Werkvergunning

Hallo,

ik ben hier gekomen op een business visum. Ik heb hier vorig jaar een Limited opgericht: 90% eigenaar en 10% eigendom van een Ghanese zakenpartner. Ik werk hier als bedrijfsadviseur voor MKB-bedrijven en als trainer voor startende ondernemers.

Nu heb ik een visum voor 60 dagen die binnenkort afloopt.
Feitelijk zou ik ook een werkvergunning nodig hebben en er zouden nog wat onduidelijk zaken met het GIPC afgehandeld moeten worden. Daar ben ik al geweest, maar kreeg buitengewoon weinig informatie en medewerking. Ik kom erachter dat de informatie die diverse instanties op hun website zetten in de praktijk vaak niet geldig is, dus daar kan ik niet altijd op af gaan.

Zijn er mensen die dit in gewoon Nederlands kunnen toelichten wat je wanneer moet doen om hier op een legale wijze te verblijven en te werken? In principe wil ik tot november blijven, in totaal 6 maanden.

Met vriendelijke groet, Marina

Als je echt maar tot november wilt blijven, dan lijkt het me het meest eenvoudige (en goedkope) om een toeristenvisum aan te vragen (voor twee maanden) en dat eventueel een keer te verlengen. Je mag dan officieel niet werken.
Een werkvergunning (inderdaad en onder meer via GIPC) is een gigantische operatie, ontzettend duur en je moet die elk jaar laten verlengen, wat ook weer veel geld kost. Je mag dan alleen werken voor je eigen bedrijf.
Wat ik overigens niet begrijp; als je adviseur bent voor startende ondernemers, dan zijn dit toch de eerste dingen die je zou moeten weten. (???)

Je kunt hoe je een business plan maakt en een bedrijf opzet los zien van de juridische zaken die komen kijken in een ander land. Dat weet ik allemaal wel voor Nederland, maar niet voor Ghana. Overigens hebben Ghanese ondernemers daar ook niet mee te maken, dus in die zin is het geen voorwaarde om het beroep van trainer voor startende ondernemers en bedrijfsadviseur voor MKB-bedrijven uit te oefenen.
Ik verbeter bedrijfsstructuren zodat bedrijven efficienter werken en het management kwalitatief betere informatie krijgt; dat ligt op een ander vlak dan de juridische zaken waar mijn vraag over gaat. Tot nu toe heb ik daar ook nog geen problemen mee ondervonden en gaandeweg leer ik steeds meer over de Ghanese (belasting)wetgeving.

Verschillende Nederlanders hebben hier een bedrijf en weten hoe je al die hindernissen moet nemen omdat ze het zelf hebben gedaan. Ghanezen weten dat ook niet omdat ze daar zelf nooit mee te maken hebben.
Ik zoek Nederlandse ondernemers die me hierin wegwijs kunnen maken.
Bent u zo’n ondernemer die deze hordes allemaal heeft genomen?

Een toeristenvisum lijkt me niet handig, want ik ben hier wel aan het werk. Lijkt me toch handiger om mijn businessvisum te laten verlengen, want dat is wat ik werkelijk doe.
Waarom adviseert u mij om toch een toeristenvisum aan te vragen terwijl ik nu een businessvisum heb en werk voor mijn eigen bedrijf? Dat begrijp ik niet helemaal. Gaat dat alleen om de kosten van het visum?

Hallo

Als je van plan hebt om een bedrijf/business op te starten in het buitenland dan ga je toch eerst uitzoeken hoe alle papierwerk/ juridische zaken te werk gaan. Niet eerst een bedrijf opstarten en daarna werkvergunning regelen en etz. maar eerst een plan maken en dan overleggen met de instanties en daarna werkvergunning regelen en daarna de boel opstarten.

in u eerste bericht laat u ons weten dat u een visum heeft en dat u geen werkvergunning/visum heeft. Dus Aplaku adviseert u om eerst voor een goedkope manier te gaan om uw visum te verlengen… Nu zegt u dat u al een werkvergunning heeft. Ik dacht ook eerst dat u gewoon met een normale visum heeft gewerkt. Ik wou u adviseren om goed op te passen normaal mag je niet met een visum werken ( illegaal werk ) maar u kunt het proberen en de pak kans is klein.

vertel ons nou pressies wat voor vergunning/visum u heeft …

Kennelijk bestaan er nogal wat verschillende interpretaties over de diverse papieren.
Ik heb bij mijn vorige bezoek een bedrijf opgericht bij de Registrar, ik heb dus een Limited.
In Nederland heb ik met de uitnodigingsbrieven van mijn business associates een business visum gekregen. Die is 60 dagen geldig en loopt over een goede 2 weken af. Die moet verlengd worden.
Verder wordt er gesproken over een aparte werkvergunning en inschrijvingen bij de GIPC. Ik dacht ook dat ik met een business visum geen werkvergunning nodig had, maar dat lijkt nu weer niet zo te zijn. GIPC zelf is ook niet scheutig met informatie als je daar langs gaat; daar word je ook niet zoveel wijzer van.

Ik heb zeker het een en ander nagezocht, maar krijg telkens andere informatie. Ook de procedures die op de websites van diverse instanties worden vermeld, blijken in de praktijk niet zo te werken als daar staat beschreven.

Er zijn vast mensen die ook deze procedures hebben doorlopen. Ik wil graag van hen weten wat zij precies hebben gedaan, want het lijkt erop dat het elke keer weer anders gaat.

Wat ik wilde aangeven is dat het mij niet verstandig lijkt om mijn huidige business visum te verlengen met een toeristenvisum terwijl ik hier werkzaamheden voor bedrijven verricht. Dan weet je zeker dat het niet klopt.
Het lijkt erop dat mijn business visum alléén niet genoeg is om hier te werken en dat je apart nog een werkvergunning nodig hebt. Maar daar kom ik niet goed achter hoe dat nu precies zit.

Werkvergunningen en registraties bij GIPC kun je alleen hier ter plekke doen en niet alvast in Nederland, dus meer voorbereid kun je niet afreizen, behalve dat je weet dat er nog het een en ander te regelen is.

met vriendelijke groet, Marina

In hoofdlijnen (maar ik heb lang niet alles zeker):
Een bedrijf oprichten in Ghana.
Een bankrekening openen op naam van het bedrijf.
(Het kromme is, dat je daarvoor een verblijfsvergunning moet hebben, terwijl je die hele procedure aan het volgen bent om een verblijfsvergunning te krijgen!!!)
Aantonen dat er een bepaald bedrag (afhankelijk van je aandelenpercentage en/of de samenwerking met een Ghanese partner) via het buitenland op de rekening is gestort. (Het gaat waarschijnlijk over minimaal $10.000)
Dat aantonen doe je, door een overzicht van je Ghanese rekening bij je bank op te vragen.
Daarmee ga je naar de Bank of Ghana.
Die sturen een bewijs naar je bank.
Daar kunt je het ophalen.

Dan ga je me de handel naar het GIPC.
Voor meer dan $ 2000 krijgt je dan een certificaat.
Daarmee ga je naar de immigration servce.Vraag wat je nog meer nodig hebt.
Voor minimaal $ 500 krijg je dan een werkvergunning voor een jaar.
Die moet je elk jaar verlengen voor datzelfde bedrag. (En dat bedrag wordt elk jaar hoger.)
Verblijf je langer dan 90 dagen per jaar in Ghana dan heb je ook een ID kaart nodig voor $120. Verlengen elk jaar voor $ 60.
Ook je certificaat van het GIPC moet elk jaar (of 1,5 jaar) worden verlengd. Kosten weet ik niet.
En het bewijs dat je een bedrijf hebt moet regelmatig worden verlengd.
Verder is het afhankelijk van de branche waarin je verkeert, om je uiteindelijk te kunnen/moeten aanmelden bij de belastingdienst.

Graag correcties/aanvullingen van mensen die hier meer over weten