Route Australie oost+west

“Ooit willen we voor een langere tijd naar Australie om daar zowel de oost als de westkust af te gaan. Het wordt onze eerste keer in Australie, dus we willen er goed de tijd voor nemen.”

Ons idee is alsvolgt:
Half augustus tot half december, en dan een goede maand aan de westkust, en ruim 2 maanden langs de oostkust. Alles willen we in een gehuurde camper gaan doen.

Om de extreme warmte aan de westkust te vermijden zouden we daar willen beginnen door half augustus te starten in Darwin en dan in ±5 weken naar Perth te rijden.

Met een binnenlandse vlucht komen we dan in de 2e helft van september aan de oostkust. Die willen we beginnen in Cairns (om het regenseizoen voor te zijn) en dan helemaal doorrijden langs Sydney en Melbourne tot Adelaide. Daar wellicht Kangaroo Island nog meepakken.

Als de tijd het toelaat willen we dan evt. nog 2-3 weken naar Nieuw-Zeeland (daar zijn we al eens langer geweest, maar zijn nog een paar dingen die we ook nog willen zien, als we toch in de buurt zijn ;)).

Hoe kijken jullie tegen deze (ruwe) planning aan? Zitten we dan een beetje goed met de seizoenen? En qua tijd?

Nou, laten we de boel eens wat op gang brengen. Het is een ambitieus plan. Aan het klimatologische aspect mankeert niets. Zoals ik Ruud al heb laten weten zou ik het anders indelen en zeker NZ laten schieten. Die tijd kun je in Australië prima besteden.
Zelf zou ik nog wat eerder gaan, als dat kon. Augustus, september en oktober zijn de wildflower maanden in WA. Maar pas ter hoogte van Geraldton kun je simpel lussen maken vanaf de kust en wat zuidelijker weer op de kustweg komen. Voor die tijd heb je natuurlijk Darwin, Kakadu, Litchfield, Katherine Gorge, Kununurra met Lake Argyle, een excursie Bungle Bungles, snorkelen op het Ningaloo Reef (zo van het strand af), Monkey Mia (eventueel, is voor velen eeen teleustelling.
En vergeet niet dat er na Perth een heel mooi stuk West-Australië komt, the South-West, the Best of the West.
En langs de oostkust van Cairns tot Adelaide kom je ook onvoorstelbaar veel moois en vele ‘must sees’ tegen. Ik zou zeker na zo veel kust de Snowy Mountains en Victorian Alps niet vergeten. En de Great Ocean Road, en de Grampians, en Kangaroo Island en, en, en.
Probeer eens reistijd en verblijf- en bezoektijden van alles wat je denkt te moeten zien op een rij te zetten. En af en toe een dag inplannen voor iets onverwachts. Litchfield, Kakadu en Katherine Gorge doe je bijvoorbeeld niet in een dag. Trek een ‘rustdag’ uit op Melbourne Cup Day en beleef die in een Australische plattelandspub. Ik ga stoppen, anderen willen vast wel een steentje bijdragen.

Bedankt voor je reactie Willem, ook voor de tip over het wildflower seizoen. NZ gaan we sowieso niet van te voren boeken, dat zien we wel als we daar zijn.

Zijn er nog meer Australie-gangers die hier een mening over hebben?

Je hebt ongeveer vier maanden voor een ambitieus plan om vrijwel heel Australië te zien. Ik zou, net als Willem, Nieuw Zeeland laten schieten. Neem die tijd om rustiger door Australië te ‘cruisen’. Anders moet je ook zo door NZ crossen. Ook al ben je er al vaker geweest, snel reizen is, naar mijn mening, nooit leuk.
Qua seizoenen zit je prima. Daar is over nagedacht. Vijf weken om Darwin en omgeving én WA te doen vind ik behoorlijk kort. Voor Litchfield, Kakadu en Katherine Gorge (en de plekken daar tussenin) zou ik zeker een dag of tien uittrekken. Voor The Kimberley en The BungleBungles moet je ook tijd uittrekken. Hebben jullie al bedacht of je over de Gibb River Road wilt? Dan zul je een 4WD moeten huren. Wel een prachtige uitvalsweg naar mooie plekken!
En vergeet inderdaad ten zuiden van Perth niet, waar Willem jullie al voor waarschuwd. Die zuidwesthoek is waanzinnig mooi en wordt vaak vergeten. Maar zeker in het wildflowerseason is die hoek prachtig met vele soorten bloemen (inclusief prachtige orchideeen). Ik zou dus de eventuele drie weken NZ bij de reis aan de westkust aanplakken.
Twee maanden voor de oostkust is wel te doen. Je kunt dan de toeristische trekpleisters zien en ook nog wel wat van de gebaande paden af. Neem vooral de tijd voor het tropische noorden: Cape tribulation, Atherton Tablelands, Mission Beach en omgeving: allemaal prachtig. Meer naar het zuiden ga je mogelijk langere stukken wat sneller, dus neem de tijd voor een paar mooie wandelingen!

Hoi Francine en Ruud,

Ik dacht al, waar blijft Francine toch. Even over de Gibb River Road, de korte tijd, de wildflowers en de zuidwesthoek. Vooral die laatste items spreken niet voor het huren van een 4wd omdat je er dan eigenlijk maar kort gebruik van maakt. Verder kun je heel WA en NT prima doen op (redelijk soms) goede wegen waar je ook met je huurcamper op mag. Ik denk dat je voor de meerkosten van de hele tijd een 4wd camper huren beter een 4wd excursie kunt maken. Dan rijd je ook meer relaxed want echt serieus 4wd-en is soms best inspannend.
Wat de wildflowers betreft, we hebben een ‘wildflowerroute’ op de website staan waarbij je vanaf Geraldton een stuk landinwaarts kunt gaan (niet zo ver als wij tot Mt. Magnet) maar bij Mullewa omlaag. Wij waren daar in augustus.
Zie in de rubriek ‘En verder’ op onze website onder ‘Flora’ de drie pagina’s ‘Wildflowers in WA’ en je krijgt een indruk wat je in het wild ziet en vindt. De foto’s zijn niet genomen in botanische tuinen of parken. Maar op dezelfde plekken waar we een paar jaar (toen in eind oktober en november) eerder alleen maar droge dorre rode aarde zagen. Het was net een wonder.
Ik laat het er weer even bij. Plezier bij het plannen. En blijf vragen, we vinden het alleen maar leuk!

Ik heb het hierboven wel over onze website maar voor volgers van dit onderwerp die onze website nog niet kennen: www.dutchjumbo.nl

Wij zijn pas terug van 6 weken West Australië (Perth-Darwin) en dat hadden gerust 3 maanden mogen zijn, hadden we de tijd gehad.
Het westen is gigantisch mooi, voor ons mooier en puurder dan de oostkust. Denk echt goed na over je transport. Wij reisden met met kinderen in een kleine jeep en zijn daar achteraf erg blij over. De Gibb River road op het einde van de dry was gewoon goed te doen, ook met een niet zwaar jeep model. We konden overal makkelijk komen, lager benzine kost en we gingen veel vlugger dan de campers. Wij sliepen vnl in cabins, soms eigen tent en dat was goedkoper dan een 4wd camper voor vier personen. Eind augustus werd het erg heet rond Darwin, dus qua timing zit je perfect om van daaruit af te zakken.
Wij hadden zeker meer tijd gewild in de kimberleys. Dat is Australië op zijn best.
Neem zeker ook goed de tijd voor Karijini, Coral Bay en Cape Range vanuit Exmouth. We wouden dat we terug konden!
Hou rekening met de prijzen, alles is enorm duur. Excursies zijn leuk, maar zo duur, dus als je er zelf kan komen met een auto scheelt het een pak.
Veel plezier met het plannen.

Iedereen bedankt voor de reacties. Ondertussen hebben we al besloten om geen 4x4 te huren, maar de hele westkust in een ‘gewone’ camper af te reizen. Dat scheelt flink in de kosten, en aangezien we de GRR toch niet gaan doen lijkt een 4wd ook niet al te noodzakelijk.

Binnenkort geef ik weer een update van ons reisplan, waarin de reisdagen over oost en west opnieuw worden verdeeld.

Aan de Oostkust reizen we van Cairns naar Adelaide, via Sydney en Melbourne.
Is het dan nog een mooie route om van Adelaide terug naar Sydney te rijden? Bijv. voor Gawler Ranges NP, Flinders Ranges NP en Willandra NP?

Ruud, voordat ik er verder op in ga, je huurt een camper en in het huurcontract staat hoogswaarschijnlijk dat je niet op gravel roads mag rijden. En in de Gawler Ranges zijn geen asfaltwegen! Naar Flinders Ranges kun je over asfalt rijden tot Wilpena, daar houdt het asfalt op. In de Gawler Ranges, waar we in november 2010 waren, zijn de gravelroads wel goed en geschikt voor elke 2-wiel aangedreven auto. Maar als je er wat overkomt, ben je zuur. Dus het is aan jou of je het risico wilt nemen. Mt. Ive Station en Lake Gairdner zijn leuke bestemmingen. Maar nogmaals, geen asfalt! Laat maar weten wat je doet, dan heb ik meer tips voor je.

Hoi allemaal, de eerste grove planning is klaar, dus we horen graag hoe jullie hier over denken.

We willen in totaal 2 maanden uittrekken voor de trip van Darwin naar Perth, en die hebben we als volgt ingedeeld:

Darwin - Litchfield NP - Djukbinj NP - Kakadu NP - Nitmiluk NP in 10 dagen.
Dan doorrijden naar Kununurra in 3 dagen om daar een scenic flight over Lake Argyle en de Bungle Bungles te doen.
Dan 3 dagen in de parken rondom Wyndham.
Vervolgens pakken we 7 dagen om naar Broome te rijden, en dan 3 richting Port Hedland.
Dan hebben we weer 7 dagen op weg naar en in de omgeving van Karijini NP.
Dan nemen we 5 dagen voor de regio Exmouth en Ningaloo reef en rijden dan in 2 dagen naar Carnarvon.
1 dag Monkey Mia en dan 4 dagen voor Kalbarri NP en de omgeving.
Daarna in 7 dagen door naar de Pinnacles en de laatste week door naar Perth.

Hoe kijken jullie tegen deze indeling aan?

Grofweg gezien: he-le-maal goed! Voldoende ruimte om hier en daar wat aan te passen. Later meer.