Eilandhoppen met ferry's of binnenlandse vlucht?

Hi!

Binnenkort ga ik met mijn vriend voor ongeveer 3 weken naar de Filippijnen (vertrek rond 23jan2014).
Graag jullie advies, het is mijn eerste keer Filippijnen (ben zelf half Filippijns). Ik neem mijn vriend mee die er nogal nuchter over is en nog niet het idee heeft dat het een prachtig land is!..

Mijn concept schema is als volgt.

Dag 1 aankomst Manila, hier blijven we 3 dagen
Vanaf daar willen we naar Negros waar we heen zullen vliegen. Is 2 dagen hier voldoende? wat zijn de leukste dingen om te doen in Dumaguete en in omgeving. Is het alweer mogelijk om vanaf Negros een ferry te nemen naar Cebu? We willen graag met de ferry, lijkt me een leuk evervaring. Dan in zuid Cebu gaan we naar Oslob bezoeken om de whalesharks te zien.
Nu vraag ik me af of het handiger is om vanaf Oslob een bus(?) of iets dergelijks te nemen naar Cebu City, of dat we beter terug kunnen gaan naar Negros waar we vanaf Sibulan airport naar Mactan vliegen waarvandaan we naar Cebu city gaan voor 1 of 2 dagen.
Van Cebu willen we met de fastferry naar Bohol voor 1 dag. Ik lees dat je dit niet vooraf hoeft te boeken maar 30 min voor tijd aanwezig kunt zijn en dan gaat het goed…
Van Bohol naar Boracay voor 1 of 2 dagen. Kan ik dit het beste vliegen en vanaf welk eiland?
Van Boracay naar Palawan.
Nu nog een vraag tbv de Tyfoon…varen de fastferrys alweer hun schema? In 1 van de nieuwsberichten van de moderator staat dat palawan na tyfoon Haiyan voor ca 90% ok is,behalve onder andere Coron.
Mijn tante dacht dat dit niet zo was, dat is wat ze hoorde van een kennis daar in de omgeving. Weet iemand of het aan of af te raden is hierheen te gaan?
Wat denken jullie van mijn reisvolgorde? zou ik dit anders moeten doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

ik denk dat je schema er iets te positief uitziet, neem vooral in manila en cebu meer tijd, het verkeer staat er altijd muurvast. ga er ook niet vanuit dat de tijden van vliegtuigen en veerboten kloppen, deze kunnen altijd op het laatste moment veranderd/verwijdert worden en naar je refund kun je dan fluiten! (TIP= This Is Philipines!) Palawan is echt aan te raden, neem daar ook iets meer tijd.

Hi,

Van Boracay naar Palawan is lastiger dan je denkt, dit kan alleen met 2 binnenlandse vluchten. Ook van Bohol naar Boracay betreft 2 binnenlandse vluchten òf een veerboot naar Cebu + 1 binnenlandse vlucht. Filippijnen kent vele eilanden, reizen van de ene naar de andere regio kost vaak meer tijd dan je denkt!

Palawan kun je misschien beter overslaan deze keer en bewaren voor een volgende keer. Jullie gaan vast nog vaker naar de Filippijnen!

Qua route zou ik van Manilla naar Bohol vliegen, op Bohol zou ik minimaal diverse dagen verblijven. Van Bohol kun je per veerboot naar Dumaguete. Vanuit Dumaguete kun je met een veerboot naar het zuiden van Cebu Island (omgeving Oslob) en vanuit Oslob kun je inderdaad per bus naar Cebu City. Vanuit Cebu kun je naar Boracay vliegen en vanuit Boracay kun je weer terug vliegen naar Manilla.

Op onze website staat meer informatie over de mogelijkheden, zie www.discoverphilippines.eu.

Wat ‘pilover’ zegt over refunds is niet waar, je kunt wel degelijk je geld terug krijgen indien een veerboot wordt geannuleerd. Indien een binnenlandse vlucht wordt geannuleerd, kun je de vlucht gratis omboeken naar een andere vlucht. Heel belangrijk in dit soort gevallen is dat je vriendelijk blijft, zodra je boos wordt, kun je het verder vergeten. Een boos iemand krijgt helemaal niets van een Filipino gedaan.

Geniet ervan in de Filippijnen!

Hi pilover,

Bedankt voor je reactie. Mijn schema is inmiddels omgegooid. Ik ga 3 dagen Manila,5,5 dag palawan en 5 dagen cebu. Anderhalve dag Dumaguete en
3 dagen bohol en 2 boracay en naar huis. Ik kan me voorstellen dat de schema’s van de vluchten en veerboten niet altijd kloppen maar ik moet toch ergens vanuit gaan. Hopelijk gaat het goed anders toch maar proberen een refund aan te vragen.

Hi,

Ik heb inmiddels gemerkt dat het onhandig is om van Boracay naar Palawan te gaan. Daarom heb ik mijn schema veranderd.
Nu gaan we 3 dagen Manila, vliegen naar Palawan. Daar 3 dagen Puerto Princesa, busrit, 3 dagen El Nido, busrit naar Puerto Princesa. Van daaruit vliegen naar Cebu, daar zijn we 2,5 dagen in Cebu City. Vervolgens naar het zuiden waar we nog ruim drie dagen in Cebu Liloan/Oslob zijn. Vanaf daar naar Dumaguete voor 1,5 dag (we gaan niet snorkelen want de koralen zijn erg aangetast door de typhoon hebben we gehoord). Vanaf Sibulan Port met ferry naar Bohol (2 dagen). Dan van Bohol naar Manila vliegen en van Manila naar Boracay via panay. daar 3 dagen en dan naar huis.
Jouw geopperde schema klinkt ook erg goed maar ik kan de helft van mijn reis niet meer boeken omdat deze al vaststaat (de vlucht naar PPS o.a.).
Mocht er iets niet goed gaan qua vlucht blijf ik altijd vriendelijk. Ik heb gemerkt dat dat altijd beter voor me heeft gewerkt (behalve in NL! haha).

Heb je nog leuke ideeen voor dingen om te doen in bijv. Cebu City? ik kan vrij weinig dingen vinden die me leuk lijken (natuur en actieve activiteiten) In Cebu Liloan kun je geloof ik ziplining doen.
In Dumaguete gaan we misschien de waterfalls doen maar wellicht schrap ik Dumaguete helemaal zodat ik meer tijd heb in Bohol. In Bohol gaan we een dagje een dolfijnentochtje doen en verder misschien een eiland tour.
Hebben jullie nog tips?

Hi,

Ik weet niet of je de mogelijkheid nog hebt om het reisschema te veranderen. Na Puerto Princesa en El Nido kun je vanuit Puerto Princesa naar Cebu vliegen en dan gelijk door per veerboot naar Bohol. Na Bohol kun je Dumaguete, Oslob en Cebu City bezoeken, vanuit Cebu kun je rechtstreeks naar Caticlan (Boracay) vliegen. Scheelt 1 binnenlandse vlucht!

Je reisschema is heel erg druk, je zult veel tijd kwijt zijn aan het reizen tussen de verschillende bestemmingen. Het verblijf in Dumaguete zou je bijvoorbeeld kunnen laten vervallen, ten gunste van Bohol. Ik weet niet of je met 2 dagen Bohol 2 nachten bedoelt, dit is maar 1 volledige dag op Bohol, m.i. veel te kort om er echt van te genieten!

Bedankt voor je bericht discoverphillippines. Je hebt gelijk over de volgorde maar door al eerder geboekte hotels op Bohol zal ik het iets anders doen (wat overigens wel lijkt op je adviesschema): 3 dagen manila, vliegen op pps. 5 dagen palawan, van palawan vliegen naar cebu. Dan ben ik 3 dagen in cebu city en zal ik 1 dag in oslob zijn. Dan met ferry naar negros. Via sibulan port bij dumaguete direct de overtocht maken naar bohol per ferry (negros sla ik dus over op de paar uur na die ik in Dumaguete zal zijn). In bohol 3 volledige dagen. Na bohol per ferry naar cebu. Van daaruit vliegen naar boracay waar we ook 3 dagen zijn.
Denk je dat het prijstechnisch handig is om de ferry vooraf te boeken?

Volgens mij maakt dat in prijs niet zo veel uit, denk zeker niet bij de wat kortere veerboot tripjes , zeg 2 tot 4 uur. lange veerboottrips zoals van Manila naar Davao boek ik wel altijd tevoren.

Nog wel een tip voor Palawan : Snelste manier om van Puerto In El Nido te komen is een shuttlebusje. Die vertrekken van de Newmarket terminal in San Jose, net buiten Puerto en rijden in 1 stuk door naar El Nido. Op verzoek een sanitaire stop, of restaurantstop in Roxas.

Nadeel je zit met 17 man opeengepropt in een busje, als haringen in een blikje.

Alternatief zijn de nieuwe RORO bussen, vertrekken ieder uur van dezelfde terminal, voordeel veel beenruimte en mooi uitzicht omdat je hoog zit. nadeel ze stoppen wel bij haltes onderweg dus duurd wat langer.

RORO heeft zowel gewone als airconbussen