Is Brazilie primitief

hallo met johan
de vraag is of brazilie primitief is.
mijn andwoord hierop is ja.
hoe het komt .
omdat van de welvaart maar 10% van de mensen profiteert.
de rest leeft net boven of ver onder de armoede grens.
als je uit het vliegtuig stapt kan je al zien hoe het land er aan toe is .
er legt geen stoep tegel recht als er al een stoep is .
ze zeggen dat de familie banden hier sterker zijn en socialer dan in de rest van de wereld , ik zeg hier op aan me hoela , die kontakten zijn uit nood geboren , omdat ze alleen maar bezig zijn met het nationalistische gedrag van deze mensen , de sociale kontakten zijn uit armoede zo sterk even een voorbeeld ik noem geen namen , ik woon nu 7 maanden in brazilie waar ik heel veel spijt van heb ,de man is hier getrouwd maar vind het normaal om macho gedrag te vertonen en neemt naast zijn huwelijk ook nog eens een vriendin , en komt zijn vrouw er achter dan is het scheiden
en dan niet zelf je leven weer in orde brengen , nee hoor gewoon weer gratis en voor niets bij mama en papa gaan wonen ( die zelf in armoede leven ) hoezo sociaal . en voor al niets willen leren van het probleem dat je zelf hebt veroorzaakt , dit is hier geen insident maar aan de orde van de dag.deze meneer waar ik het over hebt heeft geen diploma,s niets en is mijn zwager.wij in goed nederlanders noemen dit gedrag van deze familie,s
in me reet en uit me reet, die uitdrukking kent u toch wel.

in folders staan mooie propaganda foto,s van hoe mooi het wel niet is in brazilie, nou vergeet het maar het stinkt er behoorlijk het riool en afwatering word zo in zee gedumpt en krijg je het advies om niet te zwemmen als het heeft geregent . ik spreek dan over natal waar ik woon .

en wat te denken van het strand na een jaar hard werken en dan genieten van de zon en het strand .hier lopen zeker 1000 van die fiets karretjes . ze verkopen vlees , zonnebrillen , armbandjes etc etc , die ze zowat door je strot heen duwen ,het ergste is nog hun primitieve muziek dat ze forro noemen als je hier een dag nood gedwongen naar geluisterd hebt ben je dus voor de rest van je leven genezen , dat is net als wij nederlanders de hele dag jantje smid zouden horen. erg lekker van de rust genieten is er niet bij.ze lopen rustig met een bak vis de hele dag in de brandende zon .
niet erg hygiënische lijkt mij ,

ze noemen buitenlanders wij dus strangero. als ze dat roepen kan je beter maken dat je weg komt, want dan trekken ze je financieel een poot uit .
alle Officiële zaken doe die thuis in nederland , als je het hier doet kost het je heel veel geld , ze noemen het hier prosesso, .

de scholing van deze mensen is als zeer slecht te noemen en is eigenlijk het leer systeem van nederland uit 1970, dit is toch wel primitief te noemen .
natal , zeggen ze is 1 van de modernste plaatsen van brazilie .
in 7 maanden tijd ben ik maar drie mensen tegen gekomen die goed engels spraken . en natuurlijk de eigenwijsheid van de brazilianen die je overal tegen komt is dat ze denken dat ze engels kunnen spreken , maar dat het eigenlijk om een paar woorden gaat die ze hebben vernomen van toeristen
weer erg primitief lijkt mij .

nu heb ik hier een snackbar gerealiseert die op aan dringen van deze lekkere schoon familie van mij hier in natal ben begonnen capim macio.
vanaf dag 1 heb ik gezegt niet te dicht bij haar familie een zaak te beginnen en voor al niet in deze straat , maar dat dit beter is te beginnen dicht bij een winkel centrum of waar veel toeristen komen , maar goed dit is het inzicht van een nederlander , maar goed hun weten het beter en dat uit zich nu dat er net genoeg geld is om de rekeningen te betalen en eigenlijk in armoede te moeten leven nood gedwongen door die lekkere schoon familie .
denk nou niet dat je met een braziliaanse schoon familie mooi vrij kan leven , ze bemoeien zich overal mee en ze heben totaal geen economische inzicht .

nu ik deze snackbar heb ben ik in deze korte periode al een keer slachtoffer geworden van een gewapende roof overval, ze hebben 1 van de daders te pakken deze moet waarscheinlijk 3 jaar zitten dat is bij ons in nederland 12 jaar en wij vinden dat te laag, lijkt mij ook weer primitief ze hebben de dader maar krijg je je spullen niet terug en schade vergoeding kan je niet krijgen omdat er niets te halen valt, ik me gemeld bij het nederlandse consulaat die doet al helemaal niets voor je, tijdens deze overval hebben ze de dag opbrengst gepikt een mobiele telefoon en mijn laptop van 2000 euro,
het advies wat ik u die dit leest kan mee geven is als u hier heen komt om wat voor reden dan ook draag geen gouden sieraden geen dure sport schoenen en draag u geld onder u kleding en alleen wat los geld in u zak , bij een overval geef u geld af wat u in u zak hebt ga je niet verzetten de brazilianen denken anders over een mensen leven als u , en je vooral niet verzetten ,want ze schieten je gewoon dood en gaan gewoon verder met hun armoedige leven .
je hebt hier vele soorten politie
waaronder de normale serviele politie de militaire politie deze moet je kennen anders zijn ze corupt welke wel te vertouwen is , is de politie federal , dit zijn aardige mensen en zijn je uiterst behulpzaam.

ik denk dat brazilie nog lang niet daar is waar het zou behoren te zijn als moderne samenleving en cultuur , de economie is gebaseert op leningen , we weten uit ervaring dat dit dus de nekslag voor een land kan zijn .
( kijk crissis , europa , america ) . en het feit dat nog niet zolang geleden
brazilie een millitaire dictatuur was. speelt nog steeds mee in dit achter gesteld , primitief en vooral armoedig land .

ik ben dus van plan om weer terug tegaan naar nederland
waar ik gewoon weer me broodje pindakaas en kaas kan eten een lekker broodtje kroket kan nuttigen want het meeste van hun eten is niet te vreten , of is erg duur en is van erg lage kwaliteit mijn advies is eet niet teveel kip dit zit hier helemaal vol met hormonen en mag ook niet meer ingevoerd worden in europa dat is niet voor niets dacht ik zo.
en ze eten hier ook vlees soorten die ze bij ons alleen aan de hond of kat zouden geven zoals pens die doen ze hier in div gerechten of kippen hartjes .

nog even dit misschien zijn mijn ervaringen negatief en heb ik het gewoon niet getroffen , en zijn er anderen die het wel getroffen hebben dan hoor ik dat graag mijn E-mail: [EMAIL=“vrielingjohan@hotmail.com”]vrielingjohan@hotmail.com of reageer gewoon

terug gaan is voor jou zeker de beste optie.

Johan V postte enkele tijd geleden het hierna volgende bericht
ik had het oorspronkelijk verwijderd als dubbele post maar aangezien het dubbel op mysterieuze wijze verdwenen is activeer ik deze draad opnieuw

waarom ?

mijns insziens bevat het enkele belangrijke ervaringen van Johan inzake een migratie naar Brazilië
velen denken wel eens iets van “ach dat mooie fantastische tropische land daar moeten wij ook gaan wonen”
blijkt echter dat Brazilië niet altijd eenvoudig is en dat potentiële migranten over een behoorlijk aanpassingsvermogen moeten beschikking, niet dat (gebrek) aan aanpassingsvermogen dat veel migranten in Europa steeds opnieuw blijven tentoonspreiden (we gaan hier niet in details, om censuur te vermijden die steeds opnieuw zo handig geörchestreerd wordt door die migranten onder de noemer van “racisme” dat ze per nota bene steeds opnieuw zelf uitlokken)

ikzelf woon ook reeds enkele jaren in het noordoosten van Brazilië en herken vele pijnpunten die Johan aanhaalde (en aan sommige blijf ik me storen !)
maar uiteindelijk denk ik dat dit een mooi land is, met een aangenaam klimaat (althans voor mij hier in Bahia) maar vooral met een andere cultuur
aan die cultuur moeten, wij immigranten, ons gewoon aanpassen, punt !
Brazilianen aanvaarden trouwens onder geen beding “opdringerige migranten” zoals jullie dat in Europa gewoon zijn, als je je hier niet kunt aanpassen mag je gaan en dat is alles

hierna nog even de oorspronkelijke tekst van Johan V

citaat :

• " hallo met johan
    de vraag is of brazilie primitief is.
    mijn andwoord hierop is ja.
    hoe het komt .
    omdat van de welvaart maar 10% van de mensen profiteert.
    de rest leeft net boven of ver onder de armoede grens.
    als je uit het vliegtuig stapt kan je al zien hoe het land er aan toe is .
    er legt geen stoep tegel recht als er al een stoep is .
    ze zeggen dat de familie banden hier sterker zijn en socialer dan in de rest van de wereld , ik zeg hier op aan me hoela , die kontakten zijn uit nood geboren , omdat ze alleen maar bezig zijn met het nationalistische gedrag van deze mensen , de sociale kontakten zijn uit armoede zo sterk even een voorbeeld ik noem geen namen , ik woon nu 7 maanden in brazilie waar ik heel veel spijt van heb ,de man is hier getrouwd maar vind het normaal om macho gedrag te vertonen en neemt naast zijn huwelijk ook nog eens een vriendin , en komt zijn vrouw er achter dan is het scheiden
    en dan niet zelf je leven weer in orde brengen , nee hoor gewoon weer gratis en voor niets bij mama en papa gaan wonen ( die zelf in armoede leven ) hoezo sociaal . en voor al niets willen leren van het probleem dat je zelf hebt veroorzaakt , dit is hier geen insident maar aan de orde van de dag.deze meneer waar ik het over hebt heeft geen diploma,s niets en is mijn zwager.wij in goed nederlanders noemen dit gedrag van deze familie,s
    in me reet en uit me reet, die uitdrukking kent u toch wel.

in folders staan mooie propaganda foto,s van hoe mooi het wel niet is in brazilie, nou vergeet het maar het stinkt er behoorlijk het riool en afwatering word zo in zee gedumpt en krijg je het advies om niet te zwemmen als het heeft geregent . ik spreek dan over natal waar ik woon .

en wat te denken van het strand na een jaar hard werken en dan genieten van de zon en het strand .hier lopen zeker 1000 van die fiets karretjes . ze verkopen vlees , zonnebrillen , armbandjes etc etc , die ze zowat door je strot heen duwen ,het ergste is nog hun primitieve muziek dat ze forro noemen als je hier een dag nood gedwongen naar geluisterd hebt ben je dus voor de rest van je leven genezen , dat is net als wij nederlanders de hele dag jantje smid zouden horen. erg lekker van de rust genieten is er niet bij.ze lopen rustig met een bak vis de hele dag in de brandende zon .
niet erg hygiënische lijkt mij ,

ze noemen buitenlanders wij dus strangero. als ze dat roepen kan je beter maken dat je weg komt, want dan trekken ze je financieel een poot uit .
alle Officiële zaken doe die thuis in nederland , als je het hier doet kost het je heel veel geld , ze noemen het hier prosesso, .

de scholing van deze mensen is als zeer slecht te noemen en is eigenlijk het leer systeem van nederland uit 1970, dit is toch wel primitief te noemen .
natal , zeggen ze is 1 van de modernste plaatsen van brazilie .
in 7 maanden tijd ben ik maar drie mensen tegen gekomen die goed engels spraken . en natuurlijk de eigenwijsheid van de brazilianen die je overal tegen komt is dat ze denken dat ze engels kunnen spreken , maar dat het eigenlijk om een paar woorden gaat die ze hebben vernomen van toeristen
weer erg primitief lijkt mij .

nu heb ik hier een snackbar gerealiseert die op aan dringen van deze lekkere schoon familie van mij hier in natal ben begonnen capim macio.
vanaf dag 1 heb ik gezegt niet te dicht bij haar familie een zaak te beginnen en voor al niet in deze straat , maar dat dit beter is te beginnen dicht bij een winkel centrum of waar veel toeristen komen , maar goed dit is het inzicht van een nederlander , maar goed hun weten het beter en dat uit zich nu dat er net genoeg geld is om de rekeningen te betalen en eigenlijk in armoede te moeten leven nood gedwongen door die lekkere schoon familie .
denk nou niet dat je met een braziliaanse schoon familie mooi vrij kan leven , ze bemoeien zich overal mee en ze heben totaal geen economische inzicht .

nu ik deze snackbar heb ben ik in deze korte periode al een keer slachtoffer geworden van een gewapende roof overval, ze hebben 1 van de daders te pakken deze moet waarscheinlijk 3 jaar zitten dat is bij ons in nederland 12 jaar en wij vinden dat te laag, lijkt mij ook weer primitief ze hebben de dader maar krijg je je spullen niet terug en schade vergoeding kan je niet krijgen omdat er niets te halen valt, ik me gemeld bij het nederlandse consulaat die doet al helemaal niets voor je, tijdens deze overval hebben ze de dag opbrengst gepikt een mobiele telefoon en mijn laptop van 2000 euro,
het advies wat ik u die dit leest kan mee geven is als u hier heen komt om wat voor reden dan ook draag geen gouden sieraden geen dure sport schoenen en draag u geld onder u kleding en alleen wat los geld in u zak , bij een overval geef u geld af wat u in u zak hebt ga je niet verzetten de brazilianen denken anders over een mensen leven als u , en je vooral niet verzetten ,want ze schieten je gewoon dood en gaan gewoon verder met hun armoedige leven .
je hebt hier vele soorten politie
waaronder de normale serviele politie de militaire politie deze moet je kennen anders zijn ze corupt welke wel te vertouwen is , is de politie federal , dit zijn aardige mensen en zijn je uiterst behulpzaam.

ik denk dat brazilie nog lang niet daar is waar het zou behoren te zijn als moderne samenleving en cultuur , de economie is gebaseert op leningen , we weten uit ervaring dat dit dus de nekslag voor een land kan zijn .
( kijk crissis , europa , america ) . en het feit dat nog niet zolang geleden
brazilie een millitaire dictatuur was. speelt nog steeds mee in dit achter gesteld , primitief en vooral armoedig land .

ik ben dus van plan om weer terug tegaan naar nederland
waar ik gewoon weer me broodje pindakaas en kaas kan eten een lekker broodtje kroket kan nuttigen want het meeste van hun eten is niet te vreten , of is erg duur en is van erg lage kwaliteit mijn advies is eet niet teveel kip dit zit hier helemaal vol met hormonen en mag ook niet meer ingevoerd worden in europa dat is niet voor niets dacht ik zo.
en ze eten hier ook vlees soorten die ze bij ons alleen aan de hond of kat zouden geven zoals pens die doen ze hier in div gerechten of kippen hartjes .

nog even dit misschien zijn mijn ervaringen negatief en heb ik het gewoon niet getroffen … "*

Ik zou het interessant vinden moesten de andere Brazilië-migranten van het forum hier (opnieuw) hun ongezouten mening geven

ik verwacht zowel de positieve als negatieve aspekten
op die manier kunnen we potentiële nieuwkomers een objectiever beeld geven van wat ze wel/niet mogen verwachten

ik wil wel absoluut vermijden dat deze draad (opnieuw …) van hogerhand gecensureerd wordt dus laten de censuur géén kans geven en op ons woorden letten !

Nieuwelingen, aarzel NIET jullie vragen te stellen !

greetz from the tropIX

wel ik ben nieuweling op dit forum en zag wat uit om eventueel naar brasil te emigreren. De pijnpunten die hier aangehaald worden kunnen volgens mijn bescheiden mening ook opgelopen worden in andere landen van de wereld.
Toch geeft het een kleine deuk in mijn vertrouwen.
desondanks blijf ik trouw dit forum op de voet volgen.

mvrgr

Ik kan me de pijnpunten wel voorstellen. Johan is hier slecht-opgeleid aangekomen heeft alle foldertjes bekeken en een meisje opgeduikeld met een niet al te denderende schoonfamilie die op zijn centjes af is. Dat kan iedereen en overal gebeuren.

Hij had zelf al goed gezien dat hij geen snackbar in de straat van de familie zou moeten beginnen maar heeft zich (door zijn vrouw?) laten ompraten en heeft daar nu spijt van.

Bullshit grotendeels dit verhaal. Kan me zo enorm kwaad maken. Ik ben nu 2x in brazilie geweest, heb er 6 maanden gezeten. Ik geloofde eerst ook dit soort verhalen voordat ik ging en dacht eerst, daar ga ik nog niet heen. Gevaarlijk, smerig, etc…niets is er van waar.

Maar Brazilie is moderner dan NL, je hebt er ook heel veel luxe, natuurlijk ook armere gedeeltes. Dat het naar riool stinkt? Geen idee, heb er nooit geen last van gehad. Mensen vallen me niet lastig, praten niet slecht. Armoede is er zeker, kans op berovingen ook, maar dat is ook in NL.

Als je in NL beroofd wordt doet de politie ook niets, je kunt aangifte doen, maar schadevergoeding dus niet.

Brazilie is een schitterend land. Mooie stranden. Forro muziek is leuk :slight_smile: Zeker niet vreselijk.

En dat er geen engels wordt gesproken, is waar, maar waarom pas je je niet aan en leer je portugees? Als je maar een paar woorden spreekt heb je al iets aan, de rest gewoon leren.

In ieder geval, mijn ervaringen met brazilie zijn super positief. Zeker niet mijden. Hooguit opletten en niet met waardevolle spullen gaan rondzwaaien.

en dus meen jij te weten hoe het leven tussen het alledaagse volk is ???

alles hangt er van af in welke omgeving men zit
in welke situatie, tussen welk volk
maar inderdaad, jij bent dus NIET in het noodoosten geweest, dus zou je beter je “b…shit commentaren” achterwege laten :wink:
de levensstandaard in het noordoosten heeft geen uitstaans met de (rijkere) regio’s waar jij (doelbewust ?) heen ging

zoals ik reeds zei, ik herken vele punten uit Johan’s verhaal en woon al jaren hier (niet eventjes 6 maanden als toerist in een comfortabele rijke-lui-toestand)

voor mij is een belangrijk probleem het gebrek aan kwaliteit
kijk even een heel praktisch voorbeeld, ik was in een vroeger leven chef, stilaan ben ik hier terug aan het koken gegaan, daarnet wou ik slagroom maken, dit is echter buiten de laagkwalitatieve room gerekend die je hier kan kopen (slechts 20% vetgehalte terwijl je in Europa room tussen de 30 en de 40% vindt die je echt kunt opkloppen) want doordat de fabrikant zo veel mogelijk winst wil maken gaat ie de room aanlengen met water en zo heb je een produkt dat kwalitatief waardeloos is

is een klein onozel voorbeeld uit het dagelijkse leven
maar zo kan ik er velen geven

is het in Europa dan perfekt ?
nee hoor bijlange niet, daarom woon ik ook in Brazilië, omdat alles samen bekeken de balans uitslaat in het voordeel van dit land, voor anderen is dat dan weer niet het geval

punt van deze draad is dus, om bvb door praktische voorbeelden de potentiële migranten hier de pro’s en contra’s te melden

Tussen toerist en immigrant zit toch wel verschil. Vóórdat ik emigreerde was ik alle verblijven bij elkaar geteld al zowat 3 jaar in Brazilie geweest maar toch waren er dingen die je niet ziet of beleeft als toerist zijnde. Om een voorbeeldje te geven wat me nooit opgevallen was is de sterke ´sociale ladder´die hier leeft want als toerist wordt je in principie al gewoon voor vol aangezien, je moet immers geld hebben om zo lang op reis te kunnen.
Als nederlanders zijn we gewend ook al ben je de eigenaar van een zaak om gewoon mee te werken. In Brazilie niet, je geeft orders maar steekt beslist de handen niet zelf uit de mouwen. Dat kunnen wij echter niet . Als ik dan met mijn gereedschapskist over de pousada loop of mijn vrouw is in de tuin bezig en de gasten kennen ons nog niet moeten we t niet in ons hoofd halen om ze te groeten want dan halen ze hun neus op en kijken je aan hoe je t in je hoofd haal ze zomaar aan te spreken. Als ze er later achter komen dat ik toch niet een gewone werkman ben dan is het allemaal wel lief en aardig. Gek genoeg hebben argentijnse gasten deze houding helemaal niet.
Een ander voorbeeld is de corruptie. Voorheen vond ik het wel zijn charme hebben, als ik te hard had gereden kon ik er immers voor een fractie van de bekeuring onderuit komen. Als je nu meemaakt dat het plan van de plaatselijke burgemeester (om maar een voorbeeld van de vele te noemen) om de onroerendgoedbelasting met 200% te verhogen door de wethouders afgeurd wordt, hij vervolgens de wethouders één voor één bij zich roept en als er dan een week later nogmaals gestemd wordt en hetzelfde plan wel aanvaard dan is dat toch wat minder leuk. Zeker als je daarbij ziet dat het geld met miljoenen in zijn eigen zakken verdwijnt en de doktoren en verplegend personeel van het gemeentelijke ziekenhuis hun salaris niet betaald krijgen zodat niemand daar nog wil werken. Degenen die geen geld hebben om naar een particulier ziekenhuis te gaan moeten daar weer voor boeten.
Waarom dan toch Brazilie?Voor mij is het belangrijkste toch het klimaat, de ruimte en prachtige natuur en de mogelijkheid op een prettige manier de boterham te kunnen verdienen.

ja en dan heb jij nog het geluk geen kaaskop te zijn zoals ik! Ik kreeg gister nog een echte hollandse kaas die gasten meegenomen hadden voor ons. Wow dat is wat anders dan de braziliaanse stukken rubber. Maar ja daar staat tegenover dat ik de lappen biefstukken die ik hier op de BBQ leg in europa niet zou kunnen betalen.
Bij emigreren komt zoals je al schreef veel op een balans te liggen en het is wel eens goed om allebei de kanten van de weegschaal te belichten. Een mens is van nature toch geneigd om te denken dat alles er alleen maar beter wordt door hier te komen wonen. Het bekende gras aan de andere kant van het hek. En eerlijk gezegd dacht ik dat zelf ook wel …

kan ik 100% inkomen landcruiser !

wat mij (nog) steeds opnieuw blijft verrassen (in de heel aangename zin !) is de hartelijke, intense manier waarop vrienden hier in Bahia elkaar begroeten, als “koele kikker” uit het noordelijke halfrond sta je daar in het begin soms nogal afstandelijk en beteuterd bij, totdat je jezelf eraan overgeeft en … deelt in de warmte … een zalig gevoel !

Ik herhaal hier nogmaals een deel van mijn ´onbewust´ verwijderde post.

Johan en nog een paar hier, ook IXKE, schetsen een zeer negatief beeld van Brazilie.
Natuurlijk heeft dit land zijn problemen, ja.
Op de zelfde gebieden als Europa, drugs, criminaliteit, werkloosheid etc.

Maar ik zal nogmaals is Brazilie primitiefontkrachten. Ik deponeer hier de stelling dat BR op enkele gebieden verder is dan NL.

Johan heeft een stinkend riool aangetroffen, dit komt simpel omdat hij zich in een achterbuurt van Natal heeft gevestigd tussen het recycleer volk.
En ja die spreken slecht hun eigen portugees , kunnen niet schrijven en spreken geen Engels nee, het enige wat zij kunnen is vechten om te overleven. Maar in Natal zijn er goede buurten, gelukkig meer betere dan wat Johan heeft beschreven. En spreken er veel meer dan 3, meer dan behoorlijk engels, waarschijnlijk beter dan die 3 woorden bouwvakkers engels van Johan.

En ja, je moet ondernemers bloed in je aderen hebben om te slagen met welke zaak dan ook en waar dan ook ter wereld. Alleen een ´grote´zak geld (volgens Johan) maakt je nergens tot een geslaagd ondernemer.
Dat Johan al niet eens zijn schoonfamilie kon tegen spreken of overtuigen in waar en waarin hij zijn geld moest steken geeft zijn sterke ondernemrs karakter aan.

Johan heeft het niet getroffen met zijn nieuwe schoon familie en zal het niet redden, komt door zijn eigen voorbereidingen en kennis. Alleen een heel jong vlot Brazilaaantje in NL bij een s…club scoren is geeft geen garantie op succes hier, jammer dat er nu een kleine is, Johan zal daar in NL of BR toch een financiele bijdrage aan moeten leveren.

En ja, in BR liggen de stoeptegels als die er al zijn, er niet overal even goed bij.
Dit komt mede doordat jammer genoeg bijna geen enkele ondernemer bereid is een bijdrage aan dit land te leveren. (Als het even kan betaald niemand belasting, veel zwart geld)
Ook de immigranten, de EUropese goud - gelukzoekers, klagen hier op het forum dat niets duigt, ook IXKE, blijven zelf wel in BR (velen in het armste deel, BAHIA , Natal, Fortaleza, Recife noem maar op, waar het volgens hun zo slecht verblijven is) zitten en proberen een meer dan dik belegde boterham te verdienen, maar wat is hun bijdrage aan het opbouwen van BR?

Of zijn de klagers hier, moderne kolonialisten, die zonder hard werken / investeren snel rijk wilden zijn, moeten nu kennelijk meer inspanning leveren en is dat hun vies tegen gevallen?

Ja , het is ongezouten.

Brazilie is een fantastisch vakantie land, zowel het tropische deel als ook het subtropische zuiden, je kunt er van alles, te veel om op te noemen. en ja de folders kloppen het is er op die plekken mooi.

Voor wie er wil wonen kan het ook een fantastisch land zijn, maar dat geld voor ieder emmigratie land, orienteer je eerst goed, speur het internet af, ga er enkele keren met vakantie en dat niet alleen met een camara en een reisgids, maar probeer meer te zien en probeer de taal (zoals NL dat van zijn immigranten ook verlangt) onder de knie te krijgen, Brazilianen zijn best behulpzaam als zij merken dat je jouw best doet.
Integreer in hun maatschappij, anders blijf je altijd een gringo.

En Landcruiser het zuiden is toch een stuk aangenamer of niet?

Aant POA /RS

hier hebben we het eens “op zn typisch Aant’s”

maak je geen zorgen Aant, ik leef (véél) liever hier dan in het noordelijk halfrond want de balans (met alle pro’s en contra’s, zoals ik reeds ergens vermelde) slaat voor mij ruim in het voordeel van dit land

ik kloeg in België ook wel eens hoor, en ik ben niet bepaald een fiere belg te noemen, hoort dat niet bij vrije meningsuiting ?

maar het is in elk geval goed dat je eens de zaken aanhaalt waarvan jij nu net bepaald wel onder de indruk blijkt te zijn (dat was het doel van deze draad :wink:

tropische groet

ixke

Aant de enige andere buiten Johan en Ixke die hier enkele negatieve kanttekeningen over Brazilie plaatst ben ik dus! Je mag best namen noemen als je het over ´en anderen´ hebt!
Om ons meteen als ´klagers , moderne kolonialisten, die zonder hard werken / investeren snel rijk wilden zijn´ neer te zetten vind ik wel heel erg ver gaan maar ja ook jij hebt recht op een vrije meningsuiting uiteraard.
Zowel Ixke als ik geven een paar punten aan die ons opgevallen zijn waar we moeite mee hebben of gehad hebben of gewoon opgevallen zijn maar als je het alle epistels geheel hebt gelezen zie je daarnaast ook de positieve punten. Zoals Ixke al zei het is een balans en t is aan een ieder om te kijken naar welke kant die balans uit slaat. Zowel voor Ixke als voor mij in t voordeel van Brazilie. Dat was ook het doel van deze topic om de aspirant immigranten wat voorlichting te geven want vaak heeft men een te bloemrijk beeld van Brazilie. Het paradijs bestaat niet,tenminste niet op deze aardkloot, en Brazilie dus ook niet. Je gaat mij niet wijsmaken dat jij niet ergens een negatieve kritiek kan leveren op Brazilie of de brazilianen. Dat wil niet meteen zeggen dat er helemaal niks van deugt. Het is slechts realistisch. En nogmaals, daar was de bedoeling van deze topic.

Ja het leven is zeker, voor mij dan, in het zuiden veel beter dan in t noorden. Wat mij betreft mag Brazilie in 2 landen opgesplitst mogen worden (en het noordoosten mag Dilma zelfs hebben…) Ik zou in t noordoosten definitief niet willen wonen. Voor vakantie is het allemaal wel exotisch met zijn prachtige stranden (al haalt er geen eentje het bij Bombinhas en ik ken de hele 7000 km kust van Brazilie!) en de swingende koffiekkleurige bevolking, maar om er te wonen is een heel ander stel schoenen. In het zuiden is het toch meer europees en zoals ik al eerder had vermeld in de mysterieus verdwenen post, qua bevolking zelfs meer europees dan in het huidige europa.

Wat het geen belasting betalen betreft: Iedereen, zelfs de mensen die door hun lagere inkomen (zo tegen de 20.000 per jaar max) geen inkomstenbelasting hoeven af te rekenen, betalen de nodige belasting dankzij de super hoge BTW tarieven van ca 50 tot veel meer % . heeeee, schreef jij niet eens een keer dat je regelmatig naar Uruguay en Paraguay gaat voor je inkopen…???
Er komt in Brazilie ontzettend veel belastinggeld binnen. Relatief gezien doet dat niet onder voor NL of Belgie. Ik zou het echter een stuk prettiger vinden om belasting te betalen als het ook geheel gebruikt werd wat het land ten goede kwam, en vooral ook op lange termijn.
Iets wat me net te binnen schiet nu ik zit te vergelijken, wat wel triest-grappig is, In Brazilie was er nooit iets als kijk- en luistergeld zoals dat oa. in Belgie en Nl vroeger was. Hier werd dat betaald door de vele reclames. Nu is er in B en NL geen kijk- en luistergeld meer, immers de reclame betaalt dat daar nu ook. 4 jaar geleden kwam er iemand in Brasilia op het lumineuze idee om kijk - en luistergeld (bij bedrijven) in het leven te roepen, reclame of niet! Hoppa, weer R$250 per maand weg. Zou het bij de artiesten terecht komen?

kan ik bevestigen
op gezondheidsgebied bvb
heb je een dringend probleem dan kan je GRATIS (zelfs als gringo !) beroep doen op het SUS (vrij vertaald “uniek systeem voor volksgezondheid”)
je gaat dan welliswaar niet in een superdeluxe hospitaal terechtkomen maar men zal je helpen, probeer dat eens in België of Nederland …

ja hoor Aant, ik zie ook positieve zaken :hihi:

ik heb me net ingelogd hier en zou graag mijn comentaar op sommige ( negatieve ) berichten geven,ten eerste, voordat je uberhaupt denk aan immigreren naar brazilie moet je wel heel goed laten informeren…het beste natuurlijk met die, die al een tijd wonen hier, ten tweede, genoeg geld achter de rug hebben om het een tijd ( 2 jaar ) aan te kunnen…ten derde en voor mij het belangrijkste ; je aanpassen, de taal leren het eten lusten en het muziek waarderen…denk wel dat je in hun land woont , dus gewoon respect hebben voor de cultuur en niet klagen,anders gewoon terug naar nederland…ik woon zelfs al z´n 15 hier ( Pará ) en ben trots op dit land,tuurlijk is Brazil bij lange na nog niet zo modern als Nederland …en hoop dat het nooit zover komt…

Als je in NL op straat loop en hoognodig moet ben je aangewezen op een HEMA of V&D, zijn die er niet dan zul je een boete voor wildplassen moeten riskeren. In Brazilie heeft elk etablissement een WC voor het publiek.
Of ga maar eens naar een langs de snelweg gelegen benzinestation in (in het zuiden dan…). In NL heb ik nooit zulke schone WC´s gezien en nog eens met gratis warme douches ook. Daarbij gratis koud drinkwater, gratis cafezinho, reusachtige winkels, complete werkplaatsen en restaurants die je doen watertanden bij het aanzicht op de buffets, ware paradijzen voor de carnivoren onder ons.
Opvallens ook dat iedereen die met eten werkt, in restaurants of in de winkels,haarkapjes op hebben en handschoenen aan.
Of wat ik gisteren op t nieuws hoorde dat er nu bij een verplichte vak op school bij is gekomen waar de kinderen oa leren schaken, om ze zo geduld, strategisch- en vooruitdenken bij te brengen, waar ze ook bijgebracht wordt om respect voor ouderen te hebben zoals ook voor de natuur en om ze in te laten zien waar de agressie in het verkeer toe leidt etc.

Brazilie bezit naaste vele natuurlijke rijkdommen ook elke mogelijke industrie, zelfs al in de periode dat er een 100% importverbod bestond in het land ( jaren 80 tot 94) was er toch gewoon van alles, werd allemaal hier geproduceerd, van theelepel tot vrachtwagen, van tv tot hartlongmachine.
Ook vind ik de gezondheidszorg beter dan in NL. Zoals Ixke al aanhaalt is er de gratis zorg maar ook de kennis van de artsen vind ik erg goed. Weet niet of t door meer kennis komt of door t feit dat ze hier meer de tijd nemen voor de patienten, feit is wel dat als ik wat mankeer dat liever in Brazilie is dan in NL ( Belgie loopt trouwens ook flink voor op NL!)

Ik ben er van overtuigd dat Brazilie een enorm potentieël heeft Zeker nu nog eens met de recent ontdekte enorme oliereserves erbij. Het zou niet onder hoeven te doen voor bv de VS als het maar eens betere regeerders kreeg.

He,he uiteindelijk ook weer een paar positieve posts.
En ja, gelukkig dat jullie, Ixke en Landcruiser, ook positieve punten in BR herkennen.

Ik ken NL (europa) heel goed, heb er al met al 30 jaar gewoond, maar ook 17 jaar in Zuid-Amerika. Ik heb daarom ongetwijfelt mijn filters om zaken te beoordelen (de bril waardoor ik kijk) bijgesteld.

Zuid-Amerika is geen Europa en terecht opgemerkt, door Ixke en Landfcruiser, sommige zaken veranderen in een racent tempo in positieve zin, bijv. de gezondheids zorg.
Ook ik heb als gringo 2 x een ziekenhuis bezocht, gratis!. De eeste maal, 3 weken plat gelegen vanwege een slangenbeet (amazone gebied) bij aankomst bij een arts in een klein dorp binnen het eerste uur, eerst een anti serum injectie gekregen, maar de dokter zei meteen dat dit niet voldoende was gezien ik de slang had gedood en meegenomen (onder been had ik met een riem afgebonden). Hij belde meteen naar het dichtbijzijnde ziekenhuis en met een jeep ben ik er zo snel mogelijk dan ook naartoe gebracht (2 uur rijden) daar stond men mij op te wachten (trauma arts/chirurg en verplegend personeel) en begon de intensieve behandeling meteen, niemand had nog maar naar een ziekenfonds kaart gevraagd (ik weet zeker dat er achteraf ook geen rekening verzonden is aan het NL ziekenfonds). Ik heb daar een uitstekende behandeling gehad als ik het vergelijk met die enkele keren dat ik de EHBO heb bezocht in NL, het duurde ondanks dat er niemand in de wachtkamer zat toen wel minstens een uur voordat er maar iemand naar me keek, en eerst moest natuurlijk de papier winkel in orde zijn!

En ja er zijn zaken waar ik ook niet zo goed tegen kan, bijvoorbeeld ik winkel alleen relaxed in POA /RS, met mijn vrouw in de super grote shopping centra en mega supermarkten zoals o.a. Iguatemi, Total, Praia das Belas, BIG, Carefour, MAXI, Macro, je kan dan op je gemak alles bekijken en hoeft niet de hele tijd je omgeving en eigendommen in de gaten te houden/ te beschermen.
Want ja, er lopen nu eenmaal veel criminelen op de plekken waar mensen (veel) geld uitgeven. Een vuurwapen gebruiken de criminelen hiier in BR als die eenmaal getrokken is, bij enige aanleiding zeker, dus denk niet dat het alleen intimidatie of bluf is!!! <- hier kan de toekomstige toerist hoop ik ook iets mee, hang niet de held uit bij een overval, hoe klein en zielig het boefje er ook uitziet, hij heeft niets te verliezen , jij wel -> jouw leven.

En Ixke, ja, ik schrijf op z´n Aant´s, scherp , wind er geen doekjes om, Johan had in de originele post op z´n minst 3 x gereageerd en steeds duigde er niets, niemand durfde maar op zijn (Johan´s ) zwakke plekken te wijzen, en het is niet om de persoon Johan onder uit te halen of te kwetsen (ik ken de goede man niet en hoop voor hem dat hij zijn leven weer op orde krijgt), maar er lopen in NL en BE wel meer dames van plezier rond die graag een oudere bezoeker aan de haak slaan en binnen de korste keren is er een nieuwe familie gesticht en heeft men het over terug gaan naar BR want daar kunnen zij aarden en kan de EU partner zakelijk suc6 boeken.

Wij NL / BE die al een tijdje hier in BR zitten weten dat er veel gedaan moet worden om een zaak op te bouwen en draaiend te houden.
Alleen een door leuke strand vakantie of braziliaanse vriendin gedreven inpulsieve investering en emmigratie geeft na verloop van tijd een tranen dal en een gefrustreerde post als die van Johan.

Bedenk eer gij begint.

Landcruiser ik ga niet zoverom te stellen dat BR in 2 gedeeld moet worden, nu zit de welvaart in het zuiden.
Grote sommen BR staats inkomsten worden er geinvesteerd in noordelijke staten om er meer welvaart te brengen, jammer genoeg komt nog niet al dat geld op de juiste plekken terecht, vorige week zijn er naar mijn weten weer zo´n 21 burgemeesters / bestuurders in Bahia opgepakt wegens fraude, geeft dus aan hoe slecht het er gesteld is / was, maar BR moet verder en hopen dat het sneller dan wij het voor mogelijk houden eens goed komt.
Nu lijkt het zuiden het noorden te onderhouden, maar het kan bij een betere welvaart zo zijn dat het noorden het zuiden overtreft, zij hebben er om maar iets te noemen grote olie voorraden en dit is volgens mij nog maar het begin. Dus hoop ik op een groot, sterk en veilig BR.

Aant vanuit een zon overgoten, :zon02: :vak02: POA /RS

Ik ben wel geen chef, maar ben dit helemaal met je eens. Ik heb slagroom maken al lang op gegeven. Behoorlijke messen kan je ook al niet krijgen. Heb vorig jaar mijn 30 CM mes gebroken (na 18 jaar) en kan niet wachten tot ik in December in nederland een “echt” mes kan kopen. Het staal van de messen hier is zo beroerd dat voor ieder biefstukje je het aanzetstaal moet gebruiken.

Die picanha en de zon met een biertje in de hand naast het eigen zwembad, dat is het beste van brazilie. De laatste keer dat ik in de zomer in nederland was hadden we bij vrienden een BBQ: een kippe pootje een worstje en een spies met vlees, paprika en ui per persoon. Hier koop ik een paar kilo Picanha, Maminha, Baby beef en bier en ga bijna de hele dag door.

Die kaas mis ik wel, maar kan ik hier over het algemeen in Rio wel krijgen (voor een veel te hoge prijs).

MUUGHAHAHHAHAHHAHAHHAHHA

Ik spuugde bijna mijn koffie op mijn toetsenbord.

“uniek systeem voor volksgezondheid”

Ja, uniek dat is het zeker.

Als nederlander zou ik enkel of enig gebruiken en niet uniek lol2

ik had het ook “vrij vertaald” he Sven lol2
maar goed in de realiteit noemt men dat hier dus
Systema Unico de Saude

en ja,
vlees, mmmmmmm

hier in Bahia wel 1 probleem, varkensvlees is moeilijk te verkrijgen
(varkensgehakt is al helemaal onmogelijk en is dat nu net niet de beste basis voor een goede bolognaise of een tomate farcie bvb ?)

waarom ? het heeft een slechte reputatie
waarom ? omdat men het vertikt van de nodige hygiëne toe te passen (kost he …) en bvb de koelketting niet gerespekteerd wordt (op zich al moeilijk in een tropisch klimaat maar de Bahianees is hierop veel te nonchalant)
je mag dan nog kapjes op je hoofd zetten en handschoenen aan doen maar als het vlees al besmet wordt voor het je restaurant in komt ben je (enfin, de eindgebruiker) de pineut !

sedert vorig jaar pas (!) is het verplicht dat elke vleesverkoper over een koel-installatie beschikt, er wordt dus aan vooruitgang gewerkt

op markttoestanden gaat men echter rustig door met vlees in de openlucht te verkopen waar allerhande vliegen, mensen die (zogezegd) hun stuk vlees willen keuren, en stof van uitlaatgassen dus vrij toegang tot hebben

maar laat dat de fun niet verknallen, als je weet waar je in vertrouwen kunt kopen en direct komt afhalen wanneer het verse vlees van het slachthuis toekomt dan kan je je hier gek eten aan heerlijk rundsvlees voor een meer dan schappelijke prijs !
hou er wel rekening mee dat nen beenhouwer (zoals ze dat op zn vlaamsch noemen) hier absoluut geen vlees kan snijden, de eerste keer dat ik naar een paar entrecotes (tussenrib voor de ollanders :wink: vroeg dacht ik een appelflauwte, een malaria-aanval en een gele beroerte te krijgen op hetzelfde moment …

allemaal zaken die in hun geheel de charme van het land maken :zon02: