Hoi,
Ik ben het eens met Jenny. Heel veel landen zouden geschikt kunnen zijn. Maar er zijn vaak bepaalde landen die jou aantrekken om wat voor reden dan ook. Dat je er veel goede dingen over gehoord hebt van mensen die er geweest zijn, is ook een heel geldige reden. Als je dan iets meer leest over een land en het trekt je nog steeds aan, en je hebt er geld en tijd voor, én het komt goed uit in het juiste seizoen… nou gewoon gaan zou ik zeggen! 
Nieuw-Zeeland is prachtig voor zover ik gehoord heb, “alle soorten landschappen die er bestaan in één land” hoor ik wel eens. Het is natuurlijk wel een heel eind vliegen en een prijzig ticket en ook geen goedkoop land, maar lijkt me wel de moeite waard. En ik denk dat je met 3000 euro prima 4 weken daar kunt reizen zonder op een houtje te hoeven bijten, maar Google even ‘budget new zealand’ / ‘new zealand costs’ en dat soort zoektermen, dan kom je er wel achter hoeveel je gemiddeld per dag kwijt bent aldaar. En ook in een Lonely Planet vind je daar adviezen voor, vaak voor verschillende reisstijlen (low-budget met kamperen en zelf koken; middelmatig met goedkope hotels en bussen; en luxe, met dure hotels en autohuur enzo).
Nieuw-Zeeland is denk ik nog best verwant aan de cultuur van bijvoorbeeld Groot-Brittannië en de VS… het zal althans niet heel erg vervreemdend en schrikbarend anders zijn dan wat je in Europa en van tv kent.
Over Australië zeg ik altijd dat het dan wel ver weg is, maar dat het makkelijker is om dáár te reizen dan in Frankrijk! De taal is makkelijker, en de mensen zijn over het algemeen behulpzamer.
Ik durf dat bijna voor NZ ook wel te zeggen ook al ben ik er niet geweest.
Met 3000 euro zou je ook 2 of 3 maanden in een goedkoper land kunnen reizen (afhankelijk van hoe duur het ticket erheen is), maar landen die goedkoper zijn, zijn vaak op cultureel gebied veel afwijkender van Nederland en kunnen zorgen voor een grotere cultuurschok. Tegelijk kan dat juist de aantrekkingskracht zijn, het extra avontuur. Dat is heel persoonlijk.
Je kunt via mijn website eens kijken of de landen die ik heb bezocht en mijn verhalen daarover, je aanspreken of juist niet. Idem voor Jenny’s site.
Thailand zou wat dat betreft een goeie instapper kunnen zijn: al heel ver ontwikkelde infrastructuur voor toeristen, Engels wordt volop gesproken, het is er relatief heel veilig, erg goedkoop (voor 20-25 euro per dag gemiddeld kun je echt een leuke vakantie hebben), er is ontzettend veel te zien en doen op cultureel en historisch gebied, qua natuur en dieren, duiken, rotsklimmen, jungle trekkings, bergstammen bezoeken, olifanten wassen etc etc; de mensen zijn relaxt en aardig, het eten en het weer zijn er heerlijk, massages zijn spotgoedkoop… Behalve wat drukte en overontwikkeling (massatoerisme) op bepaalde plekken (die je makkelijk kunt vermijden als je dat wilt), een ideaal vakantieland eigenlijk.
Wat je ook nog zou kunnen doen is misschien een combi van Oceanië en Azië: bijvoorbeeld 3 weken NZ en 1 weekje Maleisië ofzo (tussenstop op Singapore is vrij gebruikelijk). Als je iets meer tijd hebt zou je dat nog wat kunnen uitbreiden, de ticketprijs is misschien niet eens zoveel hoger. Veel mensen gaan ook vanuit Oceanië naar Fiji, ik weet eigenlijk niet hoe makkelijk en betaalbaar dat te combineren is.
Dat zou je kunnen uitzoeken via vliegticketaanbieders, bijvoorbeeld Vliegwinkel.nl kan daarbij helpen.
(Zelf ben ik niet in Maleisië geweest maar ook daar schijnt het veilig en relaxt te zijn, alleen is het wel een moslimland dus misschien iets minder makkelijk om in een hempje te lopen of in bikini te zwemmen, al zal dat in populaire oorden wel meevallen.)
Kijk ook eens op deze site voor tips om goedkope vliegtickets te vinden:
http://www.trosradar.nl/artikel_detail/bericht/goedkoop-vliegtickets-boeken/
Verder kan ik je net als Jenny aanraden om vooral veel te lezen, haal eens een paar verschillende merken reisgidsen en fotoboeken over NZ in de bibliotheek (daarin staan vaak ook routesuggesties), lees op www.waarbenjij.nu wat blogs, gebruik de Zoekfunctie in dit forum en op de Lonely Planet discussieborden, type allerlei zoektermen en vragen in Google… En inderdaad: kijk ook naar georganiseerde reizen zoals die van Summum, Baobab, Shoestring, Djoser, Koning Aap etc etc etc… niet dat jij met zo’n groepsreis mee hoeft (al is dat natuurlijk ook een optie), maar vaak kun je veel inspiratie opdoen uit hun routes en highlights.
Een scheiding hakt er wel in. Verwacht geen wonderen, je neemt jezelf ook mee op reis en kunt niet voor álles wegvluchten… maar het kan wel erg prettig zijn om even helemaal in een nieuwe omgeving te zijn en mooie dingen te zien. Het geeft ook veel zelfvertrouwen en energie om zelfstandig te reizen, en om te merken hoe nieuwe mensen op jou reageren en met je kletsen. En in geval van heimwee biedt Skype goedkoop uitkomst.
4 weken lijken dan misschien wel 8 weken, zoveel als je dan meemaakt, en hopelijk zelf ontwikkelt.
Succes met je keuzes! En veel plezier met de voorbereidingen. Dat is al de halve pret van het reizen.
Cécile