tickets geboekt bij www.ticketindonesia.info. Indien beperkt in reistijd tickets op voorhand boeken. Enkel Trigana Air vliegt van Sentani naar Wamena.
slaping Wemena - Rainbow hotel (aanrader). ter plaatse gids geregeld (Wendius) freelance “gids” voor Korowai. Hou rekening met cancellen van vluchten!!! verder moet je heel veel geduld hebben om te reizen door Papoea indien je lokaal wil reizigen. Zuid Baliem is aanrader, minder toeristisch. Gevlogen naar Sentani, zelfde dag vliegen naar Biak. Regio Bosnik ideaal om te chillen. Vogelpark niet echt een aanrader. overland via liften naar PNG. grens is maar open tot 16u. verboden groenten en fruit te importeren. geen weg tussen Vanimo en Aitape, enkel boot. Tegenwoordig vliegt er een nieuwe maatschappij 4/week tussen Vanimo, Wewak, Lae en Port Moresby (travel air) loket naast landingsbaan in Vanimo. je kan ook per boot van Vanimo naar Jayapura. Visum regelen in PNG vr Indonesie in Vanimo. 70kina voor 30 dagen. s morgens indienen, s middags afhalen. aanrader is het MorobeFestival in Lae, niet toeristisch en is onbeschrijfelijk. Thv Wewak heb je Muschu Island, idyllische plaats, doch dubbel gevoel bij George. niet naar Wewak backpack GH gaan, wel naar Eden garden Transit Inn., echte aanrader.
indien meer info nodig contacteer me gerust : worldfly70@yahoo.co.uk
Bedankt voor je informatie. Ik wil deze zomer (voor het eerst) naar west Papua. Precieze plannen heb ik nog niet, ik wil in ieder geval naar Baliem (ondanks dat het toeristisch zou zijn).
Zijn er gebieden rond jayapura die een aanrader zijn? Zonder te vliegen?
niet echt. Sentani is “leuker” dan de drukke grootstad Jayapura. Sentani lake met zijn dorpjes is een leuke bezienswaardigheid. Vooral de korowai heeft indruk gemaakt, een onvergetelijke ervaring
Zou je misschien met ons willen delen wat de boot charter van Dekai naar Mabul heeft gekost? En hoeveel wachtgeld ze rekenen per dag?
Ik ben ook benieuwd naar situatie in Mabul! Zou graag willen weten hoe groot Mabul nu is ( aantal huisjes) en of het druk was of juist niet. Daar bedoel ik mee of er veel mensen in het dorp aanwezig waren. En heb je toevallig in Mabul al een buitenboordmotor gezien?
Ben zelf in 2006 het laatst in Mabul geweest ik denk dat er veel is veranderd maar misschien ook niet.
Hallo,
Ik heb nu niet alle gegevens bij de hand - maar ik weet dat de boottocht de grootste kost was. Ik laat het asap weten. Mabul is nog steeds niet groter dan 2 groene paden met houten woningen aan beide kanten. Ik denk niet dat er hier grote massatoerisme zal komen. Er is geen school. De kinderen gaan naar Dekai naar school, waar ze voor een langere periode blijven. De meeste boten zijn nog steeds de smalle prauwen met halverwege de boot een benzinemotor met daaraan een lange staaf met een klein roer aan, waarmee ze de boot manoevreren. Boten met buitenboordmotor zijn er praktisch niet. Onze boatman kwam ook niet uit Mabul, maar uit een klein dorpje tussen Dekai en Mabul. Hij bracht ons naar Mabul en kwam ons een 5 tal dagen later ophalen aan het eindpunt om ons terug te brengen naar Dekai. Dat was tenminste de bedoeling. Wegens de lage waterstand kon hij er niet geraken en zijn we verschillende keren met de gekende smalle boten vanuit het eindpunt naar Mabul gebracht, waar hij op ons lag te wachten. Hopelijk ben je hier iets mee.
Weet je ook er er een binnenlandse vlucht van Wamena naar Kaimana of Timika gaat en of je van daaruit een pelniboot
kunt nemen naar de Kei-eilanden die ik ook wil bezoeken, er woont daar nl familie van mijn kinderen en lijkt me leuk
omdat ik dan toch in de buurt ben om daar ook maar eens een kijken te nemen gecombineerd met fam. bezoek.
Alvast bedankt.
David bedankt voor je antwoord. Ik zou graag vanuit Dekai het zuiden van Papua willen bezoeken ben alleen beetje bang voor de hoge boot kosten. Vandaar mijn interesse in charter prijs. Liggen er veel bootjes in Dekai?
Annelies er is inderdaad geen vlucht van Wamena naar Timika je zult weer eerst terug naar Sentani moeten vliegen om vanuit daar naar Timika te vliegen. Er is een Pelni in zuiden die fak fak en kaimana met kei verbind het is alleen logischer om vanuit Jayapura door te vliegen naar Ambon.
Wel een heel gedoe dan en het wordt dan via via naar de Kei-eilanden.
Ik geloof dat ik eerst mijn familie hier in mijn woonplaats ook maar eens aanspreek en of het verstandig is om dan eerst naar
Kei te gaan en vervolgens met de boot naar Kaimana of Timika maar dan komt het probleem weer dat ik niet weet hoe in Wamena
te komen, of we zouden eerst van Tual/Kei naar Ambon moeten vliegen en vervolgens vliegen naar Wamena.
Gelukkig gaan wij pas in 2015 maar ik geniet alleen al van de voorbereiding.
Dankje voor het meedenken en ik laat het weten wanneer ik de oplossing gevonden hebt.
Ik heb volgens mij in jouw verhaal die naam ergens gelezen, kan ik hem makkelijk vinden in Wamena als ik zijn naam roep? haha!!
Bedankt voor het meedenken!
Weet jij hoe ik vanuit Kaimana of Timika naar Wamena kom?
Groet Annelies
Updated - - -
Hoi Worldfly (David?)
Ik heb volgens mij in jouw verhaal die naam ergens gelezen, kan ik hem makkelijk vinden in Wamena als ik zijn naam roep? haha!!
Bedankt voor het meedenken!
Weet jij hoe ik vanuit Kaimana of Timika naar Wamena kom? Even ervan uitgaan dat ik met een boot van Kei naar Kaimana of Timika ga.
Groet Annelies
praktische info ivm reizen door Papoea en PNG
Surat Jalan geregeld in Jayapura, en niet in Sentani zoals in Lonely Planet staat. Kan geregeld worden in 30’, gratis en is maar 1 maand geldig. best zoveel mogelijk regio’s op te geven. nadien enkele kopies nemen. Op elke bestemming moet je de originele laten afstempelen en een kopie achter laten. Van toepassing in Wamena, Dekai, Baliem Vallei, Biak.tickets geboekt bij www.ticketindonesia.info
Jakarta - Jayapura : Sriwijaya Air : €120
Sentani - Wamena : €60
Slaping Wamena : Rainbow Hotel (Jalan Irian 26) aanrader wat betreft prijs/kwaliteit.
Excursie Korowai : op goed geluk geregeld met Wendius (Koboya) tel : 082399844259 prijs €600 voor 7 dagen, wat 11 dagen werden wegens uitgestelde vluchten enz…
(incl gids, kok + eten, dragers, huur boot(man) + fuel = grootste kost). Boot Dekai - Mabul is 8u varen.
Ticket Wamena - Dekai = €40
trekking 3d/2n in Zuid Baliemvallei (ook met Wendius) ong €225pp (Sugokomo/Kilise/Syokosimo)
Ticket Wamena - Sentani (€43) Trigana Air.
Vanuit Sentani naar Biak zijn de vluchten het goedkoopst met Sriwijaya Air, maar die vliegt enkel op maa/woe/vrij. Met Merpati kost de vlucht €43.
slaping Biak : Instia Beach Hotel
Bosnik : GH Beach Bosnik - basic GH : 100.000 Irp/pp
gelift van Sentani naar grens met PNG. Gelukkig iemand gevonden die ons tot de grens wil brengen. Grensoversteek is open tot 16u. We hadden ons visum van PNG in België geregeld hierdoor moesten we niet naar het Immigration office in Jayapura.
Indonesische visum geregeld in Vanimo (op 1 dag tijd : 's morgens binnenbrengen, 's middags afhalen) prijs 70 kina voor 30 dg/135K voor 60 dagen.
Aan landingsbaan in Vanimo kantoor opzoekn van Travel Air (vliegt heden 4/w tussen Vanimo, Wewak, Lae en Port Moresby) - helaas geen website.
Andere optie : boot tussen Vanimo en Aitape (120K) voor 4u boot
bus = 4x4 van Aitape naar Wewak : 50k
slaping Wewak : Eden Blooms transit Inn (aanrader) niet Wewak GH
Sepik : duur en moeilijk om te regelen. Best bus proberen te regelen naar Pagwi (indien je Upper Sepik wil doen) en daar local aanspreken.
PNG is nog moeilijker te bereizen dan Papoea.
Muschu Island vanuit Wewak is een leuke uitstap. Een stukje paradijs op aarde a la Robinson
Aanrader is MOrobe show met Sing Sings. Niet toeristisch. In Lae en PM sliepen we bij coachsurfadressen.
Heb je tips , wij willen eigenlijk alleen naar de stam Dani,Lani. En het eiland Biak om de walvishaaien te zien. Maar we hebben niet echt veel tijd en geld.
Bij Nederlandse reisorganisaties bijv. SNP(nu onderdeel van de ANWB)kun je losse bouwstenen kopen. Je kunt er enkele trackings boeken door de Baliemvallei vanuit Wamena. Biak zou ik overslaan, geen prettige mensen, zitten voortdurend aan je te trekken en weten niet wat privacy is. Velen ouderen spreken daar nog Nederlands en dat willen ze ook laten horen tot vervelends toe.
Tom