Ik vertrek zelf begin oktober naar Vancouver met een WHP-visum. Hier wat zaken die ik geknipt heb uit andere topics:
Electriciteit voltage:
Je kunt het beste bij Blokker zo’n setje reisstekkers van Elro (€2,50) kopen. Als je dan ook een Nederlandse stekkerdoos met meerder gaten meeneemt, doe je die via de Canadese driepoot in het stopcontact daar, en dan kun je in de Nederlandse stekkerdoos meerdere apparaten tegelijk gebruiken.
Een adapter zorgt ervoor dat krachtstroom omgezet wordt naar zwakstroom (van een hoog naar een lager wattage dus).
De meeste laptop adapters kunnen meerdere voltages aan, 220/230 en 110V.
De vlucht:
Ik denk dat je sowieso een retourvlucht moet hebben als je geen verblijfsvergunning hebt. Anders kunnen ze wel eens moeilijk gaan doen.
Je kunt gewoon een enkele reis nemen als je een WHP hebt.
www.airtransat.nl goedkoop, maar let wel op bagagemaximum.
Campings:
Voor campinggrounds kan je kijken op http://www.koa.com/where/canada.htm en/of Camping Canada Hier vind je allerhande informatie.
Aankomst op het vliegveld, je meld je bij de douane beambte met je paspoort en de WHP brief van de ambassade, en dan?
Je krijgt je visum pas als je in Canada bent! In NL krijg je alleen n brief met de bevestiging dat je aanvraag is goedgekeurd (of niet ) en n dossiernummer. Vervolgens geef je dit aan de douane-beambte die ook je paspoort etc. checked en die stuurt je door naar t immigratiebureau! Pas hier krijg je je werkelijke WHP en n aanvraagformulier voor n SIN ( Social Insurance Number). Als je pech hebt sta je bij t immigratiebureau minimaal n uur in de rij !!!
Deze SIN heb je ook voor n WHP nodig om te kunnen werken, als je eenmaal (legaal) werk hebt moet ook belastingaangiften etc invullen (net als NL bij n nieuwe werkgever).
Idd bij paspoortcontrole op het vliegveld (of elke ander grensovergang) overhandig je de brief van de ambassade en ze verwijzen je door naar t dichtsbijzijnde immigratiebureau! In Vancouver (YVR) is dit letterlijk 2 stappen. Zelfs nog voor je bij de bagageband bent is daar het immigratiebureau! Ik vond t wel zo verstandig eerst m’n bagage op te halen (voordat die ergens achter de coulises verdwijnt )die je dan na teruggelopen te hebben op de grote hoop voor t immigratiebureau kunt stappelen
Je krijgt van de Candese Ambassade een “Letter of Introduction”.
Deze moet je laten zien op het vliegveld waar je aankomt aan de Immigration Officer en dan krijg je pas je “Workpermit” en deze wordt dan in je paspoort vastgeniet.
Evidence of health insurance and availble funds.
Neem je polis van je ziektekostenverzekering mee (kun je een Engelstalig bewijs van opvragen) of evt reisverzekering met uitgebreide ziektekostenmodule. Voor funds een afschrift van bank/giro/spaarrekening of eens supportverklaring ouders.
Social Insurance Number.
SIN is net zoiets als het sofi-nummer. Je kunt dit gratis aanvragen en het duurt max 6 wkn voordat je dit opgestuurd krijgt! je krijgt wel gelijk n tijdelijk bewijs dat je de SIN hebt aangevraagd en kunt dus in principe meteen aan de slag! Het aanvraagformulier krijg als je je aanmeld met je visa en daar staan ook de adressen in waar het ingeleverd moet worden! J*e hebt het nodig, anders kan je werkgever je salaris niet uitbetalen, hij moet dat nummer gebruiken. Hier een link: *http://www.sdc.uwo.ca/int/visa/index.html?sin
Je krijgt je aanvraagform voor n SIN bij t immigratiebureau, dit moet je dan weer inleveren bij t “SIN-bureau”! Je krijgt hier n bewijs van je aanvraag (zonder SIN-nummer!) mee zodat je deze kunt laten zien aan je werkgever! En binnen 6 weken krijg je je officele pas met nummer toegestuurd!
Ik ben verhuisd voordat ik t pasje met nummer binnenhad en later toen ik werk vond moest ik dus terug naar t “SIN-bureau” omdat ik t pasje en dat SIN-nummer nooit gehad heb! Dit koste me $10 en ik kreeg m’n SIN-nummer gelijk mee op t nieuwe aanvraagform!
Het SIN-bureau zit downtown Vancouver! 757 West Hastings om precies te zijn!
Verzekering.
*Als je langer dan 8 maanden in het buitenland bent moet je je uitschrijven bij de gemeente waar je woont. Dan kun je hier ook geen gebruik meer maken van de basisverzekering en moet je dus iets anders regelen. Er zijn langlopende reisverzekeringen met een uitgebreide ziektekostendekking. Dan heb je ook alles in één: ziektekosten, bagage, WA, rechtsbijstand e.d. Zie ook deze link voor info: *
http://www.joho.nl/index.php?verzekeringen?ref=stage_studie_verzekeri ngen
Elvia Globetrotter verzekering: dit is speciaal bedoeld voor mensen die een lange reis maken in het buitenland.
Lonen:
Lonen liggen wel wat lager dan in Nederland hoor (meeste werk dan).
Telefoon:
En n telefoon is ook wel handig, zeker als je gaat solliciteren! DIt werkt wel ff iets anders dan in NL! Je krijgt nl. n lokaal nummer en betaalt dus al snel roaming/long distance kosten! Je betaalt voor inkomende gesprekken en n abbonament kost je minimaal $20 p/m, pre-paid (pay as you go) kan ook natuurlijk ook (erg duur)!****
Verder, als je diploma recent is, dan zit er waarschijnlijk een engelstalige bijlage bij die uitlegt wat je diploma inhoudt.
succes