WHP-visa, wat moet ik doen bij aankomst?

Hoi allemaal!

Ik heb vandaag mijn laatste werkdag gehad. Leuk en fijn afscheid genomen van al mijn collega’s. En a.s. zaterdag vlieg ik in mijn eentje naar Canada om daar een nieuw avontuur aan te gaan.

Ik heb nog geen idee wat me daar te wachten staat. Heb een WHP visum en heb geld om ongeveer 4 á 5 maanden daar fijn door te brengen… Ik land straks in Calgary… ga daarna richting de Rocky Mountains en verder is het voor mij 1 groot vraagteken.

Ik heb hier verder alles opgezegt (mijn werk, mijn appartement, praktisch al mijn abonnementen, etc). En heb nog geen idee wanneer ik terug kom(voorlopig staat mijn retour ticket op oktober, maar dit is vrij flexibel).

Aangezien ik niet iemand ben die alles tot in de puntjes voorbereid (lees: helemaal niet:P)… Zal ik nog wel wat vragen hebben. Zoals- Ik heb een WHP visum, maar als ik werk vind, moet ik me dan ergens aanmelden voor een soort van ‘sofínummer’, moet ik een candadees rekening nummer hebben? Moet ik Hostels ruim van te voren reserveren? Kan ik gewoon pinnen met mijn NLD’se pinpas(kost dit extra?/ Zit bij rabobank). Ik heb een 2 mobiels bij- eentje met mijn nld’se nummers voor evt sms’jes etc. en één waar ik een sim-only kaart bij wil kopen voor tel. binnen canada(gaat dat daar ook zo?) . Misschien andere do’s and don’ts?? Of andere tips?

Nu ben ik natuurlijk wel van plan om het één en ander de komende dagen uit te gaan zoeken… maar wie weet dat iemand mij van dit forum mij over bepaalde zaken al meer duidelijkheid kan geven. Dat zou super fijn zijn!

Nog een vraagje: Ik ben vreselijk aan het twijfelen of ik een (goede)slaapzak mee zal nemen. Ik zal voornamelijk in hostels slapen. Heb je daar, net zoals in Europa, overal dekbedden? In australie is/ was dit bijv. niet zo. Stel wanneer ik een meerdaagse track ga lopen, kun je slaapzakken (en tenten etc.) ook huren toch?

Thx alvast.
Groetjes,
Koos

In hostels heb je geen slaapzak nodig, is het vaak niet eens toegestaan zelfs ivm ‘bedbugs’. Ik zou dan ook niet de moeite nemen om er een mee te nemen, veel te veel gesleep. Kun je beter hier eentje kopen mocht je m nodig gaan hebben.

Vwb je WHP visum, zodra je in Canada bent kun je hier bij een soort van overheidsloket (Social Service Centre heet het als ik me het goed herinner) een SIN-nummer ophalen, dit is inderdaad een soort van Sofie nummer die je nodig hebt om te werken. Wat je evt. kunt overwegen is om eerst Canada op een toeristen visum binnen te gaan en pas zodra je werk hebt gevonden je WHP Visum te ‘activeren’ en SIN-nr op te halen. Je kunt dan een vol jaar werken ipv dat je de eerste paar weken ‘verspilt’ op je WHP visum… Je moet dan alleen volgens mij wel de Canadese grens weer oversteken, dus even naar de US en weer terug bv.