Gezocht! Tips voor reis zuid en west Australie

Hoi Allemaal!

Volgend jaar willen ik en mijn vriendin een reis van twee maanden maken door Zuid- en West Australië. Periode december 2012/januari 2013. (Door twee vakanties aan elkaar te schuiven). We zijn nu aan het kijken of we het zelf kunnen uitpuzzelen. En daarvoor zijn we op zoek naar informatie. Alle tips zijn welkom!!!

We delen de reis op in 4 delen. (Nog in willekeurige volgorde)

1. Centre (Uluru, Alice Springs etc). Huurauto.
  2. Sydney > Melbourne (incl Blue Mountains/Grampians). Huurauto.
  3. Tasmanië rondrit. Huurauto of camper
  4. West-Australie, rond Perth en een deel naar boven tot aan South/Port Hedland. (Hoger niet i.v.m. het regenseizoen). Camper.

Met name voor deel nummer 2 en 4 zijn we op zoek naar leuke kleinschalige betaalbare accommodaties, leuke B&B’s, hotelletjes, etc. Zijn er bijv. websites waar we deze locaties kunnen vinden, of kennen mensen leuke locaties.

Daarnaast zijn alle tips over het vervoer ook welkom. Kunnen we beter alles van te voeren boeken en vastleggen (i.v.m. hoogseizoen) of is het beter ter plaatse te boeken?
Tussen de verschillende delen denken we aan binnenlandse vluchten.

Ook tips over vooral het westen van Australië zijn welkom!
Alvast bedankt!!!

Groetjes Dennis

Jullie gaan een huurauto nemen. Is kamperen een optie voor jullie? Er zijn ontzettend veel campings, ze zijn vaak een stuk goedkoper dan hostels (en zeker dan hotels), je zit tussen veel leuke andere reizigers en de meeste campings hebben erg goede voorzieningen. Zo is er bijna altijd een ‘kampkitchen’ waar je gewone tafels en stoelen hebt. Ook is er op veel plekken een koelkast die je kunt gebruiken. Op campings heb je ook veel kans op leuke gasten zoals possums, kangoeroes en leuke vogels. Misschien iets om over na te denken.

Denk in WA ook aan de zuidwestkust. Een beetje een vergeten gebied, maar prachtig mooi! Espernace was voor mij een paradijslijke openbaring en ook Albany is erg leuk. Verder zijn er prachtige grote bossen en mogelijkheden om goed te wandelen. In elk geval de moeite van het overwegen waard.

De volgorde is nog willekeurig zeg je. Ik denk dat je het beste op Sydney kunt aanvliegen omdat hier, volgens mij, de meeste vluchten op gaan en je dus goedkoper uit kunt zijn. Dan Sydney naar Melbourne via de Blue Mountains. Je kunt vervolgens langs de kust, door het binnenland (Snowy Mountains) of via het binneland/outback (bv via Broken Hill). Dan Melbourne in een rondje via GOR naar de Grampians (mooi!), terug naar Melbourne.
Willen jullie naar Alice Springs zelf rijden, vliegen, bussen of treinen? Bij zelf rijden moet je even kijken of er niet een meerprijs is voor het inleveren van je auto daar.

Ik kan niet echt tips geven voor leuke overnachtingsplekken. Er is zo ontzettend veel! Je komt altijd van alles tegen. Maar mogelijk is er iemand anders die iets weet.
Het wordt vast een mooie reis!

1 like

Ik zie dat Dennis zijn post heeft aangepast maar ik vraag mij wel af waar mijn commentaar is gebleven waarin ik hem vertelde dat Perth in het westen en niet in het oosten van Australia ligt.
Yeehaw

Hallo Hans,

Op verzoek van Dennis is de eerste bericht verwijderd door moderator Wereldwijzer en dan worden ook de aangekoppelde reacties verwijderd.

Groetjes,
Kees

Dag Francine,

Dank voor je reactie! kamperen is niet helemaal ons ding. De camper, met iets meer comfort, is dat wel. En vooral in het westen zitten we aan een rondreis met camper te denken. Esperance (en Albany) staan op het lijstje, doet me deugt dat je daar de term ‘paradijselijke openbaring’ gebruikt, dat belooft wat!

Naar Alice Springs willen we vliegen en ter plaatse een auto huren voor een 4 a 5 dagen. En vervolgens weer doorvliegen naar de volgende bestemming. Ik denk dat we ons portie toeren wel in het westen krijgen. :wink: We hebben daar een 2 tot 2,5 week voor gereserveerd om van Perth, via de kust, naar South Hedland te reizen, vervolgens via het binnenland retour. En het rondje Perth, Albany, Esperance, Kalgoorlie, Perth te doen.

Dank je voor tips!
Groet Dennis

Een rondje Perth-Port Hedland door het binnenland en langs de kust terug (je zult trouwens bijna geen water zien tenzij je afslagen naar de kust neemt) met hier en daar een zijroute is al 3500 tot 4000 km. Op de Great Northern is geen fluit te beleven en de temps in januari zullen tegen de 50C lopen. Port Hedland is het centrum van de mijnindustrie en bedekt met een laagje rode aarde. Geen toeristenbestemming. Je kan naar Newman rijden en daar richting kust gaan via Karijini NP en Tom Price. Uiteindelijk kom je dan uit in Exmouth en Coral Bay, Coral Bay is tenminste zo mooi als Esperance maar helaas, in januari zullen de campgrounds stampvol zitten (hoogseizoen zoals je al zei) en een reservering is aan te raden. Dat geldt trouwens ook voor Esperance en bv Kalbarri.
Ik zou je willen aanraden om van Perth langs bv Cervantes, Geraldton, Kalbarri, Denham (Monkey Mia) en Carnarvon naar Exmouth te rijden en dan weer terug. Je kan hier gemakkelijk 2 weken voor uittrekken.
Ook voor het rondje in het SW van WA is 2 weken aanbevolen. Kalgoorlie zal weer extreem heet zijn en de kustroute is dan ook aan te bevelen.
In Uluru kan je vast flynets kopen want die zal je nodig hebben.
Yeehaw

Een weerbericht. Die temps zijn dus in de schaduw gemeten.