Is Brazilie primitief

Tja, entrecote en contra filet worden wel eens door elkaar gehaald. Hier in Rio kan je Ponto de Contra Filet krijgen en dat is wel een echte entrecote.

Ik koop meestal een hele “contra filet” bij de slager. Als hij in een goeie bui is wil hij de ribben er wel eens aan laten zitten.

mmm lekker, nieuwe topic : moeder´s braziliaanse receptenboek. Gooi mijn favoriete stukje vlees dan ook in de strijd :alcatre!

Já, miolo de alcatra in 2 cm dikke biefstukken (baby beef) met grof zout en peper op de barbie!

Net zo lekker als picanha!

net zo lekker maar wel malser.

aaaaarch

hier gaan we dus duidelijk voor een kwijlsessie lol2

als er personen zijn die het zien zitten om dieper op het braziliaanse culinaire in te gaan (uitwisselen recepten, ideeën, …) maken we hier misschien een apparte draad ?

als er succus op komt zit ik m zelfs als sticky boven op het forum :wink:

greetz

IX

Alleen als er iemand het recept van de perfecte frikadel kan posten.

zo, net peterselie-ham (jambon persillé) gemaakt
nu nog 12uur laten opstijven in de koeler en morgen is het feest :wink:

geprofiteerd van 1 van de rare momenten dat ik een mooi stuk ham kon op de kop tikken en dat nu omgetoverd in charcuterie
ach, dat mis ik hier wel echt, de charcuterie (‘broodbeleg’ voor de ollanders :wink: een goede paté (gelukkig kan ik die ook zelf maken) een keihard gedroogde sausiccon, allerhande salades om tussen je boterham te smeren en zoals reeds door anderen aangehaald kaas … (roquefort, reblochon, camambert, gruyère, en van die goeie ouwe gouda die brokkelt …)

als oud chef begin ik het broodbeleg-gedeelte steeds meer te compenseren met recepten uit het noordelijk halfrond (ja toch wel hoofdzakelijk franse dingen) die mijn partner (bahiana pur sang) steeds opnieuw argwanend bekijkt als ze het niet kent maar uiteindelijk alleen maar goedkeurende geluidjes maakt lol2 mmmmmmm

Ik heb plannen om in Rio te gaan wonen…en laat mij zeker niet afschrikken door dit topic :slight_smile:

Positief:
-dat ik die lowlife ben die bij de familie van mijn vriend altijd gratis mag verblijven…
-de bbq´s
-de spontaniteit
-het weer
-diversiteit van het landschap
-potentie van dit land

Negatief:
-dat veel dingen wat langzamer gaan
-veiligheid
-hygiene

Meer pro´s dus…

Ik woon nu bijna zes jaar in dit primitieve land en deze topic spreekt me wel aan. Ik heb voorheen meer dan veertig jaar in een ander primitief land gewoond waar vrijwel elke week een of ander drama plaatsvindt waarbij vrouw en kinderen vermoord worden of tieners neergestoken worden om nog maar te zwijgen over die duizenden bejaarden die in hun uitwerpselen blijven liggen omdat de manager maar 10 minuten per “geval” heeft gepland. Maakt dat een land primitief? Naast het feit dat er zeer slechte dingen gebeuren in elk eender welk land, bestaan er daarnaast ook goede zaken. Het is maar op welk onderdeel je je oog laat vallen of in welke situatie je je begeeft.

Het is vrij eenvoudig om een opsomming te maken van alles wat slecht is in een land wat gebaseerd is op feiten. Dat kun je voor ieder land doen en het ligt er maar precies aan in welke positie je je bevindt of je daar veel last van hebt of niet. Als je de pech hebt om alleen staander bejaarde te zijn die afhankelijk is van zorg dan heb je met een andere realiteit te maken dan een dertiger, vol energie met een goede baan. Een algemene uitspraak is dan ook zinloos, eerder een karikatuur van de werkelijkheid. Mensen die puur hun eigen situatie als uitgangspunt nemen maken dan al gauw de vergissing om alles over een kam te scheren.

Het leven in een land als Brazilië, ter grote van een continent en met grote sociale, economische en culturele verschillen, is voor mij persoonlijk erg fijn. Diverse aspecten spreken mij aan zoals de mogelijkheid om een stuk grond te hebben, een goed huis kunnen kopen dicht bij zee voor een redelijk bedrag, het warme sociale klimaat onder de mensen, de vrijheid om te bouwen wat ik maar wil op mijn grond, de warme familiebanden, veel fruit en goed eten (Spaans - Portugees - Duits - Japans - Afrikaans culinair) maar bij dit alles geldt dat je wél zelf voor jezelf moet zorgen, géén WW en géén AOW maar zelf verantwoordelijk zijn voor je bestaan, al dan niet met hulp van familie.
Daar waar je in NL meestal wel kan terugvallen op een of andere voorziening is dat hier niet zo. Dat maakt mensen overigens meer volwassen omdat ze zich minder afhankelijk gaan gedragen. Nederland, als couveuse staat waar je altijd wel ergens aan de borst kan liggen ontneemt verantwoordelijkheid maar biedt ook minder kansen doordat alles gereguleerd is. Als het financieel slecht met je gaat in Brazilië verkoop je je huis en koop je een kleinere woning, je kunt schakelen, in goede tijden groter in slechte tijden kleiner tot zelfs héél goedkoop wonen. In Europa is de ondergrens zo hoog (plm. 200.000 voor een eengezinswoning) dat je vast zit. Verkoop is geen optie, huren ook niet. Er is vrijwel niets onder die grens te koop. In Brazilië kun je een stuk grond kopen met een huisje voor een erg laag bedrag (binnenland). Dat geeft flexibiliteit in het leven en je kunt schakelen. Maar voor alles geld:** je moet wel voldoende geld hebben**! Met voldoende geld kun je feitelijk vrijwel overal goed leven maar als je Euro’s meeneemt naar Brazilië heb je een voordeel van waarde vermeerdering, hoewel dat nu een stuk minder is geworden is met de sterke R$.

Is Brazilië primitief? Op sommige punten zeker, dat kun je voor ieder land zeggen, ook voor Nederland wat in feite een rijk dorp is in de wereld ter grote van São Paulo qua inwoners. Kun je Nederland vergelijken met een 204 maal zo groot land van 4500 km x 4500 km? Nee, zeker niet want een weg van noord naar zuid is al honderden keren duurder dan een weg van Maastricht naar Groningen, dat geldt voor het hele logistieke plaatje maar tevens voor de bestuurbaarheid van het land dat deels hoogontwikkeld is, deels een Afrikaans niveau heeft en alles daar tussen in.

Roalnd, je hebt er de tijd voor genomen maar je hebt het mooi verwoord jongen!:thumbsup:
Duurde wel even voordat ik begreep in welk primitief land je ook gewoond had…maar ook daar heb je helemaal gelijk.
Groet,
Marcel

Uiteraard spreken we hier niet van een primatief land.
Als je uit NL komt en alles gaat vergelijken kom je op veel gebieden wel erachter dat e.e.a. minder ontwikkeld is.
Als jezelf minder referenties hebt kom je sneller tot minder genuanceerde uitspraken (netjes geformuleerd Ikxe?).
Naar mijn mening zijn de Gouden Tips als je waar dan ook naartoe vertrekt…
A. Niet vergelijken met je moederland, zowel niet positief als negatief, het levert in beide gevallen geen positieve energie op.
B. Leer de lokale en federale wetgeving en pas je aan.
C. Je bent en blijft altijd “te gast”, gedraag je daar ook naar…
D. Je koopt een “pakket”. Je kunt de positieve zaken niet als normaal nemen en de negatieve zaken niet willen accepteren…het is als een relatie…

Geniet dus van dit land, accepteer de problematische kanten, en pas je aan.

Ik meld me weinig op dit forum omdat het risico groot is dat er een klaagclub ontstaat. Ik leef gelukkig in een gebied met een zeer laag % internationaal toerisme…

Ik geniet vrijwel elke dag met volle teugen van dit land, besef me terdege dat ik me in een gepriveligieerde positie bevind, werk me 7 dagen per week suf (in het hoogseizoen) en geniet elke dag van dit volk dat als geen ander weet dat het leven niet gisteren en niet morgen plaatsvindt, vrijwel altijd doet waar het zin in heeft (met alle +/-).

Als je dat niet wilt accepteren, en je niet kunt aanpassen is er natuurlijk de Gouden Oplossing…RETOUR!!

Groet, en veel wijsheid…

Harryparati ik ben het in grote lijnen met je eens en met Marcel en Ikxe vormen we een geografische dwarsdoorsnede omdat we in zeer verschillende delen van Brazilië wonen: noord, noord-oost, zuid-oost en zuid Brazilië, als ik het goed heb. Aanpassen betekend niet dat je alles moet goedvinden of je eigenheid moet opgeven. Ik denk dat het belangrijk is dat je je kunt inleven in de Braziliaanse samenleving met al haar eigen geschiedenis en voor en nadelen. Dat wil niet zeggen dat we kritiekloos moeten zijn maar wel begrip hebben waarom zaken soms niet goed gaan en andere dingen weer erg prettig zijn. Inderdaad net zoals in een huwelijk. Ik wordt hier regelmatig voor Duitser en Amerikaan aangezien en blijf een buitenlander. Redelijk blond, ondanks al veel grijze haren, maar in lokale ogen een echte buitenlander. Dat heeft zijn voor en nadelen maar voor mij vooral voordelen denk ik. Ik zou het een straf vinden om weer terug te gaan naar de kou en donkere dagen met veel regen. Daar zou ik nu echt gedeprimeerd van worden.

Goedeavond beste Johan,

Ook ik woon in Natal.

Na het lezen van jou verhaal ben ik erg verdrietig geworden.Waarom?

Omdat het niet waar is wat jij op geschreven hebt.

Ik ben in Brasil gaan wonen omdat ik een gevoel kreeg,na mijn eerste vakantie in dit land van;Hier wil ik terug komen!Geloof me dat ik al behoorlijk wat over de wereld rond gereist heb voordat ik hier kwam.Dus niks nieuws onder de horizon.
Overal wilde ik wonen,maar ben lekker hier gaan wonen zonder dat ik het land of iemand kon.Zou nooit meer weg willen hier.Daar kan geen kroket meer tegen op!En dat was toen ik nog geen fatsoenlijk persoon kon hier.

Nu ben ik inmiddels zo’n 7 jaar hier.Ik werk in de Petroleum busines.Ongeveer 4jaar geleden was ik freelance aan het werk in Europa.Opeens geen werk meer.Maar inwonend in het huis van mijn Sogra(schoonmoeder) Ik had werkelijk niks meer.Maar ik moest naar Europa om te solliciteren omdat alle hoofd kantoren van alle internationale bedrijven in West-Europa gehuisvestigd zijn.Mijn sogra met een klein pensioen ging naar de bank om te vragen hoeveel geld ze kon lenen om mijn ticket te kunnen betalen.Geen probleem,maar uiteraard had ik ook backup geld.Dat was voor mij 1 van de mooiste cadeautjes in mijn leven,zonder het aan te nemen.
Mensen die niks hebben,die zoveel geven.Ik was uitgeluld.Na 15 jaar wereld reizen,CARAMBA zeg.
En dan schrijf jij JOHAN zo’n negatieve verhaal,schaam je.

Jij bent volgens mij vreselijk arrogant en vooral verheven boven de arme sloebers in dit land.Zo zie ik dat jij het ziet.
Of niet dan???
Beste Johan,ik heb medelijden met jou.Jij bent armer dan de gemiddelde Brasiliaan,maar dan in je boven kamer natuurlijk.Ik denk dat de meeste mensen zelfs medelijden met jou hebben.
Zoals al meerdere mensen geschreven hebben,ga terug naar Nederland.Lekker kroketten/frikandellen eten enz.En blijf daar,kom aub nooit meer terug.Jij bent Brasil niet waard.

GO HOME…!!! Where ever it may be,if u have it?:dag:

Knd reg.
Sergio

Ik volg al geruime tijd dit forum en deze verslaggeving noem ik het maar. Ondanks alle verhalen zou ik mij ook willen nestelen in dit toch wel fijne land nadat ik het bezocht had. Alleen de taal schrikt mij wat af al kan ik wel het spaans,lijkt het portugees toch nog wat andere koek.
Kan er mij iemand wat vertellen over de plaats Aracajou en zijn omgeving. En zou ik er ook nog aan de slag kunnen,hetzij bouw of grafische nijverheid al mag het ook wel wat anders zijn. Steek vooral mijn handen uit de mouwen en heb geen bang van werken.

Alle informatie is welkom

appallo

Appallo

Neem eens contact op met Harryparati (ook actief hier op het forum trouwens)

Hij woont in Aracaju en heeft er een grote horeca-zaak.
Hij kan je een aantal tips, do’s en don’ts bezorgen (als je het m lief vraagt :wink:

Wat ik mij herinner van Aracaju is dat het een vrij nette en georganiseerde stad is, het komt mij eigenlijk iets minder rommelig over als een stad zoals Salvador bvb. En er zijn aantal historische plaatsjes in de buurt te zien zoals bvb Laranjeiras, en er is vlakbij ook een mooi stukje kustlijn (Manque Seco), etc, etc

Qua portugees hoef je je geen zorgen te maken, 7 jaar geleden kende ik geen woord portugees, nu kan ik (althans volgens baiano’s hier) kan ik aardig mn verbaal mn mannetje staan

Er bestaat bvb een cursus braziliaans portugees van Pimsleur (90 lessen van 30 min op mp3) kan je al heel aardig mee vooruit qua uitspraak en een stevige basiswoordenschat.

Seja bem vindo no Brasil !

Ixke

1 like

Om portugees/braziliaans te leren ben ik zelf een, naar mijn mening goed uitgebreid basis leer/werk boek incl 2 CD’s tegengekomen.

MUITO PRAZER
Fale o português do Brasil

Gláucia Roberta Rocha Fernandes,
Telma de Lurdes São Bento Ferreira,
Vera Lúcia Ramos

ISBN 9788578440053

Recentie door een lezer / kenner geplaatst.

Bij deze geboden curcus is dit hun leer / werkboek http://www.valportugueseclasses.com/

te koop voor R$ 142,- volgens mij heb ik hetzelfde bij een boekhandel in Porto Alegre betaald.
http://www.sbs.com.br/9788578440053/MUITO-PRAZER-FALE-O-PORTUGUES-DO-BRASIL/?codigo_produto=117740

Bij Amazon $85,- via de USA en £75,08 via GB
[ame=“http://www.amazon.com/Muito-prazer-Portugues-Brasil-Portuguese/dp/8578440056”]Amazon.com: Muito prazer: Fale o Portugues do Brasil (Portuguese Edition) (9788578440053): Glaucia Roberta Rocha Fernandes, Telma de Lurdes Sao Bento Ferreira, Vera Lúcia Ramos: Books[/ame]

Mischien hebben meer hier op het forum dit leerboek bekeken of gebruikt en kunnen die hier hun commentaar geven.
Ik vind het zo ie zo en aanrader. Je komt alle aspecten om een taal te leren tegen.

Het lijkt hier wel of ik de uitgever van dit boek ben omdat ik het zo promoot, ik verdien er helemaal niets aan lezers,!!! het is gewoon oprecht :wink: :disgust:

Aant POA /RS

Het is of-topic maar dat moet kunnen voor een aspirant Braziliaan denk ik. k had goede ervaringen met de cursus van Rossetta Stone (CD) waarbij je op een leuke manier woorden en zinnen leert met de uitspraak. Een combinatie van tekst - beeld en geluid. Een aantrekkelijke cursus voor basis portugees.

Het is enorm belangrijk dat je de juiste uitspraak aanleert omdat de klank bepalend is voor de betekenis. Als mensen b.v. eerst Spaans hebben geleerd hebben ze veel moeite om de Portugese klanken aan te leren. Wij hadden een cursist die naar de supermarkt ging en een brood (pão) bestelde, de bediende keek hem vreemd aan omdat ze pau (hout) verstond, dat soort stembuigingen maken het verschil tussen verstaanbaar of niet, los nog van alle dialecten hier. De taal is in ieder geval niet primitief maar behoort tot een van de meer complexe talen ter wereld. Sommige werkwoorden hebben tot 42 vervoegingen. Gelukkig is de taal in het dagelijks leven niet al te ingewikkeld. Succes

Nu maar even on-topic dan maar weer…
De 1e keer dat ik hier iets post maar ik houd al wel enige tijd de forums in de gaten.
Allereerst even voorstellen, kom uit Eindhoven,30 jaar, meubelmaker en heb 2 kleine dochters van mijn, uiteraard, Braziliaanse vrouw. Ik heb haar leren kennen tijdens mijn 1e periode in Sao Paulo in 2003. Ik liep toen 6 maanden stage bij een interieurbedrijf(je) in Vargem Grande Paulista (Cotia). Zij deed daar de administratie en het was, zoals vanzelfsprekend, liefde op het 1e gezicht.

Nu 7 jaar later en vele bezoeken rijker denk ik wel iets te “mogen” zeggen of ik Brazilië primitief vind.
Lastig te beantwoorden. Nee omdat b.v een Sao Paulo een zeer welvarende stad is op allerlei gebieden van design en kunst tot universiteiten en techniek. Je komt er de mooiste Italiaanse designmeubelen tegen. De brug over de Tiete is er eentje waar meneer Erasmus in R´dam nog iets van kan leren, een prachtig nieuw object in de stad.
Maar ook Ja, want als je 50 km de Raposo Tavares af rijd kom je in een andere welvaart. Ik vergelijk Brazilië dan ook soms wel (met een knipoog) met de middeleeuwen maar dan met moderne kennis. Op elke hoek van de straat een afvalberg die in brand staat, tientallen honden in elke steeg, overvallen, s´avonds en s´nachts ontzettend veel lawaai. Om 9 uur s´ochtends al bierdrinkende mensen in de padaria en uiteraard het regelmatige kerkbezoek. Om over de zwerfkinderen en echte armen mensen nog maar te zwijgen. Huisjes die van ellende in mekaar zakken en waar regelmatig hele wijken zonder stroom zitten na een heftige regenbui. Maar wel iedereen met een grote TV, DVD-speler en Internet.
Tijdens mijn 1e bezoek beschouwde ik deze ervaringen nog als een “avontuur”.
Zelfs onze overval (al op de 1e zaterdag na aankomst) waarbij 4 gewapende mannen ons huis s´avonds binnendrongen, ons vastbonden en de revolvers voor onze ogen aan het laden waren om zo meer geld te kunnen loskrijgen nam ik tot de koop toe. “Aaah, dit hoort bij Brazilie”…krijg je dan te horen…we hadden het zelf uitgelokt, we vielden teveel op. Wisten wij veel, als jonge Hollanders voor de 1e keer ver weg.

Alle negatieve en positieve ervaringen bij mekaar vindt ik Brazilië toch een geweldig land en beschouw ik het ook als een soort van thuiskomen als we weer eens zijn geland in Guarulhos. De geur van de stad, het warme gevoel. De geweldige natuur (jaja, standaard gezever, ik weet het… maar het is wel echt zo) Het vrije gevoel door de enorme uitgestrektheid.
Maar…nu ik 2 kleine meisjes heb, begin ik me bij de laatste bezoeken toch steeds meer te irriteren aan het land, niet dat ik me boos maak, maar toch. Voorbeeldje, iemand koopt 4 blikjes bier in de mercado, zoals gewoonlijk 1 plastic zakje per 2 blikjes (ook al zoiets, die tientallen plastic zakjes die je meekrijgt in de supermarkt.), hij haalt de blikjes eruit en laat het plastic gewoon op straat wegwaaien.
Het dramatische verkeer, mijn 1e dodelijk ongeluk dat ik voor mijn ogen heb zien gebeuren is dan ook logischerwijs in Brazilië geweest, verschrikkelijk. Ga je bij Sao Paulo de snelweg op dan kun je er gif op innemen dat je een zwaar ongeluk ziet. Vrachtwagens die volgeladen met steen met 30 km per uur rijden terwijl ze rechts met 150 worden ingehaald??. Zusje van mijn vrouw gaat dan doodleuk een stukje rijden met mijn dochtertje van 3 op de bijrijderstoel.(niet op dezelfde snelweg uiteraard)
Ook heb ik het idee dat mijn dochtertjes niet vrij en alleen op straat kunnen spelen zoals we hier in Ned. gewend zijn, of je moet in een gesloten commune wonen.

Ach ja, kan nog uren doorgaan maar ik wil liever niet als alleen maar negatief overkomen, ik realiseer me terdege wel dat het erg veel uitmaakt in welk gebied je je van Brazilië bevindt.

Mijn vrouw wil liever vandaag nog terug dan morgen. Ik had ook altijd diezelfde drang en zin in het avontuur, maar om een avontuur te beginnen met 2 kleine kinderen in een Brazilië, met z’n toch wel vele gebreken is weer een heel ander verhaal. Ga je met z’n tweeën alleen dan kun je nog wel enige tegenslag verwerken, maar hoe zit het met de scholing voor de kinderen, de ziekenzorg, de veiligheid als het financieel tegenzit. Waar kom je te wonen (schoonfamilie?) Aangezien wij op dit moment totaal geen financiële buffer hebben. Ik denk dat dit soort voorzieningen in Nederland zeker wel beter geregeld zijn.
Mijn vrouw is ervan overtuigt dat ze snel weer een goede baan zal vinden in de “administratiewereld”. En Ik?.. Ik ben in gesprek met mijn baas en hij is op de hoogte van onze situatie. Hij heeft een dealer in Rio de Janeiro zitten die ook zijn meubels verkoopt, het loopt daar echter momenteel verre van goed. Ik werk bij Piet Hein Eek en deze ontwerper is bekend geworden met zijn meubels van sloophout. Wereldwijd is hij bekend, naar Japan en Korea gaan b.v. elke 3 maanden volle containers met meubels. Aziaten zijn gek op Nederlands design. Ik heb geen idee wat de Braziliaan van meubels in sloophout vindt.
Ik zal deze dealer in maart bezoeken, want dan zijn we weer 7 weken in Sao Paulo, met hem wil ik dan bespreken wat er zoal mogelijk is om de Braziliaanse markt wellicht te veroveren met deze meubelen. Ook proberen we dan zoveel mogelijk design winkels langs te gaan waar we proberen ons product te promoten. De bedoeling is dan dus dat ik daar de meubels ga produceren of het productieproces ga begeleiden. Met het bedrijf waar ik 7 jaar geleden stage liep heb ik altijd nog goed contact. Ik zou daar zo tegen een vergoeding gebruik kunnen maken van de machines.
Volgens mij ben ik nu een beetje of-topic gegaan maar wellicht dat er lezers zijn met goede tips. Gaan we emigreren naar Brazilië dan zou ik dat met 2 kleine kinderen nooit doen zonder de absolute zekerheid van een goed inkomen. In maart gaan we weer voor 7 weken, voornamelijk om eens goed rond te kijken en ons te oriënteren naar een goede leefomgeving.

Korte reactie op Caucaia.

Ik wil kort een aantal succesfactoren noemen die een goede overgang mogelijk maken, met name voor iemand zoals jij die al bepaalde verantwoordelijkheden meeneemt.

• Zorg van te voren dat je een vast inkomen hebt.
  • Een bedrijfje overnemen is een goede optie, zker als je een Braziliaanse partner hebt.
  • Zorg dat je een financiele buffer hebt
  • Neem in je budget op dat je kinderen naar een particuliere school gaan
  • Irriteer je niet teveel, leid namelijk nergens toe
  • Zorg voor een goede locatie om te leven, ik zit hier best in Aracaju maar ken ook de lokaties waar ik persoonlijk niet zou willen wonen.

Beste Caucaia, zoals je in je verhaal al aangeeft maakt het enorm veel uit waar je in São Paulo woont. Ik woonde in een relatief goede wijk in Eindhoven en bij mijn buurman is ingebroken, de computerwinkel is drie maal beroofd, een man is doodgeschoten i.v.m. een afrekening en dat in een middenklasse wijk in een goed ontwikkelde stad. Mijn vrouw heeft tien jaar in São Paulo gewoond en niets van die orde meegemaakt.
Ik denk dat het er op neerkomt dat je allereerst een behoorlijke buurt moet uitzoeken en plaatselijk informeren. Dat geeft geen garantie want misdaad is een internationaal verschijnsel, of het land nu arm of rijk is. Kijk maar naar het grote pedofielen schandaal wat nu speelt, waarschijnlijk allemaal ouders ter goede trouw in een “hoog ontwikkeld” land.

Als Nederlander ben je opgevoed met het idee dat er altijd wel een vangnet is als je zonder werk zit of als je iets overkomt. Dat maakt ook dat mensen wat zenuwachtig worden bij het idee dat het er niet meer is. Je moet in Brazilië voor jezelf zorgen en er is geen sociale dienst. Dat was voor mij in het begin wel wennen om dat idee los te laten en te beseffen dat je er op eigen kracht altijd wel uitkomt. Brazilianen zijn niet anders gewend en komen er ook. Een keer failliet gaan betekend gewoon weer opnieuw beginnen, je baan verliezen betekend misschien naar een andere stad verhuizen of wat bijklussen om de eindjes aan elkaar te knopen en daar zijn Brazilianen nu uiterst inverntief in, is mijn ervaring. Er is ook veel meer ruimte om iets voor je zelf te beginnen (wit of zwart). Het vertrouwen dat je er weer uitkomt is hier goed ontwikkeld. Nederland is meer een couveuse staat waarbij burgers altijd wel ergens terecht kunnen maar daar betalen ze een hoge prijs voor.

Hét grote voordeel in Brazilië is dat je kunt schakelen, meer geld verdienen, groter huis kopen, minder geld een kleiner huis, er is variatie in overvloed en de mogelijkheid om je inkomen aan te passen aan je wonen. Afhankelijk zijn van de staats scholen en gezondheidszorg is vaak geen pretje maar je kunt een stad uitkiezen die goede scholen heeft en gezondheidszorg zoals Americana of Campinas.

Het beeld wat je schetst bestaat uiteraard maar er zijn steden in de staat São Paulo die vrijwel geen krotten hebben zoals Sorocaba, Americana, Santa Barbara en Campinas. Het maakt dan ook nogal wat uit waar je gaat wonen.

Als je altijd ruggesteun van een overheid nodig hebt kun je beter in Nederland blijven, lijkt me, alhoewel daar het systeem heel hard onderuit gaat door vergrijzing, crisis en schulden.
Verder vindt ik Brazilië een véél gezonder land voor kinderen omdat die hier volop de aandacht krijgen van iedereen wat bijdraagt aan een betere emotionele ontwikkeling. Kinderen bewegen zich hier veel vrijer en spontaner, zeker als het om kontakt gaat met anderen. Een niet te onderschatten waarde.