Wonen, Werken, Trouwen??

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vragen met betrekking tot in Ghana wonen/werken en evt trouwen.
Op dit moment heb ik al 4 jaar een serieuze relatie met mijn vriend, die in Ghana woont.
Ben er al 2 x een half jaar geweest en regelmatig op vakantie om hem op te zoeken.

Nu wil ik eigenlijk binnen nu en twee jaar daarheen voor een langere tijd / voor altijd.
Graag wil ik daar gaan wonen en werken, nu is werk zoeken daar een groot probleem, ik heb een baantje aangeboden gekregen bij een hotel van familie, maar mag / kan ik daar gaan werken? Welke documenten heb ik nodig?
2. En hoe zit het met mijn verzekeringen?
3. Als ik daar woon wil ik ook graag mijn Nederlandse paspoort houden is het mogelijk om twee nationaliteiten te hebben?
4. Binnen twee jaar willen we ook graag trouwen, ik heb hier al veel over gelezen, maar is hier misschien iemand die op een rijtje kan zetten welke documenten ik hiervoor nodig heb?

Het zijn veel vragen en ik heb er nog veel meer, ik hoop echt dat iemand mij hiermee kan helpen.

Alvast bedankt!!

Werk zoeken is wel een groot probleem ( daar weet ik alles van )
1- Als je werk hebt gevonden dan moet je een werkvergunning regelen bij de Immigratiedienst.
2- U kunt een Expat verzekering regelen van Nederland BVB Joho ( heb ik goede ervaring mee ) of als je eigen verzekering een Expat verzekering heeft kan dat ook. Als je expatverzekeringen afsluit moet u wel je eigen verzekering stopzetten wat u gaat sowieso langer dan 6 maanden weg.
3- Je Nederlandse nationaliteit blijf je gewoon houden. Het is mogelijk om ook een Ghaneese paspoort te krijgen maar dan moet je getrouwd zijn en moet je moet nog een aantal voorwaarden voldoen. Het is een lang proces een Nederlandse die ik ken die heeft er ongeveer 2 jaar over gedaan.
4- U moet een geboorte akte hebben en uittrekel GBA gegevens / ongehuwd akte allerbij moeten ze wel een internationale aktes zijn en natuurlijk je paspoort . Uw vriend moet geboorte akte hebben en zijn paspoort. ( soms wordt er een verkaring gevraagd van de Ghanese partner dat hij/zij niet getrouwd is. )

Oja missien weet u dat al maar als u langer dan 90 dagen in Ghana verblijft dan moet u een ID kaart hebben. De kaart kost 120 Dollar ongeveer 90 Euro. kijk bij berichten van …( Nieuwe wetten in Ghana ) daar vind u de informatie.

Hoi Marcel,

Super bedankt voor je reactie, het meeste wist ik al maar heb nu gelukkig wat meer info en alles netjes op een rijtje.
Hartelijk dank!

Groetjes,

Hallo Kwekie

U zei in uw eerste bericht dat u nog meer vragen heeft…maar u stelt de vragen nog niet kom maar met die vragen. Ik zit te wachten en misschien andere personen ook.

Hallo,

Sorry voor mijn late reactie.
Ben weer net terug uit Ghana. Heb weer een geweldige tijd gehad.
En nu aan het uitzoeken wat een huis bouwen in Ghana kost en mensen die hier ervaring mee hebben.
Heb in Ghana al onderzoek gedaan, maar de prijzen lopen zo uit een en als ik erbij zit is de prijs twee keer zo hoog dan als mijn vriend het alleen vraag.
Kan iemand zijn ervaringen met mij delen en evt kosten plaatje schetsen?

Groetjes,

Je zult toch eerst grond moeten kopen, neem ik aan. Alleen dat al is een procedure op zich. En de prijs is afhankelijk van de locatie, de voorzieningen (zoals de aanwezigheid van waterleiding, electriciteit, de kwaliteit van de weg etc. etc.)
En als je vervolgens gaat bouwen is de prijs afhankelijk van de grootte, kwaliteit etc. etc.
Kortom, wil je een goed antwoord dan zal je vraag veel specifieker moeten.

Hallo, Kwekie

Een exacte prijs kunnen we u niet vertellen. Zoals Aplaku al verteld heeft ligt het aan veschillende factoren. hoe groot wilt u de grond hebben, welke locatie, welke voorzieningen wilt u hebben, hoe groot en hoe lux wilt u uw huis,
Het is ongeveer het zelfde als hier in NL als je zelf een huis gaat bouwen en je vraagt aan personen wat de prijs is van een huis bouwen dan kunnen de mensen ook niet zeggen hoeveel het kost.
In NL is het een lang procedure maar in Ghana het ( ietjes ) langer…

Jullie moeten samen een plan maken en alles op papier zetten wat jullie willen ( een eigen schets maken van het huis) , dan gaat uw vriend naar verschilende architecten en hij laat u weten welke hij betrouwbaar vind en uw vriend laat alles op papier zetten + kosten plaatje , en als uw vriend de papieren heeft dan samen naar de architect gaan … en zo verder, etc etc

Hou er wel rekening mee dat je soms/altijd extra kosten zijn,dat is ook hier in NL maar dan betaald je extra voor het product maar in Ghana is het vooral dat u bent geen Ghanees en u komt uit het buitenland.