Komend jaar willen wij naar Noord-amerika. We komen er alleen niet uit welk gebied/land het gaat worden. We willen graag wildlife (beren, walvissen en orca’s) zien en indrukwekkende landschappen (gletsjers, meren met ijsschotsen). We houden daarbij van avontuurlijke reizen en gebieden die niet massaal bezocht worden. We willen in juni gaan.
Wie kan mij adviseren- West Canada of Alaska? Wat is het verschil tussen beide regio’s?
Als ik lees waar jullie van houden moeten jullie absoluut naar Alaska.
Juni en juli zijn hoogseizoen in Canada en bijzonder druk en toeristisch. Wel mooi maar weing wildlife. In Alaska daarentegen is ontzettend veel wildlife. Bij boottochten bij Seward zijn fantastisch met gletsjers en er zitten Orca’s en walvissen. Wij zijn 7 weken in Alaska geweest en hebben meer dan 40 beren gezien.
Als je echt megagletsjers wil zien moet je een rondvluchtje maken boven Wrangell st. elias national park.
Ik heb veel gezien maar Alaska staat bij mij nog steeds bovenaan mijn lijstje.
Ik moet zeggen dat ik ook aan alaska aan het denken was.
check anders eens onze foto’s op de volgende link:
aan de rechterkant heb je sets, een set is van alaska in 2007 en een set van afgelopen zomer Alaska en west kust Canada en wij vonden Alaska mooier ook door de grote hoeveelheid wildlife.
Voor wildlife kun je ook heel goed naar Yellowstone, Yosemity heeft heel veel begroeing en daardoor zie je het wildlife nauwelijks.
waar je ook heen gaat, in die regio is het altijd gaaf reizen.
plezier!
Wij hebben al heel wat van de USA en Canda gezien maar zijn nooit in Alaska geweest omdat we nooit in juni, july en augustus kunnen reizen. Wat ik ervan gelezen en gehoord heb, en ik heb heel wat mensen gesproken op de forums, moet Alaska het summum zijn. Nooit gehoord dat het tegenviel. Dus ik zou als eerste Alaska overwegen. Dan kan je nog mooi later naar Canada en de rest van de USA buiten het seizoen…
Yeehaw
De beschrijving klinkt inderdaad als eerste als een duidelijke roep om Alaska, maar ik zou Canada ook niet te snel wegstrepen! In 2007 ben ik er de eerste 3 weken van juli geweest en heb eigenlijk niks te klagen gehad qua drukte. Je kan natuurlijk ook zelf een beetje inschatten (of altijd navragen bij infocenters) wat zeer of juist niet toeristisch is.
Tijdens de reis hebben wij voldoende wildlife gezien, vaak geheel onverwacht, waaronder ook op een camping bij de Ice Way (in de buurt van de Athabasca Glacier), waar opeens een moeder beer met 2 jongen aan kwam zetten. Ook Vancouver Island biedt genoeg natuur, wildlife en de walvissen (hoewel dat wel enigszins toeristisch is, maar dat zal in Alaska niet minder zijn).
Qua verschillen kan ik niet veel uitspraken doen, maar ik denk dat 't 'm voornamelijk zit in het feit dat Alaska wat uitgestrekter en ongerepter is dan Canada, maar alsnog is er genoeg te zien en te doen in Canada ![]()
In het kader van geweldig mooi uitzicht: http://media.photobucket.com/image/beauty%20creek/neeeke/bcjasper.jpg?o=4 (Beauty Creek in Jasper National Park)
Alaska wat uitgestrekter en ongerepter is dan Canada,
hm, dat klopt toch niet hoor
Canada heeft een veel groter oppervlakte pure wildernis dan Alaska.
En er is echt niet meer wildlife (in verhouding) in Alaska, het is er gewoon anders.
De wildernis in Canada is niet bereikbaar via een verharde weg met de auto.
Alaska is in het bevolkte gebied wilder dan Canada.
De wildernis in Canada is niet bereikbaar via een verharde weg met de auto.
Alaska is in het bevolkte gebied wilder dan Canada.
dan ga ik terug moeten tegenspeken vrees ik
Amper een 3de van Alaska is bereikbaar per auto.
In Canada hebt ge ongeveer gans yukon en een stuk NWT, da’s pure wildernis met o.a. de dempster en de klondike highway die het doorkuisen, met daar enkele steden/dorpjes langs de weg. Dat op zich is al meer dan wat ge in Alaska met de auto kunt bereiken.
Noordelijk BC is niks dan bos en bergen (van het rijkelijke soort dat ge in Alaska niet vindt) met de Cassiar Highway en de Alaska Highway.
En zuideklijk BC heeft meer steden, maar nog steeds grote lappen ongerept natuurgebied.
Tselfde in Alberta.
Bekijk wood buffalo national park maar eens.
En dat is dan nog maar de westelijke helft…
Nou vooruit dan. Hetzelfde.
ALASKA is voor ons!! een van de mooiste gebieden om te vertoeven je kunt ons er elk jaar vinden
van de eerste Mei tot half Juli al vissend en genietend van de ongelofelijke natuur aldaar!Daarna gaan we als een speer weer opweg naar het zuiden op de vlucht voor de muggen!!en de hordes
toeristen
Weet je al of het alaska of west canada wordt?
Wij zijn overal geweest en ik vond zelf British Columbia het mooist en het meest afwisselend. Wij zijn er in augustus geweest en druk en toeristisch daar is net zo druk als in Nederland op zondagochtend in Zeeland (nog steeds niet veel mensen). Alaska is ruiger en aparter (ook de mensen) en de afstanden zijn groter om te reizen en is ook geweldig. Vooral Denali National Park vond ik erg mooi en ook Katmai national park. British Columbia was voor ons de eerste keer in Noord-amerika en het ongerepte maakte toen een enorme indruk, veel natuur is daar wat makkelijker te bereizen (zonder lekke banden etc), ook is het een goedkopere vakantie. Alaska is een stukje duurder (zowel hotel, autohuur en eten).
Tip: ik zou eerst naar Canada gaan waar je meer kunt zien met minder tijd in de auto en indien dat bevalt de overtreffende trap van weidsheid in Alaska opzoeken. Dan heb je nog wat te goed.
Wildlife hebben wij het meeste gezien op een andere rondreis in de usa, namelijk rondje Colorado en Wyoming (yellowstone).
'k wil niet als een betweter overkomen, maar de afstanden in Alaska zijn echt wel kleiner hoor.
Alaska (en Yukon) is ook heel wat ongerepter dan British Columbia.
De natuur is er ook wel verschillend, Alaska ligt veel Noordelijker en rijke berggebieden zoals Jasper-Banff of de rockymountains van noordelijk BC vind je er niet. En veel prachtige gebieden zijn er enkel per boot of vliegtuig te bereiken.
Even voor de duidelijkheid, wij hebben alaska en yukon gecombineerd en hebben de afstanden om te reizen groter ervaren dan in BC, ook feitelijk meer kilometers moeten maken in een vergelijkbare periode, plus zoals je zegt veel natuurgebieden met een boot of vliegtuig alleen te bereiken. Wel heel bijzonder daardoor.
Alaska is inderdaad ongerepter, maar op ons maakte de eerste keer in Noord-Amerika in BC ook al een enorme ongerepte indruk vergeleken met wat we hier in europa gewend zijn, dat bedoelde ik te zeggen, maar dat kwam wellicht niet helemaal over.
Inmiddels is de reis geboekt en gaan wij over 7 weken naar New York en Alaska. Na drie dagen New york zullen we in 19 dagen een rondje maken door Alaska waarbij we hebben gekeken naar een goed te doene aantal kilometers (we hebben hier inmiddels wel ervaring mee na onze reizen in australie). Het zal vast een fantastische vakantie worden. Ik kijk er in ieder geval naar uit!
In vergelijking met Australia zullen de afstanden in Alaska je best meevallen. Kunnen we een tripreport verwachten? Zou dat erg leuk vinden. Happy planning and have a great trip!
Yeehaw
wij hebben alaska en yukon gecombineerd
Dan heb je inderdaad wel grote afstanden.
Maar ik vindt alaska en yukon echt niet te vergelijken. Persoonlijk vind ik de natuur in BC mooier, maar je hebt er meer ontbossing en overbevissing.
In zuid en zuid-west Alaska heb je ook prachtige gebieden, zoals Wood Tikchik state park.
Maar zelfs de meesten mensen in Anchorage hebben daar nog nooit van gehoord.
Of bijvoorbeeld de woestijn van de Kobuk Valley, in Noord-West Alazska.
Dat is een uniek landschap, maar kwasi onbekend.
Veel plezier in Alaska.