We willen volgend jaar naar noord-amerika. Alleen weten we nog niet welk gebied/land. We willen wildlife (beren, walvissen en orka’s) en indrukwekkende landschappen (gletsjers, meren met ijsschotsen ed) zien. DAarbij houden we van avontuurlijke reizen en gaan we graag naar gebieden die niet massaal bezocht worden. Wie kan ons adviseren- west-canada of toch alaska? Wat is het verschil precies tussen deze 2 gebieden?
Ik ben er nog nooit geweest, dus ik zou niet heel duidelijke verschillen kunnen noemen tussen die twee. Als je graag een walvistocht wilt doen, kun je (voor zover ik weet) daarvoor niet in Alaska terecht. Dat heb je alleen in de buurt van Vancouver en Vancouver Island.
Gletsjers heb je ook in West Canada. Bij Blackcomb Whistler hebben ze zelfs een gletsjer waarop het hele jaar door wordt geskied. Een meer met ijsschotsen zou ik zo snel niet weten.
Mijn ervaring is dat je zowel voor wildlife (beren, moose, walvissen, otters zeeleeuwen etc) als ook voor gletsjers in Alaska heel goed terecht kunt. Ik ben in 2008 als onderdeel van een lange rondtrip 2 weken in Alaska geweest . Noord- en Midden Alaska viel ons wat tegen maar de kustgebieden zijn daarentegen verbluffend mooi. Wij zijn oa naar Valdez (tour met een boot naar de Columbia Glacier en onderweg veel wildlife) geweest. De weg naar Valdez loopt over de Thompson Pass en daar kun je naar de Worthington Glacier. Ook zijn we naar Haines geweest (heeeeel veeeel grizzlies) en naar Hyder (eveneens veel beren). In de buurt van Haines zijn een tweetal gletsjers (op afstand te bekijken) en voorbij Hyder kun je langs de Salmon Glacier rijden. Salmon Glacier is de grootste gletsjer ter wereld die per auto kunt benaderen (als ik de folder mag geloven). Langs de weg naar Stewart/Hyder kom je overigens nog de Bear Glacier tegen. Hier zijn filmopnames gemaakt van een film met Robin Williams en Al Pacino (Insomnia; aanrader!).
Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel.
Groet, Rob
Geen idee wat precies het verschil is aangezien ik nog niet in Alaska ben geweest, in tegenstelling tot British Columbia en Alberta.
Walvissen spotten kan je makkelijk doen vanuit Vancouver en Vancouver Island. Wel een beetje in de gaten houden welke periodes van het jaar de meeste kans hebt om er te zien en wat voor soorten.
Voor gletsjers kan je terecht op de weg tussen Banff en Jasper, Icefields Parkway. Een weg van een paar honderd kilometer doorheen het nationaal park met een paar indrukwekkende gletsjers.
Mocht je meer info willen of foto’s, dan hoor ik het wel ![]()
Alvast veel plezier met het plannen van je vakantie!