HI allemaal,
Ons eerst even voorstellen. Wij zijn een koppel van 29 en 31 jaar uit Belgie. 2 jaar terug reisden we 1 jaar met een RTW-ticket doorheen een stukje Azie, Nieuw zeeland en Zuid-Amerika.
In het voorjaar van 2014 willen we opnieuw van ± april tot eind december de hort op.
We zijn ons nu aan het orienteren op mogelijke bestemmingen maar het staat vast dat we opnieuw richting Azie (Borneo, Myanmar, Sumatra, Sulawesie, eventueel Papua) gaan. Mogelijks zullen we ook een tijdje reizen in Australie en misschien ook nog 1 maand Noordereiland van Nieuw Zeeland erbij plakken aangezien we van de 7 weken die we in NZ doorbrachten er slechts 10 dagen op het noordereiland spendeerden.
We houden ervan om een beetje lowbudget te reizen en zelf te koken. Alcohol drinken we niet als het duur is - dus niet in Australie.
We denken tevens dat we vrij traag reizen. Ik ben nu nog maar in de orientatie fase - de reisgids van Australie ligt naast mij klaar en zal de komende dagen grondig bekeken worden. Toch hoop ik dat jullie met jullie expertise reeds een licht op onze route kunnen werpen.
Dat het duur is dat hebben we tijdens ons weekje in Sydney kunnen ondervinden. Hoe duur het is, daar wil ik later nog wat onderzoek naar doen. bv. autohuur, campings, excursies,voeding,benzine,…
Momenteel spreekt de westkust van Australie mij heel hard aan. Van Darwin naar Perth en van Perth verder zuidwaarts naar Albany of omgekeerd.
Ik heb de lonely planet hier naast mij liggen en ga dus zelf wat info verzamelen. maar zijn er hier op dit forum mensen die deze route met eigen vervoer gedaan hebben? Hoeveel tijd hebben jullie hier dan voor uit getrokken.
Tevens lijkt het mij misschien ook wel tof om naar Uluru en omstreken in de northern territory te gaan. Hier weet ik echter nog totaal niets van. Per tour? Met eigen vervoer vanuit Darwin?
Trein vanuit Adelaide naar Alice Springs? Vliegen naar Alice Springs??
Hier wil ik later nog info over verzamelen. Maar jullie ervaringen, bedenkingen zijn natuurlijk welkom.
Wat de seizoenen betreft vind ik dit heel moeilijk om in te schatten aangezien australie zo omvangrijk is.
Ik vond het volgende:
Het noordelijke deel van Western Australie: van mei tot oktober
Het zuidelijke deel van Western australie (dus vanaf Perth ±) : goede seizoen van november tot maart.
Aangezien we zullen reizen in Azie en mogelijks Australie/NZ lijkt me het dus het meest logische om eerst een stuk azie (vnl. Borneo en indonesie) te bezoeken aangezien daar het droogseizoen tussen mei en oktober valt
Globaal gezien zullen we vanaf Belgie naar Indonesie vliegen rond april. Mei tot oktober is goede seizoen in Indonesie/Borneo. Myanmar is november/december beter. Ook Nieuw Zeeland is beter tussen november/maart. We gaan echter terug naar huis van - we weten nog niet vanwaar - rond eind december.
Dus lijkt het me om eerst Indonesie te doen - dan Darwin-Perth. Nog geen idee waar Northern Territory past in mijn Australie verhaal. Nog even naar Nieuw Zeeland en desnoods afsluiten in Myanmar ofwel dit in het ‘nattere’ seizoen doen.
Iemand suggesties, tips, ervaringen met klimaat voor AUstralie voor Western Australia en Northern territory (op welke manier?)
En ook jullie ervaringen met budgetcamper verhuur. Wanneer we van Darwin naar Perth willen of omgekeerd en mogelijks ook een stukje northern territory wat raden jullie dan aan qua periode, tijdsspanne,…
Eerst naar Perth en zo naar boven of omgekeerd. En hoe en vanuit waar zouden jullie de northern territory bezoeken
We denken niet - ondanks het feit dat je serieus geld kan besparen - dat we een auto/camper zullen kopen. Die hassle denk ik dat we beiden niet echt zien zitten. Tevens kennen we ook niets van auto’s
Vreewel merci al!!
Groetjes Ellen en Bjorn