Bestemming advies gezocht

Hallo allemaal!

Ik geraak er dit jaar niet uit naar waar ik moet trekken. Vandaar dat ik met deze post wat advies zoek…

Ik ben 29 jaar en heb vroeger enkel met maten gereisd naar bestemmingen zoals Frankrijk (surfen), Spanje (surfen + feesten), Slowakije + Frankrijk (snowboarden), etc. Dat was bijna altijd met de wagen en dus nooit alleen

3 jaar geleden kreeg ik plots een enorme drang om eens buiten Europa te reizen. Aangezien ik niemand van mijn maten meekreeg (vriendinnen, werk / te korte vakantie, geen geld), ben ik na lang twijfelen maar alleen gegaan naar Nieuw Zeeland (oct 2008).
Dat was een super reis (noord + zuid eiland)! Ik heb in 4 weken zo ongeveer alles gedaan wat je er kon doen (skydiven, bunjy jumpen, stuntvliegen, dolfijn zwemmen, vulkaan wandeling, chillen, feesten, surfen, prachtige natuur bezoeken, etc, etc). Dankzij de Kiwi bus was alles ook enorm makkelijk te regelen en leerde ik ook heel gemakkelijk mensen kennen.

Vorig jaar was de bestemming ook nog makkelijk te vinden: Thailand… (weer 4 weken - oct-nov 2009)
In Nieuw-Zeeland had ik hier veel positieve dingen over gehoord en bleek het ook vol met jongeren te zitten die er rond trokken.
Aangezien ik me nergens aan wou vast pinnen, had ik enkel een ticket gekocht en wou ik daar alles verder uitzoeken (had al wel min of meer een route in gedachte).
Ik had wel een beetje onderschat hoe enorm goed de Thai toeristen kunnen manipuleren en ben er toch een paar keer goed in getrapt (hierdoor was bv de helft van mijn vakantie de 1e dag toch al geboekt).
Maar uiteindelijk is het, buiten dat ik een beetje teveel heb betaald, nog wel reuze mee gevallen… Ik heb er eerst een paar dagen in Bangkok rond gehongen, dan de trein naar Chiang Mai gepakt, daar een 3 daagse jungle trek gedaan (super!), nog beetje rond gehongen (jammergenoeg geen tijd voor Pai), dan Full Moon party in Kho Phangan, daar weer wat rond gehongen (en PADI gehaald), dan naar Krabi (en rotsklimmen in Railey!!) en ten slotte, toch wel het toppunt, 4 dagen duiken in de Similan Islands (= UBER VET) en dan nog paar dagen uitbollen in Phuket / Bangkok!

Zoals je ziet doe ik een “gezonde mix” van activiteiten tijdens het reizen (chillen, feesten, avontuur, natuur) en zit ik bij voorkeur in de omgeving van natives / jongeren ipv families en toeristen. Hoewel ik bij beide reizen best veel geld heb opgemaakt, probeer ik mijn vervoer en logies meestal toch aan de budget kant te houden (daar kom je ook makkelijker jongeren tegen)

Nu heb ik dus ook voor dit najaar nog ongeveer 4 weken verlof op overschot en zou ik die graag nog zo goed mogelijk benutten…

2 locaties spreken me vooral aan, maar bij beiden heb ik bedenkingen:

• Oost Europa zou ik graag nog eens met vrienden met de wagen doen. (2 weken vooral om het feesten + natuur) Het probleem is echter dat ik ze dan zover moet krijgen om mee te gaan :slight_smile:

• Argentinie zou ik ook erg graag doen. Dat zou ik wel alleen willen doen (4 weken), maar het probleem is dat ik geen Spaans kan en ook geen tijd meer ga vinden om het tegen dan te leren…
    Nu heb ik al gehoord dat dat niet persé zo’n groot probleem moet zijn, maar toch heb ik er mijn twijfels bij…
    Ik ben nl na die 2 reisjes nog geen doorwinterde solo-trekker. Ik ben nl uit mezelf geen super sociale/communicatief persoon (alleen reizen pushed me natuurlijk wel meer in die richting) en ben ook in Thailand een paar keer redelijk in de val gelopen bij “vriendelijke” Thai (ze zijn er wel erg goed in trouwens)

Als er dus iemand een vergelijkbaar smaak heeft en nog tips wil geven, zijn die zeer welkom!

Hmmm… gezien je ervaringen zou ik toch mikken op zones met ruime backpacker-mogelijkheden maar ook voldoende (betaalbare) infrastruktuur. In de buurt van Thailand bijvoorbeeld Vietnam en Indonesië-rondom-Bali, en iets verderop de Australische Oostkust (Queensland tot aan Sydney). Dichterbij huis heeft ook Marokko verrassend veel te bieden voor backpackers, o.a. Marrakech en Agadir.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

bedankt voor de tips!

ik ga het eens bekijken…

hmm

ben er dus nog steeds niet uit eh…

op een gegeven moment stond het bijna vast om 4 weken Thailand, Cambodja, Laos te doen.
Maar dan wou ik weer ook wat tijd van mijn verlof besteden aan een appartementje te zoeken. Aangezien ik nog “maar” ±24 dagen verlof heb, gaat beide sowieso niet lukken.
Ik wil zeker dit jaar nog iets van vakantie doen. Liefst dan 2-3 weken vakantie en een kleine 2 weken thuis naar een appartementje zoeken…

Vanavond was ik daarom weer eens wat verder aan het zoeken naar bestemmingen dichter bij huis (want 2-3 weken Azië lijkt me wat kort)

Een wintersportvakantie moet het al niet zijn, want dat doen we altijd in het voorjaar met een hoop vrienden.

Ik was nu net Egypte wat aan het bekijken aangezien het daar in November nog wel redelijk weer is en je er vet kan duiken, maar ik vraag me wel af of je er (in November) voldoende backpackers / jongeren tegen komt?

Verder wil ik ook wel eens wat pyramides en woestijnen enzo gaan bekijken, maar niet als je dan enkel tussen “typische toeristen”, ouderen, religie freaks ofzo zit :wink: (no offence :p)
dat is ok als je er met wat maten tussenzit, maar alleen heb ik daar niet echt zin in :wink:

Bestaat er trouwens in Egypte een “uitgaansleven”?

Oost-Europa lijkt me leuker om te doen in het voorjaar of rond augustus/september, met het oog op het weer.

Ik weet niet of de woestijn je trekt: je zou naar Eilat (Israël) kunnen gaan, daar duiken/snorkelen, en van daaruit trips door de woestijn kunnen maken, waaronder ook de oversteek naar Petra in Jordanië. Vanuit Eilat is Egypte trouwens ook goed te bereiken.
Verder Masada, Ein Gedi, Dode Zee, en de steden zijn natuurlijk heel interessant (Tel Aviv, heeft alles wat je kunt bedenken, incl. bloeiend uitgaansleven; Jeruzalem is een mooie en heel boeiende stad; Haifa is ook leuk. Verder Caesarea, Akko, meer van Tiberias, etc.). Israël heeft een goede mix van natuur, cultuur, en trekt ook veel reizigers. Ik begon met deze tips in Eilat, omdat het daar het hele jaar door warm weer is. Buiten de woestijn, luieren en duiken valt daar verder niet zoveel te doen (ik zou daar geen 3 weken blijven). Het midden en noorden van Israël is op dat moment niet koud, maar er kan wat regen vallen.
Deze zomer was ontzettend heet, en het is er nu ook nog bloedjewarm, dus het is goed mogelijk dat het in november ook nog warm en droog is.

1 like

Israël schijnt niet heel goedkoop te zijn…

Ikzelf zou voor 2-3 weken Egypte of Marokko gaan. Dat zijn zeker plekken waar niet alleen ouderen komen. Zeker als je ook gaat duiken kom je vanzelf mensen tegen. Bovendien is het mijn ervaring dat het met duiken er niet toe doet hoe oud je reisgenoten zijn…

Oost-Europa kan fris zijn in november. Dat hoeft uiteraard geen probleem te zijn, dat is een keus die je maakt. Zelf vind ik Syrie ook een fantastische bestemming, al zul je daar geen andere mensen ontmoeten.

1 like

Nee hoor, ik vond Israël helemaal niet duur (uiteindelijk wel omdat ik heel veel ging kopen, omdat het toch niet duur was…;)). Accommodatie kan duur zijn, maar als je dat goed uitzoekt, valt dat ook erg mee. Je kunt altijd in hostels terecht. Kibbutzim zijn ook vaak niet zo duur en een aparte ervaring. Liggen wel vaak wat verder van de steden af.

Eilat is trouwens inderdaad niet goedkoop. Vooral vluchten die kant op zijn duur. Het beste is een retour Tel Aviv te kopen, en vandaar een retour Eilat te nemen, dat scheelt heel veel.
In de omgeving van Eilat zit een leuk guesthouse dat niet zo duur is, en in de woestijn zijn ook twee Kibbutzim waar je goedkoper terecht kan. Verder veel dure resorts in Eilat.

bedankt weeral voor alle tips!

ik ze vanavond allemaal eens wat beter uit pluizen…

Israël had ik nog niet echt overwogen. Ik ben denk ik beetje bang dat ik daar nogal moeilijk mijn mening kwijt kan zonder mensen op hun tenen te trappen.
Niet dat ik iets tegen Israëliërs heb (er zullen er vast veel toffe tussen zitten, zoals bij ieder volk), maar hun algemene beleid voor heel dat Gaza gedoe vind ik toch maar erg egoïstisch en kort zichtig.

Maar ik zal het toch eens wat verder proberen uit te zoeken…

Ivm Egypte en Marokko: Komen daar ook in die periode nog veel jongeren?
Marokko moet ik trouwens ook eens wat beter bekijken…

Dat het bij duiken wat minder uitmaakt is wel waar ja, maar het is toch altijd fijn :wink:

edit:
qua duiken stelt Marokko precies niet veel voor, zal straks de rest eens bekijken…

Ik heb veel met Israëli’s gewerkt, een aantal daarvan zeer onbeschoft. Maar in Israël zelf viel het me reuze mee. Raak eerlijk gezegd zelf nooit in discussie over politieke zaken (mijn ding niet), al denk ik er wat Israël betreft wel het mijne van. Niemand is er tegen mij in elk geval over begonnen.

Mensen wilden wel weten waar ik vandaan kwam (“oh Nederland! Daar ken ik ook mensen/heb ik familie, bla” kwam er vaak als reactie, of er werd gevraagd of het in NL normaal was om op je 28e ongetrouwd te zijn/geen kinderen te hebben/alleen op reis te gaan, enz.). Er werd meer over cultuurverschillen en eten gevraagd (national passtime, dat eten :))

Maar goed. Jordanië moet ook erg mooi zijn.

Jordanië is zeker mooi, maar daar zijn niet veel backpackers.

Ik heb Marokko, Egypte en Jordanie alleen in kerstvakanties bezocht, geen idee hoeveel mensen in november naar deze landen gaan.

voorlopig spreekt Egypte me precies het meeste aan

ik ga in het Egypte forum denk ik even een nieuwe post maken voor wat extra vragen

nogmaals bedankt voor de info!

Fijne vakantie vast! :slight_smile: