West-Papoea, Nieuw-Guinea. Maar hoe?

Ik zit vast… letterlijk dan…

Al enkele jaren trek ik met de rugzak azië rond zodat ik ervaring kon opdoen om uiteindelijk naar West Papua te kunnen trekken maar helaas… De vliegtuigtickets zijn vreselijk duur (2800 euro is het goedkoopste dat ik kon vinden vanuit Brussel of Amsterdam) en zelfs wanneer ik vanuit Jakarta een vlucht zou boeken zou ik nog 1800 euro kwijt zijn wat enorm veel geld is voor een studente…:frowning:

Heeft er iemand enig idee hoe ik voor een relatief goedkope prijs naar nieuw guinea kan reizen ZONDER verbonden te zijn aan een groep want uiteindelijk is het te bedoeling om met twee rond te trekken en langer te blijven dan drie weken… misschien met een ferry, veerboot…???

Allle suggesties en ideeen zijn welkom!!

veel groetjes een backpacker die er ABSOLUUT geweest moet zijn ! :nod:

Ik snap je berichtje geloof ik niet helemaal, wil je nu naar West Papua of Papua Nieuw Guinea? Dit antwoord geld voor West-Papua, Indonesie dus.

Vanuit Jakarta/Den Pasar kun je absoluut goedkoper naar Papua reizen dan de 1800 euro waar jij over spreekt. Het enige nadeel is echter dat je de meeste binnenlandse vluchten voor Indonesie niet in Nederland kan boeken… Volgens de Lonely Planet (2001) ben je zo’n 200 euro voor een enkeltje kwijt met Merpati. Zie http://www.merpati.co.id voor het flight schedule. (Helaas staan er geen prijzen op de site.)

Wanneer je geen haast hebt, is het wellicht zelfs goedkoper om via Makassar of Manado te vliegen.

Let wel op: bij je visum aanvraag kun je beter niet aangeven dat je naar West Papua wilt, het betreft namelijk een gebied wat behoorlijk onderdrukt wordt. Individueel reizen zonder gids wordt dan ook afgeraden. Bovendien is het lastig een Surat Jalan te krijgen, welke essentieel is om in het gebied rond te reizen. Bovendien schijnt het lastig te zijn er rond te reizen: veel mensen spreken geen Bahasa Indonesia, laat staan Engels.

Tja, als je dit alles bij elkaar optelt, is het inderdaad geen goedkope bestemming. Ook levensmiddelen en vervoer schijnen 3 keer zo duur te zijn als in de rest van Indonesie, gewoonweg omdat alles aangevoerd dient te worden. Bovendien schijnt veel vervoer op charter basis te werken, dan word je als ‘buleh’ (buitenlander) natuurlijk al helemaal afgezet. Altijd blijven lachten, dan lukt het ‘tawar-menawar’ (afdingen) vaak redelijk. (Al blijf je meer betalen dan de locals, maar dat is logisch.)

Zelf ben ik helaas nog nooit in Papua geweest, maar ik wil er wel ooit heen… Vandaar dat ook ik info aan het verzamelen ben.

Zie ook http://papua.startpagina.nl voor meer info.

Groet,

Jenny

P.S. Wellicht krijg je meer reacties op je bericht wanneer je het bij het Azie reiscafe plaatst :slight_smile:

thanks for the reply!!! toch een gekeken voor een vlucht vanuit jakarta ; helaas nog rond 1400 euro maar zal mijn verzoekje ook eens op reiscafe plaatsen en eens mailen voor de prijzen van de maatschappij die je me doorgaf!

fijn weekend en groetjes

Ik wil hier ook heeeel graag naar toe. Is er iemand geweest en kan me het een en ander over vertellen…??? Is het relatief veilig??