Wij willen volgend jaar rond maart-april naar West-Maleisie en Borneo, alleen zijn er nog een aantal schakels-volgorden waar we niet uit zijn.
Misschien kunnen jullie met inbreng en ervaringen helpen!
We gaan in totaal 3,5 weken op vakantie waarvan we ca 1,5 week w-m en 2 weken borneo van willen zien.
Vanuit Kuala Lumpur willen we met een auto touren via cameron highlands naar penang en daar de auto inleveren. is dit een goed idee?
Dingen die we absoluut niet/wel moeten doen?
Zoals jullie zien hebben we nog geen indeling voor de laatste 4-5 dagen.
Een ‘onbewoond’ eiland is aan ons niet besteed om dat we uit ervaring weten dat dat snel gaat vervelen voor ons. Andere ideeen?
Vanuit Penang kun je rechtstreeks met AirAsia naar Kuching vliegen. Ik zou ook langer in Mulu NP blijven. Ik ben daar zelf 5 volle dagen verbleven en het hangt er vanaf of je een lange trekking wilt maken maar 2 of 3 dagen vind ik toch wel het minimum.
Na de vlucht naar KK zou je je daar ook makkelijk een dagje kunnen vermaken en eventueel naar Mt. Kinabalu NP gaan op de weg naar Sandakan. En dan een dag of 2 aan het eind in KL.
Oh, er is nu een acite voor vluchten van AirAsia voor volgend jaar waarbij je ticket gratis is, je betaald alleen belastingen en eventuele extra’s. Dus snel boeken als je weet wanneer en waar.
Dankjewel voor de tip voor directe vlucht van penang naar Kuching.
Aangezien we al een trekking in Sandakan willen doen denk ik dat we Mulu vooral voor de Pinnacles en Grotten willen bezoeken, misschien 1 dag extra is een optie.
3 dagen Kota kinabalu om mee af te sluiten is misschien ook een idee om vandaag een eilandje te bezoeken en te raften.
Iemand ervaring met self drive door west maleisie?
De pinnacles is een trip van 3 dagen, ookal vond ik zelf dat het makkelijk in een dagtrip kon, maar ik weet niet of het mogelijk dit ook daadwerkelijk te doen, omdat je met een gids ed moet gaan. Eerste dag is met de boot (iets van 45 minuten) en dan 8km naar het kamp (2 uur). Tweede dag pinnacles beklimmen, weet niet meer precies hoelang ik daar over deed, maar niet meer dan 5 uur. Laatste dag 8km terug naar de boot en terug naar het park.
Dus 4 dagen is dan al snel het minimum, oh bij deze trip zaten ook 2 van de grotten die we onderweg bezochten.
Je moet ook geluk hebben dat er genoeg zijn die de trip willen maken, zodat je een groepje kunt maken, ookal moet dat denk ik niet zo’n groot probleem zijn. Ikzelf had alleen een enkele vlucht naar Mulu geboekt en toen ik alles had gezien wat ik wilde zien een vlucht geboekt voor de volgende dag, maar ik weet niet of dat een optie is in jouw schema.
Ook denk ik dat het misschien beter is eerst KK te doen en daarna Sandakan, omdat je anders eerst van KK naar Sandakan moet en daarna weer terug, terwijl je ook gewoon van Sandakan naar KL kan vliegen.
En de meeste wildlife tours in de Kinabatangan zijn boottochtjes met een paar kleine wandelingen, van een uur of 2 uur. Dus niet echte trekkings.
De trekking lijkt mij super maar ik twijfel of mijn vrouw dit aankan of kan waarderen.
Misschien is een verkort bezoek zonder pinnacles een beter idee (enkel grotten)
In Sandakan ga ik kijken voor kortere trekkings,wie weet!
Rechtstreekse vlucht Sandakan Kl was mij niet bekend, bedankt!