Werkvergunning

Hallo,

ik ben hier gekomen op een business visum. Ik heb hier vorig jaar een Limited opgericht: 90% eigenaar en 10% eigendom van een Ghanese zakenpartner. Ik werk hier als bedrijfsadviseur voor MKB-bedrijven en als trainer voor startende ondernemers.

Nu heb ik een visum voor 60 dagen die binnenkort afloopt.
Feitelijk zou ik ook een werkvergunning nodig hebben en er zouden nog wat onduidelijk zaken met het GIPC afgehandeld moeten worden. Daar ben ik al geweest, maar kreeg buitengewoon weinig informatie en medewerking. Ik kom erachter dat de informatie die diverse instanties op hun website zetten in de praktijk vaak niet geldig is, dus daar kan ik niet altijd op af gaan.

Zijn er mensen die dit in gewoon Nederlands kunnen toelichten wat je wanneer moet doen om hier op een legale wijze te verblijven en te werken? In principe wil ik tot november blijven, in totaal 6 maanden.

Met vriendelijke groet, Marina

Als je echt maar tot november wilt blijven, dan lijkt het me het meest eenvoudige (en goedkope) om een toeristenvisum aan te vragen (voor twee maanden) en dat eventueel een keer te verlengen. Je mag dan officieel niet werken.
Een werkvergunning (inderdaad en onder meer via GIPC) is een gigantische operatie, ontzettend duur en je moet die elk jaar laten verlengen, wat ook weer veel geld kost. Je mag dan alleen werken voor je eigen bedrijf.
Wat ik overigens niet begrijp; als je adviseur bent voor startende ondernemers, dan zijn dit toch de eerste dingen die je zou moeten weten. (???)

Je kunt hoe je een business plan maakt en een bedrijf opzet los zien van de juridische zaken die komen kijken in een ander land. Dat weet ik allemaal wel voor Nederland, maar niet voor Ghana. Overigens hebben Ghanese ondernemers daar ook niet mee te maken, dus in die zin is het geen voorwaarde om het beroep van trainer voor startende ondernemers en bedrijfsadviseur voor MKB-bedrijven uit te oefenen.