West Canada & Alaska

Hallo allemaal,
Ik wil volgend jaar met mijn partner naar west-Canada en Alaska. Nu heb ik gehoord dat het in Alaska niet veilig is in een tent vanwege de beren.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Ook zou ik graag horen wat de beste tijd is om te gaan. Wij houden niet van toeristische drukte, maar zoeken graag desolate gebieden op. Als het fysiek ook nog uitdagend is, zijn wij helemaal in ons element.

Wat ik ook heel graag wil doen is goud zoeken. Ik interesseer me niet voor goud, maar het zoeken vind ik wel gaaf. Ik heb dat ooit een dag gedaan in New Zealand en het is echt heel erg leuk.

Als er tips zijn, dan graag!

Hartelijke groetjes! :zon:

West-Canada én Alaska. Dat is een immens groot gebied. Hoeveel tijd hebben jullie?
Kamperen is zo onveilig als je het zelf maakt. Veel walk-in en tent campgrounds zijn tegenwoordig voorzien van zg. food lockers.

Ik heb nooit naar goud gezocht, maar in Alaska zijn er wel mogelijkheden. Even googlen op Alaska - goldpanning en je vindt wel wat nuttige informatie.

Zelf altijd gekozen voor de periodes half april-eind juni of begin september-eind oktober. September-oktober vind ik het mooist.

1 like

Dank je voor je informatie.
Is de periode dat jij gaat ook de beste om de beren te zien met de zalm? Ik wil dan niet (ja, ben nogal kritisch) naar zo’n toeristische plek waar je moeite moet doen om geen mensen op de foto te zetten.
Ik weet ook niet waar dat het beste kan.

We hebben drie a vier weken.

Zowel voor als najaar zijn de beste (en rustigste) periodes om beren te spotten.
Ze zijn dan het meest actief met het zoeken naar eten.
Voor de zalmtrek is het najaar de beste periode, maar dat hangt wel af van waar je heen wilt/bent.
Drie à vier weken is véél te kort om West-Canada en Alaska te combineren.
Ik zou een lijst maken met voorkeuren en vervolgens kijken of je daar een gebied en/of een route bij aan kunt laten sluiten.

Daarom is het fijn om op zo’n forum als dit ideeën op te doen. Kan ik langzaam maar zeker gaan bottle-necken :wereld: tot het duidelijk is. :cheer:

Voorbereiding, voorpret. het hoort er allemaal bij. Ondanks vele Canada-reizen geniet ik ook daar nog altijd volop van.

Je zou er een echte “Gold Fever” trip van kunnen maken. Dan knip je de reis als het ware in tweeën.
Vanuit Vancouver eerst de “Gold Rush Trail” rijden. Dat is ongeveer 1800-2000km en voert je langs prachtige delen van B.C. met als leidraad de goudkoorts, met onderweg ook een goede kans op het zien van één of meer van de B.C. zalmtreks.
Na terugkeer in Vancouver misschien een paar dagen bijkomen en dan een vlucht nemen naar Whitehorse in de Yukon. Van hier kun je een prachtige cirkel-route rijden via de Klondike Highway en de Alaska Highway langs Carmacks, Dawson City, Tetlin, Haines Junction terug naar Whitehorse. Echt een schitterende route van ca. 1400-1500 km.
Daarna terug vliegen naar Vancouver en huis of eventueel rechtstreeks naar huis vanuit Whitehorse met Lufthansa.

Hier een leuke link over de “Gold Rush Trail”:

Van wie heb je dat gehoord?? Iemand die er nooit is geweest!!
Als je je aan de regeltjes houdt heb je geen last. 100% Garantie dat je niks gebeurd krijg je natuurlijk ook niet.
West Canada is wel een ruim begrip. Het lijkt, mijn inziens, om in 3 a 4 weken zo’n gebied te willen zien jammer van het geld.
Luongo praat denk ik over de beste tijd in Canada. Het seizoen in Alaska is van mei tot en met september. Mei en juni zijn er veel muggen. Veel is er gebaseerd op de zalmtrek. Juli in Katmai en augustus september in Zuid Oost Alaska. Eind augustus zijn er al de herfst kleuren in de bergen. De NPen sluiten veelal in september, bv Glacier Bay al in de eerste week van september.
Desolate plekken genoeg in Alaska. Was zelf wel eens blij als we weer eens mensen tegen kwamen.
Voor zover ik mij kan herinneren zijn er volop mogelijkheden om in Alaska en Yukon goud te gaan zoeken.

1 like

Van wie ik dat hoorde? Van een vrouw die een reisorganisatie heeft en op de vakantiebeurs stond, waar ik ook ideeën aan het jagen ben geweest, want ik hou niet van georganiseerde trips. Ik ben blij met informatie die ik krijg en ik weet dat ik geen 100 procent garantie kan krijgen.
Ik heb drie weken in Canada getrokken en op die natuurcampings geslapen in een tentje. Niets gebeurd. Alleen elks op de camping. Kon gevaarlijk zijn, maar was het niet geworden.

Ik waardeer alle feedback en schrijf dingen ook op. BTW het gaat mij meer om het wildlife dan om het goudzoeken, alhoewel ik dat ook heel leuk vind om te combineren.

De plek om beren op zalm te zien vissen is Haines in Alaska (Chilkoot River). Veel van mijn ‘berenfoto’s’ zijn daar gemaakt. De Goldrush trail is zeker de moeite waard alhoewel er in de Yukon genoeg te zien is. In de buurt van Carmacks altijd kans om een beer te zien. Wat dacht je van de Dempster Highway (van vlak voor Dawson City tot aan Inuvik). Altijd veel kans op wildlife. Heb daar veel beren, Moose, Caribou, vossen en een veelvraat gezien.

Over beren en camperen zou ik me niet zo druk maken. Als je de basisregels volgt is er niets aan de hand. Heel veel mensen doen een cano trip (Yukon River, Liard River, en the rivers up north) en zijn dan 2 tot 4 weken in de wildernis. No problems whatsoever.
Woon inmiddels 2 zomers en 1 winter in Whitehorse en heb elke weg en elke settlement/village/roadhouse in the Yukon meer dan eens gereden en gezien. Deze zomer ca 20.000 km door Yukon en Alaska gereden. Wil je meer tips dan hoor ik het wel.

Groetjes, Rob

Wow. Dankjewel. Dat zijn lekker veel concrete dingen. Wat supergaaf dat je daar nu ook woont. Das wel echt super!
Soms denk ik wel eens aan dat ik te weinig tijd heb of te veel werk, weet niet wat het is :wink: er is zoveel te zien en te doen. Ik word er bijna onrustig van. :wereld:

Superbedankt en misschien kom ik nog eens op de lijn.

Hoi :slight_smile:

Ik heb deze zomer een trip van 3 weken gemaakt door West Canada en Alaska. We waren met een groep van 10 personen. De reis route was:
Toronto (stad zelf en Niagara Falls) - doorvliegen naar Calgary. Daarvandaan met een van gingen we als volgt: Banff - Jasper - Prince George - Fort Nelson - Whitehorse - Dawson - Chicken - Tok - Fairbanks (uitstapje naar de poolcirkel) - Anchorage (uitstapje naar Seward en Kenai Fjords) - Whitehorse - Skagway (daarvandaan met de ferry langs Haines, Juneau, Petersburg, Wrangell en Ketchikan) - Prince Rupert - Prince George - Vancouver.
In die 3 weken hebben we alleen per van 9000 km gemaakt. Onderweg in hotels geslapen, twee keer bbq in open lucht gehad (steaks, zalm etc.) Het was een reis van mijn leven. In februari 2013 ga ik terug naar Alaska, naar Barrow - de winter zien en misschien ook het noorderlicht.

1 like

Waar je ook in Alaska veel zalm kunt zien (vooral eind juli-begin augustus) is Ketchikan.

Die naam had ik volgens mij nog niet doorgekregen. Dankjewel!
:foto:

Wij hebben zelf de combi Alaska en Yukon gemaakt… fantastisch! Spiek voor ideeen even bij Askja reizen, dan heb je echt de must-see hoogtepunten te pakken. Regelen via hen kan natuurlijk ook, maar zelf doen is ook heel makkelijk.
http://www.askja.nl/alaska/autorondreizen/index.php

Hoi Dwaallichtje,

Wellicht ben je er al helemaal uit waar je naar toe gaat in Alaska en Canada, maar aangezien ik er een aantal jaar geleden 4 maanden heb rondgefietst/gereisd hier nog een paar aanraders:
-Denali NP in Alaska en de daarbij in de buurt gelegen Denali Highway. Een gravelroad waarbij je het “Last Frontier”-idee pas echt goed beleeft.
-Alaska Marine Highway: Een Ferrysysteem waarbij je in principe kunt op- en af “stappen” op diverse plaatsen en langs de kust van Zuidoost Alaska vaart. Een erg toeristisch plaatsje wat bekend staat uit de periode van de goldrush is Skagway. Tal van mogelijkheden daar om die Goldrush periode te ervaren. Tijdens de Ferry heb je veel kans op het zien van bultruggen, orka’s en witkoparenden. Overigens Ketchikan (zie post Rafael) ligt ook op deze route.
-Icefields Parkway: Schitterende route dwars door de Rockies van Jasper tot aan Lake Louise. Veel kans op het zien van beren, berggeiten en elanden.
Wil je daarnaast nog een andere uitgestrekte wereld zien dan is het zeker de moeite waard om de prairies te bezoeken. De meeste mensen slaan provincies als Saskatchewan en Manitoba over omdat ze saai zouden zijn. Tja, het is maar wat je saai vindt. De wolkenluchten en de uitgestrektheid hier zijn werkelijk schitterend.
Maar goed in 2-3 weken heb je daar waarschijnlijk geen tijd voor en zul je keuzes moeten maken.

Beren…tja, laat je er niet al te veel door afschrikken. Het geeft het wandelen, kamperen (en fietsen) ook een extra dimensie en wanneer je een beer ziet (op redelijke afstand natuurlijk) dan moet je daarvan juist genieten. Hou je aan bepaalde beer-regels en wees verstandig, dan is er meestal niks aan de hand. Wellicht is de kans dat je tegenwoordig slachtoffer bent van zinloos geweld hier in Nederland dan dat je door een beer wordt aangevallen…Lees bijvoorbeeld het boekje : Backcountry Bear Basics van Dave Smith, erg informatief. Mocht je veel gaan wandelen dan kun je overwegen om bearspray aan te schaffen (Bij de meeste outdoorwinkels wel te koop). Kijk wel goed hoe hij werkt want als je dat pas doet als je hem echt nodig zou hebben…;-).

Ik kan uren vertellen over dat gebied, zoals velen hier op dit forum, maar mocht je een gerichte vraag hebben dan hoor ik het wel.

Veel plezier met de voorbereiding en natuurlijk de reis zelf!

Groetjes,
Stefan

Ik heb, m’n 2 reizen bij elkaar, bijna een jaar rondgetrokken in W-Canada en Alaska…ik heb het gevoel dat ik nog maar een klein stukje bezocht heb.
Er zijn eindeloos veel mogelijkheden.

In Fairbanks is er een plaats waar je kunt leren goud pannen en er is ook een grote goudmijn.
Ik ben gaan goud pannen in de Klondike rivier in Yukon. Dat is de rivier naar wie de Klondike Gold Rush is genoemd.
De Tombstone campground bevindt zich net naast die rivier.
Die tombstone campground is ook een perfect startpunt voor lange wandelingen in het Tombstone Territorial Park.
In de zomer kan die camping vrij veel toeristen (vooral vogelspotters) aantrekken, maar op de wildernistrails kom je niemand tegen.

Je kan een kanotocht maken op de Yukon rivier, tot in Dawson city.
Je kan zelf kiezen hoeveel dagen.

Ik heb een kanotocht gemaakt op Admiralty island, in ZO-Alaska.
Je vertrekt vanuit Angoon en gaat dwars door het eiland.
Ik heb niet de hele tocht kunnen doen. Je moet op verschillende plaatsen je kano dragen en daar moet je met twee voor zijn.
Tijdens mijn tocht heb ik enorm veel zalmen onder m’n kano zien voorbij zwemmen. Ik heb ook bultrug walvissen gezien vanuit m’n kano.
Er zijn enorm veel beren op dat eiland.
Ik had 2 berensprays mee.
Een stel uit Chicago had een zware shotgun mee…dat wordt daar aangeraden.
Admiralty island = fortress of the bears.
Er huist de grootste dichtheid bruine beren van heel N-Amerika…zoniet van heel de wereld.

Je kan ook de Chilcoot trail bewandelen…door het kustgebergte.
Het was een veel gebruikte route tijdens de Klondike gold rush.

Nog een aanrader is de West-Hart river winter trail.
Die begint op de Dempster Highway, enkele km voorbij de Tombstone campground.
Er zijn enkele hutten gebouwd langst die trail, maar die zijn niet aangeduid op een kaart.
De dame in de Topmbstone campground kent dat gebied als haar broekzak…dus je kan haar meer info vragen.
Het is een winter trail, dus je moet geluk hebben met het weer.
Dergelijke trails zijn vaak heel nat. Ik ben moeten terugkeren omdat er een groot stuk onder water stond…tot aan m’n navel:)

Je kan ook voor Bella Coola kiezen.
Dat is een vallei en een dorp in BC.
Je vindt er echt alles:bossen met enorm grote bomen, riviertjes, meren, supalpiene vlaktes, hooggebergte…
En in de maand dat ik er ben geweest heb ik een 15-tal beren gezien.
Ik heb een maal een beer ezien in de rivier, terwijl ik marshmellows zat te bakkzen boven een vuur:)
Vanaf augustus/september begint heel de vallei te stinken naar rotte vis (zalm).
Zalmen zwemmen de rivier op, leggen eitjes en sterven.
Als de zalmen eraan komen, zakken de beren af uit de bergen…naar de rivier.
Het is dan op veel plaatsen verboden te kamperen.
Bella coola is vooral een dorpje war mensen 1 of 2 dagen blijven tijdens een rondtrip door BC.
Er zijn weinig mensen die er langere tijd blijven.

Wanneer ga je vertrekken?