West-Canada: Budgetvriendelijke kampeervakantie met kinderen

Hallo iedereen,

Wij (mijn vrouw en ik + onze kindjes van 7 en 10j) gaan deze zomer een reis (3 weken) maken in BC-Alberta. We zouden daarvoor een auto willen huren en overnachten in een tent. Onze voorkeur gaat uit naar een reis waarbij we van het ene naar het andere punt rijden. Maar waar we telkens meerdere dagen kunnen verblijven. We hebben geen zin om elke dag meerdere honderden km’s te rijden. Zo denken we meer te kunnen genieten van de ervaring ter plaatse en we dus geen rekening hoeven te houden met de tijdsdruk om van het ene naar het andere punt te rijden. Wat de route betreft hadden we graag Vancouver-Calgary gedaan, of omgekeerd (voorkeur?). We willen zoveel mogelijk natuurschoon zien en beleven. Is er een mogelijkheid om ook een deel van het Noord-Westen op te nemen in deze route? Het Noorden trekt ons nl ook aan (minder gekend maar waarschijnlijk even mooi). De bekende natuurparken mogen zeker in onze route opgenomen zijn, maar misschien zijn de minder bekende parken even de moeite?

-To do’s: walvis/orka-excursie thv Vancouver Island, kindvriendelijke activiteiten (kajaktocht, wildspotten, paardrijden,…), wandeltochten door de Rockies, verkenning van minder gekende delen (bijvoorbeeld het noordelijk deel van BC), kuststreek?,…
-Overnachting: we willen overnachten in de tent (kampeergerief zelf meenemen of huren/kopen?) op kleine, rustige campings buiten de drukte van de gekende routes en wildparken, maar toch midden in de natuur. Is dit mogelijk? Zo ja, iemand tips? Reserveren op voorhand noodzakelijk? Wildkamperen kan ook voor ons maar in Canada is dit misschien minder evident (beren). Af en toe zouden we ook eens in een bed willen slapen (Ranch, farm, cabin, B&B,…). Tips? Reservatie?
-Budgetvriendelijke tips? Naast onze vliegtickets en huurwagen willen we onze reis toch zo budgetvriendelijk houden (kamperen, zelf potje koken,…). Iemand nog tips? Uiteraard mag dit niet ten koste gaan van de kwaliteit van onze reis.

Verdere tips en ervaringen zijn zeker welkom!

We kijken uit naar jullie reactie en ondertussen gaan wij onze vluchten boeken…

Misschien dat je eerst een grove opzet kunt maken van je route. Met google maps kun je dan de bijbehorende kms en reistijden erbij vermelden, dat geeft je een beetje een idee hoelang dat je onderweg bent. Tel daarbij op alle dingen die je wilt doen en zien onderweg en dan heb je gelijk een beeld hoeveel kms je gaat rijden. Wij zijn in 2013 met de camper geweest dus ik heb geen ervaring met tentkamperen. Wel zijn er mooie plekken in de nationale parken waar je zeker ook met de tent kunt staan.
Een orcatour hebben wij ook gedaan, super gaaf. Onze kinderen (toen 6 en 9) vonden het helemaal geweldig. Hebben de tocht bij Eagle Eye adventures in Campbell river gedaan. voordeel is dat je niet de open zee opgaat. Hebben orca’s gezien, bald eagles en zwarte beren. Duurde 6 uur, niet goedkoop maar meer dan de moeite waard. Ook hebben we veel korte wandelingen gedaan, oa.Maligne canyon en Johnston canyon, erg goed te doen met kinderen.
Whistler is ook erg leuk met kinderen, de berg op met alle liften (ik geloof dat je 1 ticket koopt voor meerdere liften) incl de peak2peak. Wij zijn er een dag zoet mee geweest. Ook leuk is om te picknicken bij een van de vele meertjes in de buurt en lekker te zwemmen. Al vond ik het aan de frisse kant maar mijn zoontjes niet :wink:
Ik weet niet wanneer je precies wilt gaan? Wij hebben van te voren bijna niets gereserveerd, op het hotel bij aankomst na en de 1e camping ivm canadaday. Vaak belden we 's-morgens naar de camping van onze keuze en reserveerde zo een plekje of gingen we op de bonnefooi. Hebben eigenlijk altijd wel plek gehad.
Succes met plannen!
groet, Dorien

Beste Doorh,

Bedankt voor je reactie!
Ondertussen zijn de vluchten geboekt: we vertrekken op 16 juli en komen op 10 augustus terug.
Het plannen kan beginnen!
Alle tips en ervaringen zijn meer dan welkom.
Canada, here we come…

En start je in Vancouver of toch Calgary? Ik heb hieronder een link gezet van een supergoed reisblog van Ann. Ze komt oorspronkelijk uit Belgie maar woont in Vancouver en hier heb ik voor onze reis veel uit kunnen halen. Leuk om te lezen en ideeën op te doen! Verder zou je kunnen googlen op andere reisverhalen, daar haal je vaak ook veel tips uit.
gr. Dorien

http://travelwestcanada.blogspot.nl

17 Calgary
18,19,20,21 banff/canmore
22,23,24,25 Jasper
26,27 clearwater
28,29,30 whistler
31,1,2 powell river
3,4,5 Campbell river
6,7,8 Vancouver
9e vertrek

Zo heb je mooie rustige route met veel tijd in de natuur en niet overdreven lange reisdagen. Natuurlijk kun je nog veel schuiven met de dagen of een extra plaats toevoegen, maar dan heb je in ieder geval vast een idee.

Powell river ligt op de sunshine coast. Een stukje waar de invloed van de native americans nog goed zichtbaar is. Ook is het leuk om een dagje te kajakken met John. Een Nederlander die een eigen outdoor bedrijfje heeft, Footprint Nature Explorations zoiets geloof ik.

1 like

Vluchten zijn geboekt!
16 juli vertrekken we richting Calgary, 10 augustus vertrekken we weer uit Vancouver.
We zijn uitgelaten en zenuwachtig tegelijk.
Het plannen kan beginnen. Tips blijven welkom…
Trouwens, wij zijn ook Belgen…