Zaterdag is het zover! Voor de eerste keer naar de Filippijnen! Na dat wij bijna alle landen hebben aangedaan in zo Azië is het nu tijd voor de Filippijnen.
Wij (ik en mijn vriendin) lopen tegen wat lastige Vragen aan.
we twijfelen heel erg tussen Cebu en omgeving, of palawan.
Wij zitten niet graag op toeristische plekken.
We houden van duiken.
En het liefst ook lekker scooter rijden.
Palawan heb je el nido en veel meer niet…
maar dat moet dan gelijk ook super mooi zijn… En dan lees ik overal dat je echte mooie stranden alleen ziet met een tour.
En cebu heb je dan weer niet zulke mooie stranden als el nido maar is wel meer te doen.
Mooi vooruitzicht! Wij zijn net 3 weken terug en vonden het een super mooi land.
Ik lees dat jullie vier weken gaan dan kun je in principe gewoon beide doen toch? Palawan vonden wij erg mooi. Cebu hebben we alleen Oslob gedaan (zwemmen met de walvishaaien).
Als je niet van toeristisch houdt dan is Port Barton op Palawan een aanrader. Heerlijk relaxed en bij lange na niet zo toeristisch als El Nido. Wij zaten op het strand bij El dorado sunset (staat ook in de LP). Ieder avond bbqen en kampvuur op het strand O en er zit ook een camping in de buurt daar hadden wij graag willen overnachten, maar het zat vol… Www.campingpalawan.com
Verder nog een hele goed tip als je wel naar El Nido gaat. Boek geen standaard boottocht A,B,C of D. Die boten worden helemaal vol gestopt en er liggen nog tig andere boten op de locaties die ze bezoeken. Hoewel de omgeving prachtig blijft, gaat de magie er toch wel een beetje vanaf zo.
In de straat waar het Artcafe zit (zie Lonely Planet) zit hotel Pura Vida. De eigenaar is een Oostenrijker die met een speedboot geweldige excursies organiseert. Hij bezoekt de eilanden waar verder niemand komt. Wij zijn oa op het nieuwe expeditie orbinson eiland geweest. Echt een geweldige dag gehad. Zoveel beter als met de standaard boottochten! Je betaald iets meer maar dat is het echt meer dan waard!
Mocht je naar het noorden van Luzon gaan om de rijstterassen te bezoeken en je hebt tijd dan is Sagada ook een aanrader. Super leuk dorpje waar je heel leuk en snel in contact komt met de lokale bevolking (in het plaatselijke cafe). Heerlijk sfeertje daar en niet zo toeristisch.
Wij vonden zelf Bohol en dan met name Alona Beach veel te toeristisch. Ik zou daar persoonlijk echt niet meer naartoe gaan…
Goede reis en succes met het uitstippelen van jullie route!
Meerdere keren op Camiguin geweest. Is zeker veilig. Beide keren met de boot vanaf Balingoan er heen gevaren, en gewoon bij lokale mensen overnacht, niet in hotel. Ik vong het wel een leuk eiland, en alles is overzichtelijk, met de auto rij je in 1 a 2 uur het eiland rond. Geen aanrader voor uitgaanstypes, en nachtspoken, alles sluit vroeg, na 9 uur is alles dicht. En hou je van witte stranden, Camiguin heeft alleen zwarte stranden.
Persoonlijk zou ik Cebu en eigenlijk ook de rest van het cebu-eiland (en andere grote steden, incl directe omgeving) vermijden. De filippijnen zijn een prachtig land, maar dan juist wel het platteland, de grote steden bieden niet de meest plezierige ervaring en kunnen je vakantie (en oordeel over de PH) grondig verpesten. Palawan is prachtig en zeer aan te raden, mindanao ook, zolang je maar ten oosten van CDO en general santos blijft, ook rond Surigao heb je prachtige eilanden, een insider tip: cagwait bij tandag, dat is boracay in het klein. Overigens is boracay ondanks dat het bijna overlopen wordt door toeristen, wel 1 van de mooiste eilanden ter wereld, als je de enorme drukte verdragen kunt, een aanrader!