We hebben gelezen dat je kunt snorkelen met walvishaaien in Donsol.
Lijkt ons ook geweldig!!
Ook zou je manta’s kunnen zien.
Maar hoe kom je er vanuit Manilla en zijn er mensen die hier al zijn geweest.
Is er verder nog wat te beleven of zijn 4 dagen genoeg.
weet iemand of het de moeite waard is om in de maand juli naar Dongsol te gaan? ik weet dat het niet de juiste tijd van het jaar is voor walvishaaien, maar ik zit vast aan de schoolvakanties.
Is niet moeilijk in Donsol te komen. Cebupacific heeft dagelijks vluchten vanaf Manila naar Legaspie city. In Legaspi pak je bus naar Donsol.
4 dagen is wel gehoeg daar, naast de whalesharks zou de ruines van Cagsawa kunnen bezoeken, de overblijfselen van een dorp dat door een uitbarsting van de vulkaan Mayon is weggevaagd, 5 kilometer buiten Legaspi.
Vanaf Cagsawa heb je een fenomenaal uitzicht op de Mayon, mits het niet bewolkt is. En de Mayon kun je ook beklimmen afhankelijk van hoe aktief de vulkaan op dat moment is.
Ik heb hier in 2006 een kleine uitbarsting meegemaakt, en tis een fascinerend gezicht om vanaf het dak van men hotel in Legaspi, in de nacht de roodgloeiende lava naar beneden zien stromen.
Bewoners van Legaspi keken er niet van op of om, gebeurt volgens hun zo vaak.
Op een uurtje rijden van Donsol, ligt Matnog met zijn mooie witte stranden en vele eilandjes.
http://ph.travel.yahoo.com/inspirations/407-matnog-philippines--hidden-beaches-on-exposed-borders?cid=today
Het gebied is nog niet ondekt door toerisme , dus hotels en resorts beperkt aanwezig.
Cagsawa ruines en mount Mayon
Wat weet jij veel Korikong, je bent een echter kenner!
Hoe meer ik zoek over de Filippijnen, hoe meer ik me verbaas dat er niet meer toeristen naar toe gaan.
Wat een ongelooflijk mooi en veelzijdig land.
Misschien maar goed dat er niet veel Europeanen komen anders wordt het een 2e Thailand.
Donsol komt zeker op ons verlanglijstje te staan.
Ik ben bang dat hoe meer we over de Filippijnen lezen en te weten komen, des te moeilijker wordt het om een keuze te maken.
De smiley staat verkeerd, ben hier niet zo handig in.
De bedoeling was achter een 2e Thailand. Sorry!!!
Ik zit zelf met het zelfde probleem nu ik 2 kids heb die leerplichtig zijn. Verrekte moeilijke vraag , of het de moeite waard is. En moeilijk denk ik om iemand te vinden die daar ook in juli is geweest. Veel hangt af van de hoeveelheid plankton die zich in de baai van Donsol bevind, is die vroeg op dan trekken de dieren al eerder terug de oceaan op, dus is er veel plankton blijven ze langer. Wat ik op internet heb gelezen zijn er enkele exemplaren die het hele jaar in dat gebied blijven, maar hoe groot is de kans dat je die gaat zien ? Geen idee.
Misschien kun je de vraag per e-mail voorleggen aan het tourismeburo in Donsol of er nog een kans is of je in juli walvishaaien gaat zien of niet ?
Ik geloof niet zo in de objectiviteit van reisbureau’s
Een paar jaar geleden in Mozambique walvishaaien gezocht, ze zouden er het hele jaar moeten zitten (maar minder in onze zomer). Je raadt het al: geen walvishaai gezien!
Ik ben dol op muckdiving. Mss wordt het wel Moalboal of Cebu. Ik moet me er nog in verdiepen, ik plan m’n reizen altijd last-minute. Maar ik vind het interessant hier alvast mee te lezen en ideeën op te doen!
@ jenny , Misschien is een duik met voshaaien een goed alternatief voor Donsol ? Deze voshaaien komen het hele jaar door voor bij de Monad Shoal, die vlak bij het eiland Malapascua ligt. Veel duikers komen speciaal voor die voshaaien naar Malapascua, ik ben zelf geen duiker maar, het schijnt dat daar een van de weinige plekken is waar men voshaaien op relatief geringe diepte kan zien.
Nou ik ben niet zo bang dat Filippijnen een tweede Thailand word. Het land ligt qua infrastructuur zo ver achter op Thailand ,dat het voorlopig nog geen grote drommen toeristen kan ontvangen. Vrijwel alles is gebrekkig in Filippijnen, is nog echt een derde wereld land.
Daar komt dan nog bij het negatief imago dat Filippijnen heeft in europa, waar Filippijnen toch vooral geassocieerd word met aardbevingen, tyfonen , overstomingen en ander natuurgeweld, corruptie, staatsgrepen, en politieke onstabiliteit. Verder bomaanslagen, politiek geweld enz.
Dat is alles bij elkaar geen goed basis voor toerisme.
Hoewel ik moet zeggen van al deze dingen nooit veel last te hebben gehad.
En mensen die enthousianst zijn over Filippijnen lezen dan vaak nog even het reisadvies van Minbuza en schrikken zich een hoedje
Nou, daar staat nogal wat bij Buitenlandse zaken.
Dat is inderdaad geen reclame voor de Filippijnen, maar jij hebt er zelf nog nooit wat van meegemaakt?
Ik kan me voorstellen dat het mensen afschrikt, het klinkt allemaal heel onheilspellend, maar er zijn daar toch ook “normale” mensen die het goed met je voor hebben.
Zou het niet een kleine groep zijn in een heel groot land die deze praktijken uitoefenen?
Als ik dit mijn man laat lezen dan denk ik dat hij afhaakt hoe mooi alle plaatjes ook zijn die ik laat zien.
Overdrijft dan Buitenlandse zaken, ik denk dat ik daar een paar vragen aan ga stellen.
Het land is zo verschrikkelijk mooi en ik wil er zo graag een keer naar toe, maar als je steeds met een onveilig gevoel rondloopt heb je er ook niks aan.
Maar jij hebt je nooit bedreigd gevoeld Korikong?
Het is er hartstikke top! Echt waar…Pak je koffers maar in en kom deze kant op…Het is meeeer dan de moeite.
We zijn al 7 maanden aan het reizen (Thailand-Cambodja-Vietnam-Maleisie).
Maar de Filipijnen overtreft toch wel alles…vinden wij!!!
Qua natuur, qua mensen, qua strand en zee…gewoon qua alles!
En nee hoor…Ook nooit iets van criminaliteit of agressie gemerkt.
Maar je mot wel bepaalde delen/wijken van Manilla en Cebu-City ontwijken en een deel van Mindanao.
Iedereen is supervriendelijk, altijd goedlachs, heel behulpzaam.
En of je nou een keer alleen loopt (als vrouw zijnde) of 's avonds laat…het maakt niks uit. Ze laten je gewoon lekker met rust of ze lachen/zwaaien vriendelijk naar je.
Wat je allemaal leest van negativiteit, is echt heel zwaar overdreven!
Ik voel me heel onveilig in Nederland maar niet hiero.
Dus…kom maar gezellig naar hier toe!!!:cheer:
Ben ik weer!
Ik heb op internet gelezen dat zowat tot eind april, je veel kans hebt om walvishaaien te zien.
Maar vanaf mei tot en met december dat het eigenlijk heel sporadisch is.
Je kunt misschien geluk hebben maar ik betwijfel het (Ik ga af op wat ik gelezen heb heey).
Ze zeggen wel dat er walvishaaien in mei /juni/juli zijn maar dat is gewoon een lokkertje.
De beste tijd is februari.
Dan is het niet de vraag: " Krijg ik vandaag walvishaaien te zien"?
Nee, dan is de vraag:" HOEVEEL krijg ik er vandaag te zien"
Het is wat hé!!!
Tot gauw???:zon02:
Gelukkig dat je geen onveilig gevoel hebt in de Filippijnen en ik zal mijn man jouw reactie zeker laten lezen.
De media horen wat en blazen vaak hoog van de toren!
Ik heb naar El Nido gekeken en het is ongelooflijk mooi en paradijselijk.
Niet veel toeristen en plek genoeg voor jezelf, dat moet fantastisch zijn om mee te maken.
Krijg er gelijk zin in om naar toe te gaan.
Bedankt voor je geruststellende post, ga snel verder googelen om te kijken naar al dat moois!!!
Nee hoor heb me nooit bedreigd gevoeld, ben nooit bestolen of beroofd, en nooit gekidnapt. Nooit vervelende dngen meegemaakt egenlijk
Wel al vaak in grote steden als Manila , Cebu en Davao benaderd voor een babbeltruc.
Sommige toeristen trappen er in, helaas maar wel eigen schuld, in eigen land ga je toch ook niet met een wildvreemde mee die je op straat aanspreekt ?
Dus ik doe dat ook in Filippijnen niet , hoe zielig verhaal men ook ophangt.
Maar het zijn echt uitzonderingen, het merendeel van de bevolking is super aardig en vriendelijk, vooral op het platteland.
Wij zijn in Kenia op vakantie geweest, Nairobi wordt genoemd Nairobbery, maar niks van gemerkt.
We hebben gegeten in een restaurant waar alleen Kenianen komen eten, ons totaal niet onveilig gevoeld.
Iedereen maakte een praatje omdat we de enige blanken waren op dat moment. Ik kan me zo voorstellen dat het in Manila er ook zo aan toe gaat.
Natuurlijk moet je uitkijken waar je naar toe gaat, maar in een achterbuurt van Den Haag of Rotterdam kom je toch ook niet als toerist?
Maar ik denk wat we snel moeten zijn voor wat betreft de Filippijnen voordat het ontdekt wordt door de massa, juist het onaangetaste land dat nog niet wordt overspoeld door allinclusive resorts trekt me aan.
Zodra dat in een land in trek komt (kijk naar Griekenland) dan hebben alle kleine restaurants en barretjes het nakijken.
Het grote geld telt. In de Dominicaanse Republiek heb je alleen nog maar all-in (megagrote) resorts en vele landen zullen volgen.
Hoop dat het niet gaat gebeuren in de Filippijnen!!
Filipijnen is ongeloofelijk, by far mijn favoriete reisbestemming. Weinig toeristen, super aardige bevolking en zo ontzettend mooi. Van rijstterrassen tot stranden, tot duiken en vulkanen. Had geplant om er 2 weken naat toe te gaan. Ben uiteindelijk 2 maanden gebleven en was nog te kort. Terug naar de vraag, Ik ben er vorrig jaar in februari geweest en heb in 3 dagen meer dan 25 keer met een walvishaai gezwommen. Echt zo mooi. Ongeloofelijk groot beest en met recht de Gentle Giant. En het is nergens zo goedkoop dan in de Filipijnen. Geloof 15 euro per dag, in vergelijking Australië 300 dollar, Mexico 120 dollar en dan zie je er een stuk minder. Kunt er heel dichtbij komen, zoplang je ze niet aanraakt. Maar zwemmen op 2 meter is geen uitzondering. Onze gids heeft een ongeloofelijk vet filmpje gemaakt met onze camera waarbij hij er onderdoor zwom. Het is echt een aanrader ik denk dat Juli alleen telaat is.
Je kunt vanuit Donslol ook naar een Mata Ray cleaning station om daar te duiken met een Manta Ray. Ook een aanrader. Ik heb het niet daar gedaan maar heb met Mnta’s gesnorkeld aan de Australische Westkust. Bijzonder dier.
Als je nog tijd over hebt ga ook naar Batad, vlakbij Banaue en Palawan. Er zijn nog duizend meer mooie plekjes maar die zijn echt top! Als je er van houd om met grote dieren te zwemmen kan ik je Apo Island ook vanharte aaraden. Zitten daar heel veel zeeschildpadden. Die kun je overal vinden maar daar zitten er echt veel. Tijdens het snorkelen zaten er op een gegevenmoment vier om ons heen te zwemmen en het koraal is subliem, ook goed voor duiken! mooi strandje en lekker rustig.
hier nog een leuk filmpje zoals het ook echt is. Donsol | Alle tips, reviews en reizen vind je op Azie.nl
Wanneer je naar Donsol wilt vanuit Manila kun je ook met de bus, kost ongeveer 900 peso per persoon naar Legaspi. De rit duurt ongeveer 10 uur en is NIET aan te raden.
De keren dat ik noodgedwongen toch met de bus naar Legaspi moest (omdat je een Cebuairpacific ticket van te voren moet boeken en met de creditkaart via internet werkte bij mij natuurlijk niet) ben ik meestal 's nachts gegaan en da’s geen aanrader.
Bus is steenkoud !!! door de airco, rijdt voor ons als complete halfgare gek die net is ontsnapt uit de bajes en het comfort is minimaal. Ofwel je slaapt zeker niet en de lichten van de tegenliggers wanneer de buschauffeur weer eens in gaat halen zul je nog wel een tijd blijven herinneren.
Echter, ondanks deze nadelen heb ik het meerdere malen ruim overleefd. Uit ervaring kan ik nu zeggen dat vliegen de beste optie is, zeker gezien de prijs, want soms heb je een vliegticket al voor 1000 peso, meestal tussen de 1500 en de 1800 peso. Tot 3000 peso prefereer ik het vliegtuig, daarboven kies ik ervoor om te vliegen.
Veel plezier in Donsol, ik ben er nog nooit geweest want ik geloof dat het seizoen niet in de NL zomervakantie (juni juli augustus) valt. Andere leuke plekjes zijn het oh la la resort in Guinobatan, met vele mooie zwembaden (let wel er is geen restaurant in low season), fatsoenlijk eten kun je in Guisano Mall bij Max’s in Legaspi. De Cagsawa ruines vind ik maar saai, maar wat ik wel de moeite waard vind zijn de stranden bij Sorsogon (Gubat of Bacon beach) en Lingyon hill in Legaspi. Verder is Bicol ondanks dat ik er elke keer weer heen moet niet echt een toeristisch hoogtepunt.
Groet, Foots :wereld: