Ach niet te zwaar aan tillen, we kennen Aant ehh Sjors al wat langer he…
Hmm, misschien woont Sjors2 in 1 van de rijkste gebieden van Brazilië.
Vandaar waarschijnlijk dat hij een verschillend beeld kan geven.
Hier, in Bahia, zie ik een duidelijk ander beeld.
Laten we voor alle volledigheid toch even melden dat het basis-salaris dit jaar door de overheid verhoogd is van 540 naar 546R$ (als ik goed kan rekenen is dat amper iets meer dan 1%, een hoera voor de PT-regering en haar nieuwe marionet Dilma ?)
Hierbij wil ik dan toch ook even mee geven dat vele zaken (voeding in het algemeen, vlees, frisdranken, bier, schoenen, kledij, bouwmaterialen, etc) hier het laatste jaar met een ernstig veelvoud van de verhoging van het minimum salaris gestegen zijn.
Het feit dat er zo veel meer auto’s verkocht zijn ligt deels ook aan het volgende : om de effecten wereldwijde financiële crisis te proberen counteren had de regering van Lula een (tijdelijk de IPVA, een soort belasting op aankoop van nieuwe auto’s) afgeschaft en dat gaf hele zware prijskortingen tot gevolg, iets waar velen dus op gesprongen zijn.
Tegelijk deed Lula er alles voor om toch maar de consumptie te bevorden, letterlijk stelde hij in het begin van de crisis het volgende : “Lieve Brazilianen, ik weet dat er wereldwijd een crisis ontstaan is, maar daar gaan wij in ons land echter geen last van hebben … als je nu echter aan die nieuwe koelkast zit te denken die je zo graag zou kopen maar je hebt op dit moment geen centen dan hoef je je echt niet te laten afschrikken, er zijn voldoende manieren om je koelkast te kopen op afbetaling, wij zullen jullie daar zeker bij helpen …”
Rare bedenking als men weet dat de crisis net ontstond door overconsumptie … op krediet.
Die ongebreidelde kredietmogelijkheden worden ook door de automobiel-industrie gretig aangegrepen, MAAR een wagen afbetalen op 60 maand bvb komt bij sommige garages al gauw neer op het betalen van het dubbel van de prijs als je alle kosten gaat optellen.
Alles bij elkaar zou ik dus niet durven stellen dat de koopkracht, althans in Bahia, erop vooruit gegaan is, ver in het tegendeel.
ff off topic :
Sjors2, ik stel al geruime tijd vast dat je het niet kan nalaten om mede-forumleden persoonlijk te gaan ‘interpelleren’ … de manier waarop je dat doet gaat voor mij het boekje te buiten. Ik verwacht voortaan een “meer relaxte houding” van je wanneer het je mede-forum-gebruikers aangelangt.
Dank voor je medewerking!
Tropische groet uit Bahia
dat het basis-salaris dit jaar door de overheid verhoogd is van 540 naar 546R$ (als ik goed kan rekenen is dat amper iets meer dan 1%, een hoera voor de PT-regering en haar nieuwe marionet Dilma ?)
Het minimumloon is dit jaar verhoogd van R$ 510 naar 545. Dat is een verhoging van een kleine 7 procent.
(De regering sprak eerst over een verhoging naar 540, dat werd 545. Vandaar de verwarring, denk ik.)
Dat verandert de cijfers van je betoog wat.
Overigens is mijn indruk (ik bereken niet systematisch de prijsstijging van een aantal geselecteerde producten) dat Brazilië wel degelijk een stuk duurder is geworden en ik denk niet dat dat (volledig) gecompenseerd wordt door loonsverhogingen.
De totale koopkracht is wel gestegen, omdat veel meer mensen een (vaste) baan en dus (meer) inkomen hebben. Dat betekent meer vraag en daardoor stijgende prijzen.
Mijn gok is dat de onroerendgoedprijzen vooralsnog niet zullen dalen (of hooguit in enkele segmenten), zeker niet zolang de economische groei aanhoudt (zeg 5 procent en meer). (Vooral van toepassing in economisch sterke gebieden uiteraard.) Het woord gok is hier essentieel, want niemand weet het, ook de financiële ‘deskundigen’ niet.
oeps, je deed me even schrikken Bernt …
blijkt echter dat we beiden ergens een stukje gelijk hebben
op volgende link zullen jullie begrijpen waarom
http://www.guiatrabalhista.com.br/guia/salario_minimo.htm
maar goed, ergens heb ik me laten misleiden qua data, geef ik toe en verontschuldiging daarvoor ;-), op jaarbasis is de stijging dus idd groter (mijns insziens blijft dit echter wel onder de reële prijsstijgingen in het dagdagelijkse leven (althans wat de regrio betreft waar ik woon ![]()
@ Sjors2
Zaken verdraaien of uit het context halen en dan “bespreken” is makkelijk hoor … ik heb NERGENS gezegd dat Lula de IPVA afgeschaft heeft, ik had het over de “regering van Lula” ![]()
Uiteraard mag iedereen (ook jij) proberen om een (veronderstelde ?) fout recht te zetten, dat is net 1 van de meerwaarden van dit forum waar ik probeer over te waken, en zelf durf ik ook wel eens een fout maken (gaf ik in voorgaande post toe trouwens ![]()
Hou er gewoon rekening mee dat ik een oogje in het zeil houd wat de vriendschappelijke sfeer van dit forum betreft (iets wat jij al meer dan eens lijkt vergeten te zijn) maw. provocerend taalgebruik of schrijfstijl is hier dus ongewenst.
Dank voor je medewerking terzake :chin:
Het was me inderdaad ontgaan dat het minimumsalaris één maand R$ 540 is geweest. Verder wel goed om op jaarbasis te denken, anders wordt het erg ingewikkeld.
Mijn indruk is ook dat voor de meeste mensen het leven duurder is geworden. Uitzonderingen wie een baan vond (of een nieuwe met een beter salaris), of salarisverhoging kreeg boven de vaste percentages.
[quote=“Sjors2, post:18, topic:83489”]
Beetje verwarrend woord, emigratie, tegenwoordig.
Vroeger was het zoiets als je vaderland verlaten, voor altijd (als je sukses had), en in je nieuwe vaderland je bestaan op te bouwen. Van de grond af aan, eventueel. Dag vader en moeder, ik zie jullie nooit meer.
Nu schijnt het -stoere woord- ergens ver weg te gaan wonen, met maandelijkse subsidies uit Nederland. Natuurlijk verdiend, dat zal ik nooit ontkennen.
Maar wel maximaal 12 tot 16 uur vliegen tot Schiphol.
In het geval dat je pijn in je buik hebt , svp geen braziliaanse dokter.
Maar echter geen leven opbouwen in Brazilie, maar afbouwen.
(Jullie zijn Welkom)
Dus het woord Emigrant.
Ik denk dat WARE Emigrant hier de afgelopen 5-10-15 jaar weinig te klagen heeft gehad. We kopen steeds meer met onze salarissen, onze inkomsten, de relatie US$ of Euro x Real. Of jullie Euro.[/QUOTE
Beste Sjors2,
Een typische eigenschap van domme mensen die ongenuanceerde uitspraken doen is dat ze niet door hebben dat ze dom zijn en ongenuanceerde uitspraken doen.
Maar probeer het eens!
Lees je bovenstaande boodschap aan het forum 10 keer en probeer te vast te stellen of de boodschap genuanceerd is, of een intelligente bijdrage heeft tot het algemeen belang van dit forum.
Probeer het! Alsjeblieft!
Ik hoef de uitkomst niet te weten, ik weet het al.
Komaan mensen, rustig aan … please ?
Ook jij Harry ![]()
Sjors heeft nu hopelijk wel begrepen waar de klepel hangt hier op dit forum.
Laten we onze amicale sfeer niet verpesten en verder ON TOPIC blijven (hetgeen vermijdt dat ik een grove borstel door deze draad moet halen …)
:chin:
edit :
ik heb het vriendelijk en beleefd geprobeerd maar sommigen hebben daar dus geen oren naar …
**aangezien enkelen het nodig vonden om toch verder te “spelen” heb ik dus maar de borstel/wisfunctie ingeschakeld, en ik ga dus voortaan wissen zonder verdere verwittigingen
EN, diegene(n) die blijven volharden in hun boosheid ban ik desnoods definitief uit het forum
**
Harry, zelf heb ik ervaring met twee BB fondsen. Een CDB DI fonds van Banco do Brasil met een laag risico en direct opvraagbaar (partial resgate).
CDB
É um título de captação de recursos do setor privado, cujas taxas são expressas em % ao ano. É o mais procurado pelo fato de ser transferível por endosso nominativo, ou seja poder ser vendido a qualquer hora dentro do prazo contratado com pequeno deságio. É conhecido como depósito a prazo
Certificado de Depósito Bancário: Documento que comprova que seu proprietário tem depósito bancário na instituição financeira emissora. Pode ser comprado e vendido e rende juros.
Daarnaast heb je nog een heel aantal investerings fondsen met een iets hoger risico, vaak direct opvraagbaar en gedeeltelijk resgate mogelijk.
Rendement
De CDB - DI is de meest veilige optie volgens de bank. De LP fondsen hebben een wisselend rendement, soms ook wat hoger. Ik meen dat de rente maandelijks wordt bijgeschreven waardoor je rente op rente hebt.
Ook andere banken hebben dergelijke mogelijkheden heb ik begrepen.
Ixke,
Het was de eerste keer dat ik deelnam aan een forum, maar besef me dat ik met mensen moet discussieren waar ik “live” nooit mee zou discusieren.
“Live” kun je je van oninteressante domme mensen afwenden, de discussie uit de weg gaan, en je tijd op de best mogelijke wijze invullen met interessante mensen waar je van kunt leren en die woorden als respect kunnen schrijven en de betekenis ervan kennen.
Helaas is het zo, en dat geldt in het algemeen, dat een kleine groep mensen het verpest voor de rest, zoal bijvoorbeeld Ronald en jijzelf, die proberen op een verantwoorde wijze gebruik te maken van een mooi medium.
Helaas is het zwakke punt van democratie dat domme respectloze mensen die niet kunnen of willen lezen, zich nergens wat van aantrekken en zich buiten de wetten stellen, meer mee tellen dan mensen die zich eerlijk, oprecht en transparant opstellen.
Daarmee verpesten ze het mooie medium.
Tijdens deze discussie over “Brazilie is duur” maakt Sjors, meerdere malen duidelijk
- op geen enkele wijze bij te dragen aan het forum,
- niet te kunnen lezen en/ of begrijpen,
- geen respect heeft voor andere bijdragen,
- op geen enkele wijze zijn eigen mening wil bijstellen, en
- op een vervelend manier zijn zeer beperkte visie op te dringen.
Zijn commentaren nog eens goed lezend kom ik tot de volgende vraag:
Waarom verdoe ik mijn tijd dan via een virtueel forum?
Ik kan geen antwoord vinden op deze vraag en daarom wis ik het adres zometeen.
Er zullen wel weer mensen zijn die dit allemaal te principieel vinden.
Ik heb echter gewoon geen zin om me vrijwillig te ergeren aan dit soort mensen.
Groet en succes! Binnenkort ga ik weer een paar keer naar Bahia, wellicht neem ik contact met je op via jouw site.
Harry
Harry … tranquillo rapaiz!
Ik zorg ervoor dat het forum netjes blijft.
Sjors, Aant, ea … ze weten het ondertussen allemaal.
Overdadige posts vliegen er voortaan sowieso uit dus heb je geen reden om je verder nog op stang te laten jagen (noch iemand anders uit zn hok te lokken ![]()
Helaas (soms) leven wij in een democratie en heeft eenieder recht zn mening te uitten. Dat wij ons oordeel hebben over de mening van die andere is eveneens een eigenschap van die democratie. Laat het ons daarbij houden.
Beste mede-forumgebruikers, vul elkaar aub verder aan met jullie info, ervaringen, zienswijze, mening maar vermijdt anderen te bekritizeren, ok ?
Kunnen we nu eindelijk met zn allen terug on topic ?
Een tropische groet uit Salvador aan allen.
Beste Harry,
Je hebt helemaal gelijk, maar zo gaat het op vele forums, het is aan de forum beheerder hiertegen op te treden, een gezonde discussie is geen enkel probleem, iedereen heeft zijn eigen inzichten, die zouden ze moeten ventileren zonder er een competitie van de maken.
Ik zie aan vele reacties dat ze er een competitie van maken wie het langs in BR is en wie daardoor denkende het meeste weten.
Uiteraard is het goed om inzichten te krijgen van landgenoten die al wat langer meedraaien maar ieder zijn mening is belangrijk.
Ik zou het persoonlijk jammer vinden dat je je adres zou wissen omdat zeker jij een positieve bijdrage leverd aan dit forum. Rechts, Links, Arm rijk allemaal niet belangrijk.
Een mening van iemand die hier 20 jaar is of nog maar 1 maand vind ik beide belangrijk.
Hopelijk blijf je nog wat rondsnuffelen en pik je er het goede uit.
Niemand heeft de wijsheid in pacht maar mensen zoals jij zijn wel erg waardevol voor dit forum, laat je niet verleiden door zulke forumleden als Sjors.
Groetjes
Tim.
Zo, even schoonmaak gehouden in het forum.
De politieke kant van dit onderwerp kan voortaan verder besproken worden in de draad die door Silencio opgestart is nl : http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=109868
Ik heb alle posts terzake naar daar verplaatst.
In deze draad gaat het voortaan ALLEEN verder over de kost van leven in Brazilië
Dank voor de medewerking aan allen
Tropische groet uit Salvador
Harry, ja je hebt gelijk dat je in het ´echte ´leven je de keus hebt je rug te keren voor de mensen waar je niks mee te maken wilt hebben en je enkel met de positieve mensen in te laten. Je kunt t ook zo bekijken dat je op t forum misschien ook wel mensen treft waar je wel wat van kunt leren, die wel wat bijdragen die je op straat nooit had ontmoet. De groep is heel wat groter in de e-wereld. Ik moet zeggen dat bij mij de animo ook wel wat minder is geworden sinds bepaalde houthakkers er zich de laatste tijd in gemengd hebben en ook wel eens op het punt gestaan heb er de brui aan te geven. Maar ach, dan denk ik ´waarom zou ik me er aan storen´. Pak gewoon de positieve dingen eruit en richt me gewoon op de gezellige kant van de club.
Hallo Tim,
Ik ga er van uit dat dit om mijn opmerking sloeg over de krisistijd van Brazilie. Sorry als het overgekomen is als een aanzet tot competitie mijnerzijds, dat is zeker niet mijn bedoeling geweest. Het was enkel bedoeld als vraag of Aant die periode mee had gemaakt, een vraag die in mijn ogen relevant was gezien de stelligheid in zijn geuitte mening en beslist niet om te pronken dat ik er veel langer woon want dat is niet eens zo!! Ik was dan wel regelmatig in Brazilie in die tijd maar woonde er nog niet!
Groet, Marcel