Hi allemaal,
In Juli 2013 ben ik vier weken in de Filippijnen geweest. Die vakantie heb ik vooral het eiland Luzon verkend en een deel van Palawan (Sabang & El Nido). Het was dus redelijk veel hiken/wandelen en in steden zijn en 1 weekje strand. Dit jaar wil ik weer naar de Filippijnen en dit keer wat meer naar het zuiden. Ik zat er aan te denken om Mount Mayon te bekijken/beklimmen. Is dat een beetje te doen?
Daarnaast wil ik naar de Caramoan Eilanden (op Bicol) om daar te snorkelen en wilde ik ook naar Donsol voor de walvishaaien, maar klopt het dat deze er niet meer zijn na April? Weet iemand of ze nog ergens anders te spotten zijn?
Verder leken de Calamian Eilanden mij supermooi en wil ik naar Sibuyan (Oftewel: de Galapagos eilanden van Azie - Jeej, dieren!). Nu lijken deze eilanden mij allemaal heel mooi, maar ik ken mezelf en na twee/drie dagen heb ik het wel gehad met luieren op het strand of snorkelen. En ik hou ontzettend van jungle en mangrovebossen. Heeft iemand enig idee of dit op deze eilanden ook te vinden is of is het eigenlijk alleen maar strand (met uitzondering van Sibuyan dan)?
Ik heb nu ook Bohol op het oog, maar ik ben nog aan het plannen en weet niet of dit allemaal te doen is in 4 weken. Mochten jullie zeggen dat de Calamian en Caramoan heellll veel op elkaar lijken zou ik een van de twee natuurlijk weg kunnen laten of wat korter naar allebei gaan en misschien wel Bohol doen. Wat is er naast de Tarsiers en Chocolat Hills op Bohol te vinden… Vind ik daar misschien wat jungle en mooie dieren?
En hebben jullie ervaring met Mindoro? Als jullie nog leuke eilanden of plekken weten, tips zijn welkom :teeth:
Verder heb ik ook een vraag wat betreft het weer en de route. In 2013 heb ik niet ontzettend veel regen gehad, behalve in Baguio (Noord Luzon) en nu las ik dat in Luzon het moesson seizoen over het algemeen het ergst is en in het oosten het minst (Lonely Planet). Raden jullie mij daarom aan om van west naar oost te reizen (waarschijnlijk ga ik begin Juli tot begin Aug ivm de studie), zodat ik dus meer richting “het droge” reis naarmate de kans op slecht weer steeds groter wordt in het westen. Of hebben jullie hele andere ervaringen gehad dan wat LP zegt en denken jullie dat ik eigenlijk gewoon kan doen wat ik wil zonder dat ik erg veel last heb van de regen?
Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen met plannen en alvast bedankt voor jullie hulp!
Groetjes Nicolien
Mayaon in leuk, Van af de ruinekerk in Cagsawa heb je mooi zich op de Mayon. Je kan er ook dichternbij komen, in de buurt worden ATV, s wat we in Nederlands dan QUads noemen verhuurd, kan je wel vinden op google dienk ik . Daar mee kan kan je vande voet van de Mayon een stuk naar boven. Houd rekening mee dat de Mayaon vaak dicht is door vulkanische aktiviteit, een van de aktieftse in Filippijnenen. Dus je moet wel beetje geluk hebben.
Ja, juli is te laat voor Donsol, maar in Oslob kan je het hele jaar zet de whalesharks snorklen en zwemmen. Er is veel kritiek op Oslob , omdat de whalesharks daar dagelijks gevoederd worden, zodat ze niet terug gaan naar de oceaan. Voor veel natuurliefhebber een reden Oslob te boycotten. Maar dat is een keuze die je zelf moet maken. Wil je graag met deze dieren zwemmen , moet je het menselijk ingrijpen voor lief nemen helaas.
Op de eilanden van de Calamian groep is best nog veel jungle en mangrove te vinden. Niet op alle eilanden, uiteraard. Terwijl op Bohol jungle ver te zoeken is. De bossen die men daar heeft zijn allemaal aangeplant.
Caramoan en Calamian eilanden lijken veel op elkaar wat natuur betreft, Maar als je toch naar de Mayon wil is Caramoan in feite daar om de hoek, terwijl je naar Calamian moet vliegen vanaf Manila.
Mindoro ken ik niet zo goed, ben wel diverse malen op de motor van Puerto Galera via Calapan naar Roxas gereden, om daar de veerboot naar Caticlan te nemen.
Op Mindoro is eigenlijk alleen de kust strook toegankelijk, het bergachtige binnenland is zeer ontoegangkelijk. En moch je er heen gaan dan heb je de mogelijkheid om vanaf San-Jose, Mindoro met de boot naar de Calamian eilanden over te steken.
1 like
Nicolien, Dit jaar willen wij op het eiland Palawan rondtrekken , is er buiten Puerto Princesa genoeg aanbod ivm. met slaap gelegenheden en vevoer . Wij zijn niet aan ons proefstuk bezig in Azië maar voor de Filipijnen is het wel de eerste keer . Kan je makkelijk op Balabac eiland geraken ,ten zuiden van Palawan ? Alvast bedankt
Hallo Max,
Ik ben zelf alleen op Palawan geweest om op het strand te liggen en even uit te rusten voor we 3 weken gingen backpacken. Vanuit Puerto Princesa ben ik geloof ik via Sabang in El Nido gekomen. Je neemt de bus vanaf Puerto (denk eraan: pinnen! Verder heb je geen ATM’s. Tenminste niet in 2013) naar Sabang. Ik geloof dat dat 2 uur duurde. Sabang is waar de ondergrondse rivier is, een redelijk toeristisch gedoetje, maar verder was het redelijk uitgestorven. We zijn dan ook snel door gegaan naar El Nido en dat was snel geregeld. In Sabang word je namelijk veel aangesproken door mensen met busjes naar El Nido.
Dit is het enige waarmee ik je kan helpen wat betreft Palawan, in het zuiden ben ik nooit geweest!
Wat ik je gebaseerd op mijn ervaring kan meegeven: zorg dat je genoeg pint, want je kan nergens pinnen en El Nido was een stuk duurder (meer toeristen) dan alle andere plekken waar wij kwamen (Luzon, noord en zuid). Wij hebben geluk gehad dat onze guest house eigenaar ons met creditcard liet betalen. Anders hadden we nooit genoeg geld gehad.
Groetjes