WH: Binnenkomst in Australië zonder retourticket

Hallo Allemaal,

Ik weet dat hier al meerdere topics over zijn geweest, maar nergens vind ik het goede (recente) antwoord.
Eind januari, begin februari wil ik vertrekken naar Australië met een working holiday visum. Hoelang ik in Australië wil blijven weet ik niet en het liefst vlieg ik vanaf Australië door naar Azië. Ik weet dat hier speciale tickets voor zijn, maar ik wil gewoon een enkeltje boeken zodat ik de ultieme vrijheid heb en niet te veel hoef te plannen.
Ik heb de Australische ambassade in Nederland opgebeld en dan krijg je een computer aan de telefoon. Deze vertelde mij dat het mogelijk is om met een enkeltje Australië binnen te gaan, maar dat je mogelijk moet aantonen dat je voldoende middelen hebt om het land weer te kunnen verlaten. Echter wordt hierbij niet vermeld wat voldoende middelen zijn.
De meeste sites zeggen dat €3200 voldoende moet zijn. Op http://www.immi.gov.au staat ‘About 5000AUD’ +/- €3500.

Mijn vraag is: gelden deze bedragen ook als je met een enkeltje komt, of zul je dan toch moeten aantonen dat je meer geld ter beschikking hebt? Iemand ervaring of een site waar dit duidelijk vermeld staat?

Alvast Bedankt!

Hey Steffie

Wij hebben ook een WHV en gaan rond maart/april naar Aus.
Ik ben ook van plan om een enkel ticket te kopen.
Heb al veel gelezen on/offline en zolang je kunt aantonen dat je het nodige geld hebt om een retour te kopen (die 5000 AUD) zou dat geen probleem mogen zijn. Ik zal gewoon een afschrift tonen van de bankstatus op dat moment.
Met een enkel ticket zullen ze wellicht soort van bewijs willen dat je niet langer dan de toegelaten periode zult blijven maar met reisplannen (werken / reizen) en genoeg funds zal dit voldoende zijn.

1 like

Hallo,
Het zijn daar downunder natuurlijk echte regelneven die hun eigen regels amper kennen.
Een enkeltje is geen probleem om te arriveren mits je voldoende fondsen kan laten zien, een 3500 euro lijkt me ruim voldoende.

Het hangt ervan af of je rechtstreeks naar Australie vliegt of je nog ergens een stop maakt want daar kan een probleem liggen.
Stel je voor dat je eerst een weekje Bali doet. Dan kunnen ze daar zeer lastig doen en je zelf de vlucht weigeren ( ten onrechte ). Wij hebben het ondervonden ondanks contacten met immigratie enz.
Het beste neem je een kopie van de immigratiesite met daarop het gegeven dat voldoende geld hebben voldoende is en je geen return ticket moet hebben .

Gr Peter

1 like

Hoi Peter,

Mag ik vragen wat je precies bedoeld met dat ze je de vlucht kunnen weigeren als je bv. vanuit bali komt? Wij hebben namelijk het plan om vanuit Nederland naar Australië te vliegen met WH visum, maar mét een tussenstop van een paar weken in Indonesië voordat we naar Australië gaan… Inderdaad zonder retourticket maar wel met voldoende fondsen.

Alvast bedankt!

Groetjes, Tamara

Hallo Tamara,

Voor jullie waarschijnlijk geen probleem, je hebt reeds een visum voor Australië.
Wij gingen naar Nieuw Zeeland en hadden een transittijd van meer dan 8 uur in Australië. In dat geval mag je niet in transit blijven maar moet je het land binnen, met een visum en dat kan je op de luchthaven niet meer regelen als Belg of Nederlander, enkel als je tot het Gemebest hoort. Dus mochten we niet mee tot ze een kortere transit hadden geregeld en dat ging pas de dag nadien. Niet leuk om 1 uur s’nachts.
Dan hadden we de dag erop terug problemen bij de laatste controle aan de tarmac. Ze eisten in Bali een terugticket, tenonrechte, zelfs de NZ immigratie ( ongelofelijk) . Geluukig had ik de dag ervoor iemand aan de check-in de website van immigratie laten zien waar voldoende fondsen genoeg was, gelukkig werkte de vrouw die zelfde avond, want anders weerom vlucht weg.
Ook in NZ werden we apart genomen en verteld dat we niet in orde waren, maar het wel door de vingers gingen zien. Heb dan aan immigratie hun eigen website laten zien, vervolgens geloofden ze het nog niet en gingen het aan hun “superior officer” vragen die ons dan uiteindelijk gelijk gaf. T’jongens je eigen regels niet kennen en daardoor toeristen ergeren.
Nadien alles goed en met bewijs van fondsen zelfs een verlenging van ons visum gekregen
Een bijkomend probleem is dat sommige maatschappijen strengere regels hanteren dan de wettelijke.
Indien je nog iets wil weten, laat het maar weten, ik zou alvast een bedrag Aussies aanschaffen, kan nog goedkoper maar eerder duurder

Groetjes Whaleshark ( Peter )

1 like