Ik heb vorig jaar een prachtige 5-weekse rondreis door Papua gemaakt. Het betrof een georganiseerde rondreis die ik geboekt heb bij het reisbureau “Discovery Expeditions”. Het werd een van mijn mooiste reizen uit mijn leven! Veel gezien in een relatief korte tijd. Metname het regenwoud en haar vele Papuastammen vond ik heel indrukwekkend. Kortom ik wil graag nog een keertje terug naar dat fantastische land! >>>
Helaas zijn reizen naar Papua peperduur, mede omdat je alleen georganiseerd (zelfstandig reizen in Papua wordt ten strengste ontraden) het land kunt bezoeken. En groepsreizen zijn in verhouding erg duur… Of je moet met een halve expeditie mee willen, zoals bij de reisbureau’s Sawadee en Himalaya Trekking het geval is.
Mijn vraag aan de lezer is: Wie van jullie heeft ervaring met reisbureau’s die budgetreizen naar Papua aanbieden? Want ik wil dolgraag nog een keertje terug naar dat land, maar ik heb geen zin om daar weer duizenden euro’s voor uit te geven. :unibrow:
Wil je naar het land Papua Nieuw-Guinea of naar het Indonesische eiland West-Papua?
West-Papua staat heel hoog op mijn lijstje. Maarja, vanuit west Indonesie ben je al snel 500 euro kwijt om er te komen. Ter plekke zul je veel vervoer moeten charteren, en zeker wanneer je in je eentje reist kunnen die kosten erg oplopen. Ook voor de lokale gids moet betaald worden, enz…
Ik heb besloten nog maar even te wachten, al helemaal omdat ik als ik naar Papua ga daar ook wil duiken en dat al snel US$ 1500 per week kost.
Of het nu Oost- of West-Papua wordt, daar ben ik zelf nog niet helemaal over uit, hoewel ik nu een lichte voorkeur voor het zelfstandige oosten heb. Ik zie de twee gebieden op het eiland Nieuw Guinea trouwens als één land. Het zijn de koloniale machten die het eiland in aparte gebieden opgedeeld hebben. Het westen werd namelijk eerst gekoloniseerd door de Nederlanders en later in 1963 door Indonesië, terwijl het oosten werd gekoloniseerd door de Duitsers (noordoosten), opgevolgd door de Engelsen (zuidoosten) en tenslotte door de Australiërs. Gelukkig is dat deel na intense druk van Amerika en de VN in 1975 zelfstandig geworden. Qua cultuur zijn beide helften ook nagenoeg identiek. Zo ben ik al 2x in het westen en 1x in het oosten op vakantie geweest. Wel moet ik daarbij toevoegen dat de accommodatie en de daarbij behorende ontsluiting in het bezette westen veel slechter geregeld zijn dan in het zelfstandige oosten.
Kortom het antwoord op jouw vraag: “Wil je op vakantie naar het westen of het oosten van het eiland?” luidt als volgt; Gezien de betere toeristische voorzieningen in het oosten gaat nu mijn voorkeur uit naar het zelfstandige oosten. :dag:
Kom net terug van W-Papua het verandert in een rap tempo de zonnepanelen en televisie’s worden al over de bergen gedragen. Als je terug wilt moet je het naar mijn mening snel doen.
Alles is zelf goed te regelen als je de tijd hebt, vooral onderhandelen met gidsen b.v. kost tijd en bijv. Merpati vliegt zoals gewoonlijk soms wel en soms niet.
En over vroegere kolonisaties is bijna niets terug te vinden en WP wordt nu gekolonaliseerd door ja wat anders klote Javanen.
WAAROM IS PAPUA ZO DUUR IS :crybaby:**
Natuurlijk wil ik zo snel terug naar Papua! Maar helaas heb ik geen geldboompje in de tuin staan waar ik zomaar een paar duizend euro van kan plukken. Een erfenis zorgde er immers voor dat ik na 12 jaar in 2008 naar West-Papua en in 2009 naar Oost-Papua (als vakantieganger) kon terugkeren. In de negentiger jaren waren Papuareizen immers een stuk goedkoper dan nu! Hedentendage is de Indonesische provincie “West-Papua” de duurste regio van Indonesië en is het zelfstandige “Oost-Papua” het duurste land van Zuidoost-Azië geworden. Ja, je leest het goed! Oost-Papua is een nog duurder vakantieland dan bijvoorbeeld het toch al dure Japan! Dit heeft voor Oost-Papua voornamelijk met het Wantok-systeem en de Australische ex-koloniale politiek te maken. Wat het Wantok-systeem betreft: De grond van het hele land is verdeeld onder vele honderden clans, mede omdat nagenoeg het gehele land hedentendage nog steeds uit tribale samenlevingen bestaat waardoor er geen nationale eenheid is. Hierdoor is er een enorme bureaucratie ontstaan omtrent eigendomsrechten en wederdiensten waarbij de eigen clan het “profijt” (onder)verdeeld aan de overige clans. Dit werkt corruptie natuurlijk sterk in de hand omdat de gekozen politieke leiders loyaal aan hun stam moeten blijven en de nationale belangen verloochenen! De in hun ogen rijke westerse toerist staat helemaal achteraan het rijtje en is al voor een simpele trektocht al vele honderden euro’s kwijt, mede omdat de vele landeigenaren gecompenseerd moeten worden waardoor je heen trekt. Dan heb ik het ook nog niet eens gehad over de minder toeristische gebieden die alleen te bereiken zijn met peperdure binnenlandse vluchten, mede omdat er op veel plekken geen reguliere lijndiensten zijn en je afhankelijk bent van privécharters! Daar komt nog bij dat Australië het land Oost-Papua economisch gegijzeld heeft. In ruil voor economische ontwikkelingshulp eisen ze dat de Oost-Papuaanse regering de overtollige producten (en diensten) van Australië importeren en niet van de vele goedkopere landen in de regio. Wat West-Papua betreft geldt dit verhaal ook, maar dan in een iets mindere mate. Daar wordt het land echt economisch uitgebuit en zijn het de Indonesiërs die daar verantwoordelijk voor zijn. Om het toerisme te ontmoedigen voeren ze allerlei rare regels (Surat Jalan, airport tax, etc.) en prijsverhogingen in en zijn grote dele van het land voor het toerisme gewoon afgesloten zoals bijvoorbeeld het Mamberano stroomgebied.
VERWESTERING & TOERISME :vak01:
Door de hierboven genoemde economische barrières zal Papua (zowel West- als Oost-Papua) nooit een toeristische bestemming worden. Te duur en te lastig te bereiken. Dan heb ik het nog niet eens gehad over het “Law and Order” probleem in Oost-Papua waarbij delen van het land gewoon te onveilig zijn om individueel te bezoeken. In West-Papua speelt dat probleem een stuk minder omdat de Indonesische bezettingsmacht “hun” wetgeving met zeer harde hand er door drukt, dwars tegen de lokale gebruiken van de vele aldaar levende stammen in. Als gevolg hiervan zullen de redelijk toegankelijke kuststroken wel verwesteren maar blijft het ongerepte binnenland nagenoeg vrij van verwestering en zal de toeristendruk de komende decennia nagenoeg niet toenemen. Natuurlijk heb je in de relatief toeristische Baliemvallei (vallei in het binnenland van West-Papua) wel met verwestering te maken. Maar wandel je die vallei uit, wat ik in 2008 gedaan heb, dan kom je vandaag de dag nog steeds in de steentijd terecht. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de Vogelkop. Ondanks dat het achterland van Monokwari redelijk makkelijk bereikbaar is, is daar nagenoeg geen westerse toerist te vinden! Gelukkig zie ik dat de komende jaren ook niet veranderen! lol2
Da’s een heel verhaal voor het grootste deel kan ik me hierin wel vinden.
Jayrapura vond ik verschikkelijk vooral 's avonds gewoon gevaarlijk met de onderdrukte stonede en zeer dronken Papuanen. Wat ik wel relaxed vond was bijvoorbeeld Manokwari hier wonen dan ook veel meer Papuanen en er heerst een totaal alcohol verbod. We zijn ook wezen duiken in Raya Empat.
En wat blijkt je hoeft niet voor de hoofdprijs bij onze Max Amer te verblijven maar er is nu door de regering zelf er prachtige nieuwe bungalows gebouwd veel luxer dan bij Max Amer en na onderhandelen kan je er terecht voor ca. 50 euro per dag incl. alle maaltijden. En er is ook nog een lokale duikschool vlak bij hier kan je al terecht voor ca. 30 euro incl maaltijden.
Voor de rest als je flink onderhandeld kan je de Baliemvallei doen met zijn tweeen
voor 900 incl. 2 porters en en gids incl. overnachtingen en maaltijden voor 6 dagen. Als je maar de tijd hebt. Ik denk met een zeer goede voorbereiding vooral qua vluchten hoeft het toch niet de hoofdprijs te kosten.
**
Sorry was 5 miljoen Rupia da’t is ongeveer 400 euro ipv. 900 euro prijs voor twee personen.**
Ons budget was in Papua 69,00 Euro per dag maar dat is zoals wij rekenen met alles dus ook de vluchten.
Dus: incl. alle overnachtingen voor 21 dagen en eten, drinken, 8x duiken, vluchten heen en terug west-indonesie , luchthaven tax, vervoer echt zoals het hoort alles. Voor meer details s.v.p. gericht vragen we hebben alles bijgehouden.
Wow, wat een fantastische reis en mooie foto’s.
Misschien een idee om uw link ook op het Oceanie forum te plaatsen,
Waar dit een reis betrof naar oostelijk deel het zelfstandige PNG.
Ik denk dat u daar veel mensen een plezier mee doet want er is nog steeds weinig info te vinden over PNG.
Oost-Papua, ook wel Papua Nieuw Guinea genaamd, ligt bij mijn weten gewoon in Zuidoost-Azie hoor. Als jullie dat fijner vinden wil ik mijn fotoalbumlink wel verplaatsen naar Oceanie hoor. :dag:
Ik ben wat aan de vroege kant maar mijn vriend en ik willen volgend jaar naar West Papua omdat we dan van de Kai-eilanden komen (fam.bezoek)
Ook wij reizen budget. De bedoeling is +/- 8a9 dagen Papua.
Ik wil graag weten een hotel/guesthouse of lodge, wat kost dat?
Kan ik ter plekke een gids inhuren na onderhandelingen? kun je me wat prijzen geven zodat ik een idee hebt.
Heb je tips? Wij zijn m.n. geinteresserd in de bevolking, willen graag wat dorpen bezoeken, liefst wat onbekende dorpjes waar niet al teveel toeristen komen.
Eventueel jouw mailadres voor verdere vragen maar hier beantwoorden is ook prima.
Hartelijk dank!
Ik ben wat aan de vroege kant maar mijn vriend en ik willen volgend jaar naar West Papua omdat we dan van de Kai-eilanden komen (fam.bezoek)
Ook wij reizen budget. De bedoeling is +/- 8a9 dagen Papua.
Ik wil graag weten een hotel/guesthouse of lodge, wat kost dat?
Kan ik ter plekke een gids inhuren na onderhandelingen? kun je me wat prijzen geven zodat ik een idee hebt.
Heb je tips? Wij zijn m.n. geinteresserd in de bevolking, willen graag wat dorpen bezoeken, liefst wat onbekende dorpjes waar niet al teveel toeristen komen.
Eventueel jouw mailadres voor verdere vragen maar hier beantwoorden is ook prima.
Misschien is het zowiezo wel handig om vanuit jouw ervaring hier wat neer te schrijven met prijzen zodat mensen een idee hebben wat het gaat kosten. Er zijn genoeg gearrangeerde reizen te boeken maar inderdaad erg prijzig.
Je zou denk ik veel budgetreizigers een plezier doen.!!
Hartelijk dank!
september/oktober 6 weken door Papua en PNG. verslag terug te vinden op www. the-perfect-trip. reismee. nl. indien vragen mag je me steeds contacteren. groetjes David
indien je de korowai wil bezoeken mag je minimum 7 dagen rekenen. ter plaatse gids geregeld - Wendius. Indien weinig tijd jan je best Zuid Baliel vallei doen, minder toeristisch. ik heb een zeer uitgebreid praktisch verslag, terug te vinden op www.wegwijzer.be verslag pap1.
je kan gerust onvoorbereid vertrekken naar ginder, en de tijd nemen om een gids te zoeken. hele mooie ervaring gehad in Papoea (korowai, zuid baliem, biak) en overland doorgereisd naar PNG
Wat een prachtig avontuur hebben jullie beleeft in Papua! Ik heb jullie 6-weekse reis op site “www.the-perfect-trip.nl” in een ruk door uitgelezen. Jullie hebben bewezen dat het toch mogelijk is om op een veilige manier betrekkelijk lowbudget door Papua (zowel West- als Oost-Papua) te gaan backpacken.
:backpack:
Zelf ben ik in totaal 4x op vakantie in Papua geweest, namelijk 3x West- (7 weken in 1996, 4 weken in 2008 en 4 weken in 2012) en 1x in Oost-Papua (5 weken in 2009). Wel heb ik deze Papuareizen uitgevoerd met betrekkelijke exclusieve reisbureau’s omdat ik in een korte tijd veel wilde zien en geen zin had in organisatorische rompslomp. In slechts 20 weken (de sommatie van mijn vier Papuareizen) heb ik exclusieve dansceremonies meegemaakt en vele traditionele stammen bezocht in zeer moeilijk bereikbare gebieden zoals in de Trobiand-archipel, New Brittain Island, New Ireland Island, Noord Salomonseilanden (!), Sawos, Latmul en de Maprik woonachtig nabij de zijrivieren van de Sepik en tot slot nog de Yali, Koroway en de Asmat die woonachtig zijn in lastig bereikbare locaties ver weg in het diepe binnenland van West-Papua!
Kortom: Beschik je over voldoende sociale vaardigheden, lef, geduld, reiservaring en pioniersgeest dan is het inderdaad mogelijk om verantwoord ongeorganiseerd naar Papua af te reizen. Mede door het verhaal van Worldfly heb ik mijn mening iets herzien wat zelfstandig reizen in Papua betreft. :redface: