4 weken op de filippijnen: reisschema advies?

In december ben ik vier weken op de filippijnen. Er zijn 5 plekken/eilanden die ik graag zou willen zien: Palawan, Sibuyan island, Camiguin Island, Banaue en Donsol. Voor mijzelf heb ik een globaal reisschema gemaakt (zie hieronder). Aangezien reizen op de filippijnen nogal veel tijd in beslag neemt zou ik graag willen weten of het schema een beetje realistisch is. Wat zouden jullie adviseren? Is het een idee om Donsol te vervangen door Oslob? En als ik zou moeten kiezen tussen Sibuyan Island en Camiguin Island: welke zouden jullie dan aanraden? Alvast ontzettend bedankt!

di Aankomst Manilla, nachtbus naar Banaue
wo aankomst banaue, banaue en omgeving
do banaue en omgeving (sagada)
vr banaue en omgeving 's avonds; nachtbus naar manilla
za aankomst manilla, bus naar batangas, eind v/d middag: boot naar sibuyan island
zo sibuyan island
ma sibuyan island
di boot terug naar batangas, bus naar manilla
wo vlucht naar lepzagpi, bus naar donsol
do donsol
vr donsol, bus naar lepzagpi
za vlucht naar manilla, vlucht naar bohol
zo bohol
ma bohol, boot naar camiguin island
di camiguin island
wo camiguin island
do terug naar bohol, terug naar cebu
vr cebu
za vlucht naar palawan
zo palawan
ma palawan
di palawan
wo palawan
do palawan
vr palawan
za palawan
zo palawan
ma vlucht naar manilla
di s avonds vlucht naar amsterdam

mag ik eerst vragen waaron naar Sibuyan island, zal wel een reden voor zijn, maar uiteraard heb ik er wel eens van gehoord maar nog niet dat er toeristen daarheen gaan? Dus ik ben beniewd ?

Camiguin ken ik redelijk, ben er meerdere malen geweest, een redelijk klein eiland bestaande uit 7 vulkanen, eiland heeft zwarte stranden, hele mooie waterval diverse hotsprings,echt loeiheet water door de vulkanische aktiviteit, je kan een mooie klim maken naar de Hibok-hibok vulkaan.

Heb je eenig idee hoe lang het varen is van Bohol naar Camiguin en gaat die veerboot iedere dag ? Want anders zou ik een alternatieve route overwegen. Vliegen naar Cagayan de Orocity of vliegen naar Butuancity, allebei in Noord Mindanao ,maar veilig gebied, van af 1 van deze plaatsen neem je de bus naar Balingoan, en daar heb je meerdere keren per dag een veerboot naar Camiguin , deze veerdienst doet er maar 2 uurtjes over.

Houd er rekening mee dat Bohol vorige week is getroffen door een zware aardbeving, maar wellichtzijn in december de wegen weer redelijk begaanbaar.

Zowel in Donsol als Oslob kun je whalesharks gaan zien. grote verschil tussen beide plaatsen is dat het in Donsol natuurlijker is, de whalesharks zijn er daar alleen in het seizoen en trekken daarna de oceaan op. In Oslob zijn er het hele jaar whalesharks omdat men de dieren daar bijvoerd blijven ze het hele jaar en trekken niet meer de oceaan op. Dus in Oslob is de kans echt whaleshrks te zien wel groter.

2 likes