hallo allemaal
in juli gaan we voor een half jaar op wereldreis, en we zijn dan ook 3 weken met een camper in west canada. ik ben me momenteel in dit deel van de reis aan het verdiepen.
ik heb een beetje een route in gedachten (whistler, kamloops, wells, jasper, banff, calgary (als we ruim in de tijd zitten), revelstoke, kelowna, hope, vancouver, tijd over dan ook victoria).
ik heb diverse sites en reisboeken gelezen. nu vraag ik me het volgende af; als ik van banff naar revelstoke wil, dan kan dat via de korte route (via yoho en glacier np), of via de langere route naar het zuiden ( cranbrook, nelson, revelstoke). welke is het moosite; het is natuurlijk het één of het ander, wat mag ik niet missen?
hetzelfde wat betreft whistler - wells.
of via de 99 en kamloops
of via de goldrush trail vian gold bridge en 100 mile house?
ik hoop dat jullie mij goede tips kunnen geven
bedankt alvast
groetjes esther
Ik heb in 2001 ongeveer dezelfde route gepland maar dan in omgekeerde richting. Samen met mijn broer en een bevriend echtpaar vanuit Chilliwack de volgende overnachtingen gepland: Osoyoos; via Kelowna naar Revelstoke (Williamson Lake Campground); Banff; Calgary; Lake Louis; Jasper (Wapiti Campground); Blue River; Clearwater (Dutch Lake Resort); via 100 Mile House naar Lillooet; Whistler; Vancouver (Anmore Campground, Port Moody.
Dit konden we net in 2 weken doen. De derde week hebben wij doorgebracht op Vancouver Island, moet je zeker niet overslaan. Ik had graag de Crowsnest Pass willen zien, maar dat was toch te ver om. Verkijk je niet op de afstanden, zeker met een camper.
Tussen Lillooet en Whistler is een fantastische weg (Duffy Lake Road). Ik zou niet met een camper over Gold Bridge gaan, volgens mij is dat nog steeds een onverharde weg.
Ik heb een gedetailleerde route beschrijving online staan en dit is zowat de bekenste route voor West Canada met de mooiste bezienswaardigheden en de beste plekjes die er te zien zijn. Dit is een ideale route voor 3 weken en je wil echt niet meer erbij nemen dan dat…tenzij je ergens een paar plekken laat vallen.
Je kan eens kijken op: My One True Love found on the internet!! Je kan deze route natuurlijk aanpassen naar jullie eigen zin, maar hopelijk vind je wat info die je kan gebruiken!
Auto/route-reisadvies kan ik je niet geven. Ik werkte en reisde 6 maanden rond per bus.
Ik ken je wel mijn eerste indrukken van plaatsen geven: Revelstoke vond ik een heel aangenaam stadje, in de bergen…ik verbleef er in de piepkleine maar heel toffe jeugdherberg Same Sun. Kamloops vond ik minder maar dat had ook te maken met het feit dat ik er om middernacht aankwam en voor een jeugdherberg stond die al twee jaar bleek gesloten te zijn. (en dan leerde ik meteen de data van de Lonely PLanet na te kijken!!!hihi)
Kelowna is een plek dat je niet kan overslaan. Het is een bruisende jonge stad. Vancouver moet je meemaken. In Nelson ben ik toen niet geraakt maar “de Canadees” raade mij dit ten zeerste aan. Een coole hippie stad zou het zijn.
En je, Victoria…als Europeaan deed het goed in een stad te vertoeven met een “verleden”, een verhaal.
Hé Esther en kompaan, Ik wens jullie het allerbeste!! Zelf zal ik vanaf half juni 2008 , voor een jaar dan, ook in Canada, meer bepaald BC, vertoeven. Ik zal er werken op verschillende melkveehouderijen!
hé bedankt voor je antwoord! mag ik vragen wat je gaat doen op de melkveehouderijen en hoe je daar terecht komt? werk je daar of ben je er als vrijwilliger? en regel je dat via een stichting of zo? ja, we kijken al vooruit, er is ook weer een leven na de komende wereldreis…
Sinds december 2006 ben ‘op reis’, onderweg. In Canada heb ik als WWOOF’er (willing worker on organic farms: www.wwoof.ca) gewerkt. Op de verschillende boerderijen deed ik vrijwel alles wat de boer of boerin ook zou doen. Ik molk geiten en koeien, mestte stallen uit , hielp bij bevallingen, bestelde graan… kortom ik draaide 100% mee in hun bedrijf. Voor mij kwam het reizen, het land ontdekken op de tweede plaats. Ik werkte op Salt Spring Island, in Chilliwack, Westbridge (BC)en Deloraine (Manitoba)
In Chilliwack had ik het geluk bij een boerin te werken die mij serieus nam en mij opleidde tot een ‘echte boerin’.
Ik keer nu terug naar Canada, niet meer als WWoofer maar met een Working Holiday Permit. Zo is het mogelijk om ook wat centen te verdienen op de melkveehouderijen. Ik zal terug in Chilliwack werken (op een geitenboerderij en een boerderij met koeien, een dairyfarm dus). De mensen aldaar willen op vakantie gaan en laten voor een x-dagen of weken het bedrijf aan mij over… Heel spannend! Er is een grote vraag naar ‘milkers’ in Canada, echt zorgen over een geschikte job vinden heb ik niet. Ik surf regelmatig op volgende site op zoek naar een gepaste betrekking: www.agriculturelabourpool.ca
Dus om op jouw vraag te antwoorden: ik reisde zonder organisatie (zoals Travel Active ofzo) maar bestelde een boek met adressen van Organic Farms in Canada bij WWOOF. Het enigste wat zij doen is adressen van boeren verzamelen die mensen tegen kost en inwoon in dienst nemen. Zo werkte ik vorig jaar bijna 3 maanden ook in Portugal. Toen als vrijwilliger, van november 07 tot februari 08 ging ik er terug werken, niet meer als Wwoofer maar als gewone werknemer.
Ziezo, ik hoop dat ik jouw vragen kon beantwoorden.
Misschien ontmoetten we elkaar ergens in Canada?