Loop een supermarkt binnen en koop een fles wijn die redelijk te drinken valt. Ik ben voor zo’n instap wijntje al gauw R$ 15 kwijt. Een Parmezaans kaasje erbij vanaf R$ 25 de kilo… vaak loop ik naar buiten met een paar plastic zakken, fles wijn, paar volkorenbroden, boter, salami en dan staat de teller op R$ 50. Moet je nagaan dat een Braziliaan $ 10.000 gemiddeld per jaar verdient en een Nederlander wel $ 39.000 ! 4x zoveel. Een simpele Fiat Uno nieuw model: R$ 26.000, 1.0 met niets extra. Dat zijn me nog eens prijzen en de Brazilianen betalen zich blauw! Elektriciteit, telefoon en internet, je wil het bijna niet weten wat dat kost en de snelheid die je krijgt maakt dat je nog even een kop koffie kunt pakken tijdens de chat.
Klopt inderdaad, Brazilie is erg duur geworden, de laatse jaren, ik had nog een oude rekening liggen van mijn trouwen 4 jaar geleden, toe betaalde ik voor een krat bier 32,50, nu is diezelfde krat 51,- om maar even aan te geven dat ook de zaken die vroeger hier goedkoop waren een prijsstijging hebben ondervonden die niet meer normaal is, ik koop al lang mer geen importeerde producten, dat is zeker schreeuwend duur, maar zelfs de lokale producten zijn goed aan de prijs.
Vroeger waren luxe producten erg duur t.o.v. gebruikersproducten, het lijkt nu wel of een stuk zeep, toiletpapier of tandpasta al luxe producten zijn geworden.
Ik las zojuist dat de in inflatie pittig hoog is rond de 6% vooral door de gestegen voedselprijzen. Een runderlap (picanja) voor op de barbeque is, ik meen 30% gestegen afgelopen jaar. Ik weet niet of er regionaal nog grote verschillen zijn, noord-oost / zuid Brazilië. Maar binnen een paar jaar vermoed ik dat het voor veel mensen financieel minder aantrekkelijk wordt om te emigreren.
Ook hier in het Noord-Oosten (Bahia) gaan de prijzen snel de hoogte in …
Ik keek vorige week eens naar een stel nieuwe slippers, voor een paar “Kenners” die je 6 maand geleden voor 45R$ kon vinden moet je nu al minimum 56R$ voor neertellen.
Voor de dagelijkse voedselaankopen moet je al even goed uit kijken.
Absolute afrader is de supermarktketen Hyper-Bompreço (die eigenlijk niks meer met “bom” preço te maken heeft maar in vergelijking met de concurrentie altijd veel duurder is)! Als je dan toch veel geld wilt/kunt uitgeven ga je beter naar een Perini. Daar kan je ongeveer alles vinden wat een (ex europese bourgondiër nodig heeft, maw. geïmporteerde materialen zoals een degelijke graanmosterd, kazen, gerookte ham, een chorizo of zelfs foie gras, en nog meer zaken die je in de gewone supermarkt niet vindt.
Willen wij een zaak type “Aldi” of “Lidl” dan moeten we naar de “Atacadão”! Absoluut lagere prijzen EN je staat geen uuuuuuuren aan te schuiven aan de kassa zoals bvb in de meeste Bompreço’s.
Maar niet alleen voedingswaren stijgen, ook bvb bouwmaterialen gaan pijlsnel de hoogte in.
Inderdaad het “goedkope om leven Brazilië” wordt stilaan een myte.
Ik blijft hier vast en zeker ook, ixke, alleen al omwille van het klimaat, het relaxte leven én ik zou niet meer kunnen aarden in het koude kikkerlandje ten zuiden van onze bourgondische buren. Hier in de buurt kan ik al die luxe dingen niet kopen en de enige grote Extra supermarkt is ook aan de prijs, heeft wel verse vis en wat salami’s van Brasil. Mijn broer uit NL vond de prijzen even hoog als daar in de supermarkt (gemiddeld).
Als wijnliefhebber is het wel afzien met die prijzen hier, gelukkig kun je nog wel eens een aardige Chileen kopen rond de R$ 15 - 20 en hoger wil ik ook niet gaan in verband met dagelijkse consumptie van een paar glazen. Als Brabander heb ik toch wat van dat Bourondische meegekregen van onze benedenburen…:dag:
Ook ik ben Brabander, mijn vrouw houdt ook van een goed glas wijn, zuid americaanse wijn is eigelijk (vind ze) slecht te drinken, vaak erg zoet, als ik bij de Macro in Aracaju een fles franse Rode J.P. Chenet koop (dat is er gelukkig wel) reken ik daar 32 reaal voor af, in NL is deze wijn 5,50 euro, om maar even een verschil aan te geven, nu weet ik uit mijn werkervaring in BR dat geimporteerde producten erg duur zijn, als je hier wilt importeren moet je een lokale verstiging opstarten, hetgeen we ook meerdere malen hebben gedaan, alles moet het laber hebben PRODUCIDO NO BRASIL, postos ongelooflijk hoog. Hier in Sergipe vind je mar weinig buitenlandse producten, enkel G. Barbosa, ook erg aan de prijs heeft wel eens wat, als je na een maand nog het product wil hebben is het er niet meer, komt het ook nooit meer of wat dan ook.
Maar goed ik klaag niet, ik wil net als Silencio en Ixke zeker in BR blijven wonen, er is meer dan de prijzen en de producten, alhoewel ik wel eens snack naar goede oude kaas, een lekker beenham maar dat zijn de offers die we ooit gebracht hebben, we krijgen er anders veel andere zaken voor terug zoals, klimaat, ongedwongenheid, relaxter leven etc. Dus vol blijven houden en niet teveel klagen.
aaaaah, een goeie schelle beenhespe mee d’hand gesneeje … (op zn Gents gezegd voor de buitenstaanders)
gelukkig kunnen we die kazen en hesp (ham voor de ollanders in de Perini vinden (het is wel geen gekookte maar gedroogde/gerookte ham die ook met de hand van het been gesneden word en dat vind ik ook best een lekkernij)
daarnet een argentijns wijntje kunnen op de kop tikken in de supermarkt om de hoek, dus ja soms vindt men wel zn gading
Ronald,
het klimaat … mmm, zonder veel meer te omschrijven als “heerlijk” pronto!
Beste Tim005, de eerste jaren hier had ik het idee dat er alleen maar van die suikerzoete wijnen waren die meer op aangelengde druivensap met wat pinga leken maar ik heb inmiddels bijgeleerd en er zijn een aantal zeer goede wijnen uit het zuiden, 亚洲一级黄色视频,久久综合九色综合久99,a级国产乱理论片在线观看,亚洲精品中文字幕无码专区一
wel erg aan de prijs. Enkele goede simpele jonge wijnen zijn m.i. Saint Germaine merlo (R$ 10) , Almadém cabernet (R$ 15) die hier in de supermarkt zijn te krijgen. Daarnaast een paar chilenen en argentijnen rond de R$ 18 die erg goed zijn voor hun prijs, Sante Helena, Sonate. Er zijn wel degelijk een paar leuke Braziliaanse wijnen denk ik…
ixke, we hebben het geluk dat Brasil in de lift zit en er steeds meer “luxe” producten op de markt komen, de wijnmarkt groeit enorm en wie weet krijgen we nog zo’n degelijke hesp in de speciaalzaak. In Peruibe zit zo’n zaak waar ik altijd schrik bij het afrekenen, goede wijnen, kaas, salami en dan zit ik al gauw aan de 300… hmmmm… ik sprak met de eigenaar en die vertelde me dat het vooral de belasting is die de wijnen zo duur maakt (ik vertelde hem dat je een zelfde fles in Europa voor 50% van de prijs kunt kopen), want het is toch gek dat zo’n wijn 10.000 km verderop de helft kost. Wij arme emigranten moeten er wel wat voor overhebben hé :cheer:
Ik ga mijn vrouw blijmaken, bedankt voor de tip over de wijnen, mogelijk komt het nog goed met Brazilie voor ons amre emmigranten en kunnen we in de toekomst een lekker stuk “Hesp” met een goed glas zuid Amerikaanse wijn benutten met jou en Ixke, bedankt voor de Tip.
Ik ben inderdaad de broer van Henk, we hebben elkaar wel eens ontmoet in Alblasserdam, bij het hotel op de hoek van de werf, weet je nog?
Ik heb al een paar keer op het punt gestaan je te bezoeken in Aracaju, vanochtend moet ik weer even naar Aracaju. Geef me eens je nummer dan kunnen we afspreken.
Ik woon in Agua Fria (nabij Salgado) dus niet erg ver van je vandaan.
Henk vertlede mij een paar jaar geleden dat jij van plan was terug te keren naar Sergipe. Toen ik zag dat er een NL in Salgado zit dacht ik meteen aan jou.
Ik ben vanochtend wat boodschappen aan het doen, ben ca. 13.00 op Parati. Maar je kunt ook een andere keer langskomen natuurlijk.
Ik heb je nummer genoteerd en zal zeker contact met je opnemen als in in Aracajuj ben, (duurd nooit lang).
Dan kunnen we weer even ervaringen uitwisselen, ik zag dat je redelijk actief bent op het forum. Ik zie ernaar uit om snel contact te hebben, zoals je weet zit Henk in Fortaleza en dus helaas niet meer in de burt van Lagarto/Aracaju. Daarintegen woon ik wel in Salgado en hoop snel je weer in levende lijven te zien,mijn nummer is 98386388 (wel slecht mobiel bereik, mijn huisnummer is 079-36512298.
“Brazilie is duur geworden” omvat eigenlijk 3 onderwerpen voor verschillende doelgroepen.
Vakantiegangers naar “este terra abençoado”
Stuk duurder geworden, zeker ook door slechtere wisselkoers.
Nou zit dit land ook niet echt te wachten op mensen die op vakantie gaan naar Brazilie uitsluitend “omdat het hier zo goedkoop is”.
Emigranten die hier al wonen
Stuk duurder geworden, prijzen stijgen voor de meesten sneller dan inkomen. Zeker importgoederen…Buikriem beetje aantrekken of harder/ slimmer werken zijn de opties…
Mensen die overwegen te emigreren.
Ben zelf in 2007 geemigreerd. Strandbedrijf en huis vrijwel cash (70%) gekocht en de rest in NL gefinancierd.
Nu, in 2011, zou ik dit niet meer kunnen doen i.v.m. slechtere wisselkoers (20%) en sterke stijging onroerend goed hier in ieder geval in Sergipe (ca. 100% in 4 jaar).
Als zondagskind heb je een enorm voordeel Harry. Het grote financiële voordeel voor veel nieuwe emigranten is denk ik behoorlijk aan het verminderen. Je kunt nog steeds wel een erg leuk huis kopen voor een redelijke prijs maar het grote feest is nu een klein feestje geworden, in 2005 kreeg je nog R$ 3.5 voor je euro, nu nog maar R$ 2.3
De rente op de bank was 1% per maand (BB fondsen - CDB-DI) dat feest is ook wat minder nu. Is ook belachelijk veel en stimuleerd niet echt om je geld te investeren in een bedrijf als je al 12% per jaar haalde zonder je voet op te ligten :cheer:. Nu heb je een procent of 7 - 8 per jaar, nog steeds niet slecht maar beduidend minder.
Wij zouden nu ook ons huis niet meer kunnen kopen door de wisselkoers en de waardevermeerdering, ook zo’n 100%. In 2005 lag hier in Itanhaém alles op zijn gat en niemand kocht. We kregen 10 makelaars achter ons aan omdat ze hoorde dat er een buitenlander ($) in het stadje was. Met wat cash van overwaarde kon je een geweldige slag slaan. Nog steeds kun je koopjes vinden als je geduld, tijd en cash hebt maar niet meer op het niveau van die periode. In onze wijk is niets meer te vinden onder de 150 mil. (2 slaapkamers, simpel huis).
groeten uit Itanhaém (betekend zoiets als “stenen die zingen” in het tupi)
Sjors,
Begrijp niet precies wat je bedoelt, maar het klinkt een beetje agressief en uit de heup geschoten en generaliserend.
Ken je mij?
Ken je mijn situatie?
Heb je een probleem?
Het woord Emigreren heeft inderdaad een andere lading, maar heb je wellicht een beter woord? Zo niet, avp koppie dicht.
Ik wens in ieder geval zo niet te worden aangesproken.
Ik ben het met je eens, er zijn zeker emigranten die niet wegrennen en er het beste van proberen te maken, 15v jaar geleden was het anders (ik weet waarover ik praat) maar dat is verleden tijd, 15 jaar geleden was ook in NL alles anders denk maar aan de guldentijd. Als je ergens voor gaat is dit naar mijn mening onvoorwaardelijk met alle tegenslagen van dien, niemand huilt om zijn moeder en weet waaraan hij/zij begon. Het is ook niet nodig uit de hoogte te praten omdat je 5 of 10 jaar langer hier bent dan je mede emigranten. Het is echt geen wedstrijd. Nu is het wel zo dat je tegenwoordig tegen maar barieres aanloopt dan 15 jaar geleden. Ik herinner me de tijd nog van de cruseiro (zoals ken ik het land zeker al) maar wie het wil proberen mag, geen slecht woord over onze huidige emigranten, moeilijker ja, onmogelijk nee. ieder leeft in zijn tijdperk en probeerd zijn/haar idealen na te streven, geef de mensen wat lucht en je staat versteld van de rekbaarheid. Kom niet bij me aan van ik woon hier al 100 jaar en weet alles, geloof me iedereen dient zijn omgeving op zijn manier te ontdekken enhulp van mede emigranten is hierbij meer dan welkom (ik denk de basis van dit forum).