VISA/ Residence Permit Ghana

Dag Allen,

Graag advies! :

Ik ben Nederlander,partner is Ghanees ( we zijn nog niet getrouwd,willen we wel ) en we hebben een zoontje.

Serieuse plannen om naar Ghana te emigreren.
Partner heeft werk in Ghana.
Wat voor Visa moet ik regelen om Ghana in te komen en te kunnen blijven,en eventueel ook te kunnen werken in Accra?
Ons zoontje heeft een Nederlands en Ghanees paspoort,heeft 2 nationaliteiten ( NL en Ghana ). Moeten we ook iets regelen voor ons zoontje?

Vriendelijke Groet.

Hoi Allen

Marcel of Aplaku kunnen jullie mij adviseren mbt bovenstaand bericht?
Of van anderen,alle info is welkom

bvd,groet

Als je in Ghana trouwt met een Ghanees krijg je een resident permit. Je mag dan niet werken.
Je kunt wel met je Ghanese partner een bedrijf oprichten en op basis daarvan een werkvergunning krijgen. Dat is een lange en dure procedure.
Voor meer info, ga naar de website van Immigration Service.

Hallo hoepeltje

Sorry dat ik nu pas reageer… Ben een tijdje niet online geweest.

Voor uw zoontje hoeft u niks te regelen omdat hij een Ghanese paspoort/nationaliteit heeft.
Denk ook aan een verzekering ( expat verzekering ) bvb Joho . Bij Joho heb ik zelf goede ervaring mee.

Hoi marcel,

Bedankt voor info.

  1. Waarom niet een lokale verzekering regelen als ik er toch ga wonen?
  2. Is het slim om voor ons zoontje van 1,5 jaar ook een expat verzekering te regelen?
    3)wat betaalt u hiervoor? per mnd, per jaar?
  3. Zie bericht van Aplaku, hoe kan ik toch een werkvergunning krijgen als we samen geen eigen bedrijf opstarten.Ik zou graag in gezondheidszorg/sociale sector willen werken in Ghana.Voorheen ook gedaan in Ghana,maar toen via Nederlandse organisatie,dus werkvergunning werd voor me geregeld.
    Let op: mijn vriend is ghanees.

Graag reactie,hartelijk dank.groeten

Hallo

1= De Ghana verzekering is bij lange na niet zo goed als een Expat verzekering
2= Dat weet ik niet of dat moet vaak is een persoon jonger dan 18 jaar gratis verzekerd maar ik weet niet hoe dat zit bij een expat verzekering.
( toen ik een expat verzekering had was mijn zoontje nog niet geboren )
3= Ik betaalde toen in 2010 90,- Euro per maand.
4 = Het is waar wat Aplaku schrijft, Maar je kan wel solliciteren bij bedrijven en dan vraag je gewoon dat zij een werkvergunning gaan regelen of je gaat weer solliciteren bij uw oude werkgever in Ghana.

PS… Je eigen Nederlandse zorgverzekering moet u stopzetten een expat verzekering is goedkoper dan je normale verzekering. sluit wel een expat verzekering af met een werelddekking. alle Nederlandse zorgverzekeraars hebben geen expat verzekering bij de standaard pakketten dus u moet een extra pakket bij afsluiten en een extra voor de werelddekking… dus daar hangt een prijskaartje aan maar bij een Expat verzekering zit het erbij in.

  • Vergeet niet om uit te schrijven bij de gemeente … Je moet je uitschrijven als je 8 maanden of langer in het buitenland verblijft. ( kijk maar eens op gba wetgeving, ART 68 wet gba )
  • Hou er wel rekening mee elk jaar dat u in het buitenland verblijft gaat er 2% van uw aow af.
  • zorg ook dat u een post adres het in NL voor je bankrekening te behouden en het belastingformulier te ontvangen ( M-formulier ) voor belasting aangifte tedoen.
  • Vergeet niet alle abonnementen stop te zetten bvb TV , Telefoon , tijdschriften , Gas ,water, licht , huur van uw huis stopzetten, Belastingdienst van alle toeslagen wat u normaal terug krijgt. ( De gemeente zet wel dat ze aan wat bedrijven automatisch bericht doen maar dat is niet zo… gewoon doorgeven per brief of erna toe gaan ) opzeggen van alles doe dat wel ruim van te voren voor dat u weg gaat.
  • uw werkgever infomeren dat u gaat emigreren en ontslag neemt of als u een uitkering heeft moet u die stopzetten.
  • denk aan vaccinaties en malaria pillen … Kijk bij meditel.nl of uw vezekeraar alles vergoed bij de GGD moet u sowieso alles betalen. Als uw verzekeraar alles vergoed bij Meditel dan gewoon vragen dat u voor 8 of 9 maanden Malaria pillen kan krijgen ( bij mij betaalde de verzekeraar alles en heb ook gevraagd voor 8 maanden malaria pillen en heb ze ook gekregen ).

x

Je kan er gewoon heen gaan met een normale visa. Die kun je in ghana elke keer verlengen. Als je een Residence Permit krijgt heeft u geen visa meer nodig, maar om een Residence Permit te krijgen moet je minimaal 1 jaar getrouwd zijn. Als je langer dan 3 maanden in ghana verblijft, moet je een non Residence Permit aanvragen kosten 270 cedi. Ik juni ben ik een jaar getrouwd dan vraag ik het ook aan.

Beste,

ik ben zeer verrast door de hoge ziekte verzekering die ik zou moeten betalen. Zo’n 2000,-€ / jaar voor mij alleen al?
ik ben wel Belg en zoek dit voor Nigeria te doen volgende maand, over een expat verzekering vind ik eigenlijk niets terug…

kunnen jullie mij de referenties bezorgen van die expat verzekeringen …

bedankt