mensen die naar Brazilië komen zullen het dan ook van andere dingen moeten hebben als voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dan is Azië wellicht nog voor even een uitkomst maar niet voor lang.
Ik wil hier graag op reageren. Ik ben onlangs voor de 2e keer in Brazilie geweest, en natuurlijk is het dom om te vergelijken met de 1e keer dat ik hier was (2007) maar ik ben behoorlijk geschrokken van de prijzen. Vorige keer was ik in het noorden van Brazilië, Fortaleza, Canoa Quebrada etc, en nu was ik in Rio, Morro, Salvador. Ik vond het erg duur. Met zijn tweetjes waren we al snel 50-70 euro kwijt in een restaurant en wij zijn geen grote drinkers. Is het Noorden wellicht nog goedkoper? Wij willen in 2012 heel graag terug naar Brazilië, maar de ook door jullie genoemde argumenten houden ons nog wel een beetje tegen. Euro die onzeker is, de hoge Real, en dan dus de in verhouding hogere prijzen dan bijvoorbeeld in Thailand. Tips zijn uiteraard welkom
“50-70€ voor 2 zonder veel drinken” ?
Ja hoor, in Rio en omgeving wil ik dat best geloven
Hier in Salvador kan dat natuurlijk ook MAAR je moet daarvoor in de sjiekste restaurants wezen … en dat kan ik moeilijk associëren met mensen die goedkoop willen reizen “à la Thailand” :slywink:
Bovendien zou ik best wel eens willen weten wat je in België of Nederland nog op je bord krijgt en met 1 fles wijn voor dat geld :zon02:
Vandaar nog maar eens mijn pleidooi om geen appels met peren te vergelijken, noord en zuid Brazilë vergelijken qua levensduurte is zoiets als Zweden vergelijken met Italië … de attente lezer begrijpt best waar ik naartoe wil.
In Rio moet je daar ook voor in de duurdere restaurants zijn om 50-70 euro uit te geven. Wat het grootste verschil maakt, is dat je beter ´s middags warm kunt eten en ´s avonds iets simpels. ´s Avonds uit eten doen de Brazilianen namelijk minder vaak en de meeste Brazilianen eten tijdens de lunch in een restaurant, omdat bedrijfskantines bijna niet voorkomen. En uiteraard spreekt het voor zich, hoe toeristischer het gebied is, hoe duurder de restaurants.
Dus tips voor de volgende keer, lunch in: een kilorestaurant waar je voor het gewicht betaalt, een buffet sem balanca (je betaalt een vaste prijs voor 1x opscheppen van het buffet) of in een simpel restaurant en bestel een prato feito (dagschotel).
Als je´s avonds op pad wilt ga je naar een bar waar veel locals komen, drink je een biertje, caipirinha, cola…en bestel je petiscos (hapjes) of een sandwich erbij.
ik las net dat diesel in België voortaan 1.48€ per liter kost
hier in Bahia, Salvador 0.87€ per liter (en die prijs is de laatste 3 jaar amper gestegen, hoe gaat die evolutie daar bij jullie ?)
Brazilië is toch zo’n duur land he … lol2
Oeps, ik schrik een beetje van je toon, Ixe. Ik reageerde gewoon op een bericht dat gepost is door iemand anders, vanuit mijn eigen beleving en zoals ik het heb ervaren. Ik ben niet alleen in dure restaurants geweest. Ik drink 2 wijntjes en mijn vriend drinkt ongeveer 3 biertjes per maaltijd. Heel soms namen we een flesje wijn. En we aten bijvoorbeeld moqueque (ik weet niet zeker hoe je dat schrijft) en dan nog koffie na. Ik zeg ook niet dat Nederland goedkoper is (daar woon ik), ik had ook niet begrepen dat de discussie ging over de vergelijking tussen Nederland en Brazilië. Ik heb gereageerd hoe ik, als toerist, de prijzen in Brazilië heb ervaren. En ik heb ze als hoog ervaren.