Westkust Australie en mogelijks een stukje Northern Territory

HI allemaal,
Ons eerst even voorstellen. Wij zijn een koppel van 29 en 31 jaar uit Belgie. 2 jaar terug reisden we 1 jaar met een RTW-ticket doorheen een stukje Azie, Nieuw zeeland en Zuid-Amerika.
In het voorjaar van 2014 willen we opnieuw van ± april tot eind december de hort op.
We zijn ons nu aan het orienteren op mogelijke bestemmingen maar het staat vast dat we opnieuw richting Azie (Borneo, Myanmar, Sumatra, Sulawesie, eventueel Papua) gaan. Mogelijks zullen we ook een tijdje reizen in Australie en misschien ook nog 1 maand Noordereiland van Nieuw Zeeland erbij plakken aangezien we van de 7 weken die we in NZ doorbrachten er slechts 10 dagen op het noordereiland spendeerden.
We houden ervan om een beetje lowbudget te reizen en zelf te koken. Alcohol drinken we niet als het duur is - dus niet in Australie.
We denken tevens dat we vrij traag reizen. Ik ben nu nog maar in de orientatie fase - de reisgids van Australie ligt naast mij klaar en zal de komende dagen grondig bekeken worden. Toch hoop ik dat jullie met jullie expertise reeds een licht op onze route kunnen werpen.

Dat het duur is dat hebben we tijdens ons weekje in Sydney kunnen ondervinden. Hoe duur het is, daar wil ik later nog wat onderzoek naar doen. bv. autohuur, campings, excursies,voeding,benzine,…

Momenteel spreekt de westkust van Australie mij heel hard aan. Van Darwin naar Perth en van Perth verder zuidwaarts naar Albany of omgekeerd.

Ik heb de lonely planet hier naast mij liggen en ga dus zelf wat info verzamelen. maar zijn er hier op dit forum mensen die deze route met eigen vervoer gedaan hebben? Hoeveel tijd hebben jullie hier dan voor uit getrokken.

Tevens lijkt het mij misschien ook wel tof om naar Uluru en omstreken in de northern territory te gaan. Hier weet ik echter nog totaal niets van. Per tour? Met eigen vervoer vanuit Darwin?
Trein vanuit Adelaide naar Alice Springs? Vliegen naar Alice Springs??
Hier wil ik later nog info over verzamelen. Maar jullie ervaringen, bedenkingen zijn natuurlijk welkom.

Wat de seizoenen betreft vind ik dit heel moeilijk om in te schatten aangezien australie zo omvangrijk is.
Ik vond het volgende:
Het noordelijke deel van Western Australie: van mei tot oktober
Het zuidelijke deel van Western australie (dus vanaf Perth ±) : goede seizoen van november tot maart.

Aangezien we zullen reizen in Azie en mogelijks Australie/NZ lijkt me het dus het meest logische om eerst een stuk azie (vnl. Borneo en indonesie) te bezoeken aangezien daar het droogseizoen tussen mei en oktober valt
Globaal gezien zullen we vanaf Belgie naar Indonesie vliegen rond april. Mei tot oktober is goede seizoen in Indonesie/Borneo. Myanmar is november/december beter. Ook Nieuw Zeeland is beter tussen november/maart. We gaan echter terug naar huis van - we weten nog niet vanwaar - rond eind december.

Dus lijkt het me om eerst Indonesie te doen - dan Darwin-Perth. Nog geen idee waar Northern Territory past in mijn Australie verhaal. Nog even naar Nieuw Zeeland en desnoods afsluiten in Myanmar ofwel dit in het ‘nattere’ seizoen doen.

Iemand suggesties, tips, ervaringen met klimaat voor AUstralie voor Western Australia en Northern territory (op welke manier?)
En ook jullie ervaringen met budgetcamper verhuur. Wanneer we van Darwin naar Perth willen of omgekeerd en mogelijks ook een stukje northern territory wat raden jullie dan aan qua periode, tijdsspanne,…
Eerst naar Perth en zo naar boven of omgekeerd. En hoe en vanuit waar zouden jullie de northern territory bezoeken

We denken niet - ondanks het feit dat je serieus geld kan besparen - dat we een auto/camper zullen kopen. Die hassle denk ik dat we beiden niet echt zien zitten. Tevens kennen we ook niets van auto’s

Vreewel merci al!!

Groetjes Ellen en Bjorn

Jullie gaan naar het mooiste deel van Australië, dat staat voor mij wel vast. Wat betreft de seizoenen heb je het goed. Vraag voor een camper in elk geval een offerte bij Ester en René van Totally Campers (www.totallycampers.nl) en neem eens een kijkje op onze website. We hebben zo ongeveer, verdeeld over de jaren, een jaar in West-Australië rondgereisd. Darwin - Perth, Perth Exmlouth v.v. in het wildflower season en het zuidwesten hebben we heel serieus doorkruist. Kijk op de website naar de route en je ziet snel genoeg wanneer we waar waren. November en december moet je niet in het Northern Territory zitten vanwege ‘the wet’ en mogelijke overstromingen.
Maar als je zo veel wilt doen, zal het echt langzaam reizen er niet in zitten. Tot zo ver voor nu, als je iets concretere plannen hebt wil ik me er graag nog eens ‘mee bemoeien’.

alvast bedankt voor je antwoord Willem.
Hoe bedoel je - als je zoveel wilt doen - dan zal langzaam reizen er niet in zitten? We hebben toch 9 maand. Kunnen we gerust toch een tijdje doorbrengen in Australie.
Qua seizoen heb ik het dus verkeerd voor. Wat is dan volgens u de beste/betere periode Perth-Darwin en een stukje Northern Territory.
Ik heb al gekeken op de website van totallycampers en zal weldra met hen contact opnemen. Ook je blog wil ik later wel eens doornemen. Nu mijn bed in want morgen staat er opnieuw een werkdag voor de deur. Groeten

Mijn opmerking over niet langzaam reizen kwam voort uit dit stuk van je posting:
*We zijn ons nu aan het orienteren op mogelijke bestemmingen maar het staat vast dat we opnieuw richting Azie (Borneo, Myanmar, Sumatra, Sulawesie, eventueel Papua) gaan. Mogelijks zullen we ook een tijdje reizen in Australie en misschien ook nog 1 maand Noordereiland van Nieuw Zeeland erbij plakken aangezien we van de 7 weken die we in NZ doorbrachten er slechts 10 dagen op het noordereiland spendeerden. *
Met daarin: Mogelijk zullen we ook een tijdje reizen in Australië en misschien nog 1 maand Noordereiland van Nieuw Zeeland. Dus… moet je wel een beetje opschieten.

hi Willem,
:slight_smile: 'tis zo een beetje een kwestie van te kijken welk ticket we kopen. Ofwel heen en terug naar bv. Bangkok/KL/Singapore/Jakarta en dan airasia naar Australie. Ofwel Vlucht naar Australie met tussenstop Azie.
Ofwel vlucht naar NZ met tussenstop Azie en als dit zou kunnen Australie.
Ofwel vlucht naar NZ met tussenstop Azie en losse vluchten naar Australie (airasia)
Ofwel enkel Azie ::slight_smile:

Enfin, je ziet… we zijn ons nu nog aan het orienteren.
Aan je blog te zien ben jij alvast een tijdje in Australie geweest :slight_smile: Over reizen gesproken :slight_smile:

Zo…
Even een nieuwe update:
Eind maart vliegen we vanaf Brussel naar Singapore. Vanaf hier een goedkoop Airasia ticketje naar Perth.
We zouden graag een 4x4 campervan of een geinstalleerde 4x4 waar je in kan slapen kopen?
We hebben echter totaal geen idee waar te beginnen. Iemand tips??

Ofwel kunnen we ook een auto huren en dan kijk ik tegen het volgende aan:
bv. van 7 april - 28 april Perth-Esperance-Perth
Nadien enkele dagen rust in Perth
vanaf 1 mei tot 23 juni (dus 54 dagen of 7.5 week) Perth-Darwin
route: Perth-Broome-Gibb River Road - Kununurra - Bungle Bungle - Tanami track naar Alice Springs - Uluru en omgeving - rijden naar Katherine - Kakadu NP

Als we in de buurt van Bungle Bungle zien dat we te weinig tijd hebben kunnen we nog altijd naar Kakadu NP gaan met 4x4 en dan auto in Darwin afleveren. Om naar Alice Springs te rijden kunnen we dan nog altijd een blitzbezoek van bv. 10 dagen brengen met gewoon 2wd voertuig

Dit zou zeer mooi zijn om te verwezenlijken;
Ik moet gewoon de route nog eens uitwerken per effectieve dagen en zien of we genoeg tijd hebben (rijdagen, rijdagen + bezoek, rustdagen)
Nu is mijn grootste bekommernis echter of we huren of kopen.

Alle hulp mbt het kopen is welkom. Alsook bemerkingen omtrent onze plannen.

Nou, dit is niet zo simpel. Je hebt het over tweeënhalve maand. Dus moet je bijna gaan adverteren om de wagen te verkopen wanneer je vertrekt. Durf je de aankoop op het net te doen voordat je vertrekt of moet je nog beginnen met zoeken/bekijken als je aankomt? Dat kost dagen en accommodatie. Laat je de wagen nog keuren voordat je op pad gaat, mechanisch maar ook al met oog op de leeftijd van de banden? Zit echt alles er in en op? Twee reservewielen, goede zware crick, compressor? Goede radio en dan bedoel ik niet die voor een stukje muziek. Als je terug komt op plaats van vertrek zijn er wel bedrijven die een ‘buy back’ regeling hebben maar dat zal niet gelden voor aankoop in Perth en verkoop in Darwin.

Ik wil het je niet tegen maken maar het vergt wel de nodige aandacht. Verder lijkt het een prachtig plan maar dat wordt pas bevestigd als je een dagschema maakt. Succes daarmee.

En ja de kosten van kopen en de risico’s en eventueel voor- of nadeel kun je pas echt afwegen als je een offerte van verhuurders hebt. Gewoon opvragen bij bij voorbeeld het bedrijf dat ik eerder al noemde.

Succes en wijsheid!

Dag Willem,
Uiteindelijk zullen we huren in 2 delen. 2wd Perth-Perth en 4wd van Perth naar Darwin ( 3 weken en dan 7.5 week)
Kopen leek ons een te groot risico en willen dit enkel doen via een afnemer die buyback garantie bied. Maar dan nog moeten we voor 3 maand verschrikkelijk veel geld op hoesten.
Daarom huren we nu. Ook een hapje uit ons budget maar 25000 aud op hoesten is echt te gek om een auto te kopen.

Hallo, nou, voor je gemoedsrust heb je de beste beslissing genomen. Nu nog weten of je een serieuze 4wd huurt of bv. een Cheapa 4wd. Als je niet van plan bent anders dan Gibb River Road, Bungle Bungles en Tanami te doen, kun je denk ik met een Cheapa of gelijkwaardig wel uit de voeten. Anders kom je in de Landcruisers en Troop Carriers terecht met recovery set en compressor. En ik weet niet hoe ervaren jullie zijn op 4wd gebied, anders valt er nog veel te leren. Voordeel is wel dat de Gibb River Road, Bungle Bungles en Tanami redelijk ‘druk’ zijn, waarmee ik bedoel dat er meestal elke paar uur wel iemand langs komt. En anders is het een kwestie van samen op rijden.
Ik heb net even gekeken, maar op onze website gaan de verslagen 9 tot en met 17 en 32, 33 en 34 over West-Australië. Wellicht iets om hier en daar wat inspiratie op te doen, al bleven wij vrijwel altijd ‘on the bitumen, tar, black top’, zoals de Australiërs asfalt noemen. Maar dat doen jullie in het zuid-westen ook en daar besteden we ook veel aandacht aan.

1 like

Dag Willem, bedankt voor je reactie!
Ik zal het later nog eens bekijken