Ik ga in december naar de Filipijnen en nu hoorde ik dat je daar met walvishaaien kunt snorkelen!
Dit lijkt me natuurlijk helemaal te gek! Na een beetje research ben ik echter achter gekomen dat in Oslob de walvishaaien worden gevoerd en de beschermingsregels niet echt in acht worden genomen.
Toen leek Donsol mij een goede optie. Echter hoorde ik van een kennis dat zij een zeer zeer slechte ervaring hier heeft gehad. Dat ze met heel veel bootjes rondom één haai gingen varen. Nu vraag ik me af of dit een incidenteel iets was of dat het er echt zo slecht geregeld is. Toen mijn zus daar was, was het namelijk helemaal niet zo druk.
Om mijn keuze te maken zou ik heel graag wat meer ervaringen horen! Als het namelijk echt zo slecht is voor de beesten en de regels niet serieus worden genomen ga ik liever niet, maar als het wel goed gergeld is dan lijkt me dit een hele bijzondere droom ervaring!
Vorig jaar konden er dagelijks vanuit Panglao maar een beperkt aantal mensen mee omdat er niet teveel toeristen tegelijk bij zo’n walvishaai mochten zijn. Of dit waar is weet je natuurlijk nooit (ik ben niet geweest maar heb van anderen geen slechte verhalen gehoord) maar dat is wat er verteld werd.
Ik vind het overigens zeer te prijzen dat je niet zomaar gaat maar er over nadenkt. Dieren zijn er niet ter vermaak van de mens. Veel plezier mocht je gaan.
Ik heb besloten niet naar Oslob te gaan toen ik er in de buurt was. Waarom? Inderdaad vanwege het voeren en de slechte behandeling van de beesten (veel boten erom, verwonding door een schroef, mensen die te aan raakten enz.).
Ik heb een Deen ontmoet die die week wel gegaan is, en die had het over tientallen mensen per haai. Dat was in 2012.
Ik heb met exact dezelfde reden ook gekeken voor alternatieven voor Oslob. Kwam via een milieuorganisatie de volgende tips tegen, misschien heb jij daar ook wat aan?
*Please visit the Philippines for its natural beauty, gorgeous reef and to encounter the majestic whale sharks, but please do it consciously. There are many locations in the country, including Donsol (Sorsogon), Sogod Bay (Southern Leyte), Puerto Princesa and The Tubbataha Reef Marine Park (Palawan) where you can swim with the whale sharks and manta rays without the need to feed wildlife.
*Ik ga zelf volgend jaar naar Sogod Bay met de ferry vanaf Cebucity of Bohol om walvishaaien te spotten en niet meer naar Oslob.
Ik heb vanuit Southern Leyte met walvishaaien gesnorkeld. Kan bevestigen dat hier inderdaad zorgvuldig met die beesten wordt omgegaan, er niet gevoerd wordt en dat je er met je vingers vanaf moet blijven.
In Donsol kan je inderdaad met Walvishaaien snorkelen, best gaan met een betrouwbaar iemand van de Filippijnen zelf, die de weg wat kennen. Na begin april is het af te raden omdat er dan éénvoudig weg meestal geen meer zijn, de dieren trekken dan naar andere oorden. Ook het aantal resorts en de kwaliteit is niet direct kwalitatief hoogstaand. Accomodaties die nu up to date zijn zijn dit misschien volgend jaar niet meer, dus best ter plaatse boeken NA de accomodatie te hebben gezien…
Ik ga reeds 25 jaar nbaar de Filippijnen, dus ken de archipel wel goed ;o)
een van de beste plaatsen om in de filippijnen te snorkelen of duiken met de whalesharks is in southern leyte, namelijk in padre- burgos , klein dorpje dicht bij het stadje Maasin Best bereikbaar via Cebu met nachtboot of via tagbilaran airport . Voor duikers is het eiland limasawa (klein eiland vlak nabij padre- burgos) een waar paradijs Let op!!!, de whalesharks zijn er niet het ganse jaar , beste periode is januari & februari
Anderzijds is ISLA VERDE in Batangas de plaats ter wereld waar de grootste biodiversiteit onder water is gevonden, maar wat de Whalesharks betreft heb je gelijk, tot maart kan je ze vaak zien, maar nadien trekken de dieren verder…zowel in Padre-Burgos als in Sorsogon…
Dat zou kunnen Navy, ik zelf heb maar enkele duiken gedaan in de batangas en deze waren zeer zeker niet slecht. Namelijk heb ik geen nood om te duiken in populaire duikplaatsen zoals in coron , pangloa, moalboal enz… Ondanks mijn vrouw haar familie afkomstig is uit Sorsogon heb ik er nooit gedoken met de whales , daar het voor mij te overdreven is hoeveel toeristen er dagelijks gaan snorkelen met bootjes naar de walvishaaien wat zeker niet ten goede komt aan deze prachtige dieren
Maar iedere duiker heeft zijn eigen favoriete divespots en mijn favorieten in de pinas zijn toch wel southern leyte , cabilao in bohol .Apo island ,weinig tourisme , mooi koraal en tamelijk goed visbestand en met relatief weinig duikers .Wat voor mij zeer belangrijk is en altijd zal blijven is dat er zo weinig mogelijk schade aan het koraal & visbestand is dat meestal te wijten valt aan overbevissing en duikers die het koraal meestal afrukken om mee naar huis te nemen als souvenier, zoals bij vele japanners het geval is . Van de zeshonderd duiken die in de laatste 18 jaar in de filippijnen gedaan heb zijn er zeker 400 zeer goede bij . Veel duikers zijn verzot op plaatsen zoals malapascua omdat ze daar een goede kans hebben om voshaaien te spotten, maar om daar een uur in de zand stil te blijven liggen om een haai te zien is niet aan mij besteed . Deze zie ik trouwens ook aan de dropoffs rond het eiland limasawa waar er nog massa’s ongeschonden koraal, schildpadden…enz en nog vele extra’s te bewonderen zijn.
Bij deze wens ik u nog veel duikplezier in de pinas Navy
Toffe reaktie Toteme. De wijde omgeving rond Isla Verde is trouwens ook beschermd gebied, écht massatoerisme wordt er dus gemeden. Ook in de Plaatselijke scholen wordt er gesensibiliseerd.
Ik heb jammer genoeg nooit leren duiken maar snorkel wel graag. Ik ben nu 52 en gepensioneerd, heb dus wel veel meer tijd dan vroeger…
Sorry vor mijn veel te late reactie maar super bedankt voor alle berichtjes! Ik heb contact gehad met het Whaleshark Research centre en ook zij gaven aan dat Southern Leyte de beste plek was. Helaas was voor mij het seizoen niet handig en zorgde de typhoon ervoor dat ik dit keer het niet kon uitvoeren. Maar ik ga zeker terug naar Southern Leyte om daar mijn droom te kunnen laten uitkomen! Nogmaals bedankt allemaal!
Februari 2015 gesnorkeld on Oslob, bijzondere ervaring walvissen zwemmen op paar meter afstand. Van schroeven is geen sprake allemaal peddel bootjes
Ga niet in het weekend dan is het erg druk snorkelen kost 1000 peso duiken 5000.
neem zelf flippers mee want die krijg je niet noot zakelijk is het niet omdat de vissen echt op een paar meter afstand zwemmen.