Visum regelen voor 5 maanden Ghana

Hallo allemaal!

Ik ben van plan om vanaf september 5 maanden in Ghana stage te gaan lopen. Na het lezen van de berichten op deze site heb ik begrepen dat het het handigst is om een toeristenvisum van 3 maanden (ik ben nog nooit eerder in Ghana geweest, dus kom dan niet in aanmerking voor 6 maanden) aan te schaffen, waarmee ik 60 dagen in Ghana mag verblijven, om deze dan vervolgens bij de immigratiedienst in Accra te verlengen. Ik heb een aantal vragen die voor mij nog onduidelijk zijn wat betreft de aanvraag van dit visum en de verlenging.

1. Bij de aanvraag van het visum moet je je ticket laten zien. Maar als ik 5 maanden later pas een ticket terug heb, kan ik die niet laten zien. Ik las iets over een ‘wijzig’ ticket. Booken jullie dan eerst een retour met als einddatum de datum na 60 dagen en voordat je je visum gaat verlengen wijzig je je ticket en verander je terugvlucht naar de uiteindelijke vertrek datum?
  2. Wat is het maximaal aantal dagen dat je je visum kan verlengen? Zou het in mijn geval kunnen dat ik na 60 dagen in een keer mijn visum voor 3 maanden kan verlengen? Of moet je je visum dan een aantal keer verlengen?
  3. Als dit niet mogelijk is, wat moet ik dan doen om voor 5maanden in Ghana te mogen verblijven?

Ik kijk super uit naar mijn verblijf daar en ik hoop niet dat dit visum gedoe dit in de weg zal gaan zitten, dus ik hoop dat iemand ervaring met mijn situatie heeft en tips kan geven!

Alvast ontzettend bedankt!

Hallo FloraW

antw 1… Je kunt gewoon een retour ticket kopen van 5 maanden. koop hier bij de ambassade een visum van 3 maanden / 60 dagen. Als je visum bijna verlopen is ga je naar de Immigratiedienst voor een verlenging voor weer 60 dagen. Neem wel je paspoort mee , een Kopie retour ticket en een brief of contract van je stage/ vrijwilligers werk soms vragen ze naar een reden dus dan kan je de brief laten zien van je stage/ vrijwilligers werk. meestal kan je 2 keer zonder reden je visum verlengen.

Antw 2… Er zijn verschillende soorten visums. maar de visum van 3 maanden / 60 dagen is de goedkoopste en de beste voor u. Een aanvraag bij de immigratiedienst voor een 6 maanden visum is geen optie omdat u maar 5 maanden in Ghana verblijft en omdat u al een visum heeft voor 3 maanden om te verblijven in Ghana.

Als u in Ghana komt moet u ook een ID kaart aanvragen / kopen. Als u die niet koopt en u wordt aangehouden dan krijgt u een boete en dat kan oplopen naar een flink bedrag. Geen ID kaart is ( illegaal ) ondanks dat u wel een visum heeft .

kosten verlenging visum 50 GHC = ongeveer 20 euro tot 25 euro
Kosten ID kaart 120 Dollar = ongeveer 90 euro

Marcelvr heeft helemaal gelijk. Ter aanvulling, voor een ID kaart moet je naar de hoofdvestiging van de CAL bank, met je paspoort met daarin de visum-stempel. Je krijgt daar je IDkaart onmiddellijk (voor $ 120). Je kunt dat of onmiddellijk regelen of na 90 dagen, want pas na een verblijf van 90 dagen is het verplicht.
Verder, ik weet niet waar je verblijft in Ghana. Maar als je je visum verlengt bij de Immigration Service in Accra moet je er rekening mee houden dat het een tijdje (dagen, weken???) duurt, voordat je je paspoort terug hebt.
Misschien weet iemand op dit forum hoe lang het duurt voordat je je paspoort terug hebt, als je een toeristenvisum verlengt.

Beste Marcelvr en Aplaku,

Bedankt voor jullie reactie en uitgebreide uitleg. Er blijven echter toch nog een paar dingetjes onduidelijk voor mij.

Als ik een vliegticket koop met retour datum 5 maanden later, krijg ik dan geen problemen hier in NL als ik mijn visum voor 3 maanden aan ga vragen? ik kan dan namelijk niet aan tonen dat ik na die 60 dagen weer vertrek uit Ghana? Of gaat het hun erom dat je kan aantonen dat je überhaupt weggaat, of dat nou na 60 dagen of 5 maanden is?

Verder is een van de voorwaardes van een toeristenvisum en het verlengen van een toeristenvisum dat je niet werkt in Ghana. Geldt stage niet als werk voor hun? Anders is het risky om een brief van stage mee te nemen voor verlenging.

Goed om te weten dat ik ook een ID kaart moet regelen. Die is wel gewoon onbeperkt geldig of moet je die ook verlengen? En die kan je gewoon zonder reden aanvragen?

Ontzettende bedankt alvast!

Een ticket voor 5 maanden levert geen enkel probleem op bij de aanvraag van een toeristenvisum. Ook stage lopen is geen probleem en vul op het formulier in dat je student bent. Waarschijnlijk heb je die brief dat je stage loop niet eens nodig. Maar laat door jouw school voor alle zekerheid een brief opstellen, dat je hier bent voor je studie (en dat is het ook).
PS Laat die brief opstellen in het Engels (anders krijg je weer gedoe om hem hier vertaald te krijgen).
De ID kaart is een jaar geldig.
Graag reactie van ander forumbezoekers als ik misschien verkeerde informatie geef. Marcelvr, waar ben je? Jij weet ALLES van dit soort zaken.

Hallo,

Wat Aplaku schrijft is waar… Je kunt een 5 maanden ticket kopen en een visumkopen van 3 maanden zonder enige problemen. Vul gewoon op je formulier 60 dagen in Ghana . Als de Ambassade u toch vraagtwaarom…? kunt u gewoon zeggen dat u in Ghana de visum gaat verlengen bij deImmigratiedienst en u komt niet in aanmerking voor een 6 maanden visum want ubent nog nooit in Ghana geweest. ( bij mij hebben ze nog nooit gevraagd )
Ikkoop altijd een open ticket van 9 of 10 maanden en ik koop altijd een visumvoor 3 maanden en ik verleng de visum altijd bij een familielid die bij deImmigratiedienst werkt. en ik heb mijn paspoort binnen paar minuten terug ( dit is niet de officiële weg ) Bij de officiële weg ben je zeker 2 weken je paspoort kwijt. vraag wel naar een bewijs dat de Immigratiedienst je paspoort heeft.

Ik weet het wel zeker dat ( Antwerpen ) het antwoord wel weet… Hoe lang het duurt bij de Immigratiedienst voordat je de paspoort terug krijgt?

De ID kaart is een jaar geldig en een verlenging kost 60 dollar. Als je langer dan 90 dagen in Ghana verblijft moet je een ID kaart hebben, Je kan de ID kaart na je eerste dag in Ghana al kopen/ aanvragen of je kan ook wachten pas dat de 90 dagen bijna voorbij zijn. ( ID kaart is een nieuwe wet, sinds aantal maanden ) het komt allemaal door de ( Illegale/criminele) Chinezen die in Ghana zijn ( anders was dit nooit gekomen )

Voor Info over een ID kaart voor buitenlanders in Ghana. kijk bij dit bericht Nieuwe wetten in Ghana

Groet , Marcel

Ik ben nog wat vergeten,

Een visum verlenging hoef je niet speciaal in Accra te doen als je niet in Accra bent. Je kan ook naar Andere Immigratie kantoren voor je verlenging er zijn best veel kantoren door het hele land . Misschien als je naar een kleinere kantoor gaat MISSCHIEN krijgt u uw paspoort sneller terug dan het hoofdkantoor in Accra.

Waar Verblijf je ?

Ontzettend bedankt voor al jullie hulp! Het maakt het allemaal een stuk duidelijker! Ik verblijf in Accra, dus ik zal het daar moeten verlengen. Ik heb een laatste vraag:
Ik doe deze stage nadat ik zal zijn afgestudeerd, dus een brief van mijn universiteit zal misschien wel een probleem zijn. Ik zal een touristvisum aanvragen en ben nu een beetje in de war. Volgens mij moet je ook ‘purpose of visit’ op het formulier invullen. Moet ik dan in eerste instantie ‘traveling’ invullen en pas als ze moeilijk gaan doen bij immigration office aangeven dat ik stage loop? Want zeggen zij dan niet dat ik een ‘student visum’ in eerste instantie had aan moeten vragen?
Hebben jullie je tourist visum wel 's twee keer kunnen verlengen zonder echt goede reden daarvoor te geven?

Nogmaals bedankt!

Hoi FloraW

Op je aanvraag formulier vul je bij puropse of journey: Tourist en u vult gewoon bij duration of stay in Ghana: 60 dagen

Gaat u ook studeren in Ghana? en heeft u een toelatingsbrief van uw instantie in Ghana ?
Als je een Study visum wil aanvragen moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. en u schrijft dat u al afgestudeerd bent in NL … dit snap ik niet stage lopen doe je toch dat je nog studeert ? en een brief van je school wordt moeilijk schrijft u. U moet ook aantonen van je financiële steun. wie geeft je een accommodatie in Ghana, en nog een aantal dingen.
Een study visum is best prijzig en u blijft maar voor 5 maanden dus is beter dat u een normale visum koopt en verlengd in Ghana dit is nog steeds goedkoper dan een study visum.

Ik doe elke keer mijn visum verlengen bij mijn familielid die bij de Immigratiedienst werkt en als ik terug ga naar NL heb ik nog nooit problemen gehad bij de douane in Ghana.
2 keer verlengen van je visum geeft geen problemen.

1 like

Bedankt voor de uitgebreide uitleg weer! Het is niet de normaalste zaak nee stage lopen als je al afgestudeerd bent, maar in mijn studie was geen plek/tijd voor stage, daarom dat ik na mijn afstuderen nog een stage ga lopen om praktijk ervaring op te doen.

Om even alles samen te vatten en kijken of ik alles correct heb begrepen:
Ik vraag een single entry 3 month tourist visum aan. Op dit formulier vul ik in dat mijn reason for visit ‘tourist’ is en dat ‘duration of stay’ 60 dagen. Ik zal hier een ticket toevoegen die een retourdatum heeft van 5 maanden later.

Vervolgens zal ik in Ghana een IDkaart aanschaffen en na twee maanden mijn visum verlengen bij de immigration service (hier zal ik wederom duration of stay 60 dagen invullen en ticket toevoegen van retourdatum 3 maanden later?). Als dit visum weer verlopen is zal ik het nogmaals verlengen. Als het goed is kan ik dit gewoon twee keer verlengen zonder problemen, en als ze moeilijk gaan doen kan ik proberen om een stagecontract mee te nemen.

Heb ik het zo goed begrepen? Bedankt voor al jullie hulp, ik ben erg blij dat het er nu naar uit ziet dat ik wel gewoon 5 maanden in Ghana kan verblijven :smiley:

Als u nog met onduidelijkheden zit kunt u ook contact opnemen met de Ambassade of ga bij ze langs in Den Haag.
Als u info wilt hebben over een study visum en de benodigde documenten.

FloraW,
Ik denk dat het goed zou moeten gaan zoals je het beschrijft. Een toeristenvisum een aantal keren verlengen zou geen enkel probleem moeten zijn. Bovendien heb ik de ervaring, dat je er geen enkele tussenpersoon voor nodig hebt. Oke, Marcelvr heeft die dus wel, maar ik heb mijn zaken altijd officieel bij de receptie van de Immigration Service geregeld kunnen krijgen.
En voor het geval je hulp nodig hebt als je hier bent, ik woon in Accra en bel me maar. 0200111345
Heel veel succes toegewenst.

1 like

Dat is heel fijn om te horen! Marcelvr en Aplaku bedankt voor al jullie hulp!!

Hallo allen! Ik wil ook ongeveer 5 maanden naar Ghana, naar mijn vriend. Ik zou vrijwilligerswerk kunnen regelen wat wellicht ook nodig is voor de visum verlenging. Maar mijn vraag is: Marcel: jij zegt dat je een open ticket koopt van 9-10 maanden. Wil je me zeggen wat dat inhoudt, welke maatschappij etc? Want ik vroeg me af of ik ook gewoon een enkele reis kon boeken en of dat een probleem is bij aanvraag van het visum in den haag. Ik ben al 4x in Ghana geweest. Ik hoop iets te horen!! Bedankt!

Hallo Mariamaggiore

Je kan 2 keer je toeristen visum verlengen zonder problemen en zonder extra redenen op te geven. na 2e a 3e keer moet je bewijzen en uitleggen waarom je nog langer wilt blijven bvb werk of andere redenen. U kunt gewoon een toeristen visum kopen in NL en verlengen zonder problemen in Ghana, dus u hoeft niet te zoeken voor werk of vrijwilligerswerk.

Een open ticket… de maatschappij waar je mee vliegt staat sowieso vast alleen de datums kan je veranderen ( ik koop altijd een open ticket van 9 a 10 maanden bij KLM en als ik bvb met 4 maanden terug wil kan ik gewoon naar de KLM office gaan of bellen om de datum te veranderen zonder problemen en zonder een nieuwe ticket te kopen )

een enkele ticket gaat de Ambassade niet mee akkoord , U moet een retun ticket hebben .