Ik ben een reis aan het plannen naar Papua, vooral baliemvalei, nabire, sorong en de raja ampat eilanden. Ik ben op zoek naar tips van mensen die bekend zijn in deze regio’s. Ik moet ook een beetje op budget letten, als iemand goede ervaringen met hotels/homestays heeft, laat maar weten
Papua en lowbudget gaat in ieder geval niet lukken, Papua is stukken duurder dan andere delen van Indonesie. Ik heb echter geprobeerd om het zo betaalbaar mogelijk te houden
Duiken op Raja Ampat:
Ik heb gedoken met Raja Ampat Dive Resort. Voordelen van dit resort: je hebt geen lastige packages met vaste aankomst- en vertrekdagen, en los daarvan is het sowieso een van de goedkoopste opties.
Homestay bij Raja Ampat is niet echt goedkoop, de goedkoopste opties zijn 40-50 euro per nacht. Het vervelende aan homestay is dat je elke keer voor een transfer moet betalen, en het charteren van een boot begint bij een paar tientjes maar kan ook zomaar meer dan 100 euro kosten. Iets om op te letten.
Verblijf je bij een homestay en wil je duiken met een duikschool, dan betaal je ook kosten om opgehaald te worden per boot
Sorong:
Zeker vis gaan eten op de vismarkt!
Baliem:
Trekking niet vanuit NL boeken, maar in Sentani of Wamena. Voordeel van boeken in Sentani is dat je daar al eten kan kopen, er is in Sentani meer te krijgen dan in de omgeving van Wamena en het is nog goedkoper ook.
Ik had Penius als gids, zijn nummer staat op mijn site.
Zoals Jenny al zegt: Papua is stukken duurder. Het is zo afgelegen, alles moet ingevlogen, ingescheept worden en dan nog eens vervoerd.
Dus je betaalt de hoofdprijs, maar overnacht heel basic.
Beliem Vallei tijdens trekking in de dorpen en Raja Ampat waar je ook verblijft (wij hebben rondgevaren en verschillende eilandjes bezocht):
Je betaalt de prijs van een hotel, maar reken op een rat die op je koekjes uit is. Live with it. Beste advies is dan ook geen etenswaren te bewaren op je kamer. Kijk of je bij je verblijfplaats het in een keuken of een trommel ofzo kunt bewaren. Want er is buiten de grote plaatsen nauwelijks wat te koop, dus het is wel fijn om wat snacks mee te hebben. Dus das een uitdaging.
Sorong zijn diverse goede hotels. Jayapura ook. Das dan best even lekker om iets te hebben wat werkt, warm water etc.
Nabire: ja ben ik afgelopen december geweest. In het dorp zijn paar acco’s en eetgelegenheden. Prima, eenvoudig, maar schoon.
Is er een speciale reden om hier naar toe te gaan? Rootsreis of dergelijke?
Wij zijn gaan zwemmen met walvishaaien. Dat was de enige reden dat wij in Nabire waren. Het was supergaaf, maar heeft ons echt heel veel geld gekost om dit te doen. We dachten we zijn toch op Biak, dus in de buurt, maar dat viel tegen qua kosten. Er naar toevliegen met klein vliegtuigje (best dure tickets), 2 dagen met een boot etc etc. We sliepen bij mensen thuis. En die dachten op eens $100 te kunnen vragen, hadden we ons eigen eten en gidsen mee. Waarschijnlijk hadden ze gehoord dat een hotel zoiets kost ofzo… We waren nu heel veel reistijd om 2 uur met de walvishaaien te zwemmen. (Wat ik wel nooit meer ga vergeten, maar er zijn andere plekken waar je het makkelijker combineert.)
Kortom, totdat hier een infrastructuur ligt, met een duikresort met vaste prijzen, zal ik hier mensen niet adviseren naar toe te gaan. Tenzij je voor je roots/familiegeschiedenis gaat natuurlijk, dan ligt het anders.
Papua was echt onvergetelijk, maar je moet een ruim budget hebben.
Hi Pauline.
heb een vraag aan U,wat verstaat U onder een ruime budget?wat zou het vlgs U kosten on een week of meer daar in de Balien valley te verblijven?
bijvoorbaat mijn dank.
charles
Je wilt nogal wat Renke. Hoe lang wil je er voor uittrekken? Je moet naar Jakarta. Daar ± 12 uur wachten op doorreis naar Sorong. Vandaar moet je naar Jayapura om vervolgens naar Wamena te gaan. Dit stukje is al een hele onderneming. Veel wachten. soms gaat het vliegtuig niet van Jayapura naar Wamena door weersomstandigheden. Om in de Baliemvallei wat te zien heb je een gids nodig om op de mooie plekken te komen b.v. Habbema meer, mummie dorp en de grote markt in Wamena. Benzine en diesel is in de Baliemvallei ± 10x duurder dan b.v. in Jayapura omdat de brandstof per vliegtuig in vaten van 200ltr. wordt aangevoerd. Je moet dan weer terug naar Jayapura. Dit gedeelte ben je al vanaf Schiphol minstens 9 dagen onderweg. Dan wil je naar Timaka. Eén grote kazerne. Het stikt daar van de militairen. Naar de Wisselmeren kan je niet omdat dat gebied afgesloten is voor toeristen i.v.m. OPM activiteiten, zeggen de autoriteiten. Dan wil je naar Sorong en vervolgens de Raja Ampat. Je praat erover alsof het allemaal maar “even” is. Sorong is niet de mooiste stad. Maar er is toch wel het een en ander te zien. Ik ken een Nederlandse veteraan, die op Biak geboren is, hij woont in Sorong en doet aan ecotoerisme. Ik zou je daar verder mee kunnen helpen. Alleen de toegang in het gebied R.A. kost Idr. 500.000. en dan moet je nog een boot(je) ritselen want lopend op vliegend kom je er niet. Ik ken dat hele gebied goed. Ook de Vogelkop, Manokwari, de Arfak, ransiki en Biak. Op Biak heb ik ook een goede, Nederlands sprekende gids. Als je wat weten wilt, laat maar horen. P.s. Ik ben een Nieuw GUinea veteraan. Heb in 1962 als dienstplichtig marinier in het gebied Sorong, Vogelkop, Raja Ampat gediend. Nu organiseer ik reizen voor veteranen (burgers mogen ook mee) naar Papua. Ben geen reisbureau, maar een gepensioneerde fotograaf.
Zie overigens de door mij in elkaar gezette reis op de site van thematahariku.com. Klik op “cruises”. Scroll naar “veteranenreis 2016” en klik aan. Je ziet een foto van mij. Hier staat een hele reis van 32 dagen uit en thuis beschreven.