We zijn de vakantie aan het plannen voor 2010.
En willen evt. naar de westkust van Amerika om hier 3 weken rond te trekken.
Nu heb ik een aantal posts op dit forum gelezen.
En zou graag wat ervaringen van mensen die dit hebben gedaan in het hoogseizoen (midden juli begin augustus).
En dan de specifieke vragen die ik in eerstantie heb zijn:
Wat zal een vliegticket naar de westkust ongeveer kosten?
Moeten de overnachtingen van te voren geboekt worden? Dit doen we liever niet om toch nog enigzins flexibel te blijven tijdens het reizen.
Wat bedragen de overnachtingskosten ongeveer per nacht (2 personen).
Er is nog niet een heel concreet antwoord op te geven, want:
prijzen van vliegtickets zijn geheel afhankelijk van welke maatschappij je kiest (als je met KLM vliegt kun je rekening houden met gemiddelde prijzen rond de 1000 euro).
Uiteraard hoef je niet van te voren alle overnachten vast te leggen, misschien wel het hotel voor de eerste (twee) nacht(en) in SF. Daarna hangt 't er vanaf waar je heen wilt. Extreem populaire oorden kun je beter van te voren reserveren, maar op veel plekken kun je nog wel de dag van te voren wat regelen.
Wat willen jullie doen? Hotel? Camping? Motel? Bed&Breakfast? Lodges?
Deze prijzen kunnen zeer uiteenlopen.
Bedankt voor je reactie.
De vliegmaatschappij zal me niet zo heel veel uitmaken. Meestal kijken we welk het goedkoopste is.
De planning is om rond te trekken en dan waarschijnlijk de populaire route langs een aantal grote steden en NP.
In andere landen hebben we meestal in hostels geslapen, vergelijkbaar met bed en breakfasts denk ik en dat willen we evt. ook in Amerika doen.
Vliegtickets zullen sowieso tegenvallen, want je vliegt in het hoogseizoen. Er zijn wel enkele budgetmaatschappijen naar de VS, maar die gaan niet naar SF (meestal enkel New York en Miami).
Dan blijven er de grote maatschappijen over: KLM, NorthWest, Continental, Delta, AirFrance, Lufthansa, BritishAirways. KLM is de enige die direct vliegt en de prijzen van alle maatschappijen liggen relatief dicht bij elkaar. Sowieso zou ik geen stopovers in de VS kiezen, want dat werkt erg omslachtig (bagage weer afhalen en opnieuw inchecken, terwijl in andere landen de bagage direct naar het volgende vliegtuig wordt doorgestuurd). Ook extra door de douane, dus kost alleen maar tijd en zenuwen om niets.
Onder de populaire route versta je? SF - Yellowstone - Arches - Grand Canyon - Bryce - Zion - Las Vegas - Los Angeles - SF? Of Yellowstone en Arches inruilen voor Yosemite en Death Valley?
Sowieso hebben wij gekampeerd, dus ik zou niet met zekerheid kunnen zeggen wat een gemiddeld hostel / B&B kost.
Zoals gezegd zou ik beginnen met de eerste overnachting(en) in San Francisco regelen. Niets is zo lekker als aankomen met het vliegtuig en meteen naar je kamer te kunnen om op te frissen, bagage te dumpen en de stad te verkennen.
Yosemite, Grand Canyon en LA zijn altijd extreem druk in de zomer, hier zou ik dan zeker proberen van te voren wat te regelen. In die laatste stad hangt het er natuurlijk ook vanaf in welk je wilt verblijven. Dichterbij de kust gaan de prijzen natuurlijk sterk omhoog en de beschikbaarheid snel omlaag.
Voor meer details over hostels/B&B’s zullen op korte termijn waarschijnlijk een paar andere forummers reageren.
Op deze sites kan je wat info vinden: www.hostalusa.com www.bedandbreakfast.com/usa.html
B&B’s zijn niet per definitie goedkoop.
Er zijn ook nogal wat hotelketens met goed en goedkope lodging zoals Motel6 en Super 8. Ook zijn er regelmatig cabins te vinden en goedkope Mom and Pop hotelletjes.
Als je in het hoogseizoen reist zou ik zeker overwegen om hotels te boeken. Als je een ervaren USA reiziger bent en een tamelijk willekeurige route volgt zal je vaak wel wat vinden. Als je in de NP’s wil logeren zal je zeker moeten reserveren.
Yeehaw
Voor de vliegtickets moet je gewoon goed en regelmatig uitkijken naar promoties. Wij gaan in juli ook voor het eerst een roadtrip doen in het Zuidwesten (zie m’n topic op dit forum voor onze route) en we boekten vorige week onze vliegtickets bij Connections voor 720 euro pp + 10 euro dossierkosten pp + 50 euro annulatie-en reisverzekering pp. 780 euro heen en terug dus, ik vond het op zich nog redelijk veel geld aangezien er vorig jaar betere prijzen te vinden waren maar goed, wachten kan ook een risico inhouden natuurlijk, en dat wouden we niet nemen. Ik weet alleszins dat Connections in januari weer promoties zal hebben.
Overigens denk ik ook dat je best je hotels op voorhand vastlegt als je in juli gaat. Zoals Jurjenb zegt zijn de toeristische trekpleisters erg druk (bvb de nationale parken) en de beste overnachtingsplaatsen kunnen snel volzet zijn (wij hebben quasi al onze hotels al geboekt voor juli en er waren er al enkele volzet in de parken…).
Bedankt voor de reacties.
Maar het op voorhand vastleggen van hotels zie ik echt niet zitten.
Dan ligt gelijk je hele reisschema vast en mijn ervaring leert mij dat mijn reisschema gedurende de reis nog wel eens wijzigd.
Weet iemand toevallig of je zonder extra kosten in het vliegtuig ook een (kleine) tent mee kan nemen naast je rugzak?
Als handbagage? Sowieso mag je bij de security dan de haringen en wellicht zelfs de stokken inleveren. Het tentdoek is in principe niet gevaarlijk als handbagage, maar het gaat wel boven de gestelde limiet. Het is dan ook aan het personeel ter plekke of ze dit door de vingers zien (weinig kans).
Bij KLM/NWA/Delta mag je tegenwoordig nog maar 1 stuks bagage meenemen van 23 kg (tot kort geleden was dat nog 2 stuks) naar de VS, anders kon je de tent gewoon kostenloos inchecken.
Hoikp
Wij gaan ook bijna 3 weken naar de westkust in de zomer; wij vliegen met LTU va Dusseldorf; ook rechtstreeks en voor ons het voordeligst. Ik plan wel mijn hotels ivm drukte en omdat je anders te langzaam over de route doet en op het eind nog moet haasten, de periode lijkt lang maar de afstanden zijn enorm. wij doen LA-Grand Canyon-Las Vegas-Death Valley-Mammoth Lakes-Yosemite en SFO.
Je kan toch reserveren en weer cancellen. Dat gebeurt vaak. Bekijk de voorwaarden voor je boekt. Het is toch echt verstandig om overnachtingen in de touristarea’s vast te leggen.