Tips route West Canada in september

Hallo,

Wij hebben een reis naar West Canada geboekt van 5 september t/m 1 oktober. we landen 5 september in Vancouver en halen onze camper 7 september op (ivm nationale feestdag) en moeten deze 30 september weer inleveren in Vancouver. Omdat we zoveel tips over mooie plekken krijgen, weten wij eigenlijk niet meer wat nu de moeite waard is en wat niet, we willen namelijk wel van canada en de natuur willen genieten en niet alleen maar in de camper zitten!

Uiteraard willen wij graag wat wild life zien indien de natuur het toe laat zoals beren, elanden, herten, (roof)vogels, orca’s en walvissen etc. en ook de tijd hebben om wat wandelingen en foto’s (wild life, landschappen, meren etc) te kunnen maken. De volgende plekken zijn ons aangeraden; Manning park, Waterton lake park, Revelstoke, Glacier en Yoho national park, Icefields parkway, Banff national park, Jasper national park, Lake Louise, Emerald lake, Wells Gray, Telegraph cove, Tofino… De steden hoeven van ons niet zo het gaat meer om de natuur.

Nu heb ik een route via google maps uitgestippeld maar als we al het bovenstaande willen doen zitten we echt alleen maar in de auto lijkt wel, dat vinden we toch wel zonde… Waterton lake park ligt zover uit de route dat het lijkt alsof we die sowieso over moeten slaan.

Is er iemand die wat tips heeft met betrekking tot de route (met in achtneming van de periode en onze wensen)? Tevens hebben wij van TomTom een kaart van USA/Canada, is dit voldoende?

Groetjes,
Ingrid

Hoi Ingrid,

Bijna een maand de tijd, dat is best lekker!

Ik ken West-Canada niet goed, maar uit de verhalen ken ik 2 tips voor je:

• Telegraph Cove is een tegenvallertje (afhankelijk van wat je er verwacht te zien);
  • TomTom in de auto is heel luxe, maar als je de kaarten nog moet kopen: het is niet zo heel nodig. Mensen redden zich prima met een papieren kaart of Google Earth en goed bordenlezen.

Voor de rest zul je op korte termijn iets meer bruikbare tips krijgen van mensen die meer ervaring hebben met dit deel van Canada.

Veel plezier met de voorbereidingen!
Jurjen

Hallo Ingrid,

Heerlijk vooruitzicht die vakantie. Om jaloers op te worden (maar… onze tijd komt nog!).
Onze eerste vakantie zijn we ook gestart en geëindigd in Vancouver. Vanuit Vancouver zijn we via Hope (niet echt bijzonder en erg druk) naar Revelstoke gereden. Dat is zeker de moeite waard. Daarna via Glacier NP en Yoho NP naar Banff (om daar vervolgens snel weer weg te gaan ivm de drukte. Jullie gaan echter na het hoogseizoen dus dan zullen ze er waarschijnlijk niet met de benen uithangen). Wij zijn daarna verder oostwaarts gegaan om via Calgary (Stampede) naar Drumheller (Hoodoo’s en Dino’s) te rijden. Vanuit Drumheller richting Edmonton en bij toeval zijn we destijds in Dawson Creek terechtgekomen (start van de Alaska Highway). We hebben deze Hwy gevolgd tot voorbij Whitehorse (Yukon). De reden: geweldige highway om te rijden en vanaf Fort Nelson wordt de natuur steeds indrukwekkender en neemt de kans op wildlife navenant toe.
Volgens mij heb je de keus uit twee mogelijkheden:
1- of je rijd het ‘bekende’ rondje Vancouver-Banff-Jasper-Vancouver (ca 2.000 km).
2- of je gaat vlak voor Hope recht naar het noorden langs de Fraser River via Hells Gate (very impressive) langs 100 Mile House, Quesnel, Prince George naar Fort Nelson (je zou dit ook kunnen doen via Jasper NP). Neem vanaf Fort Nelson de Alaska Highway naar Watson Lake en geniet. Hoe noordelijker hoe ongerepter. Na Watson Lake kun je dan Highway 37 (de Cassiar Hwy) weer terug naar het zuiden rijden. Deze hwy is qua natuur en wildlife zo mogelijk nog indrukwekkender dan de Alaska Hwy.
Het ‘nadeel’ van dit rondje is, je raad het al, meer kilometers (ruim 3.000).

Over het rijden zou ik nog het volgende willen opmerken. Wij reden met een grote rv gemiddeld 70 km/pu (kun je als bestuurder ook nog wat zien, de wegen zijn rustig en breed dus deze snelheid is geen probleem). Als je per dag 3 uur in dit tempo rijd zit je op een gemiddelde van ca 200 km per dag. In jullie geval zou je in dit tempo ruim 4.500 km kunnen rijden. Dat lijkt veel (en is het eigenlijk ook wel naar Europese begrippen) maar ongemerkt rijd je dat in Canada toch gemakkelijk weg. Stel je rijdt in totaal een week helemaal niet (omdat je op bepaalde plaatsten een dan langer wilt blijven) dan nog is 3.000 km gemakkelijk te doen.

Als je gaat voor natuurschoon en wildlife zou ik je zeker willen aanbevelen de Alaska Highway en de Cassiar Highway te rijden.

Ik heb nog een andere tip voor je. Koop de ‘Milepost’. (ff googelen). Dit is een uitgebreide gids van NW-Amerika en wordt elk jaar opnieuw up-to-date uitgebracht. Echt elke parkeerplaats, prullenbak, zand- en gravelweg, campground etc etc, you name it, staat erin. Uitgebreide beschrijvingen van wegen, plaatsjes en andere leuke wetenswaardigheden. Wij vinden het van onschatbare waarde als je een route, trip of uitje wilt plannen. Zoals Jurjen al aangeeft: laat je TT thuis want zoveel wegen heb je er niet dat je gemakkelijk verdwaalt en bovendien zit bij de Milepost ook een routemap (de Hwy’s worden daarin heel gedetailleerd beschreven).

Succes met de beslissing en mocht je meer willen weten over optie nr 2 laat het me maar weten. Ik kan er gemakkelijk een boek(-je) over volschrijven (en fotograferen. Kijk maar bij mijn foto’s).

Groet, Rob

De route die yukon beschrijft is inderdaad mooi, je zit midden in de natuur maar in dit gebied is ook niet veel meer als natuur. Campings, winkels,wandelroutes of restaurantjes zijn schaars. Dit is niet echt vakantiegebied maar een gebied ver van alles af. Prachtig maar denk goed na of je dit wil.

Waterton lakes is ook prachtig maar als je Banff en Jasper gezien hebt zou ik hiervoor niet helemaal omrijden.
Manning park hebben wij niet bezocht.
Revelstoke en glacier liggen op de route maar je hoeft hier niet heel veel tijd voor in te plannen.
Maak een aantal mooie lange wandelingen weg van de drukte.
Op de route naar yukon is de kans dat je wildlife ziet wel groter als in de zuidelijke parken.
Wat ook een aanrader is wat veel mensen doen is 3 weken west canada en dan in vancouver op de boot naar alaska en terug in 7 dagen.
Dit is 1 van de mooiste cruises ter wereld via glacierbay.
Ik weet niet of ze dan nog varen.
We hebben hem zelf ook gedaan en was echt super.

succes.

Bedankt voor de tips! Zal het is even goed gaan bekijken…
Yukon, kan zijn dat we nog wat meer info aan je gaan vragen met betrekking tot route 2

Afgelopen zomer met de Tomtom (eerst door Nieuw-Zeeland en daarna) door Canada gereisd. Zeer goed bevallen. Nooit hoeven stoppen om op de kaart te kijken en tot aan de voordeur van het motel (of camping) geloodst. Is naar mijn mening ook veel veiliger dan tobben met kaarten. We hadden wel ook een wegenkaart erbij, al was het alleen maar om de route voor de volgende dag uit te stippelen en in de Tomtom te programmeren. Nodig is het niet, maar wel heel relaxed. En waarom geen gebruik maken van de mogelijkheden die de huidige tijd ons geeft?

Ik ben vorige week terug gekomen (thuis in North Vancouver) van een roadtrip door BC. Wat ik erg mooi vond was richting noorden vanaf Vancouver. Via Squamish, Whistler, Pemberton, de Duffy Lake Trail richting Lillooet. Vanaf Lillioet richting westen begint het Ponderosa Pine Sage bush landschap. Het doet woestijnachtig aan en gaat door tot Kamloops, niet een bepaald leuke stad. Maar door rijden langs Salmon Arm, Revelstoke richting Golden is wel erg mooi.

Dan kan je kiezen of je door de Nationale Parken gaat of niet. Als je dor Jasper, Banff of Kootenay National Parks gaat (Yoho dus niet) dan heb je een pas nodig om er te overnachten of te blijven. Deze pas kost volgens mij iets van 40 dollar. Als je alleen door de parken heen rijdt als noodzakelijke route hoef je geen pas te kopen. Als je de Rockies uit bent en richting Calagry gaat is het afgelopen met de bergen, vanaf dan is het heuvelachtig en beginnen de prairies al een beetje. Wat wel erg mooi is om vanaf Calgary op een zonnige dag terug de Rockies in te gaan want dan zie je ze allemaal over de volle breedte van de horizon.

Vanaf Golden naar beneden richting Cranbrook is wel mooi, niet uitzonderlijk maar goed te doen. Het is lange de Columbia rivier. Dan weer richting westen en Osoyoos is ook woestijnachtig en als je een warme september treft kan het bloedje heet worden. Ten westen van Penticton begint het weer volop groen te worden, maar de woestijngebieden zijn ook erg mooi.

Voor meer info en een paar foto’s (ze staan nog niet allemaal op de pc) kan je me PB-en.[EMAIL=“rutger@maplemill.nl”]

En hier is een link naar de route die wij hebben gereden:

De punten zijn geen overnachtingen maar geven gewoon de route aan.

Wij zijn niet van die km-vreters en houden het zoveel mogelijk bij dagwandelingen. Op onze site zie je een aantal tips over mooie routes: klik een reisverhaal canada aan, en kijk eens op de pagina Voorbereiding bij: “wat is de ideale route?” Wellicht haal je daar wat uit. Op de dezelfde pagina bovenaan vind je de hoogtepunten Canada die wij afgelopen 5 jaar hebben gezien en beleefd. Veel succes met jullie keuzes.

http://home.kpn.nl/marqu042/index.html

Groet,
Ferry

Wij hebben afgelopen zomer door Canada getrokken met een camper en Tomtom. Perfect. De tom brengt je overal waar je wezen moet.

Vancouver Island moet je zeker aandoen. Is erg mooi.

veel plezier.