Tips Filipijnen

Hallo Allemaal,
Op 13 November 2014 ga ik 4 maanden reizen door Azië.
De landen waar ik graag naar toe wil zijn: Thailand, Vietnam, Cambodja, Laos en de Filipijnen.
Ik ga alleen dus het lijkt mij erg leuk op plekken te komen waar veel backpackers komen. Ook ben erg avontuurlijk ingesteld en lijkt het mij leuk nieuwe plekken te ontdekken. Ik ben dus niet opzoek naar een toeristische vakantie in phuket:)

Oud en nieuw vieren bij de Fullmoon Party in Thailand. Duiken op de Filipijnen en Ko tao dat zijn dingen die mij trekken.

Ik ben op zoek naar Tips en leuke weetjes van verschillende landen. Ik heb natuurlijk de Lonely planet al doorgelezen maar ben echt opzoek naar het onbekende en niet de trekpleisters:)

Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen:)

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ps. Mocht je nog een reismaatje zoeken? Ik ben ook maar alleen dus misschien dat wij elkaar gezelschap kunnen houden

Oke, duiken kan erg goed op Panglao island net naast Bohol. Je hebt er ook een aantal backbackhostels die niet teveel kosten. Het is wel een trekpleister voor duikers.
Ten noorden van Luzon heb je de rijstvelden, kan erg eenzaam zijn, daar kun je zomaar weinig tot geen toeristen tegenkomen.
El Nido is ook een trekpleister maar wel veel backpackers te vinden.

Verder weet ik alleen nog wat te vertellen over trekpleisters en steden als Cebu die ik je op zich niet zou aanraden.

Zwemmen met walvishaaien in Donsol misschien iets voor je? Wilde ik de vorige keer doen toen ik er was, maar toen kon het vliegtuig helaas niet landen en vloog ik twee dagen later terug naar nederland. In de week van 15 november ga ik weer een poging wagen waarschijnlijk. Ik neem aan dat je niet in de Filipijnen begint, maar mocht het wel zo zijn, laat maar weten. Ik ben ook alleen.

hoop dat je ze gaat zien, verschild ieder jaar wanneer de whalesharks van de oceaaan naar Donsol komen. Van februari to mei is meer zeker ook daadwerkelijk whalesharks te zien Succes ieder geval

Dank je. Lees er verschillende berichten over inderdaad. Dan zijn er weer veel gespot in oktober dan weer niet eens in december. We gaan het wel zien. Het lijkt me iig ultiem, dus ik ga ervoor :slight_smile:

In het uiterste geval kan je altijd nog uitwijken naar de whalesharks in Oslob ten zuiden van Cebu. De whalesharks blijven daar het hele jaar omdat ze bijgevoerd worden . er is wel veel kritiek op van Wereldnatuurfonds. De dieren worden feitelijk in de maling genomen, want instinctief gaan ze terug naar de oceaan zodra het voedsel op is. Door ze bij te voeren raakt dat nooit op. voor de toeristen is het natuurijk wel een trefzekere bestemming, want de whalesharks zien kan niet missen daar. terwijl in Donsol als je een pechdag heb geen whaleshark ziet.

Nadeel van bijvoeren is niet alleen dat het ecosysteem (de voedselketen) aangetast wordt en andere dieren daar óók onder lijden, maar ook dat de walvishaaien regelmatig gewond raken door de boten met toeristen.

Om nog maar te zwijgen van de mensen die de walvishaaien in het nauw drijven, ze aanraken of er zelfs op willen staan (!).

Zelf heb ik Oslob bewust overgeslagen.

1 like

Een van de gaafste plekken om te duiken in de filipijnen is bij Apo Reef (niet te verwarren met apo island wat veel bekender is). Wij maakter er een dagtrip heen vanaf pandan island (voor de kust van mindoro). In drie duiken heel veel haaien gezien, een manta ray, schildpadden en heel veel vis.

1 like

Geweldige tip Gezin op Reis (leuke naam trouwens:)) Daar ga ik zeker naar kijken! En Jenny, dank voor deze uitleg. Maakt dat ik daar dus zeker niet heen ga!

1 like

Ja , tis niet voor niets natuurijk dat WWF zoveel kritiek heeft op de manier waarop in Oslob met de dieren word omgegaan. Helaas zijn de meeste filipinoos niet zo met het lot van dieren begaan, zeker niet de armen die de dagellijkse strijd moeten voeren te overleven. Commerciel belngen zijn zo groot dat bijvoeren gewoon doorgaat ondanks protesten.

Ieder moet zijn eigen afweging maken. Ik zou er wel heen gaan , maar me uiteraard niet misdragen door zoals ik anderen op Youtube heb zien doen , mensen laten zich voorttrekken door de dieren, of gaan er boven op staan. Kun je niet maken dit soort dingen.

Verbleef je op Pandan Island in het Pandan Island Resort? Hoe is dat jou bevallen? Las dat het waanzinnig mooi, maar dat je er niks anders kunt doen dan duiken en relaxen. Nu vind is dat eigenlijk ook waar ik naar op zoek voor mijn laatste dagen, dus ik neig er sterk naar om te gaan. Alvast dank voor je reactie.