Is Brazilie primitief

1,2,3,4…10
ehhhhhhhh het primitieve is wel met een vergrootglas bekeken of zeer vergroot beschreven.

Vroeg of laat is de kans groot dat je vrouw, met de kinderen terug gaat naar BR.
En juist nu de kinderen jong zijn, is hun aanpassings / gewennings vermogen het grootst om zonder problemen te ondervinden verder te gaan.
Mochten de kinderen in NL (bijna) geen portugees spreken dan schakelen zij zo over.

Mijn dochter wilde in NL nooit BR spreken, ondanks wij alleen maar BR tegen haar spraken zij vertelde / antwoorde / vroeg altijd alles in het NL, tot zij bij oma (die op bezoek was) niet haar zin kreeg en doorhad dat oma in het NL niet tot andere gedachten te brengen was, moest zij opeens wel uit een ander vaatje tappen. (toen hadden wij door dat zij wel BR kon spreken , eerder had zij nog nooit een woord BR tegen ons gesproken).
In BR bleek zij daarna ook zonder problemen mee te kunnen met de andere kinderen op school.

Zelf zul je hard moeten werken in BR om de dingen te bereiken die je wil, en er is geen sociaal vangnet, maar is dat een goede reden om in NL weg te kwijnen?

Suc6

Aant POA /RS

Beste Harryparati, Aant en Silencio.

Bedankt voor jullie welgemeende reactie, eindelijk een forum gevonden waar mensen normaal discussiëren en niet meteen de mening van een ander afzeiken.
Grappig dat Silencio over vergrijzing van Nederland spreekt, net op het journaal gezien dat in 2040 1 op de 10 ned. ouder dan 80 jaar zal zijn. Er is trouwens ook weer een KNMI weeralarm afgegeven, er ligt hier een flink pak sneeuw….ook mooi.

We willen de 7 weken in maart zeer zeker gaan gebruiken om enkel gebieden te gaan leren kennen. Florianopolis, omgeving Santa C. spreekt ons wel aan, Curitiba wellicht.
En ja, zoals Harryparati schrijft over een financiële buffer en een vast inkomen moeten we dat dus wel van te voren goed geregeld hebben. Ik heb hier in Eindhoven wel een koophuis maar of dat wat oplevert in deze tijd. Sommige mensen geven als advies om het huis nog niet weg te doen, mocht het in Brazilië mislukken. (een beetje doemdenken wellicht, of niet) En inderdaad, ik moet me niet zo snel irriteren, betrap me er soms op dat wanneer ik in Ned. ben ik Brazilië fantastisch vind en andersom wanneer ik in Brazilië ben.
En ja Aant dat het primitieve door mij met een vergrootglas is bekeken of zeer vergoot beschreven is ervaar ik dan op die momenten wel degelijk zo en dat speelt toch parten met mijn/onze keuze om def. te vertrekken.
Het sociale vangnet dat er in Nederland is is toch die zekerheid waar Nederlanders mee zijn opgegroeid. Net zoals je hier alle dagen, week in week uit hetzelfde leeft, opstaan, auto, werk, eten, TV, slapen…ga zo maar door. Alles hebben we nu zo geregeld zoals het moet, Huisje boompje beestje….Een couveuse staat, zoals Silencio zo mooi verwoorde. Mijn vrouw wordt er gek van. Zeker nu de donkere dagen weer zijn aangebroken. Ik kan het haar eigenlijk niet aan doen denk ik soms. Voor ons Nederlanders toch wel zo gewoon en soms lekker makkelijk…Maar de keuze is gemaakt, Brazilie krijgt van mij een kans.

Nog een vraag trouwens? Wat vinden Brazilianen overigens nu van meubels in sloophout en is er überhaupt wel sloophout in Brazilië te krijgen. Check anders even deze site voor meer inf. www.pietheineek.nl voor een idee wat ik bedoel.

Tot Hoors.

Mooie samenvatting…
Het niveau van dit fórum is met name te danken aan onze zuiderbuur Ikxe.
Ook op het net kan een ieder zich immers gedragen…
Als ik mijn huis-tuin-en-keuken-filosofie nog even mag ventileren…
Ik ben niet weggegaan uit NL. Ik ben naar BR gegaan.
Argumenten om weg te gaan tellen immers niet meer als je “weg” bent.
Je begint opnieuw in een bijzonder prettig land met een hoogconjuctuur voor de komende 20 jaar, maar wel met een uitgebreide en complexe gebruiksaanwijzing. Bij het lezen helpt een NL achtergrond niet echt. Wat wel helpt is een NL doorzettingsvermogen, Euros, een BR partner, en VEEL flexibiliteit.
In príncipe houden BRazilianen niet zo van oude spullen…
Succes!

Trouwens is 2011 een heel byzonder jaar?? :zon02:

We willen de 7 weken in maart

ik dacht dat maart ieder jaar tot nu toe 4 weken telde maar kennelijk in 2011 zijn dat er 7, en over het jaar gezien totaal dan 55 weken. lol

Nou het sloophout dat ik te zien krijg is meestal voor zowat 80% opgevreten door de termieten of sterk door vocht aangetast. :crybaby:
Vergeet niet dat op heel veel plekken de luchtvochtigheid veel hoger is dan in NL.

En mocht je verhuizen laat alle houten meubelen, vooral die met formica gefineerde spaanplaat troep, maar in NL achter want door de hogere vochtigheids graad zetten zij gewoon uit, deurtjes sluiten niet meer en je hebt gegarandeerd nog meer van die ellende.

De zuidelijke staten SC en RS zijn vrij dure staten om te wonen (Parana ? weet ik niet)., dit onder andere door de betere welvaart, appartementen / huizen / grond zijn duurder, subtropisch dus veel eten komt uit de andere streken, doordat het er in de winter kouder is dan het noorden, moet je je als naar zuid europese winter normen kleden.
7 graden 'snachts en 12 graden overdag hou ik geen week vol zonder degelijke warmere winterkleding, tenminste ik wil geen kou lijden.

En je hebt gelijk met het over geregelde leven in NL, iedere dag om klokslag 18:00 bij moeder weer achter dat bord eten moeten zitten, vader 5 minuten te laat word er al rond gebeld waar hij uithangt, “je weet toch dat wij om 18:00 eten, het eten staat al op tafel ijskoud te worden!?!?!”

In NL hoef je zelf geen wekker te hebben, iedere dag dezelfde geluiden die je weer wakker maken, de buurman die de achterdeur dicht gooit, elke dag op het zelfde tijdstip als hij naar zijn werk vertrekt, de ander start iedere dag op het zelfde tijdstip zijn oude opel, ook dat geluid ken je na een tijdje en weet je dat het ook voor jou tijd is om op te staan en te gaan arbeiden.

Ik heb nooit aan dat op de seconde nauwkeurig geprogrammeerde leventje kunnen wennen, en ben blij met die vrije BR dag indeling en dat beetje ongeregeld, iedere dag is daarom weer een ware beleving, geen dag hetzelfde.

Aant POA /RS

Maar de keuze is gemaakt, Brazilie krijgt van mij een kans.

Beste Caucaia, ik denk dat je jezelf een kans gaat geven om in een land te mogen verblijven wat je heel veel kan gaan bieden. Naast het klimaat, veel mooie natuur, prachtige stranden en natuurlijke rijkdommen is een groot deel van de bevolking erg gastvrij en vriendelijk voor buitenlanders.

Je zult jezelf een groot plezier doen om te mogen wonen in een land dat optimistisch is, vol jeugdige energie en de mogelijkheid om er iets van te maken en waar kinderen opgroeien met volle aandacht en ruimte.

Het is natuurlijk wennen aan een aantal zaken die anders zijn in NL, vooral op regel gebied en afspraken, maar wat je anderzijds terugkrijgt is zoals vele forumleden al hebben beschreven, veel meer… Brazilië is een land met een groot hart en dat is ook een van de redenen dat vrijwel iedereen zich er thuis voelt.

Misschien is het handig om deze PDF door te lezen:

http://www.portugeescursus.nl/Emigratie%20tips.pdf

Was even een tijdje weg, vandaar de wat late reactie op de reactie…
Wat Aant zegt is wel heel erg typerend en toch ook wel grappig omdat het zo herkenbaar is, wat betreft de Nederlandse gewoontes. Ik heb bijvoorbeeld geen wekker in gebruik want ik wordt altijd wakker van het geluid van onze buren (rijtjeshuis). Ook het wegrijden van de BMW van de andere buren om 07.15 is eigenlijk al een teken dat ik te laat ben. Mijn Braziliaanse vrouw is na 5 jaar toch ook al dusdanig ingeburgerd dat wanneer ik 15 min. later thuis ben ze me al bedenkelijk aankijkt waarom ik zo laat ben.
En Aant, met de 7 weken in maart bedoel ik uiteraard, in maart de 7 weken daaropvolgend…

Silencio, bedankt voor de link naar het PDF, staan wel degenlijk nuttige dingen in beschreven. Ook in de begintekst een herkenbaar stukje.
Ik citeer:
Bedenk dat het enorm veel
uitmaakt in welk deel van Brazilië je gaat wonen. De culturele en economische
verschillen per regio, per staat en zelfs per stad kunnen enorm groot zijn en bepalen
hoe je realiteit er uit zal gaan zien

Veel mensen die een bepaald deel van Brazilië kennen denken vaak dat heel Brazilië zo is als hun dagelijkse
realiteit, echter Brazilië heeft veel gezichten en realiteiten die parallel bestaan. Dat is soms wat verwarrend
voor buitenlanders. In Brazilië tref je deze realiteiten naast elkaar aan maar ook verdeeld over het land zuid -
noord.

Dit is inderdaad die verwarringwaar ik het over had in mijn beginpost.

Bent u/Silencio de eigenaar van Canto dos passaros, wellicht dat we u kunnen bezoeken als we richting zuiden gaan.

Beste Caucaia, ben inderdaad eigenaar van Canto dos passaros en mocht je deze richting opkomen dan neem gerust kontakt op… de ervaringen die verwerkt zijn in de pdf emigratie zijn op de praktijk gebaseerd, ik maak regelmatig een update en probeer het actueel te houden.

hallo met johan.

even een reactie
ja ik woon nog steeds in natal in de wijk capim macio
helaas voor een reageerder nee waar ik woon heb je geen recycel mensen wonen ze lopen er wel om door mijn vuilnis te snuffelen .

een apart andwoord voor Aant die zegt dat ik een dame van plezier aan de haak heb geslagen zoals hij dat schrijft is dat waarscheinlijk zijn eigen ervaring ik heb gewoon mijn braziliaanse vrouw ontmoet in een braziliaans
restaurant in scheveningen voor het http://www.booking.com/hotel/nl/kurhaus.html?

maar dit even terzijde en ik hoop dat Aant wel veel heeft aan zijn dame van plezier.

en even terug te komen op de stelling
een dank aan een ieder die heeft gereageert , daar ging het uiteindelijk om
want een ieder heeft toch een andere ervaring goed of slecht .
alleen ik blijf erbij dat brazilie vrij primitief is ook kwa mensen rechten en dat dit komt door de politiek die in en in corupt is en even een nieuws feitje voor wie dit niet wist , nederland geeft per jaar 3 miljard euro aan brazilie voor armoede bestrijding.
merkt u daar wat van ik niet .
ik woon op 2 kilometer van ponte negra dus ben vaak op het strand
zelfs daar lopen de armoedige mede mens te schooien om geld .
ik heb wel eens eten en water aan geboden . maar dat willen ze niet ze willen geld dan is het van mij een paar woorden (tu puta madre ,stupido ).
over portugees gesproken . en ja ik weet nog niet zeker of ik terug ga naar nederland . want er zijn meerdere mooi plekken in de wereld ik dacht aan curacao, bonaire of aruba waar je ook nog makkelijk een bedrijfje kan starten zonder teveel kosten .en officieel natuurlijk.

nou tot hoorns maar weer
en de stelling van de dag is.

WIE HET WEET MAG HET ZEGGEN :zon02::wereld::vak02:

Brazilië primitief op gebied van mensen rechten?

Nee hoor Johan, Brazilië is op dat gebied bijzonder vooruitstrevend, zelfs (veroordeelde!) terroristen met moorden op hun geweten zijn hier bijzonder welkom. Getuige de zaak Cesari Battisti, notoir italiaans gangster, in Italië tot levenslang veroordeeld wegens moord op 4 mensen. Hier vindt men (tot ex-president Lula toe alstublieft) dus dat een moordenaar beschermd moet worden … waaruit (naar mijn bescheiden mening) toch wel blijkt hoe corrupt politiek (ook!) hier kan zijn.

ff off-topic :
En voor Aant weer op zn kar springt :slywink: persoonlijke aanvallen op mede-forumleden zijn hier niet gewenst en ik verwacht dat iedereen zich hier aan houdt!

tropische groet uit het noordoosten!

Beste Johan, je blijft erbij dat brazilie vrij primitief is. Door je negatieve ervaringen in een bepaald (relatief arm) gebied van Brazilië heb je een algemene mening gevormd over heel Brazilië. Daarnaast heb je blijkbaar een paar flinke deuken opgelopen met betrekking tot je vertrouwen in de mensen om je heen. Dat is een goede voedingsbodem om aardig teleurgesteld en gefrustreerd te raken. En inderdaad, om je heen zul je al die negatieve dingen zien zoals bedelen, proberen gebruik te maken van elkaar en de ander een poot uitdraaien, daar waar mogelijk. Op een makkelijke manier aan geld komen om vervolgens in de zon te gaan liggen.

De combinatie van slechte ervaringen, geschonden vertrouwen, totaal onvoorbereid de stap maken in een van de armere delen van Brazilië en niet gehinderd door voorkennis maken dat je tegen zowat alle obstakels aanloopt die er waren / zijn. Laat dat een geweldige les zijn voor nieuwe emigranten die denken dat het Bounty paradijs geen keerzijde heeft omdat “goedkoop leven” vaak armoede betekend en armoede betekend overleving strategie waarbij bedelen normaal is. Iets gedaan krijgen van een ander maakt dan onderdeel uit van het dagelijkse leven om aan geld (brood) te komen.

Armoede (vooral mentale) is niet plezierig en toeristen en emigranten die alleen denken aan hun kokos strand kunnen wel eens van een koude kermis thuis komen als ze ontdekken wat het echte leven is in die bounty paradijzen in de armere delen van Brazilië. Het zelfde geldt voor de favela toeristen, nieuwsgierige Nederlanders die favela’s zien als een bezienswaardigheid, spannend, uitdagend en interessant. Als er dan uiteindelijk een favela voyeur overvallen wordt is het: die primitieve gewelddadige Brazilianen. Zo zie je maar hoe naïef Nederlanders kunnen zijn, zelfoverschatting en onderschatting van de dagelijkse realiteit in een ander land, vooral dromen van strand, zon, hangmatten en kokospalmen voeren de boventoon totdat je in de realiteit gedompeld wordt en je brood moet verdienen tussen de armoede van het noord-oosten of noorden.

Succes in Curaçao, Aruba of Bonaire en kijk uit om niet in herhaling te vallen want daar zul je veel van hetzelfde vinden…

Interessante formulering van de realiteit Ronald!
Alleen diegenen die zich hier tenvolle van bewust zijn zullen hier kunnen gedijen :wink:

Wie weet is Johan misschien ondertussen al wat dichter bij die realiteit komen te staan en aanvaardt hij die realiteit stilletjes aan wel, hij praat er wel over om te vertrekken maar uiteindelijk zit ie hier nog steeds … ik had in den beginne ook wel van die momenten (moet ik toegeven).

Als je alles op een rijtje stelt is het hier zo slecht nog niet hoor.
Je moet je gewoon AANPASSEN aan de plaatselijke normen en gewoontes.
Zeg nou 'ns eerlijk : was (is) dat trouwens niet wat wij (bijna) allemaal (in 1 of andere vorig leven in Europa) verwacht(t)en van immigranten in Nederland, België, … ?

Caucai

Mooie meubels, maar wel heel erg duur voor de braziliaanse markt.

Ik denk dat het moeilijk is om hier “bruikbaar” sloophout te vinden aangezien het meeste hergebruikt wordt.

Ronald,

Parabens met je analyse.
Aanpassen, waar je ook woont, in Aalsmeer, Alabama, Aruba, Anvers, of Aracaju.
Gewoon leven, en met volle teugen genieten van dit prachtige land met idem dito volk, dat neem ik mij elke dag voor en lukt me 9 van de 10 dagen, een meer dan geweldige score!
Zo nu en dan ook even de andere kant op kijken en je mond houden, maar dat geld ook in het land van Wilders, of Sarah Palin, en noem maar op…toch…!

Ik weet dat het voor mij makkelijk is, ik heb mijn zaken goed voor elkaar en mijn relatie nog beter.
Maar moet ik daarom veel geduld hebben met mensen die het niet voor elkaar hebben en de schuld bij de omgeving leggen?

Zoals gezegd: als je ongelukkig bent en om die reden gaat verhuizen…dan wordt het nooit wat.

Groet !

Harry

Zoals gezegd: als je ongelukkig bent en om die reden gaat verhuizen…dan wordt het nooit wat.

Klopt helemaal Harry, sommige mensen denken door te emigreren dat hun persoonlijke problemen / tekorten e.d. als sneeuw voor de zon verdwijnen. Je neemt jezelf altijd mee en als je in Nederland geen ondernemende persoon bent wordt je het in Brazilië zeker niet.

hallo met johan ,
het is er toch van gekomen .
ik woon weer in nederland.
het enige wat ik mis is de warmte, het heeft de hele zomer hier geregent.
maar goed de kwaliteit van leven , eten , drinken, etc etc is hier vele malen hoger dan in brazilie.
in ieder geval weer een beetje wijzer geworden, en zeker niet meer denken dat het gras groener is aan de andere kant.

voor de gene die het wel getroffen heeft in brazilie veel geluk en laat je niet oplichten door een braziliaan.

Tja, het is niet voor iedereen weg gelegd om te emmigreren EN zich aan te passen aan het nieuwe “beloofde” land.

Ik geef grif toe dat mijn eigen integratie ook een hele tijd duurde!
Ja, ik had ook te maken met de “cultuur-schok” en meer dan eens moeten doorbijten en blijven volhouden.

Maar een mens wordt een dagje ouder, en iets milder, vergevingsgezinder en uiteindelijk ga je meer en meer relativeren. Dat relativeren is denk ik 1 van de basiselementen om je beter te kunnen integreren.
Vandaar dat ik stilaan veel van mijn ‘hardere’ stellingen uit het verleden (ook hier op dit forum wel eens :wink: meer en meer ben gaan nuanceren.

Brazilië, en dan vooral hier in het noord-oosten, is een land waar je nog kunt genieten van het leven. En ja hoor, soms moet je wel een minimum van alertheid aanhouden om niet in de vallen te trappen (EN blijven hangen) waar JohanV mee te maken had.
Het geval van Johan is trouwens niet alleenstaand en maar ook helemaal niet kenmerkend voor Brazilië. Hoeveel Belgen, Hollanders, Engelsen wijken er niet uit naar Frankrijk, Spanje, Thailand, … en komen uiteindelijk OOK met hangende pootjes terug ? Ik ken er genoeg hoor :wink:

Ik hoop dat Johan zich nu inderdaad heel gelukkig voelt en vooral zich nu niet eens door een Hollansche gaat laten pluimen die wel brood ziet in een toekomstige lukratieve echtscheiding.

Tropische groet