Whaleshark seizoen begonnen

Opnieuw zijn ook dit jaar weer tientallen Whalesharks in de baai van Donsol neergestreken op zoek naar plankton. het is een unieke belevenis om met deze reusachtige dieren die voor mensen ongevaarlijk zijn te zwemmen. Sommige dieren zijn 10 meter lang. het seizoen duurd tot mei dan trekken deze dieren weer de oceaan op . Voor 50 euro kun je voor een dag een bootje huren inclusief bemanning en een whalesharkspotter die precies weet op welke plaats deze reusachtige dieren te vinden zijn in de Baai van Donsol Op de site www.ecotourdonsol.com meer info >ook staan er op Youtube tientallen fimpjes effe in de zoekfunctie whaleshark donsol invoeren Donsol is heel makkelijk te berijken, KLM vliegt dagelijks vanaf schiphol naar Manila, en vanaf daar is het maar een half uurtje vliegen naar het vliegveld van Legaspi, vlak bij Donsol. Vanaf andere zuid-oost aziatische landen is Manila goed te berijken met cebu-pacificair.

Weet je ook wanneer ze in oost afrika zijn?

Ik wist in het geheel niet dat ze ook in oost afrika voorkomen, wel weet ik dat ze ook in de Dominicaanse republiek te zien zijn. EEn leuk filmpje hoe het zwemmen met de whalesharks in zijn werk gaat is deze www.youtube.com/watch?v=Ip-jQr-c8Y4

Dat is juist het mooie, de meeste denken dat australie en de philipijnen de place to be is wat betreft whalesharks. Feitelijk is dat Mozambique…daar schijnen grote scholen walvishaaien te zwemmen.

Ikzelf heb er een gezien in koh tao (Thailand).

nou, de whalesharks in De Filippijnen zijn ook niet zo bekend hoor ,zeker niet hier in Europa. Trouwens de Filippijnen is een land waar massatoerisme helemaal niet voorkomt. Valt me ook altijd op hier op wereldwijzer wanneer mensen een rondje zuid-oost azie doen Filippijnen vrijwel altijd word overgeslagen, terwijl er vanuit diverse aziatische steden goede en goedkope vliegverbindingen zijn naar Filippijnen. Maar onbekend maakt onbemind nietwaar. Maar dat vind ik nou net de charme van Filippijnen,dat het niet zoals andere aziatische landen helemaal platgelopen is door het toerisme. Voor mensen die geen flauw idee hebben wat ze in Filippijnen kunnen verwachten deze link met fotos www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=30269060 Geeft een goed beeld van Filippijnen vind ik

Goed zeg dat filmpje op youtube over die walvishaaien,maar 50 euro is nog best prijzig voor een dagje met deze vissen te zwemmen, zeker voor flipijnse begrippen , het modale salaris per dag ligt hier rond de 5 euro.

tja, maar walvishaaien zie je niet overal…

Dat zie je overal op de wereld:
Galapagos ==> 1000 euro!
antartica ==> 2500 euro!
1 dag naar gorilla’s ==> 500 dollar!

Geld moet rollen…

Nou de kosten voor een dagje zwemmen met de whalesharks vallen best mee,want de genoemde prijs van 50 euro is dus niet per persoon ,maar is de prijs voor 1 boot plus bemanning, en er kunnen maximaal 7 toeristen met 1 boot mee, zoals in het youtube filmpje goed te zien is. Dus als je er in je uppie heengaat kun je altijd kijken of er boten zijn die maar gedeeltelijk vol zijn , en vragen of je daar met mee kunt en de prijs van de boot onderling delen.

hi,
Wij zijn in februari via Cebu/ Bohol- Panglao om te duiken. hoe ver is het naar donsol en wat zijn de vervoersmogelijkheden daarheen? het wordt voor ons de eerste keer in de filipijnen wel hebben we gedoken in oa Thailand.Heb je nog handige tips?
vriendelijke groeten,
schoenen

Donsol ligt op het zuidelijke gedeelte van het eiland Luzon,dus dat is behoorlijk ver van Cebu en bohol. Toch is het mogelijk om Donsol vanuit Cebu in zeg 2 uur te berijken. De lowbudgedmaatschappij CebuPacificvliegt vanaf Cebu naar het vliegveld van Legaspicity,dat is het dichtsbijzijnde vliegveld bij Donsol www.cebupacificair.com vliegtijd is minder dan 1 uur. En vanaf het vliegveld naar Donsol is het nog een uurtje rijden. ER zijn diverse vervoersmogelijkheden vanaf het vliegveld,zoals gewone bus ,minivans of taxi.

Hartelijk dank voor de info. helaas probeer ik net maar zonder resultaat 2 stoelen te boeken maar alles zit vol tot nu toe… Misschien moet ik deze droom dus nog even uitstellen en hopen dat er eentje voorbij zwemt bij Panglao…
Schoenen

Wij gaan ook naar de Filipijnen…eind mei.
(we wilden eigenlijk eerder naar de Filipijnen gaan maar dat ging niet ivm ons werk).
We landen in Manilla op 27 mei en zouden dolgraag direkt doorreizen naar Donsol…in de hoop dat er minstens nog één walvishaai zal ronddobberen daaro.
Of is dit tevergeefse hoop?
Is het het proberen waard om door te reizen naar Donsol?
We wilden eigenlijk niks vantevoren boeken (vliegticket ofzo) om vanuit Manilla in Donsol te geraken.
Dus bij aankomst in Manilla ('s morgensvroeg) willen we graag direkt doorvliegen met binnenlandse vlucht naar Donsol.
Of is het onverstandig om ter plekke te boeken?
Als het ons lukt om een walvishaai te zien, mag je er dan ook altijd ermee snorkelen of hangt dit van de persoon af met wie je mee gaat op de boot?

Heeft iemand nog tips ivm zwemmen met dolfijnen?
Beste plek enzo?

Hele mooie snorkelplekken?

Ik hoor het wel…:dag:

Ik denk dat het best wel de moeite waard is om op 27 mei nog te proberen om nog walvihaaien te zien. Wel zou ik dan zoregen dat je in het bezit ben van een vliegticket naar Legaspi,zodat je niet het risico loopt dat de vlucht voor die dag of dagen daarna vol zit. Blijft natuurlijk altijd een gok, maar het kan zijn dat eind mei de voedselvoorraad plankton voor deze dieren bij Donsol nog niet op is waardoor ze langer blijven, kan natuurlijk ook dat ze dan al weken weg zijn. In dat geval zou je als je toch in Legaspi ben de vulkaan Mayon kunnen bezoeken en /of eventueel beklimmen www.mayonvolcano.net De ruiines van de door de vulkaan verwoete stad Cagsawa liggen op maar 10 kilometer van Legaspi. Voor zover ik weet mag het snorkelen met de walvishaaien altijd,maar moch iemand moeilijk doen gewoon paar honderd peso fooi toestoppen en niemand doet moeilijk meer. Zwemmen met dolfijnen kan in Filippijnen ook, op Panglao eiland en in Puerto Princesa zie http://islagrandetravel.com voor panglao en www.islanddivers.ph en dan op special tours klikken voor Puerto dolfijnen

HalliHallo. :wereld:

Ik wilde vanavond een vliegticket boeken bij CebuPacific om vanuit Manilla een binnenlandse vlucht te nemen naar Legaspi.
Maar bij mijn betaling wordt niet aanvaard (3x geprobeerd met Visa en geprobeerd met MasterCard).
Hoewel er genoeg geld op de rekening staat hoor…hihihi. :nod:
Heeft er iemand een verklaring hiervoor?

Ik vind wel dat je vergeleken met de ticketprijs, dat veel mot bijbetalen voor je bagage (telt handbagage ook mee in het bepalen van het aantal kilo’s of alleen je rugzak???
Voor de vliegticket…enkele reis…2 personen…Manilla-Legaspi = 2.031 PHP.
Voor 2 x 15 kg komt er 2.108 erbij !!!
Vind ik veel…maar wie ben ik ? :paranoid:

Erg vervelend dat Cebupacific nog steeds geen Nederlandse creditcard accepteerd, deze problemen zijn al geruime tijd geleden onstaan toen Cebupacific het slachtoffer werd van Nigeriaanse creditcardfraudeurs die vanuit Nederland opereren op grote schaal. Zelfs als je in Filippijnen op een kantoor van Cebupacific als Nederlander met een creditcard betaald is men argwanend en wil men je paspoort zien en een kopie ervan. Heel vervelend allemaal. Philippine airlines vliegt trouwens ook van Manila naar Legaspi, maar zijn volgens mij een iets duurder dan Cebupacific, wellicht accepteren die wel creditcards vanuit Nederland. Je kunt de tickets van cebupacific wel in Nederland kopen bij Maritontravel in Rotterdam, heb ik ook wel eens gedaan,hun hebben een filiaal in Manila die cash betaald bij Cebupacific en zo het probleem omzeilt. Wel vreemd dat je voor bagage zoveel moet betalen, zit hier ook de tax soms bij. Soms hebben ze promo akties bij Cebupacific en worden tickets voor 1 peso verkocht, maar tax komt er dan nog bij en dat is meestal zo rond de 2000 peso.

HaiHaai.
Nou, deze middag heb ik geprobeerd om bij Philipines Airlines een vlucht te boeken.
Maar dat ging ook niet.
Alhoewel ik ook ergens had gelezen dat deze maatschappij duurder is dan Cebu, was het deze keer een stuk goedkoper.
Ik moest voor 2 pers., enkele reis Manilla-Legaspi + taksen en zo en ieder mag 15 kg bagage meenemen, zo iets van +/- 2.200 Pesos betalen.
Dat scheelt een poepie met Cebu, dat ging al over de 5.000 pesos.

Om “even” in Rotterdam een ticketje te gaan kopen, is voor ons ietsiepietsie moeilijker, aangezien wij in den Belgiek wonen (Nederbelgen!!!).

Wij gaan proberen op goed geluk ter plaatse een vliegticket te regelen in Manilla.

Hé…dat ziet er hartstikke goed uit, jouw website.
We vinden het harstikke cool wat jij daaro allemaal onderneemt en doet voor de locale mens.

Dus als ik het goed begrijp, zouden we eventueeel in jouw resort al kunnen slapen?
Het enige…we willen niet vantevoren boeken omdat we alles op de bonnefooi doen.
Dus we weten helemaal nog niet (en zullen het ook nooit op tijd weten) wanneer we “jouw” kant op gaan komen.
Paardrijden, motor enzo huren, dat kan allemaal bij jou???

Ik denk dat we een groot deel van onze vakantie op Palawan zullen zijn.

Tot de volgende koffiekletskes:dag:

Hey,

Wij zijn afgelopen week naar Donsol geweest om daar te gaan ‘whalesharken’. En het was echt geweldig! Een uitgebreider verhaal staat op:
markenhilaine.waarbenjij.nu

Echt absoluut de moeite waard!

Hé HalliHallo…
Hartstikke leuk zeg jullie verhalen…ik sta echt te popelen om die beestjes ook te zien !!!
Maar wij gaan pas eind mei naar Donsol…heel veel kans dat er geen één meer te zien is…maar we gaan het toch proberen.
Dan gaan we naar Noord-Luzon (rijstterrassen) en dan hup…naar Palawan.
Ik zal jullie reisblog wat meer en lezen om wat tips/ideeën op te rakelen
Want als ex-buurtjes mot je elkaar wat steun geven hé.
(mijn vriend komt van Bergen-Op-Zoom en ik heb een paar jaar in Etten-Leur en Rucphen gewoond…nu hokken we in België).
Zijn jullie op wereldreis?
Wat zijn de verdere plannen?
Zoon is net terug van een jaartje Australië…zit hier nu met heimwee…
Is hard aan het werken om dan te gaan backpacken in Brazilië.
Wij zijn op vakantie geweest in: Europa (wwwaaauuuww…ahum), Egypte, Aruba, Californië, Thailand, Maleisië, Mexico.
En we hebben héél veel reisplannen…maar geen centjes…hihihi.

Nou geniet met volle teugen van jullie reis hé.
Audoe…:zon02:

Helaas is nog niet iedereen van de lokale bevolking doordrongen van het beschermen van deze vissen, een jonge whaleshark die gevangen was ,is bijna verkocht voor consumptie ,optreden van natuurbeschermers hebben dit gelukkig kunnen voorkomen. http://www.philstar.com/Article.aspx?articleId=447216&publicationSubCategoryId=68

Zijn er in juli/aug ook nog whalesharks te zien op de Philipijnen?